Hoi meiden, We zijn net terug van vakantie en tot onze grote schrik is onze boom gigantisch!!! Geworden. We hebben hem in maart volgens mij gesnoeid omdat de takken te lang waren geworden en het blad begon weer goed aan te groeien. Maar nu iets te goed😱 Bijna alle bladeren zijn rond de 40!! Cm. Het is trouwens een catalpa. Iemand enig idee wat we hier in vredesnaam mee moeten doen? Weer snoeien? En dan alles? Iets anders? Mijn gevoel zegt meteen die hele boom eruit haha maar dat wil mn vriend niet. We hebben 3 bomen hiervan (alle 3 gesnoeid) en ze hebben alle 3 hetzelfde probleem.. ohoh.
Tja lijkt mij dat als je niet wil dat ze doodgaan dat je er niets mee doet tot de herfst . Ik snap ook niet zo goed waarom het een probleem is, zo te zien zijn het lage bomen.
Maar wat is het probleem dan? Ik neem aan dat je bomen plant om ze groot te laat worden? Je kan het misschien wat bij snoeien. Vind het wel een mooie boom
Juist mooi toch? Maar je had toch eerst kunnen opzoeken hoe de boom er uit komt te zien in bloei? Wil je anders gewoon een stam met een paar bladeren eraan? Als je gezonde bomen wilt behouden, moet je wachten op het najaar met snoeien.. Maar deze boom zal niet meer bloeien dan dit. Het is normaal voor dit soort om in het voorjaar plots snel te groeien en zal de rest van de zomer zo blijven.
De bomen stonden er al toen we het huis kochten. De takken waren zo lang geworden dat ons zonnescherm niet meer uitgeklapt kon worden en in de boom hing. De eerste 2 jaar dat we hier woonde en de boom dus nog niet gesnoeid was waren de bladeren gewoon normaal van grootte. De bladeren die er nu aan zitten zijn gewoon te groot voor de hoogte van de boom, als je er naar kijkt klopt er gewoon iets niet De boom van de buren (ook catalpa en gesnoeid) is wel gewoon met kleine bladeren terug gegroeid. Wbt het snoeien en inlezen > dat is mijn vriend zijn werk. Die heeft net als de buurman in maart gesnoeid omdat dat met deze boom moest? Maar heb daar geen verstand van ik schrok me alleen kapot toen ik dat ding vanmorgen zag. zulke grote bladeren. Die kleintjes hebben dat ook en die stammen zijn maar een cm of 6 dik. Die gaan dat gewicht als dat zo door groeit nooit houden denk ik.
Die grote bladeren horen bij dit soort bomen hoor. Misschien dat de bladeren klein waren omdat hij niet was gesnoeid
Oh dat kan inderdaad.. nouja oke iig gerustgesteld dat het zo hoort. Dacht even dat we heel die boom hadden verprutst Nu weet ik alleen niet of ik de boom nog wel in de tuin wil hebben. Als ze echt zo groot worden snap ik niet dat ze er 3 van in de tuin hebben gezet destijds. 2 staan vlak langs de schutting en die grote staat naast ons terras. Je kunt er nu aan 1 kant al bijna niet meer zitten omdat je dan bijna in het blad zit😅
De boom zal nog wel groter worden (niet breder), ik begrijp dat de lengte nu niet zo prettig is zo vlakbij het terras... Misschien volgend jaar nog meer snoeien en hopen dat hij weer wat de lengte in schiet. Fijn he, die verrassingen bij een nieuw huis.. 🙄
Verplaatsen kan misschien wel. Even kijken of dat haalbaar is. Nadeel is dat onze tuin maar 5 meter breed is dus heel veel ruimte om te schuiven hebben we niet. Maar hou het in mn achterhoofd Coffeejunkie die verassingen zijn altijd fijn ahum haha. Topic mag van mij wel dicht, weet nu dat mijn boom zo hoort te zijn haha. Bedankt voor de reacties!