Teveel?

Discussie in 'Voeding' gestart door mama van 2 meiden, 25 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik twijfel een beetje of Evi niet teveel eet; dwz vast voedsel icm flesvoeding.

Evi krijgt nog 4x een fles van 180cc.
    Daarbij eet ze per dag een banaan met een halve peer
    1 boterham (net mee begonnen)
    en verse groente (hoeveelheid vergelijkbaar met 'n vol 6 mnd potje)

Het lukt me nog niet om de fv te minderen en ik heb t idee dat ze teveel binnen krijgt op deze manier.

Ze zit qua gewicht iets boven t gemiddelde; 7,6 kg bij 66 cm. Ze is een stuk zwaarder dan mijn oudste toen die 6 mnd was, dus ik twijfel nogal....

2. tulip

tulip Niet meer actief

ik zat wel op 3 flessen toen ze groente en fruit kreeg zoals jouw dochter. Ze eet goed fruit lees ik en dat kan nu makkelijk een flesje vervangen.

dit was mijn schema:

8.00 uur fles 180 cc
    9.00 uur fruit of een soepstengel+ water/thee
    12.00 uur boterham (nog niet helemaal natuurlijk) en een fles 180 cc
    15.00/16.00 uur fruit+ water/thee
    18.00 warm eten
    20.00 uur fles 180 cc

dat ze om 9.00 uur al wat kreeg kwam omdat ze heel veel sliep, anders was het 10.00 uur geweest denk.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze zit over het maximum van 800cc (24 schepjes) aan opvolgmelk, dus het is echt beter om ofwel een fles minder, ofwel kleinere flessen te geven!
    Zeker omdat ze daarnaast ook al lekker eet!

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

uh.. 180 = 6 schepjes maar 4 flessen = 24... dus ze zit OP het maximum.

Ik zou vooral eens kijken naar de banaan. Iedere dag banaan is gewoon niet zo goed. Probeer lekker af te wisselen en als dat broodje wat beter gaat, dan is het echt de bedoeling dat er een fles afgaat. Gaat dan niet vanzelf ga dan de fles verdunnen. En ga ondertussen wel oefenen met ander vocht!

5. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Iedere dag een banaan is echt af te raden. Voor volwassenen wordt vaak gezegd max 2 per week en kinderen max 1 per week. Ik deed dan vaak een halve, omdat ze het vaak wel heel lekker vinden.

En idd, probeer eens of je een fles kan laten vallen. Misschien kan je jullie schema even posten, zodat we mee kunnen denken?

6. mama van 2 meiden

Oja die banaan...ze is pas een week aan de fruit, vandaar dat ik nog niet echt afwisselde, maar dat is inderdaad niet zo handig; stom!!
    Ze drinkt sinds een paar daagjes wat water.

Schema:
    8u: wat brood en een fles 180cc
    11.30u: fruit en wat water
    13u: fles 180 cc en evt wat brood
    15u: soepstengel / rijstewafel
    16u: fles 180 cc
    18u: groente en wat water
    20 / 21u: fles 180 cc

Bedankt voor t meedenken!!

7. adi

adi Niet meer actief

door wie wordt dit gezegd, en vooral waarom vraag ik me af? Ik heb dit advies eerlijk gezegd nooit gehoord of gelezen. En onrijpe banaan kan flink voor verstopping zorgen, maar als je een goed rijpe banaan geeft (dus bijna zwart) dan is er niks aan de hand, en kan die echt prima elke dag hoor.

Overigens is TS pas gestart met fruit en dan is het juist wel de bedoeling om een aantal dagen na elkaar hetzelfde te geven.
    TS, ik zou nu NIET verschillende soorten fruit al samen geven, het is de bedoeling om een paar dagen achter elkaar 1 soort te geven, en dan vervolgens een paar dagen achter elkaar een anders soort.

Eet je dochter nu al een hele boterham op? Dan kun je de fles die je ná de boterham geeft halveren en kijken wat ze dan doet.

8. mama van 2 meiden

Hoi Adi
    Ze heeft vanmo inderdaad bijna een hele boterham opgegeten (bizar; 2 weekjes geleden begonnen met vast voedsel en ze eet bijna alles), het is wel een idee om de fles erna te halveren...kijken of ze t daar op redt!

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Een banaan bevat erg veel suiker en is (daarom) heel zoet. Het is gewoon verstandiger om fruit af te wisselen. Het verstoppende effect kan je inderdaad voorkomen door zeer rijpe bananen te gebruiken maar dat is dus niet de enige reden om bananen (net als mango) niet elke dag te geven.

Schema:
    8u: wat brood en een fles 180cc Je kan ook pap geven 180/6 + bambix
    11.30u: fruit en wat water
    13u: fles 180 cc en evt wat brood ik zou hier brood geven en eventueel de fles erna
    15u: soepstengel / rijstewafel dit heeft naar mijn idee nog geen toegevoegde waarde
    16u: fles 180 cc de kan je al wat verkleinen
    18u: groente en wat water prima
    20 / 21u: fles 180 cc wat eerder zou ook kunnen en dan 'op tijd' naar bed?

10. mama van 2 meiden

Bedankt voor je reactie.
    Ze gaat op tijd naar bed hoor; meestal rond 18.30u, dan maken we haar tussen 20 en 21 wakker voor de fles omdat ze anders wel erg vroeg wakker wordt smorgens.

11. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    wakker maken voor de fles zou ik mee stoppen. Ik denk dat een baby zichzelf zou moeten melden voor voedsel. Mijn zoon is ook regelmatig om 5:00 wakker (5 maand), maar krijgt zijn eerste fles om 7:00.

Ik zou de fles bij het brood tussen de middag kleiner maken, 100 cc bijv. Soepstengel is idd niet nodig, als er 4 uur tussen de voedingen zit hoeft dat niet. Je kan het wel doen als je kindje rond 12:00 brood met melk eet en rond 17:00 de avondmaaltijd, maar jij geeft om 16:00 nog een fles, dus dat is al een tussendoortje.

Ik zou het zo doen in jouw geval;
    8:00 brood met fles of pap
    11:00 fruit met water
    13:00 brood met 100 cc melk
    15/16:00 fles 180+6
    18:00 avondmaaltijd met klein flesje na (100 cc) of toetje van opvolgmelk

Dat was ook ongeveer ons schema op die leeftijd. De vraag is of jouw kindje er genoeg aan heeft natuurlijk, maar het is het proberen waar als je bang bent dat je kindje teveel krijgt.

Over de banaan; toen mijn dochter obstipatie had mocht ik helemaal geen banaan geven. Volgens de arts is het wel degelijk stoppend.

Deel Deze Pagina