zwanger en heftige endometriose

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Phal, 2 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Phal

Phal Actief lid

20 sep 2011
    329
    0
    0
    omgeving Rotterdam
    lieve verloskundigen,

ik zit met een vraag. Ik heb endometriose in de Holte van Douglas en zou hierdoor versneld gaan starten met een fertiliteitstraject. 1 dag na de eerste bloedafname bleek ik echter zwanger, het traject is dus niet ingezet verder. Fantastisch natuurlijk!

Nu is het echter zo dat ik sinds de eerste dag van m'n zwangerschap, 12 september, al meerdere malen heftige endo-aanvallen heb gehad welke ik nu steeds enger ga vinden. De aanvallen die ik ervaar staan volgens mijn gyn gelijk aan bevallen, alleen dan zonder resultaat. Het is dus heel heftig en dat zo'n 4 keer per maand!

Ik heb de angst dat het mis kan gaan redelijk weg kunnen relativeren in de eerste weken, maar nu mn zwangerschap verder vordert wordt ik steeds banger tijdens zo'n aanval. Ik wil jullie dan ook graag wat vragen stellen zodat ik van te voren al weet wat ik van mn eigen verloskundige kan verwachten straks:

-kunnen die kramp-/ pijnaanvallen kwaad voor de baby? Om een idee te geven van de heftigheid, mijn buikwand is al 3 keer gescheurd tijdens een aanval.

-hoe wordt er met endometriose omgegaan door verloskundigen?

-is het gangbaar om vrouwen met mijn aandoening extra te controleren of is hier een protocol voor? Zoals gezegd heb ik het tot nu toe kunnen relativeren, maar de angst om het kind te verliezen groeit met elke dag dat de baby in m'n buik zit.

-krijg ik met mijn vorm van endometriose een medische indicatie om in het ziekenhuis te bevallen? Wat raden jullie aan?

Ik hoop dat jullie de tijd vinden mijn vragen te beantwoorden, ik wil goed beslagen ten ijs komen bij mijn eigen verloskundige en heb me rot gegoogled, maar vond niks. Ik weet zeker dat er meer vrouwen zijn met endometriose die wat hebben aan jullie antwoord!

Alvast bedankt,

Phal

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Wat vervelend dat je daar zo last van hebt.
    Het komt niet vaak voor dat wij vrouwen hebben die endometriose hebben en zwanger zijn. Bij ons in de praktijk is er geen protocol voor.
    Ik zou als ik jou verloskundige was overleggen met de gynaecoloog wat het beste beleid is bij jou maar ook willen weten waar de buikwand is gescheurd en of dit een probleem kan zijn bij de bevalling.
    Die pijnaanvallen kunnen geen kwaad voor de baby.

Groetjes Ineke

3. Phal

Phal Actief lid

20 sep 2011
    329
    0
    0
    omgeving Rotterdam
    Bedankt voor de snelle reactie, Ineke!

Ik begrijp dat ik een uitzondering ben (gelukkig maar) en vind het
    heel fijn om te horen dat de aanvallen geen kwaad kunnen..
    De opmerking over de buikwand neem ik mee naar de gyn als ik er heen ga, bedankt daarvoor!

Wellicht dat jouw collega's hier op ZP vaker in aanraking zijn gekomen met dergelijke gevallen, ik zou het super vinden als zij hun ervaring ook willen delen!

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

ik reageer ook nog even.
    Ik heb er zelf ook geen ervaring mee in de praktijk.
    Endometriose staat niet in het rijtje voor medische indicaties. Als je echter zulke heftige pijnaanvallen hebt zou ik dat wel bespreken en kijken of je daar specifieke pijnstilling voor kunt krijgen ( ik neem aan dat paracetamol niet helpt!).
    Overleg het dus met je eigen verloskundige, vraag desnoods een eenmalig consult aan bij de gynaecoloog om te bespreken of er nog bijzonderheden zijn voor jou in zwangerschap en tijdens bevalling.

Mirjam

5. Phal

Phal Actief lid

20 sep 2011
    329
    0
    0
    omgeving Rotterdam
    Dank voor je reactie Mirjam!
    ik heb vanochtend gebeld met m'n gyn en heb maandag een afspraak om eea te bespreken. Ik slik normaal de zwaarste Tramadol, maar heb nu een lichtere variant...

Bedankt voor het meedenken!

Deel Deze Pagina