Flesvoeding tijden / schema / op verzoek.. Vraag

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Lauw1990, 30 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lauw1990

Lauw1990 Actief lid

19 jan 2016
    133
    13
    18
    Hoi,

Mijn zoontje Finn is vandaag precies 4 weken en krijgt 7x 100 cc flesvoeding. Hij woog afgelopen donderdag 4135 gram (gewogen bij consultatiebureau). 1e bezoek arts gehad en hij was goed gegroeid. Aangegeven wat hij krijgt nu aan voeding en dit was volgens haar prima. Ze gaf aan dat als hij meer wilt vlak na een voeding hij dat wel aangeeft of dar ze dan vaak eerder komen.
    Nu zit ik toch een beetje met het volgende: Ik probeer Finn op verzoek te voeden maar hij kan er soms zo even lang tussen laten overdag (en dan moet ik hem wakker maken) tussen laten overdag. Hierdoor kwam ik steeds later uit (zelfs een keer na 0.30 snachts voor laatste fles), de avondfles voor de nacht zeg maar)Samen met mijn man hebben we toen besloten om toch een beetje 3 uur aan te houden, omdat we zo steeds later uitkwame (of ietsje langer) en als hij iets eerder komt natuurlijk krijgt hij dan eerder. Hij drinkt altijd wel zijn fles leeg of bijna leeg in zo'n 15 a 20 minuutjes ook als wij hem dit aanbieden. Snachts komt Finn trouwens altijd zelf rond 3 uur (laatste fles avond vaak tussen 22.00 en 22.30). en dan in de ochtend weer rond 7.00.
    Kan dit?Ik vind het soms zo naar om hem dan wakker te maken, maar hij lust wel altijd wat. En zo blijven we toch een beetje op 'schema'. Maar helemaal vastklampen doen we ook niet hoor.Als hij bijvoorbeeld eerder wilt ga ij niet rekken. Heb toen ik flesvoeding ging geven ipv borstvoeding Door omstandigheden (overgestapt na de kraamweek) verloskundige gesproken telefonisch en noemde toen de tijden om de 3 uur waar ik op zat en dan de nacht om en nabij 5 uur (hij komt vanzelf) en naar de ochtend vanaf dan ongeveer 4 uur. Met andere woorden schema na overleg en hoeveel voedingen en hoeveel van haar gekregen. Wist eerst ook niet beter dan ik heb het schema gekregen en zo dan maar gaan doen. Maar hoor zoveel over op verzoek. . Maar Door het bovenstaande toch een beetje schema aan gaan houden..

Het is overigens een mannetje dat zeer tevreden oogt en goed groeit en alert is.en ik denk ook niet dat ik hier onwijs verkeerd aan doe. Maar toch het bovenstaande, dus dacht even sparren.

Hoor graag jullie tips en ervaringen. Het is mijn eerste kindje en vind het soms een beetje lastig inschatten. (iemand van cb zei trouwens wel dat ik best zelf wat mag sturen met flestijden, toen ik belde tijdens telefonisch spreekuur ).

Alvast bedankt voor jullie input.

2. Ri1987

Ri1987 Actief lid

9 sep 2015
    176
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier de eerste dagen ook lastig, de ene keer kwam ze na 3 uur dan weer 4 uur en soms zelfs 5 of 6 uur er tussen. Was bang dat ze te weinig binnenkreeg. Met kraamhulp besloten dat we een schema aanhouden. Ik maak haar wel wakker rond de tijden. Dit houden we aan:

07:00
    10:30
    13:30
    16:30
    19:30
    22:30
    03:00

Ik probeer me niet vast te klampen aan de tijden maar hou ze als richtlijn aan. Halfuur eerder is prima, als ze zelf half uur na die tijd nog niet wakker is dan maak ik haar wel wakker. De nacht is eigenlijk hoe laat ze zelf komt. Afgelopen nacht sliep ze door de buikkrampjes pas om 02:00. Dacht bij mezelf om 03:00 ik ben gek als ik haar nu weer wakker ga maken. Dus toen voeding van de nacht overgeslagen en kwam ze zelf om 06:30.

Iedereen om me heen zegt voeden op verzoek, maar ik voel me fijner met een schema. Ik ben niet aan het stressen of ze wel genoeg krijgt en aan een stressvrije mama heeft ze meer dan aan een stresskip mama.

3. Rebelleflower

Rebelleflower Fanatiek lid

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Hier doen we ook flesvoeding op verzoek.
    Overdag laten we er maximaal 4 uur tussen en minimaal 2,5 uur.
    De nachten (na d'r fles rond 20:00 uur) wanneer ze zelf komt.
    Ik probeer het wel een beetje te sturen dat ze voor de avond flesje niet later dan 20:00 uur uitkomt. Maar merk de laatste tijd dat ze zelf wel een beetje een rimte erin krijgt en op bepaalde tijden honger heeft.

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Volgens mij doen jullie het prima hoor. Jij voelt je er prima bij (en je man), je kindje voelt zich er prima bij, drinkt goed z'n flesjes en slaapt goed, dus zou het gewoon zo houden als dat voor jullie werkt.
    Aan de andere kant denk ik, als je zoontje echt zo goed slaapt en je hem steeds wakker moet maken kan je wellicht ook wat grotere flesjes gaan geven en dan 6 flesjes op een dag i.p.v. 7.
    Snap inderdaad wel dat je 's avonds ergens rond 22.00-23.00 uit wil komen, vond ik ook altijd wel fijn toen hij zo klein was. Zou echter 's nachts echt op verzoek voeden en niet na 4 of 5 uur wakker maken. Je zoontje is goed op gewicht en drinkt overdag ook voldoende, dus wat dat betreft mag hij zo lang slapen als hij wil zou ik denken.
    Hier hield ik altijd de richtlijn aan van 1 uur doorslapen per pond lichaamsgewicht. Je kindje weegt 4kg, dus 8 pond en mag dan dus 8 uur achter elkaar doorslapen.

5. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Je moet doen waar je je goed bij voelt.
    Ik deed het op verzoek. Eerst maakte we haar s nachts/ochtend wel wakker. Later niet meer

6. SJ86

SJ86 Fanatiek lid

19 feb 2015
    2.068
    39
    48
    Prima om hem om de zoveel tijd te voeden. Je merkt vanzelf of er overal een hakf uurtje extra bij kan bijvoorbeeld

7. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

ik gaf flesjes op verzoek / schema.
    klinkt een beetje gek haha...
    ik begon de dag altijd om 7.00 uur met een fles, daarna ging ik over op verzoek maar liet er maximaal 4,5 tussen (gebeurde overigens niet vaak meestal kwam ze na 2.5 a 3 uur wel weer voor haar flesje de eerste 10 weken).
    De laatste fles gaven we altijd tussen 22.30 en 23.30 uur. Na deze fles lieten we haar slapen tot ze zelf weer kwam ook als dit langer dan 4.5 uur duurde.
    Dus 2 flessen op schema. De rest op verzoek met een maximale tijd ertussen om haar wel aan een dag / nachtritme te laten wennen. Na een paar weekjes merkte ik wel al dat er een schema in haar verzoek tijden kwam.Ze vond haar eigen ritme er een beetje in denk ik. Zo wist ik dat ze na haar ochtend fles na 2 uur weer honger kreeg en na haar middag fles juist weer 4 uur er tussen liet.

8. Rebelleflower

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Moet zeggen dat ik nu ook steeds meer behoefte krijg aan een schema. Alleen hoe doen jullie dat in de nacht en avond? Ik wil d'r na 20:00 uur niet meer wakker maken voor een flesje maar in de ochtend wel weer rond 8:00 uur uitkomen.

9. Ri1987

Ri1987 Actief lid

9 sep 2015
    176
    1
    18
    NULL
    NULL
    Misschien een idee om overdag een schema te volgen en dan de late avond/nacht op verzoek te geven? Dan kan je zoiets als schema aanhouden:

8.00
    11.00
    14.00
    17.00
    20.00
    Verzoek.

10. Rebelleflower

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Is idd mijn plan maar als ze bijvoorbeeld al rond 7:00 of zelfs 6:00 wakker wordt in de ochtend komt dat in de knoei..
    Vannacht heb ik d'r rond 23:30 toch een fles aangeboden.. ze heeft 25ml op haha! Avond hiervoor lieten we d'r slapen maar toen kwam ze rond 2:00 uur voor d'r fles en daarna al weer rond 5:00 uur dus was ik zelf gebrokene (lag pas tegen 00:00 uur in bed want wachten eigenlijk op d'r 23:00 uur fles) en nu heeft ze doorgeslapen tot 4:10 uur!
    Dus hopelijk komt ze straks rond 8:00 uur uit.
    Ben ook gestopt met nachten verschonen, tenzij ik een poepluier ruik natuurlijk! Laatste schone luier rond 23:00 uur nu.
    Ik denk dat ik in het schema toch standaard een flesje rond 23:00 in plan ookal slaapt ze.. als ze vervolgens dan doorslaapt is dat fijner dan 2x de nacht eruit moeten!

Deel Deze Pagina