B12 injecties psychische klachten

Discussie in 'Gezondheid' gestart door bozoe, 14 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Laat ik voorop stellen dat ik iemand ben die al snel van het ergste uitgaat:rolleyes:

Ik heb sinds 3 weken elke 3 dagen een B12 injectie vanwege een tekort. De eerste keren voelde ik me geweldig, al mijn klachten waren weg. Maar eigenlijk merk ik de laatste twee keer dat ik me steeds slechter ga voelen en dan met name psychisch. Ik ben gevoelig voor angsten (patroon vanuit mijn jeugd waarbij ik met weinig slaap en stress in een vicieuze cirkel van doemdenken terecht kom). Ben daarvoor onder behandeling geweest ruim 5 jaar en heb handvatten om mezelf te herpakken. Ik merk alleen nu dat ik er haast niet uit kom.

Vaak een gevoel van paniek en doemdenken. (Ik heb een knobbel in mijn borst als resultaat van een aantal borstontstekingen, twee echo's gehad en daarop zagen ze ontstekingsweefsel). Nu pijn aan mijn ribben en denk direct aan iets ernstigs.
    Ik weet dat mijn angst niet realistisch is. Maar in een onzeker moment ga ik weer Googelen en dan kom ik een soortgelijk verhaal tegen en zodoende speelt de angst verder op.

Normaal gesproken kan ik mijzelf dus wel weer op het goede pad krijgen en weet ik dat voldoende slaap en rust mij helpt en ik na 2 dagen weer de oude ben. Maar nu dus ineens niet meer. Herkent iemand dit? Ik las iets over beginsverergering bij de start van een B12 behandeling en ik vraag me af of dat er wellicht mee te maken heeft.

2. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ik krijg al heel lang injecties ivm opname problemen door auto immuunziekte. En ben ook bekend met angst en doemdenken. Ik heb eigenlijk nooit iets gemerkt van b12, behalve bultjes in een periode van frequente injecties. Zou je ook ergens anders last van kunnen hebben? Ik ben zelf nog totaal niet ontzwangerd bijvoorbeeld na 6 maanden en hormonaal en psychisch van de leg dan.

Wil niets bagatelliseren, maar je juist gerust stellen. In ieder geval veel sterkte!

3. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Ja het zou ook best hormonaal kunnen zijn. Merk dat de laatste tijd mijn melkproductie ook een stuk lager is en ik voel dat ik weer tegen een eisprong aan zit. Wellicht staat het dan toch los van de B12. Merk dat ik me vandaag al weer stukken beter voel..

4. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.799
    8.469
    113
    Vrouw
    Beginverergering kan zeker idd, dat komt vaker voor. Het is ook wel logisch dat je lichaam er even aan moet wennen om weer voldoende b12 binnen te krijgen omdat het ook lang kan duren voordat het tekort ontstaat. Ik zou het de komende tijd even aankijken en een advies van mij; bouw alsjeblieft niet te snel af! Kijk goed naar je klachten en bouw af op geleide van je klachten.

Deel Deze Pagina