Hallo lactatiekundige, Ik ga bijna bevallen en wil heel graag borstvoeding geven. Tijdens mijn zwangerschap ben ik 25 kilo aangekomen en voel me nu erg onzeker over mijn uiterlijk. Ik wil niet lijnen na de bevalling maar wel weer op mijn eten letten. Dus wel alles binnenkrijgen wat nodig is maar niet meer. Ik weet van mezelf dat ik zo heel wat kilo's kan kwijtraken (ongeveer 5 kilo per week). Maar mag dit wel, want ik lees overal dat er tijdens het afvallen gevaarlijke stoffen in het bloed terechtkomen. Ik wil gewoon mijn eigen gewicht weer terug maar ook borstvoeding geven. Hopelijk is dit mogelijk. Groetjes Alev
Hoi, het klopt dat er veel schadelijke stoffen vrijkomen als je te snel afvalt. Afvallen zelf is echter geen probleem, aangeraden wordt ongeveer 2 kilo per maand. Borstvoeding geven vraagt iets meer aan calorieen zo,n 650 kcal per dag extra. Eet je dus 500 per dag aan gezonde hapjes erbij, val je in ieder geval stiekem al af : ) Vermoedelijk raak je in de eerste week ook aan vocht al behoorlijk wat kwijt qua kilo's. Succes en veel plezier met je komende bevalling! Kirsten