Teveel voeding/ afbouwen flesvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Druif78, 24 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mijn zoontje is nu 4 weken en is sinds de geboorte 800 gram aangekomen. Vandaag voor t eerst op het consultatiebureau geweest. Hoewel gewicht en lengte prima in verhouding zijn, zou ik wel iets te veel flesvoeding geven. Ik geef nu 7x 130cc. Soms een flesje van 140cc.
    Heb vorige week nav het huisbezoek op advies al geprobeerd te minderen naar 7x100cc, maar heb 3 dagen een hongerig, huilerig, chagerijnig jongetje gehad, dus ben maar weer snel terug gegaan naar de "oude" hoeveelheid!
    Vlgs het CB mag ik gewoon naar behoefte blijven geven, maar liefst niet meer dan 1 liter per dag. Ik zit nu rond de 900cc. Soms wat meer...

Ben "bang" dat mn zoontje in de loop van de tijd misschien nog meer nodig zou hebben waardoor ik erg moet gaan schipperen om die voeding maar niet boven die liter te krijgen!

"Rekken" van de tijd tussen de flesjes lukt niet, fopspeen spuugt ie uit...
    Iemand tips? Er zit nu op de dag ca 2,5-4 uur tussen de flesjes. 'snachts tussen de 3,5 en 5 uur.

Is het mogelijk om bv de nachtvoeding te schrappen? Zodat ik minder flesjes met meer cc kan geven? Op dit moment zit ik nog vast aan minstens 1 nachtvoeding tussen 2 en 3 uur.
    Of is hij daar nog te jong voor?
    En als ik dat wil afbouwen wat is handig? Voor de nacht een grote fles? Of de normale hoeveelheden en dan met de nachtvoeding wat minder geven om uiteindelijk niks meer te geven?

Nou, heel verhaal, hoop dat t niet te warrig is?

2. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Zolang je niet boven een liter uitkomt is er geen probleem. Er bestaat trouwens ook kunstvoeding voor hongerige baby's. Wellicht zou je dat eens met CB kunnen bespreken.

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ben alleen bang dat gezien dit tempo van opvoeren ik binnen no time boven die liter uitkom! Elke week komt er wel 10cc per flesje bij...vandaar.
    Die voeding voor hongerige baby's heb ik ook aangekaart vandaag, maar daar beginnen ze pas aan als hij "te dik" dreigt te worden.

4. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ik ben wel over gegaan op voeding voor hongerige baby's en dat hielp heel goed! In plaats van elke 2,5 uur kwam hij nu pas een uur tot anderhalf uur later.
    Er zitten niet meer calorieën ofzo in hoor, alleen een stofje waardoor de voeding langer in de maag blijft voor een vol gevoel ;)
    Overigens kun je zelf het beste aanvoelen of hij dat nodig heeft. Je schrijft dat 'ze' daar aan beginnen als hij te dik wordt. Maar je bepaalt zelf wat je geeft hoor. Zolang hij maar niet meer als een liter krijgt, want dat is slecht voor de nieren.
    Mijn zoontje is helemaal niet te dik (hij moet nog spekkies kweken), maar hij had zo'n honger ;)

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja de mijne is ook niet echt dik om te zien, maar gewoon hongerig en hij kan zn flesje soms wel verslinden zo zit hij te happen!
    Ik dacht dat voeding voor hongerige baby's op advies moest worden gegeven? Wist niet dat je dat zelf kan aanschaffen?
    Zit ik nog wel met een ander punt:Ik geef nu hypo allergene voeding ivm allergieen in de familie.
    Maar die voeding voor hongerige baby's is wrs niet hypo allergeen? Kun je dat ook mengen met elkaar? Of om en om een flesje? Of is dan die hele werking van beide voedingen weg?
    Klinkt wel als een verademing als er al 3,5 uur op de dag tussen de flesjes zit! Mn zoontje begint nu al dikwijls na 2 uur te pruttelen. En hoef ik ook niet zo op te passen met "geef ik niet teveel?"

6. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ja dat met hypo-allergeen is lastig! Ik weet dat je de standaard Nutrilon wel mag mengen, maar met hypo-allergeen weet ik niet. Dat zou je idd toch wel weer moeten overleggen. Anders bel je naar de wijkverpleegkundige en leg je het nog een keer voor.

7. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik geef ook hypo-allergeen, en dat kan je inderdaad niet combineren met standaard voeding. Dan doe je de hypo-allergene werking van de voeding teniet. Wat volgens mij wel kan, is de voeding mengen met Nutriton. Dat schijnt het hongergevoel beter te stillen. Hypo-allergene voeding is licht verteerbaar. Daardoor kunnen ze eerder weer om eten gaan vragen...
    Maar ik zou dat van die Nutriton wel even navragen bij het CB, want ik weet het niet zeker (ik geef het zelf namelijk niet). Of misschien weet iemand anders het hier?

8. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @Druif: hoeveel weegt je zoontje? Want je moet per dag ongeveer het gewicht in kilo's maal 150 cc geven. Mijn zoontje is nu ruim drie maanden (precies even oud als Ferry :)) en krijgt vier flessen van 180 en een van 210. Dat is 930 cc. Maar hij is ook ruim 7 kilo...

Ik denk dat die voeding voor hongerige baby's wel een idee is. Of misschien het ene flesje meer geven en het andere minder. Dus de ene 90 en de andere 120 ofzo. Ik begrijp je probleem met de hypo-allergene voeding. Volgens mij mag je die inderdaad niet mengen, dus dan moet je helemaal over naar die andere voeding.

Trouwens, mijn zoontje leek de eerste twee maanden een stuk hongeriger dan nu. En hij krijgt nu al zeker een maand volgens hetzelfde schema, terwijl hij toch een kleine kilo gegroeid is. Dus het is niet zo dat hij nou constant meer wil. Maar toen mijn zoontje zo oud was als die van jou, had ik dat idee wel. Dus misschien is het wel de leeftijd ofzo...

En nog een klein vraagje: je schrijft dat hij 100 cc krijgt, maar voeding is toch altijd een veelvoud van 30 cc? Ik reken altijd gewoon met die 30 cc, ook al zit er meer in als het flesje klaar is. (Zo worden die 180cc-flessen van mijn zoontje na bereiding wel 220 cc.)

9. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik geef nutriton + hypo-allergeen en dat kan je inderdaad mengen. Maar ik weet niet of de honger nou erg wordt gestild door dat spul hoor...

10. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

hey Lindangel, wat leuk dat onze zoontjes net zo oud zijn :D
    Ferry krijgt ook iets meer dan hij mag hoor. Hij weegt nu denk ik zo'n 5200 gram en krijgt zo'n 900 cc. (6 x 150)
    Maar ja, hij heeft ook zoveel in te halen.
    Hij zit nu al op de onderste groeicurve van kindjes van zijn leeftijd, en dat is erg goed voor een prematuur!
    Soms krijgt hij iets meer water in zijn fles voor de ontlasting wat beter te laten komen, maar het gaat nu erg goed.

@TS: Ik zou toch maar ergens overleggen of je dan nutriton mag gebruiken.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mijn zoontje krijgt ook ca 900-950cc voeding maar weegt "maar" 3880 gram :oops: haha! Ik ken het rekensommetje van de 150cc per kg lichaamsgewicht en begreep daarom ook wel de reactie van de verpleegkundige van het CB!
    Ze verwachtte op het CB dat ie inderdaad naar verloop van tijd aan minder voeding genoeg zal hebben maar wanneer dat dan is..? hij is nu 4 weken...als dat dan ook met 2 maanden is?!

Heb even gegoogled op die Nutriton want vlgs mij mag je die hypo allergene voeding verder niet mengen! Ik las dat nutriton gebruikt wordt bij spugende baby's? Daar heeft mijn zoontje geen last van.
    Het dikt de voeding in en je mag het mengen met H.A. voeding. Maar iemand ervaring met het effect op hongerige baby's?

En Lindangel: 100 en 130cc is de voeidng incl de schepjes erbij. ik dacht dat je zo moest tellen. Dus 90+ 3= ca 100, 120+ 4 is ietsje meer als 130cc enz.

12. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @TS: als ik nu trouwens reken met alleen een veelvoud van 30, dan geef je dus maar 840 cc per dag. Dat valt wel mee denk ik.
    Overigens is mijn zoontje in de eerste vier weken een kilo aangekomen, dus ik snap eigenlijk niet waarom ze bij het CB zo'n probleem maken van 8 ons.

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bij ons op het CB rekenen ze met de totale hoeveelheid die je krijgt incl de schepjes en zit ik dus op 7x130= 910cc en met af en toe 140cc...tel uit!
    Afgelopen week alleen al heb ik de hoeveelheid voeding steeds om de 3/4 dagen moeten ophogen omdat ons mannetje niet genoeg heeft... ik vraag me af waar het dus heen gaat!

Belachelijk dat ze moeilijk doen over 800gram inderdaad... tis nog steeds een klein, iel mannetje om te zien (ok, wel met hamsterwangetjes maar welke baby heeft dat niet!)

14. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Mmm... Nou, raar dat ze inclusief schepjes rekenen zeg.

Ik zou proberen me niet te druk te maken om wat ze allemaal zeggen, want ik vind het een beetje overdreven. Zolang zijn gewicht overeenkomt met zijn lengte, lijkt mij niets aan de hand.

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Je moet inderdaad rekenen inclusief de schepjes! 120 + 4 = ongeveer 135
    150 + 5 = 165
    180 + 6 = 200
    210 + 7 = 240 (dit zijn wel megaflessen hoor, niet altijd nodig)

Overigens: Ze maken toch geen probleem van die 800 gram? Bij m'n vriendin deden ze dat ook niet. Haar zoontje kwam 2 maanden achter elkaar 1 kilo in de maand aan. En een keer 800.. hij groeit ontzettend hard. Is ook wel hongerig hoor. Maar hij is nu zover (4 maanden) dat hij rijstebloem in de fles mag, wat de honger ook weer wat stilt en ze zijn dus maar op tijd begonnen met fruit + groente (met 4 maanden dus) .

Maar moeilijk hoor, tot 4 maanden is nog wel even... Werkt het overdag (om te rekken) ook niet om te gaan wandelen? (zodat je in elk geval naar de 3,5 tot 4 uur gaat?) En pakt hij je vinger ook niet (in plaats van de speen) of trapt hij daar ook niet in? Soms werken andere speentjes.. maarja, het blijft natuurlijk foppen en rekken als hij echt gewoon hongerig is.
    Ik weet niet of je net bij de arts of bij de verpleegkundige op het cb geweest bent, als je bij de arts geweest bent, misschien heeft de wijkverpleegkundige dan nog wat tips..

16. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Mijn zoontje was ook zo hongerig hoor.
    Ik zat al met 2 maanden op 5 x 180/6 hahaha, voor minder deed hij t gewoon niet!
    Heb ook hele tijd om 7 flessen per dag gezeten.. Achja, ik had zoiets van laat hem geen honger lijden dan was hij niet te genieten.
    Het is eigenlijk vanzelf overgegaan..
    En nu loopt hij nog steeds wel wat voor kwa voeding, maar wel de normale hoeveelheden, hij pikt het alleen niet zo makkelijk kwa afbouwen. Nouja dan niet toch...
    Komt echt vanzelf wel goed.. Ze groeien nu nog gewoon zo hard, dat hij het blijkbaar nodig heeft!

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Even wat rechtzetten geloof ik: het probleem is niet zozeer dat mn zoontje 800 gram is aangekomen in 1 maand tijd, dat was namelijk heel gemiddeld!
    Het probleem is alleen dat ie nu al aardig wat voeding krijgt, eigenlijk op t randje van die 1 liter wat hij max mag hebben.
    Aangezien hij pas 1 maand oud is weet ik niet of ik al kan minderen met flesjes of nachtvoeding of meer cc in minder flsjes per dag?
    Ik verwacht dat ons veelvraatje nog wel meer behoefte gaat krijgen de komende weken? En dan kom ik zeker over die liter heen!
    Voeding voor hongerige baby's adviseren ze niet omdat ie niet te dik is.

Met speentje of pink kan ik m wel even sussen, maar is snachts bv geen oplossing... kan er moeilijk de hele tijd bij gaan zitten!

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    En missyzuilen: wanneer ging het bij jou over? Met andere woorden: hoeveel weken kan ik hier nog mee doorgaan, haha!

Deel Deze Pagina