Doof in de vingers

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mootje1985, 8 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mootje1985

Mootje1985 Actief lid

24 mei 2006
    360
    0
    0
    Geen
    Nijverdal
    Hey, hebben jullie ook dat je doof bent in de vingers? Ik heb dit al 3 dagen in mijn pink en ring vinger aan mijn linker hand! Weet iemand of dit er bij hoort?? Ik vind het maar een naar gevoel en kom er maar niet vanaf heeft iemand nog ideeën??

2. Marijke1985

Marijke1985 Fanatiek lid

11 jan 2006
    2.505
    1
    0
    serveerster
    Ik geloof dat het niks ernstigs is, volgens mij worden je zenuwen een beetje bekneld...

3. Mootje1985

Mootje1985 Actief lid

24 mei 2006
    360
    0
    0
    Geen
    Nijverdal
    Ja, je bloed stroomt ook anders, misschien dat het daar ook door komt?!!? Ik zal het volgende week bij de vk ff na vragen, maar ik was benieuwt wat jullie er van zouden zeggen en of jullie er ook last van hadden!
    ;)

4. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Ik heb het ook! Vooral als ik geslapen heb. Dan zijn m'n vingers helemaal stijf en heb ik er totaal geen kracht meer in. Links wordt dan meestal snel beter, maar rechts heb ik de hele dag een gevoelloze duim en de rest van de vingers tintelen af en toe.

Heel irritant, maar schijnt met vocht te maken te hebben inderdaad. Daardoor worden je zenuwen bekneld. Wat tijdelijk helpt is om je handen in de lucht te steken. Dan kan alle vocht er even uitstromen.

5. flappie

flappie Bekend lid

20 sep 2005
    732
    0
    0
    leerkracht
    Leeuwarden
    Ik heb er ook last van, al mijn vingers doen een beetje zeer, vooral als ik wil buigen. Met het warme weer van de afgelopen dagen had ik ook wel eens dat mijn onderarm wat 'verdoofd' was. Kwam allemaal door het vocht volgens de vk. Lastig, maar niet ernstig.

XXX

6. flappie

flappie Bekend lid

20 sep 2005
    732
    0
    0
    leerkracht
    Leeuwarden
    Als ik mijn vingers wil buigen, natuurlijk ;)

7. MamaDenise

MamaDenise Fanatiek lid

21 jan 2006
    3.478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Heb je een ring om die vinger??
    Mischien zou die te strak zitten?
    Je kan ook dat je s'nachts verkeerd heb gelegen en dat er een zenuw wat beknelt heeft gelegen en daar kan je dan immers een paar dagen wel last van hebben.
    En je hand goed bewegen,de vingers goed blijven bewegen dat is goed voor de doorstroming van het bloed ;)

8. Vienna001

Vienna001 Lid

3 jul 2006
    16
    0
    0
    Dat is het Carpale tunnel syndroom, ik heb er ook constant last van en inmiddels een brace gekregen om het te verlichten. Een vervelend syndroom waar je tijdens zwangerschap last van kunt hebben.

Even de uitleg gekopieerd:

De klachten worden veroorzaakt door beknelling van de zenuw en bestaan uit een tintelend of pijnlijk gevoel in de hand en de vingers en vooral het verzorgingsgebied van de zenuw, dat wil zeggen de duim, wijs- en middelvinger en een deel van de ringvinger. Ook kan een verdoofd gevoel van de vingertoppen ontstaan en een verminderde kracht waardoor gemakkelijk dingen uit de hand kunnen vallen. De pijn kan uitstralen via de onderarm en elleboog tot in de schouder.
    In de nacht nemen de klachten vaak in ernst toe waardoor men er wakker van kan worden. Maar ook overdag kunnen zij optreden, bij autorijden, het lezen van de krant en fietsen. Ook na stevige handenarbeid kan verergering optreden. Soms komt het carpaletunnelsyndroom aan beide handen voor.

De beknelling van de zenuw in de nauwe carpale tunnel wordt doorgaans veroorzaakt door zwelling van de bekleding van de pezen. Bij de zwelling van het bindweefsel kunnen hormonen een rol spelen. Zo treedt het op tijdens de zwangerschap en in de overgang maar minder vaak voorkomend ook bij een te langzaam werkende schildklier

9. charissa1979

charissa1979 Fanatiek lid

19 dec 2005
    1.827
    0
    0
    Ziekenverzorgende
    Overijssel
    Ik heb wel vaak tintelingen in mijn vingers.

10. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Het kan ook komen door de hitte.. dat je vocht in je handen opslaat!
    Ik heb er ook af en toe last van als het zo warm is!

11. Mootje1985

Mootje1985 Actief lid

24 mei 2006
    360
    0
    0
    Geen
    Nijverdal
    Ik heb verder helemaal geen last van dikke vingers, er zit ook geen vocht in! Ik heb het de hele dag door! En idd 's nachts wordt ik er ook wel wakker van! Ik zou het maandag bij de vk na vragen!

12. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    Mijn nicht had dit ook, vooral in de laatste maanden, ze had van die pols/hand steun dingen om.....

13. Mirjanne

Mirjanne Bekend lid

2 jan 2006
    554
    1
    18
    Als je pink en je ringvinger tintelen, is het geen CTS.. CTS is een beknelling van de medianus, een zenuw die in het midden van je pols loopt..en die verzorgt dan je duim, wijsvinger, middelvinger en de helft van je ringvinger..
    De pink en de andere helft van de ringvinger worden verzorgd door een zenuw die aan de buitenkant loopt (ulnaris).. Waarschijnlijk zit die dan in de knel, en dat komt meestal vanuit de elleboog (daar ligt ie aan de oppervlakte)... Je kunt er nu niet veel aan doen, probeer niet te veel op je ellebogen te leunen, om de zenuw de ruimte te blijven geven..

Bij een CTS kun je inderdaad met een brace werken, en als het echt heel erg wordt een injectie met corticosteroïden of een operatie.. maar dit doen ze niet bij een CTS tijdens zwangerschap, omdat het daar vaak veroorzaakt wordt door een combinatie van hormonen en vocht vasthouden..

Het is heel vervelend (ik werk met mensen met deze klachten, maar heb er zelf nu ook last van).. maar er is op het moment niet veel meer aan te doen dan de boel een beetje ontzien.. Sterkte!

14. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hallo !

Ik denk dat Vienna gelijk heeft. Een collega van mij had dat ook tijdens haar zwangerschap en dit was de conclusie van de arts. Er is niets aan te doen, gaat na de bevalling langzaam weer weg !

Groetjes,
    Nikki F

Deel Deze Pagina