overstappen naar kv

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Lon enTijn, 23 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    hoi hoi
    vraagje ! als je de borstvoeding wil gaan afbouwen en dus beginnen met flesvoeding, moet je dan eerst contact opnemen met het consultatiebureau of kun je dat gewoon zelf doen?

groetjes Lonneke

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je mag dat helemaal zelf beslissen. Het is wel slim om contact op te nemen met je CB om te horen hoe je moet afbouwen, of om even te bellen met VBN of LLL, die kunnen je ook info geven over een verstandig afbouwschema, met zo min mogelijk kans op problemen.
    Geleidelijk aan afbouwen, ongeveer 10 dagen per voeding geeft de minste kans op problemen als een borstontsteking.

3. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Het cb geeft advies, jij als ouder beslist. Het is tenslotte jullie kind :D

4. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,

Voor je kindje maakt het niet zoveel uit als je gaat overstappen en gelijk volledige kunstvoeding geeft.
    Voor jezelf kan het wel vervelend zijn, zoals flinke stuwing of een borstontsteking, omdat je lichaam gewend is om borstvoeding aan te maken.

Ik weet niet wat de reden is dat je wilt gaan overstappen?
    Als je te weinig borstvoeding aanmaakt, dan is het meestal geen probleem om volledig te stoppen.
    Als je wilt overstappen vanwege het gemak of vanwege werk ofzo, dan kun je beter afbouwen door elke 2 a 3 dagen een bv te vervangen door kv en dan de ochtendfles als laatste te vervangen. Dan is het dus wel handig om even te overleggen met het kraamzorgbureau of het CB om een afbouwschema te vragen.

Groetjes Saskia

5. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ik ben na 5 maanden ook gaan afbouwen omdat een voeding terugliep. Het beste is 1 voeding per week afbouwen. Heel soms voelde ik een licht drukkend gevoel in mijn borst. dan legde ik Dano eventjes aan tot de druk weg was. 5 minuten ofzo.

nu helemaal nergens last meer van en compleet over op KV.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Rustig afbouwen, bij het CB hebben ze een schemaatje waar in staat hoe je dat het beste kunt doen. Als je nog veel melk aanmaakt, kun je borstonsteking krijgen en dat is echt niet fijn. Ik heb zelf tot 6 weken BV gegeven en daarna tot 3 maanden gedeeltelijk, maar het liep steeds meer terug. Ben toen zelf ook minder gaan geven over een week of 2 helemaal afgebouwd en nergens last van gehad.

7. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    bedankt meiden,
    ik wil graag afbouwen omdat ik niet op m'n werk wil kolven en ik merk dat ik s avonds niet genoeg melk meer heb.
    ik wilde het rustig afbouwen maar ik weet niet hoe snel de voeding nu terug zal lopen omdat ik merk dat het minder wordt.
    ik ga in ieder geval maandag het cb bellen om mijn afspraak van 18 dec. te vervroegen, ik kijk wel wat voor advies ze geven, en wat ik eraan heb :(

en kan ik Julian ineens een hele voeding kv geven of moet hij eerst wennen? om krampjes te voorkomen?
    en welke voeding raden jullie aan? Gewoon de normale, standaard?

groetjes Lonneke

8. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik ben begonnen met 1 flesje per dag, ik heb meteen een hele voeding gegeven en dit is goed gegaan.
    Ik gebruik Friso Normaal, dit bevalt goed.
    Elk merk is goed, alleen de prijzen verschillen nogal.
    Hou er rekening mee dat de ontlasting van je kindje meteen verandert.
    Bij Bram duurde het wel een week of 3 voordat hij gewend was aan kv.

9. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    bedankt, ja alle merken zullen wel even goed zijn maar ik zal eens in de winkel gaan kijken wat de verschillen zijn tussen nutrilon, friso en die van het kruitvat!

groetjes Lonneke

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Als er allergiën voorkomen in jullie families, dan kun je het beste hypo-allergeen gebruiken. Anders kun je gewoon standaard nemen. In Nederland zijn de kunstvoedingen allemaal van goede kwaliteit. Al kan het wel zijn dat je kindje op bepaalde merken wat anders reageert. Wij hebben Nutrilon, nog even Kruidvat geprobeerd, maar daar ging ze van gillen en kreeg krampjes. Maar dat zal allemaal per kind wel verschillend zijn, gewoon wat uitproberen.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je geen 24 uur per dag, 7 dagen per week gaat werken hoef je natuurlijk niet helemaal af te bouwen. Je kunt de vroege ochtendvoedingen en de avond- en nachtvoedingen dan gewoon zelf blijven geven. Borstvoeding en kunstvoeding zijn heel goed te combineren. Je hoeft dus in principe alleen de voedingen die onder werktijd vallen echt af te bouwen.

Je begint met die voeding waarbij je voelt dat je het minste hebt (meestal een late middagvoeding). Die vervang je door een fles. De eerste dagen kunnen je borsten wat gespannen voelen, als dat zo is, kindje wat eerder voor de volgende voeding aanleggen, of de ergste druk wegmasseren. Ongeveer een week a 10 dagen (verschilt van hoeveel druk je voelt), kun je eventueel een volgende voeding afbouwen op dezelfde manier.
    Om te weten hoeveel er in het flesje moet heb je het volgende sommetje:

115 (max 150) x gewicht: aantal voedingen = inhoud fles

Als er in je familie hooikoorts, eczeem, astma of allergie voorkomt, kun je het beste een hypoallergene voeding kiezen.

Als je een deel van de voedingen zelf wilt blijven geven moet je wel even alert zijn op regeldagen. Probeer in zo'n periode naast de flessen zoveel mogelijk op verzoek te voeden.

Wist je dat je je kolfrecht niet alleen maar kunt gebruiken om te kolven? Het is namelijk het recht om te zorgen dat je kind (gedeeltelijk) moedermelk krijgt. Als je niet wilt kolven, dan hoeft dat niet. Je mag later beginnen en eerder naar huis, zodat je kindje meer voedingen live krijgt, en zelfs overdag naar je kind toe, of je kind naar je toe laten brengen. Zolang het maar niet meer dan 25% van je werktijd is. Nou zijn er niet zoveel vrouwen die dat laatste doen (overdag voeden), alleen bij hardnekkige flesweigeraartjes. Meestal krijgt zo'n kindje overdag een fles.
    Maar ook als je een voeding overdag vervangen hebt door kunstvoeding, mag je nog steeds van je voedrecht gebruik maken en later beginnen en/of eerder weg.
    Natuurlijk wel altijd in overleg met je werkgever, het liefste voor je weer begint met werken.

12. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Snap ik, het is niet overal even gemakkelijk. Ik werk zelf in het onderwijs en daar was het ook even een gepuzzel om het geregeld te krijgen. Maar op zich mag je werkgever je niet in de weg staan.

14. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    nee dat weet ik, ik hoef nu nog niet te werken dus ikheb nog een paar weekjes om te kijken hoe alles het fijnste gaat!

bedankt allemaal voor het meedenken,

groetjes Lonneke

Deel Deze Pagina