Vouwwagen of toch gewoon tent

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Sprankeltje, 3 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sprankeltje

Sprankeltje Actief lid

20 sep 2015
    216
    71
    28
    NULL
    NULL
    Wij overwegen de aanschaf van een vouwwagen en hebben nu een tunneltent.

Wie is er overgestapt en wil zijn ervaringen delen. Spijt of juist niet ?

We zitten ook een beetje met een dilemma. Degene die we oo het iog hebben is net wat groter helemaal compleet opgezet dan onze huidige tent. Nu hadden wij soms al wat minder ruimte op de plek met de tent dus ben bang dat dit met een vouwwagen nog iets lastiger wordt....Wat zijn jullie ervaringen en moeten we anders toch overwegen om er eentje te kiezen die minder diep is.

Nog vragen allom dus brand los met jullie tips, trics en adviezen

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ja wij zijn vorig jaar overgestapt. Hadden een heerlijke tent, maar vooral man wilde net iets luxer slapen en de spullen wat makkelijker mee krijgen. Dat zijn meteen de 2 grootste voordelen, we hebben nog amper spullen in de auto: heerlijk! En uiteraard meer ruimte in de voortent dan in onze oude tent.

Het enige nadeel vind ik dat je gewoon stukken minder hard kunt en een ritje Oostenrijk of Italië kan niet meer in 1 keer, nu moeten we een overnachting doen.

Qua plek, wij staan nooit op van die mega toeristische campings waar je van die iniminiplaatsen hebt en hutjemutje staat.

3. Sprankeltje

Sprankeltje Actief lid

20 sep 2015
    216
    71
    28
    NULL
    NULL
    De overweging van een lege auto telt hiet zeker mee. Normaal zitten we helemaal volgepakt dus dat is zeker een groot voordeel.

Wat langzamer rijden vinden we niet heel erg. We blijven in eerste instantie binnen de 1000km dat is prima in 2 dagen te doen. Onze dochter heeft het snel heel warm en lange autoritten hebben niet meer de voorkeur waar dat eerder wel mogelijk was.

4. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.306
    113
    noord holland
    Wij hebben 10 jaar een vouwwagen gehad en er erg plezier van gehad. Spullen konden grotendeels in de vouwwagen, maar ook nog genoeg in de auto. Met een tent hadden we anders toch ook een aanhanger nodig gehad om alles mee te nemen. Je ligt van de grond af dat hebben we ook altijd fijn gevonden.
    Wij zijn zelf uiteindelijk over gestapt op een caravan. Daar droomden we al een poos van.
    In de vouwwagen was het toch soms wat klammig, want in feite is het wel gewoon een tent. In de caravan nu niet meer.
    Vanwege een kachel hebben we het warmer.
    Ook moesten wij bij tussenstops of bij de aankomst op de vaste plek wel echt flink uitladen uit de vouwwagem voordat we de vouwwagen op konden zetten (scheelt misschien per caravan?) en dat was echt niet zo handig.
    Het geeft veel voordelen maar uiteraard is met een caravan rijden weer minder dan met de vouwwagen.
    Maar echter heel veel plezier gebruikt al die jaren.

5. Sprankeltje

Sprankeltje Actief lid

20 sep 2015
    216
    71
    28
    NULL
    NULL
    @spruitje80 bij degene die wij op het oog hebben zal het uitpakken wel meevallen vermoed ik. Ik heb jarenlang caravans gehad maar overgestapt op een tent omdat ik dat persoonlijk leuker vind. Een caravan gaan we dus sowieso niet doen. Om diezelfde reden twijfel ik nog of we überhaupt wel de stap naar een vouwwagen moeten doen.

6. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.306
    113
    noord holland
    Kun je misschien een vouwwagen een keertje lenen om uit te proberen?
    Ik vond de vouwwagen ook altijd leuk omdat je wel echt een tentgevoel blijft houden, maar toch net wat andere voordelen hebt.
    Wij zijn langzaam aan toch meer naar een caravan geneigd qua stukje luxe.
    Maar vroeger was ik ook echt van de tent hoor en erna de vouwwagen ook heel erg plezier mee gehad.
    Misschien als je hem kunt uitproberen dat je nog geen aanschaf hoeft te doen. Mocht je toch liever met de tent gaan heb je nog niets groots aangeschaft.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou eerst ook lenen, of huren, kan vast ook wel ergens. Of in plaats van een vouwagen een auto met airco kopen ;)

8. Sprankeltje

Sprankeltje Actief lid

20 sep 2015
    216
    71
    28
    NULL
    NULL
    @spruitje80 Ik ken het wel nog van vroeger met m'n ouders dus weet wel wat het is. Denk dat het echt meer een gevoelskwestie is inmiddels. Zie heel veel voordelen maar ik zal eens naar huren gaan kijken.

@Snoopy1979 die airco die zit er al in maar sinds het afgelopen jaar is het drama terwijl ze aan het lange rijden zelf wel gewend is. Heb in de winter wel met de kachel uit gereden omdat mevrouw het zo warm had en ik met een jas en een dekentje over de benen achter het stuur zat :roflmao:

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.005
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het ligt erg aan het type tent of vouwwagen. Er zijn zulke grote verschillen. Sommige tenten zet je sneller op dan bepaalde vouwwagens. Ik zou dan wel de voorkeur hebben voor een vouwwagen die sneller opzet dan een ‘gemiddelde’ tent van ongeveer dezelfde grootte.
    En wat ik aan vouwwagens fijn vind, maar ook dat is weer afhankelijk van het type, is dat je ervoor kunt kiezen om aleen het slaapgedeelte op te zetten. Of tot het slaapgedeelte af te breken. Bij een tent is het meestal alles of niets. Maar bij bepaalde vouwwagens kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om na een lange reisdag, in eerste instantie alleen het slaapgedeelte op te zetten. (Vaak zul je dan wel even wat bagage moeten overbrengen naar de auto.) De rest van de tent zet je dan op je gemak de dag erna op. Ook fijn als je aankomt en het regent. En bij vertrek is dat ook weer fijn. De dag voor vertrek breek je de boel zo ver mogelijk af. (Zeker als de volgende ochtend regen wordt verwacht.) Je slaapt dan nog even in het achterste deel en de volgende ochtend hoef je ‘alleen maar’ het slaapgedeelte en het keukentje in te klappen en wat bagage in de bak te doen. Dan ben je toch weer sneler weg.

Als je dus kiest voor een vouwwagen, let er dan in ieder geval op dat dat kan.

owly vindt dit leuk.
  10. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Wij hebben nu ook een vouwwagen. Een ouder model maar nog helemaal prima! Opzetten en afbreken kost meer tijd omdat de vouwwagen echt veel groter is dan de tent was maar dat is dan ook het enige nadeel! Hier boven zijn al veel voordelen genoemd.

Deel Deze Pagina