Alcoholvrij en gelukkig oud & nieuw!

Discussion in 'Zwangerschap' started by Anne77, Dec 29, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anne77

Anne77 Lid

Oct 31, 2008
    43
    0
    0
    Amsterdam
    Hallo, ik ben nu 7 weken zwanger en vier oudjaar bij mijn schoonouders.
    Nu zit ik met een dilemma: zal ik het ze vertellen, of hou ik de schijn op?

:) Ik drink die avond geen alcohol, dat is een ding wat zeker is voor mij :)

Overwegingen:
    - Ik vertel het niet --> ik moet me in een bocht wringen en de schijn ophouden, maar als de zwangerschap onverhoopt afgebroken wordt, hoef ik ze het slechte nieuws niet te brengen.

- Ik vertel het wel--> ik hoef niet moeilijk te doen met alcoholvrije drankjes en mijn schoonouders zijn zeker blij met het nieuws, maar mocht het misgaan moet ik wel het slechte nieuws gaan vertellen.

Ben benieuwd naar ervaringen en tips van andere (pril) zwangeren!

Gelukkig nieuwjaar!

2. 4days

4days Niet meer actief

Gefeliciteerd met je zwangerschap! :D Wij zelf hebben het wel meteen verteld tegen de ouders en schoonouders. En ik zou dan zelf denken, er is haast geen mooiere gelegen dan om 12 uur snachts met nieuwjaar tegen ze vertellen dat ze opa en oma worden dit jaar..!? :D
    En als je onverhoopt een miskraam krijgt, is het dan niet ook juist fijn als er tenminste een paar mensen zijn die het weten, zodat je je ei ergens kwijt kunt?
    Maar als je het echt liever niet verteld kan dat natuurlijk ook. Je kunt er heel makkelijk vanaf zijn door gewoon te zeggen dat je vanwege een griepje een antibioticakuur hebt. Dan mag je ook niets drinken enzo. ;)

3. Aurin

Aurin VIP lid

Oct 10, 2008
    8,337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
    ben het helemaal eens met cossy!

Ik heb het gelijk al verteld aan mijn ouders en mijn zusje. met 5 weken al zelfs... En idd als het fout mocht gaan, waar je niet vanuit moet gaan dan heb je mensen om erover te praten.

Heel fijne jaarwisseling! geniet ervan

4. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    gefeliciteerd :D

5. Shyness

Shyness Bekend lid

Aug 17, 2008
    961
    0
    0
    consulente
    Sint-Niklaas
    Proficiat meid! Geniet ervan! x

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik zou het juist een mooi moment vinden om aan te kondigen dat ik zwanger was. Neem jip en janneke champagne voor jezelf mee naar je schoonouders en proost op wat het nieuwe jaar voor moois gaat geven!

wij hebben met 4 weken de naaste familie en vrienden dus ook schoonouders verteld dat we zwanger waren. wat zeg ik? op de dag van test wisten mijn ouders, schoonouders, mijn zus en 3 van mijn beste vriendinnen en vrienden het.

wij wisten ook wel dat dit erg vroeg was, want zegt men, er kan nog vanalles misgaan in het vroege stadium. mijn redenatie was dan juist: moet ik dan achteraf gaan zeggen, ja ik heb laatst een miskraam gehad? ik had juist wel steun gebruiken wanneer het mis zou zijn gegaan.

Bij een volgende zwangerschap zou ik het absoluut weer zo doen.

ik zeg: mooi moment, geniet ervan! en laat je schoonouders meegenieten

7. valentijn1980

valentijn1980 Actief lid

Dec 13, 2008
    329
    0
    0
    rotterdam
    Ik zou het lekker vertellen. Als je er zelf tegen op ziet om het te vertellen als het mis gaat, dan kun je je man laten bellen. Bij mij is het ook wel eens mis gegaan en was blij dat mn ouders en goede vrienden eht wisten.
    Het is toch iets leuks ook! Het is zo moeilijk om dat blije nieuws voor je te houden.

8. iniminie

iniminie Bekend lid

Oct 11, 2008
    974
    0
    0
    ik heb er zelf voor gekozen te wachten tot na de 12de week
    maar dat is puur mij keuze geweest omdat ik na 4miskramen geen trek meer had steeds opnieuw te moeten vertellen dat het misging,ik dacht als het nu goed gaat,vertel ik het iets later

maar de keus is aan jou en je partner natuurlijk
    in elk geval een fijne jaarwisseling ;)

9. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik zou er een mooi moment van maken als je een miskraam krijgt deel je dat toch ook samen en kan je steun krijgen maar zoiezo heb ik een hekel aan dat negatief gedenk (als je niet echt een aanleiding hebt zoals eerdere miskramen e.d.) maar dan nog wij delen hier alles geluk maar ook verdriet en het is echt superspeciaal!

10. samkids

samkids Niet meer actief

Hey, alleen jij kan beslissen wat je moet doen. Maar hier wat ideeen om die keus misschien makkelijker te maken:

Als je het niet vertelt: er zijn genoeg mogelijkheden om een alcoholvrije avond te hebben zonder dat mensen raar kijken. Wat ik bijvoorbeeld van plan ben te doen is wel een glas champagne te nemen, samen met iedereen te proosten en zodra iedereen naar buiten gaat voor het vuurwerk het glas gewoon (half) leeg gooien. Beetje zonde van de champagne misschien, maar voor een goed doel. En iedereen is dan zo druk met elkaar gelukkig nieuwjaar wensen en vuurwerk kijken, dat niemand in de gaten heeft dat je niet drinkt.
    Verder neem ik een fles druivensap mee naar vrienden. Die vrienden waar we heen gaan weten van onze kinderwens, maar de rest niet. Ik schenk de hele avond dus gewoon druivensap in, ipv wijn. Dat is voor jou misschien wat lastiger, maar wel een tip voor als mensen bij jullie langskomen.
    De reden dat wij het nog niet vertellen is dat het de eerste keer fout is gegaan en ik 2 jan 'pas' de eerste echo heb. Die wil ik eerst afwachten voor we het iemand vertellen.

Een reden om het wel te vertellen is inderdaad wat andere mensen al aangeven: het is leuk om je nieuws te vertellen en te delen in de vreugde. Je hoeft je dan ook niet in allerlei bochten te wringen. Daarnaast, mocht het toch fout gaan (hopelijk niet!), dan zijn er ook mensen om je te troosten.
    Wij hadden het mijn ouders, mijn schoonouders en onze twee beste vrienden het al verteld de eerste keer. Zij begrijpen dan ook waarom je doet zoals je doet als het fout gaat.

Heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt.

Liefs!

11. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

He meid,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Wij hebben het gelijk verteld. We hadden ook zoiets van mocht het misgaan dan kan je dat ook delen met je familie.

Wat vind je vriend? Wil hij het al vertellen of niet?

12. Ella79

Ella79 Lid

Dec 18, 2008
    68
    0
    0
    Uiteraard je eigen keus...
    Bij ons is het twee keer misgegaan en je gaat dan weliswaar niet meer vroeg "juichen" maar wij hebben het de familie (ouders/schoonouders/zus/broer) verteld en verder niemand. Ik ben ook echt heel ziek geweest in het begin en dan is het wel fijn als mensen weten wat er aan de hand is en de druk van de ketel is om leuk te doen. Ik moest bij mijn miskramen ook het ziekenhuis in, dus dan hoort de naaste familie het toch wel.
    Overigens: Jip en Janneke champagne van de HEMA is ook lekker hoor! :)

13. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

ik denk dat we die ook gaan halen van jip en janneke.

14. Ella79

Ella79 Lid

Dec 18, 2008
    68
    0
    0
    Ik vind 'm lekkerder dan de echte hahaha!

15. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    wij hebben het ook gelijk aan iedereen verteld, zelfs collegas, baas etc, echt iedereen. Ik ben er gewoon niet van uitgegaan dat het mis ging/gaat. De kans dat het goed ging was 80% en na de echo zelfs 98%. En als het wel mis gaat vind ik dat geen schande. Toen we dachten dat mijn schoonvader kanker had heb ik dat ook gelijk aan iedereen verteld. Ik vind dat iets vergelijkbaars (is natuurlijk niet voor iedereen zo). Iets verdrietigs en veel mensen weten niet hoe te reageren. Maar het is wel fijn om veel steun en begrip te krijgen.

16. sampie1986

sampie1986 Actief lid

Oct 13, 2008
    408
    18
    18
    utrecht
    gefeliciteerd met je zwangerschap
    en een heel gelukkig nieuwjaar!

17. Anne77

Anne77 Lid

Oct 31, 2008
    43
    0
    0
    Amsterdam
    Nou, ik heb het verteld hoor en met succes! Iedereen vond het ontzettend leuk nieuws natuurlijk en het luchtte mij ook wel op.
    Nu kan ik tenminste wat gemakkelijker mijn zwangerschap bespreekbaar maken...

Share This Page