Bestaande hypotheken bedreigd - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland] Ik schrok toch wel toen ik dit las. Het is gewoon overduidelijk dat een hele grote groep mensen hun huis gedwongen zullen moeten verkopen als dit doorgaat. Lijkt mij niet echt gezond voor de economie die toch al prut is. Bovendien vind ik het heel slecht als de burger niet kan vertrouwen op toezeggingen van de overheid, ben ook benieuwd hoe dit juridisch in elkaar steekt. Het gaat trouwens specifiek om BESTAANDE hypotheken, de hypotheekrente aftrek afschaffen voor toekomstige gevallen is weer van een heel andere orde. Ben benieuwd of het écht doorgaat en zo ja of er dan bvb een belastingverlaging tegenover staat.
Ze willen dit voor iedereen gaan doen begreep ik vd week en de huurprijzen gaan ook omhoog. Dit om de woningmarkt weer op te krikken Ik denk alleen niet dat dit helpt de woningmarkt op te krikken...
Ik denk dat er inderdaad een hoop mensen hun huis gedwongen moeten verkopen. Denk namelijk dat de meeste mensen hun huis met aflossingsvrije hypotheek hebben genomen, om de eerste jaren minder kosten te hebben. Dat ze dat nu willen terugdraaien, snap ik niets van. Ben blij dat we vorig jaar bij het kopen van ons huis, geen aflossingsvrije hypotheek hebben genomen, al werd dat ons wel geadviseerd!!
NIemand wil de hypotheekaftrek AFSCHAFFEN. Door dat soort kreten ontstaat er paniek in het land. Ze zijn momenteel aan het overleggen of de aftrek op bestaande aflossingsvrije hypotheken langzaam beperkt kunnen worden, over 30 jaar. Het gaat dus om een beperking, uitgesmeerd over veel jaren, en over maar 1 soort hypotheek. Ook niet fijn, maar het gaat zeker niet om DE AFSCHAFFING van DE hypotheekaftrek.
Dank je wel Adi... Pff..wij hebben namelijk al 7 jaar 2 hypotheken...en buffelen al die tijd al......ik schrok me al wild.
Wij hebben een aflossingsvrij stuk, niet alles, dus ik maak me er niet druk om. Maar ik vraag me wel af hoe ze met dit soort dingen de woningmarkt op willen krikken??
@ Adi: weet je dat zeker dat ze het over 30 jaar (!!!) willen uitsmeren? Ik zie dat nergens staan nl. en lees overal alleen maar over "stapsgewijs" en "overgangsperiode". Het lijkt mij sterk dat dan ze op 30 jaar doelen. Zoals het er nu uitziet is het wel echt het doel de hypotheekrente aftrek geheel af te schaffen.
Alles ligt nog op de onderhandelingstafel. De plannen van PvdA waren om de aflossingsvrije hypotheek stapsgewijs te gaan beperken, uitgesmeerd over de resterende looptijd. De plannen van VVD waren om de bestaande hypotheken niet te raken. De verwachting is dat ze ergens tussen in zullen gaan zitten. Het is vandaag nog uitgebreid aan bod geweest op RTL7. 'geheel afschaffen' is overigens helemaal geen sprake. Er wordt alleen gepraat over de aflossingsvrije hypotheken.
Ze willen echt niet dat ons land failliet gaat. Ik zou het jammer vinden ja. Nu zijn wij er neit afhankelijk van, maar velen zijn dat wel. En als wij straks hopenlijk kinderen hebben, ook. Maar als het gebeurt, gaat het geleidelijk. En het is al aan banden gelegd. Toen ik voor het eerst ging kopen, kon ik onbeperkt aftrekken. Maar dat is nu maximaal 30 jaar. Toen ik na 3 jaar een ander huis kocht met mijn partner, hebben wij een hypotheek genomen voor 27 jaar, omdat we daarna niet meer konden aftrekken. En dat was het begin van de afsnoepreis. Maar ze beginnen bij de duurste huizen, en dan gaan ze waarschijnlijk de percentages aanpassen. Ze denken er ook over om de btw nog 2% te verhogen, maar de inkomstenbelasting te verlagen. Het blijft broekzak/vestzak en ze zullen altijd het besteedbaar inkomen in ogenschouw houden. Het is alleen vervelend als je net tussen wal en schip valt, maar dat houdt je altijd helaas.
Ik vind dit wel weer iets heel,anders dan dat men eerst zei, den haag je kunt er ook niks mee. Het jammere is gewoon wel weer dat juist de volledig aflossingsvrije hypotheken vaak zijn afgesloten door mensen die net een hypotheek konden krijgen en dus niet eehoog inkomen hebben. Deze mensen hebben vaak de aftrek echt nodig. Ik vond het plan van boven de 350000 mag je niet meer aftrekken vele malen beter, want nu zullen het veel al weer de modale en minder verdienende mensen zijn die zepakken en die lui met miljoenenhuizen en eehoog inkomen merken er weer niks van.
Wij hebben maar voor de helft hypotheek op ons huis, maar wel aflossingsvrij. We gaan naar aanleiding van deze berichten omschakelen naar de jaarlijkse teruggave ipv de maandelijkse. Dan wennen we alvast aan wat uiteindelijk onvermijdelijk is. Maar het zal echt niet in een jaar of 2 geregeld zijn hoor.
We moeten eerst maar eens afwachten wat het wordt. Maar dat er wat gaat gebeuren is wel zeker. Voor degenen die geinteresseerd zijn: google maar eens op wonen 4.0. Hierin staat een plan beschreven om de hypotheekrente te beperken in een looptijd van 30 jaar. De plannen van de PvdA lijken heel erg op dit plan. Dit mag dan wel een geleidelijke afschaf zijn maar stel dat je een hypotheek van 300.000 euro hebt dan zou dat dus betekenen dat je ieder jaar 10.000 euro minder recht hebt op hypotheekrente-aftrek. Dus je woonlasten gaan omhoog. Of je moet ieder jaar 10.000 euro aflossen maar dat kan natuurlijk lang niet iedereen. Maar of dit er werkelijk zo door gaat komen?? Denk het niet aangezien de VVD niks aan de hypotheekrente-aftrek wilde doen. Dus ik vermoed ook dat ze er ergens tussenin gaan zitten. Ik kan me soms ook best wel druk maken om dit soort dingen maar de ervaring heeft mij geleerd dat je je niet bij voorbaat al druk moet gaan maken. Eerst nog maar even afwachten en dan eventueel me nog druk gaan maken.
Mensen die een tophypotheek hebben en volledig aflossingsvrij en zelf niets opbouwen, die vragen er mi ook wel een beetje zelf om, om in de problemen te komen. Je weet dat je ooit je lening een keer moet terugbetalen...
Weinig inkomen lagere lasten, hoog inkomen hogere lasten.. dat je in een groot huis woont betekent niet altijd dat je geld over hebt ofzo. Die mensen werken er vaak ook hard voor en kunnen die aftrek vaak net zo goed gebruiken hoor Het is echt niet per morgen geregeld en als het helder is dan zullen we weer eens om tafel gaan zitten en bekijken wat dit voor ons betekent. Ga er nu niet van stressen.
Aflossinhsvrij is toch net als huren eigenlijk? mijn schoonzus en zwager hebben een compleet aflossingsvrije hypotheek (wisten ze eigenlijk niet eens...ja echt) en wij huren. Wij gaan ook alleen maar meer betalen en krijgen helemaal niets aan huurtoeslag. Beetje moeilijk voor mij dus, om echt enorm medelijden te voelen. Lullig is het wel, maar dat is het voor ons m.i. ook. Kopen lukt niet, want de regels zijn nu zo veranderd, je krijgt zo weinig terwijl we dat maandbedrag makkelijk kunnen betalen. En we huren nu voor meer, 820 euro.. En dat stijgt alleen maar en we hebben geen recht op welke toeslag dan ook. (kinderopvangtoeslag niet meegerekend, hebben geen kinderopvang). Het was toch al jaren bekend dat het afgebouwd zou worden?
Nee, ik zou aflossingsvrij niet als huren beschouwen. Het huis staat op jouw naam, dus overwaarde is van jou, maar voor schulden moet je ook opdraaien en dat heb je bij huren zeker niet. Bovendien moet je het volledige onderhoud zelf ophoesten. En dat ze erover nadachten om het af te schaffen voor nieuwe hypotheken dát was bekend, maar niet dat dat ook zou gaan gelden voor bestaande hypotheken. Hier een gedeelte aflossingsvrij. We hebben er destijd rekening mee gehouden het ook zonder aftrek te kunnen betalen, maar dan zouden we best flink wat achteruit gaan, dus zou het wel heel erg jammer vinden.
Dit nieuws is al een paar jaartjes in de omloop, bewust hebben wij daarom geen torenhoge hypo genomen. Dus zonder aftrek zouden wij dit nog steeds kunnen betalen... Moet wel weer fulltime gaan werken om nog leuk te kunnen leven dan.
De zgn. 'leven' hypotheek hebben wij ook. En nee hoor, is helemaal niet omdat wij het net konden betalen. Sterker nog.. we mochten nog een ton meer lenen. Punt is dat deze hypo aangepraat is door de adviseur, zou het gunstigst zijn kwa belastingaftrek. Wij gaan de volgende ronde als de termijn van 10 jaar afloopt de hypo omgooien naar de spaarversie. Minder gunstig, meer zekerheid.