Hallo Eveline, Ik had altijd een onwijs makkelijke eter. Maar mijn dochter van 23 maanden wil sinds 2 maanden geen groente en fruit meer. Geen stukjes, geen prak, alleen nog maar puree, dus appelmoes en fruitmoesjes etc. Aardappels, pasta, rijst, etc. eet ze wel, net als vlees. Maar zowel bij het avondeten als bij de fruithap wendt ze resoluut haar hoofd af en schud hard nee als we met fruit of groente aankomen. Soms weten we wat naar binnen te smokkelen (ze eet zelf) omdat het in de pasta of rijst verwerkt zit, maar ze vist het meeste er tussenuit. Ze krijgt nu wel fruit binnen via de fruitmoesjes die in die zakjes zitten, dat moet je eruit zuigen. (aardbei-appel, banaan-appel, ed.) Ben daar allang blij om. Maar ik heb toch zoiets van, ze krijgt volgens mij te weinig vitamines binnen op deze manier. De enige groente die ze eet is spinazie, ik denk omdat je die moeilijk ertussenuit kan vissen (pasta) en omdat ze dit vanaf het begin af aan al heerlijk vond. Gekke is dat ze nooit een moeilijke eter is geweest. Van baby af aan al niet. Maar nu ineens wil ze dus niet meer. We dachten 'het waait wel over', maar helaas, dit duurt dus al 2 maanden. Zijn er manieren om haar weer aan het eten te krijgen vwb groente en fruit? En als dit niet lukt, wat dan? Alvast bedankt!! Groeten Daphne
Hallo Daphne, Wat lastig als je kindje ineens niet meer goed eet. Een peuter ontdekt op een gegeven moment dat hij ook 'nee' kan zeggen. Een tijdje wat vroeger eten is een oplossing voor een kindje dat te moe is om te eten. Niet te veel op het bordje scheppen is voor je kindje ook een fijn idee. Sommige kindjes willen al heel vroeg het liefst zelf eten. Geef die mogelijkheid, ook al wordt het een knoeiboel: het zal snel beter gaan. Ik hoop dat het eten snel weer wat makkelijker gaat. Groeten Eveline
Hoi Eveline, Bedankt voor je antwoord. Fenna eet al zelf sinds ze de vork kan hanteren. Dat is vanaf ongeveer 10 maanden. En ze eet zeer netjes, er ligt heel soms wat op de grond, maar over het algemeen doet ze het heel netjes. Echt moe is ze ook niet, ze kan daarna nog gezellig helpen met de afwas en nog even vrolijk spelen. fruit krijgt ze overdag en dan weigert ze ook, hoewel ze vandaag weer een paar happen heeft genomen van een banaan, dus wellicht is het begin er weer. We hebben overigens ook wel eens geprobeerd om geen vlees te geven, voordat ze haar groente op had, maar dat resulteerde alleen in geen groenten én geen vlees. En geen toetje interesseert haar ook al niet zoveel, hoewel dat er met smaak in gaat. Je kan haar gewoon niet chanteren haha. Slim kind Nou ja, we houden gewoon vol met aanbieden. Wellicht inderdaad wat minder. Maar als ik zie wat ze zou 'moeten' eten, zit ze daar ver onder. We scheppen gemiddeld dit op: een eetlepel groenten, 5 a 6 gebakken aardappels en een half stukje vlees. Van pasta en rijst krijgt ze meestal drie eetlepels en daar wil ze dan vaak ook nog een tweede portie van. Ik vind het best moeilijk... Groeten Daphne