Hallo, Ik heb sinds vorige jaar al last van anale fisuren, na de bevalling. Dat komt doordat ik ben uitgescheurd, totaal raptuur, en ze nog eens onoplosbare hechtdraad hebben gebruikt. Nu heb ik een aantal operaties gehad, maar de anale fisuren blijven. Mijn vraag is of iemand dit herkent? En het ook heeft meegemaakt. En of het bij iemand genezen is en of jullie tips voor mij hebben. Mvg, Romaisa
Hoi Romaisa, ik heb een keer een anaal fisuur gehad lang voordat ik zwanger werd. Dit wilde niet maar niet genezen ondanks verschillende zalfjes enz. Uiteindelijk een operatie gehad en nu is het aardig weg. Allen heb ik soms nog wel eens bloedverlies als ik harde ontlasting heb en laat ik deze zwangerschap nou net heel veel last hebben van verstopping en ook harde ontlasting doordat ik soms dagen niet kan... Ik probeer veel te drinken en veel vezels te eten waardoor mijn ontlasting zacht blijft en het niets kan beschadigen. Mijn huisarts schreef me toendertijd movicolon voor maar ik weet niet of dat mag in de zwangerschap. Helaas geen tips maar wel een soort van herkenning! Sterkte! xx
Hoi sassie25, Bedankt voor je reactie. Wat voor operatie heb je dan gehad en in welke ziekenhuis? Ik hoop dat je zwangerschap goed gaat! Ik heb wel gehoord dat ze in belgie, wat beter zijn met behandeling van anale fisuren. gr. Romaisa
Hier last van gehad een paar weken na de bevalling, en dat heeft echt een maand of 2-3 aangehouden. Uiteindelijk is het vanzelf weer over gegaan, met dank aan calendulanzalf. Hier kwam het trouwens door harde ontlasting.. En damn, wat deed dat een pijn..
Bij mijn bevalling in 2010, totaalruptuur, heeft de verloskundige gehecht... dit had ze nooit mogen doen! De kringspier heeft ze dus niet gehecht. Toen ik in maart 2011 een hersteloperatie aan mijn kringspier zou hebben, werd het fisuur ontdekt. Ze hebben deze toen gehecht, met oplosbare hechtingen, in combinatie met medicijnen om de ontlasting zacht te houden is het , godzijdank, helemaal opgelost. Heb daar nu geen pijn en/of bloedverlies meer van, ik ben geopereerd door Dr. Schouten van het Erasmus MC. Hem kan ik je niet aanraden, niet omdat hij niet kundig is, maar die wachtlijsten bij hem zijn niet normaal! Bij alles wat hij wil doen, onderzoek of wat dan ook, heb je een minimale wachtlijst van 4 maanden. Voor een operatie zelfs 6 maanden. Ben uiteindelijk in het UZA te Antwerpen behandeld voor mijn kringspier door Prof. Vaneerdeweg. Dat is een kundige man, en de wachtlijsten, die hebben ze daar niet langer dan 4 weken....
Hoi Sticht85, Jee, ook een fout door de verloskundige dus. Bij mij had de gyneacoloog me gehecht op de ok, en had ipv, oplosbare hechtdraad, onoplosbare hechtdraad gebruikt. Dus die zit er nog lekker in. Kreeg je niet van de operatie, last van incontinentie? Ik loop nu al een jaar met 2 fisuren. En voor wat wordt je aan je kringspier geholpen in antwerpen? gr
Hoi Romaisa, Ja was inderdaad een verloskundige fout...en dat terwijl ik op medische indicatie aan het bevallen was in het ziekenhuis! De gynaecoloog was dus wel in de buurt. Ook een lekkere fout bij jou dus van de gynaecoloog! Kunnen ze die draad nu niet meer verwijderen bij jou? Ik had na de bevalling al problemen met incontinentie voor ontlasting omdat de uitwendige kringspier kapot was. Deze had de verloskundige niet gehecht. Normaal als ze je opereren aan een anale fisuur knippen ze je inwendige kringspier door. (volgens Dr. Schouten van Erasmus) Maar dan zou bij mij het probleem helemaal verergeren. Door de hechting is bij mij de fusuur wel verholpen, gelukkig. Ik zou een kringspier herstellende operatie krijgen omdat er een scheur in zou zitten, nog van de bevalling. Maar een kringspier is een soort buisje, en ze kunnen alleen het onderste stukje (meest uitwendig) herstellen, de bovenkant (dus meer inwendig) kunnen ze dus niet herstellen. Bij mij zat het dus waarschijnlijk aan de bovenkant, ze hebben niet voldoende onderzoek uitgevoerd om het zeker te weten. In Rotterdam had ik nog 1 optie, een sacrale neurostimulator, als dit niet zou werken voor mijn incontinentie problemen dan zou ik een stoma krijgen. Ik had nota bene al een gesprek gehad met de stoma verpleegkundige over stoma's!!! In Antwerpen had ik nog meer opties om de incontinentieproblemen te verhelpen. In Antwerpen heb ik een graciloplastie ondergaan, ze hebben een spier uit mijn bovenbeen gehaald (Zit in mijn lies nog vast aan mijn been) en deze inwendig door de vagina om de kringspier gelegd. Dit in combinatie met een neurostimulator (soort pacemaker met afstandbediening) zorgt ervoor dat ik mijn ontlasting kan ophouden. Ik moet dus voordat ik naar het toilet kan de neurostimulator uitzetten met de afstandbediening. Dat moet ik minimaal 2x per dag een half uur doen, anders is de kans op verstopping veel groter omdat de kringspier zo strak staat nu. Ook mag ik niet te hard persen want dan is de kans groot dat ik de spier kapot pers. Waar ben je onder behandeling voor je fisuren? Ik ben erg tevreden over Antwerpen. In Rotterdam kwam ik van de ene wachtlijst op de andere, maar in Antwerpen heb ik het langst 4 weken moeten wachten op wat onderzoeken.... Ze onderzoeken alles veel uitgebreider (echt niet altijd even fijn) en zijn voor mijn gevoel veel kundiger. De taalbarriére is af en toe wat lastig/lachwekkend. De arts vroeg mij in het eerste gesprek door wie ik was genaaid na de bevalling... hij bedoelde natuurlijk gehecht. Ook was het verschil tussen een verloskundige en gynaecoloog moeilijk, een verloskundige in België is nog altijd een vroedvrouw.... Ik weet niet waar je verzekerd bent voor je ziektekosten, maar ik ben bij CZ verzekerd. Ik ben vanaf augustus 2010 bezig geweest om naar Antwerpen te mogen (ivm de lange wachtlijsten in Rotterdam) maar ik heb uiteindelijk pas in juni 2011 toestemming gekregen omdat ik anders de machtiging in trok voor het opvragen van mijn medische gegevens (CZ was bezig met het terug vorderen van alle kosten bij het ziekenhuis waar ik bevallen ben omdat het om een medische fout gaat)
Hoi Stich85, Jeeee dat valt ook allemaal niet mee! Hoe ga je er eigenlijk zelf mee om? Je bent nu ook zwanger. Ik ben in behandeling in den haag, het haga ziekenhuis. Is het al gelukt om alles terug te vorderen door de medische fout? Ik wil zelf ook een klacht indienen, en een vergoeding ervoor krijgen, want ik loop er ook nog stees mee. Hoe kan ik dat doen? Sterkteeee!!!! gr