Zoon 3 maanden wil bijna niet meer drinken

Discussion in 'Flesvoeding' started by Amaranthas, Mar 9, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113
    Ik heb een zoontje van 3 maandjes. Normaal had hij weinig problemen met zijn flesjes maar nu sinds een dag of 3 gaat hij veel voeding weigeren.
    Afgelopen woensdagnacht heb ik zijn flesje 's nachts ingedikt met JBPM ipv rijstebloem. Een paar uur later was het krijsen geblazen, het leek wel een speenvarken. Om zijn darmpjes tot rust te laten komen hebben we toen alleen melkpoeder in zijn flesje gedaan.
    Donderdagnacht was hij nog behoorlijk onrustig en om hem (en onszelf) nog een paar uurtjes te laten slapen hebben we hem bij ons gelegd. Vrijdag ging het al veel beter, maar hij wilde maar weinig drinken.
    Zaterdag had hij wat verhoging (38,1) en na een zetpil ging dat weer omlaag maar verder nergens last van.
    Maar al die dagen wil hij al weinig drinken.
    Waar hij normaal tussen de 160 en 200 cc dronk (dat wisselt nogal bij hem, maar hij komt aan zijn dagelijkse must) krijg ik er nu met moeite 80 - 110 in en dan alleen met een schepje rijstebloem weer.
    Zonder rijstebloem drinkt hij misschien 60cc.

Hij is verder heel levendig, geen koorts, niet snotterig of wat dan ook.
    Maar zodra hij rond de 80cc zit dan begint het geklier. Hij gaat zich uitrekken, liggen kauwen op de speen, duwen met zijn tong, slaan met zn handjes en hij laat de melk gewoon zn mondje uitlopen.
    Vaak gaat hij gewoon liggen lachen en kletsen met de fles nog in zijn mond, maar drinken ho maar.

Om ervoor te zorgen dat hij toch nog wat binnenkrijgt geef ik hem nu elke 3 uur eten.

Ik weet dus even niet waar hij last van heeft. Ziek misschien? Tandjes? (hij kwijlt wel enorm en duwt veel met zijn tong over zn onderkaak) M'n ma zei gekscherend dat hij misschien wel gewoon een boterham wil. Niet dat ik hem dat ga geven, maar zou hij soms vast voedsel willen?
    Kortom, ik weet het even niet, iemand een idee?

2. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113
    Overigens krijgt hij normaal zijn melk uit een difrax fles. Omdat hij er rijstebloem door krijgt ben ik een avent natural gaan proberen. Hij moet namelijk behoorlijk zuigen aan die difrax fles en de speen daarvoor vanaf 3 maanden dan "verdrinkt" hij zowat.
    Uit de avent fles drinkt hij wel goed. Overigens maakt het niet uit welke fles ik hem geef, hij blijft weigeren op ten duur.

3. Sarax

Sarax Bekend lid

Jan 19, 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Is hier ook rond 3 maanden begonnen, precies zoals jij beschrijft.
    Zolang hij zelf niet eerder kwam voor zijn fles heb ik het zo gelaten, blijkbaar heeft hij dan toch genoeg.
    En even
    Laten wegen op het cb en consultatiebureau en toch in een week tijd 0,1 kg aangekomen, dus dan vind ik het ook wel prima :)
    Zou hij afvallen dan is het een ander verhaal.
    Je zou hem extra kunnen laten wegen bij het cb voor de zekerheid?!

4. sm1990

sm1990 Bekend lid

Nov 28, 2012
    618
    9
    18
    Hier hetzelfde drama gehad(en nog steeds inmiddels 7 mnd) kan je niet echt tips geven heb alles geprobeerd..
    Andere flessen spenen voedingen indikken niet indikken liggen op rug in bed iemand anders laten geven enz enz enz..
    niks hielp en nog steeds niet... mijne dronk met 3 mnd +- 500 cc(met heel veel stimuleren) per dag nu nog maar 300.. vast voedsel eet hy redelijk maar zn mond open doen heeft hij eigelijk nog nooit gedaan! niet zon liefhebber van eten denk ik..
    mijn mannetje groeit wel goed.. indd goede tip af en toe wegen ook voor jeigen gemoedsrust! ik weet hoe frustrerend en onzeker je er van word.. heb het ook nog steeds maar zeker toen.. nu is mn mannetje alweer 9,5 kilo ondans t slechte eten en drinken..
    probeer rustig te blijven en te kijken hoe t met hem gaat.. gaat t goed hou je daaraan vast!(moeilijk) succes!

5. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113
    Gelukkig kan ik hem zelf thuis wegen op de babyweegschaal, en afvallen doet hij (nog) niet. Maar inderdaad is het om moedeloos van te worden.
    Ik zit te twijfelen om hem een fruit/groentehapje aan te bieden, al is het een paar hapjes. Er moet toch iets dat maagje in.

6. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Misschien is hij net een groeispurt door en kan hij nu toe met wat minder?
    Kan me van mijn oudste herinneren dat het altijd wel wat op en af ging en nu met vast eten nog steeds.

7. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Waarom geef je nu al rijstebloem? Dat wordt toch echt afgeraden voor 4 maand.

Indikken lijkt me een goed plan, maar dan met puur jbpm, zonder toevoegingen. Er zijn wat kindjes die reageren op die toevoegingen in nutriton, namelijk.

8. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113
    Omdat hij van jbpm gaat gillen als een speenvarken en enorme buikkrampen krijgt.
    Ik heb het er over gehad met het cb en zij vonden ook dat als hij het verder goed deed op de rijstebloem het geen probleem is.

9. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ook van puur jbpm?

Mijn dochter had dit ook. Het flesweigeren kwam door de reflux (melk deed pijn), en we hebben echt alle dikkingsmiddelen geprobeerd, maar steeds krampen. Het enige alternatief was dan niet indikken en medicatie voor de reflux.

Heb je een KA al laten kijken of het misschien reflux is?

10. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113
    ja ook van puur jbpm, tis zwaar brullen geblazen. Verder is hij heel happy. Hij slaapt netjes, huilt bijna niet, ligt lekker met ons te kletsen, is vrolijk. Met eten spuugt hij niet, ook niet dat herkauwen of rare gezichten trekken, helemaal niks: Het is gewoon een happy baby eigenlijk altijd. Behalve dat hij dan weinig drinkt.

11. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Maar als er geen sprake is van reflux, waarom zou je dan indikken? En als hij tevreden was met difrax, waarom ben je dan naar rijstebloem en avent gegaan?

Ik vrees dat ik je verhaal niet goed snap.

12. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113
    We hadden zijn pap ingedikt toen hij een maand of 2 was, hij had toen wel wat last van krampjes en toen hebben we infacol gebruikt. de infacol hielp wel, maar hij ging er enorm van spugen. Iemand zei ons toen gewoon de fles wat in te dikken met rijstebloem ( ik had nog niet van jbpm gehoord) en dat ging goed. Omdat rijstebloem wel bijvoeding is heb ik die jbpm geprobeerd toen ik erover las, met dus weer krampen tot gevolg.
    Terug op de rijstebloem en alles was weer goed. Hij vind het lekker en heeft er geen last van dus hebben we het zo gelaten.
    Tot hij dus moeilijk ging doen met eten.
    De avent fles probeerde ik om te kijken of hij dan misschien beter wilde drinken, wat niks uitmaakt overigens.
    Inmiddels krijgt hij dus zoals altijd uit de difrax fles, met rijstebloem, en blijft hij tussen de 80 en 120cc drinken.
    Ik leg me er maar bij neer denk ik, zolang hij aankomt zal het wel goed zijn.

13. angelryan

angelryan Actief lid

Jan 11, 2013
    244
    0
    0
    almere
    Ik heb dit ander half week geleden ook gehad, me zoontje wou niet of weinig drinken.
    Heeft zeker een week geduurt voordat hij beter ging drinken weer.
    Denk dat het gewoon een buik griepje is geweest. Zolang ze aankomen en niet uitdrogen en gewoon allert blijven kan je niet zoveel doen. En als je het niet vertrouwd gewoon even langs de huisarts gaan, mag ook niet te lang duren. En goed bij houden hoeveel hij per 24uur binnen krijgt.

14. adi

adi Niet meer actief

Ik denk dat ik weet waarom hij minder drinkt. Ik lees dat jullie in elke fles rijstebloem doen?

Rijstebloem is geen verdikkingsmiddel, dat is pap. Pap van rijst met best veel calorieën, maar amper voedingsstoffen. Pap van rijstebloem wordt doorgaans gegeven aan oudere baby's in de laatste fles zodat ze 's nachts doorslapen. Dus zodat ze langer een verzadigd gevoel houden.
    Het is helemaal niet de bedoeling om elke fles als papfles te geven, dat is best zware bijvoeding voor een baby van 3 maanden. Hij krijgt zo veel calorieën binnen, maar mist voedingsstoffen uit melk.

Ik zou dus persoonlijk stoppen met die papflessen en teruggaan naar gewoon melk.

15. Riannev

Riannev Actief lid

Jan 19, 2013
    235
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh dat heeft ons mannetje ook gehad met ongeveer 3 maand.

Ik in de mama-stress het CB gebeld en een paar dagen bijgehouden welke tijd hij hoeveel dronk.

En; het ging vanzelf over. Echt waar.

T mannetje was te druk met andere dingen denk ik :)

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou me er geen zorgen om maken en hem gewoon laten drinken wat hij wil. Rijstebloem is al erg vroeg, maar groente of fruit is echt afgeraden voor de 4 maanden. Misschien heeft hij toch iets onder de leden, misschien kan hij nu toe met minder. Geef gewoon wat vaker een klein flesje, hij komt echt wel aan wat hij nodig heeft.

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Naast het feit dat rijstebloem bijvoeding is en bedoelt is voor vanaf 4 maanden (sorry, maar snap echt niet wie jou dit advies heeft gegeven).

Rijstebloem is geen middel om in te dikken. Rijstebloem wordt in de maag weer vloeibaar. Terwijl bijv jbpm juist dik blijft, want dat is de bedoelin van indikken.

Indikken is ook geen oplossing voor krampen

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou ook stoppen met die papflessen, ik had niet begrepen dat je elke fles indikt met rijstebloem. Hij mist zo een hoop voedingstoffen, ik snap ook niet waarom je geen gewone melk geeft en wie je heeft geadviseerd om al met 2 (!) maanden rijstebloem te geven. Krampjes zijn toch heel normaal tot 3 maanden en horen er helaas bij. Sommige middeltjes (Infacol, Cinababy) helpen bij sommige kinderen, en anderen hebben er geen baat bij. Ze groeien daar overheen.

Indikken zonder medische reden (reflux) , met jbpm dan, zou ik ook niet zomaar doen.

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Moet je zelf voor de grap eens een schaaltje vanilleyoghurt of warme melk met rijstebloem eten (ik vind dat zelf erg lekker :D) Dan heb je geen honger meer he? Laat staan voor een baby van 3 maanden!

20. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Probeer anders eens de Sab-Simplex? Die kun je in Duitsland bestellen en is veel beter dan de infacol.
    Beide mag je overigens niet in elke fles geven ivm de verstopping als bijwerking. Een beetje krampjes kun je beter accepteren, het hoort er ook wat bij helaas. Als hij krampjes heeft in de komende fles wat geven.

En waarschijnlijk klopt dat wel.... als je kind teveel verzadiging krijgt door de rijstebloem, dat je kind daardoor te weinig gaat drinken. Vol is vol. Klinkt mij wel logisch in de oren.

Share This Page