Noorwegen

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Koraal82, 24 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Vlg jaar willen wij in de zomervakantie naar Noorwegen (met de auto of een camper huren). Ik heb vandaag folders gehaald ter inspiratie en heb boekjes bij de bieb geleend. Wat mag ik absoluut niet missen in Noorwegen?

En in de folder van scanbrit trekt mij eigenlijk het noorden van Noorwegen (omgeving tromse) omdat je daar bij Gjesvaer papagaaiduikers kunt zien en bij Andenes walvissen en daaronder kun je wat gletsjsrs bezoeken. Maar er gaan geen autoreizen naar dit gebied. Is dat te ver weg of niet goed begaanbaar?

2. Delacour

Delacour Bekend lid

25 nov 2019
    989
    1.263
    93
    Vrouw
    Wij hebben vorige zomer een rondreis gemaakt in Scandinavië waaronder het noorden van Noorwegen met Andenes en Gjesvaer, maar ook Tromso en bijvoorbeeld Honningsvag/Noordkaap (aanrader trouwens, zeker tijdens de midzomernacht). We zijn met onze eigen auto gegaan in juni/juli en ja dat is ver, maar het was echt prima te doen. Ook richting de Noordkaap veel campers gezien onderweg. Prachtige reis hoor, veel plezier met de voorpret!

ps: je noemt Andenes zelf al, maar als ik het goed heb is dat ook bijna de enige plek waar ze in de zomer de walvistour aanbieden. Later in het jaar kan je vanuit meer plekken vertrekken.

Koraal82 vindt dit leuk.
  3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Je moet echt wel de tijd nemen wil je helemaal naar het noorden gaan. Dan is 4 weken echt wel nodig. Naar andenes is het al 3000 km. En je rijdt in scandinavie niet zoals hier, maar een stuk minder snel.

Als kind ben ik met mijn ouders een aantal keer in zuid noorwegen geweest. Dat was altijd prachtig. Fjorden, watervallen, zwemmen in riviertjes. Kano’en op meertjes, hoogvlaktes. Veel wandelen en vooral veel autorijden.
    Met mijn man ben ik weleens rond stavanger geweest, vond ik ook erg mooi. De ruige kust, alle pondjes, de fjorden.
    Maar dan heb je idd niet de walvissen en papegaaiduikers etc.

Koraal82 vindt dit leuk.
  4. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Had je de reis zelf uitgestippeld of een bestaande reis geboekt en via welke organisatie?

5. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Beide lijkt me heel mooi! Ik ben wel van plan om met de boot naar Bergen te gaan zodat we dat hele stuk niet hoeven te rijden. Maar zit nog in de orientatie fase dus het noorden en zuiden lijkt me heel mooi. Noorden had nu alleen ff een iets grotere aantrekkingskracht :D:D

6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij zouden in 2020 met de auto naar onder andere de Lofoten en Tromso gaan en inderdaad de walvissen bij Andenes.
    Het plan was om bij Kiel over te steken naar Helsinki en dan met de autotrein naar Rovaniemi. En vandaar via een aantal stops naar de Lofoten en dan terug rijden naar Oslo en daar de boot naar Kiel te nemen.

Het is er helaas nooit van gekomen en daarna heb ik niet meer zolang vrij kunnen krijgen.

Maar ik zou alles zelf boeken, is prima te doen. Scanbrit en ANWB bieden niet zo noordelijk aan.

Koraal82 vindt dit leuk.
  7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Waarom neem je niet de boot Oslo-Kiel, dan hoef je hier een stuk minder te rijden. Kom je uiteindelijk op minder kilometers uit denk ik. Wij vinden de Colorline ook een fijne overtocht.

Koraal82 vindt dit leuk.
  8. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Dit klinkt ook als een hele interessante route!

9. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Nou ik dacht bijv op de heenweg via bergem en op de terugweg via oslo kiel weer naar huis. Dus de bedoeling is wel om vanuit kiel de boot te pakken. Ik wist alleem niet zo goed hoe je van zuid noorwegen makkelijk naar het noorden kunt gaan.

10. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.889
    4.161
    113
    Vrouw
    Wij hebben in 4 weken: Duitsland- Helsinki met de boot gedaan, dan autotrein naar rovaniemi, doorgestoken naar de lofoten en vanuit daar naar beneden : via de kust naar trondheim, dovrefjell, jotunheimen, lillehammer, Oslo, boot naar fredrikshals en dan naar Nederland.

Op het eiland Lovund zitten ook papegaaiduikers.

Koraal82 vindt dit leuk.
  11. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Gave reis! Ik denk dat wij max 3 weken willen gaan maar ik ga deze route zeker even bekijken.

12. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.889
    4.161
    113
    Vrouw
    Wij deden het wel heel relax hoor, zeker het stuk van de lofoten naar Trondheim.

Tromso is wel pittig in 3 weken.

Je kan ook nog van (tegenwoordig) Duitsland naar Kristiansand met de boot in 1 nacht, en dan langs de kust via Stavanger naar Bergen.

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij hadden er destijds 4,5 week voor gerekend. 3 weken lijkt me vrij kort voor deze route.

Deel Deze Pagina