dreumes kauwt niet.

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Arian, Dec 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Arian

Arian Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,587
    36
    48
    Hallo.
    Mijn dochter is nu ruim 13 dertien maanden en is een flinke, vrolijke meid. Het enige wat mij dwars zit is dat ze niet goed om kan gaan met hard eten, ook kan ze niet iets uit het vuistje eten. Ze kauwt namelijk niet, en probeert alles zo door te slikken, ook propt ze alles in 1 keer naar binnen.
    Ze krijgt daarom ook alleen maar zacht eten en ik geef het haar in stukjes. Als ik het haar zelf laat doen, dan komt het erop neer dat ik halverwege haar op de rug moet kloppen of het uit haar mond kan halen, omdat ze er bijna weer in blijft. Ook slikt ze zo hele stukken door, wat niet prettig voor haar is, want dan gaat ze heel pijnlijk kijken, en wil ze de rest niet meer. Overal lees ik dat je moet variëren met eten, bijv. een cracker met pindakaas, maar een cracker krijgt ze echt niet weg.
    Die slikt zo een halve cracker in 1keer door, met alle mogelijke gevolgen van dien.
    Haar schema is ongeveer dit:
    Ontbijt: pap in de fles.
    Td: banaan of eierkoek, zachte wafel, in stukjes. (anders fruit is te hard voor haar, en pureren die ik liever niet meer, anders leert ze het nooit)
    Lunch: 2boterhammen zonder korst, met boter en beleg. (korst laat ze in 1 keer naar binnen glijden)
    Td: fruit, of zachte koek. (lange vingers enz gaan in 2 stukken naar binnen, waar ze probeert het naar binnen te krijgen zonder te zuigen of kauwen.. ) Dit gaat niet altijd, lees, vaak goed, waardoor ik dat liever niet geef..
    Avondeten, wat de pot schaft, geprakt. Dit gaat prima.
    Glas melk voor slapen gaan.
    Hoe leer ik haar goed te kauwen en zelf uit het vuistje te laten eten?!

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

Dec 30, 2012
    1,094
    1
    0
    Beste Arian,

Ik denk dat je voor dit probleem het beste even contact kan opnemen met het consultatiebureau. Zij kunnen je doorverwijzen naar een logopedist die je verder kan helpen met helpen ontwikkelen van de mond motoriek van je dochtertje.

Groet,
    Saskia

Share This Page