Staking kdv/pz/bso week vanaf 23 juni

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Vero0504, 14 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    Mocht iemand het gemist hebben maar even nog geen wilde plannen maken als je BSO/KDV of PZ afneemt...

    https://www.ad.nl/gezin/vanaf-volgende-week-stakingen-in-kinderopvang-br~add4b955/

    Medewerkers in de kinderopvang, peuterspeelzalen en de buitenschoolse opvang leggen vanaf woensdag 23 juni het werk neer. Zij voeren daarmee actie tegen de hoge werkdruk, meldt vakbond FNV. De stakingen vinden in estafettevorm plaats

    Medewerkers in de kinderopvang, peuterspeelzalen en de buitenschoolse opvang leggen vanaf woensdag 23 juni het werk neer. Zij voeren daarmee actie tegen de hoge werkdruk, meldt vakbond FNV. De stakingen vinden in estafettevorm plaats.

    Er wordt per dag op verschillende locaties gestaakt. Op vrijdag 18 juni, tijdens een landelijke actiedag, maken medewerkers bekend wanneer er bij hun organisatie actie gevoerd gaat worden en in welke vorm. Dit kunnen stiptheidsacties, werkonderbrekingen van een paar uur of hele dagen zijn.

    Vandaag liep het ultimatum af dat de FNV vorige week aan de werkgevers in de kinderopvang stuurde. Zij hebben laten weten niet akkoord te gaan met de eisen die de werknemers stellen voor een nieuwe cao. De aanpak van de hoge werkdruk is het belangrijkste struikelblok.

    Debbie van Leiden, FNV-bestuurder Kinderopvang: ,,De werkdruk is zo hoog dat kinderopvangmedewerkers bij bosjes omvallen. Als dit nog langer zo doorgaat, worden de kinderen hier uiteindelijk zelf de dupe van, omdat dit uiteraard ook effect heeft op de kwaliteit van de opvang.”

    FNV beseft dat de staking overlast zal geven voor ouders, maar stelt dat de situatie voor veel werknemers onhoudbaar is geworden. De vakbond heeft er naar eigen zeggen alles aan gedaan om tot een akkoord te komen. ,,De werkgevers zijn met geen van deze voorstellen akkoord gegaan.”

    Goed eindbod
    De werkgevers van de brancheorganisaties BK en BMK zijn ervan overtuigd dat zij een goed en realistisch eindbod hebben gedaan ‘dat recht doet aan de situatie in de branche en de wensen van werknemers’. ,,Naast een prima loonbod zijn er veel kwalitatieve onderwerpen besproken, zoals werkdrukvermindering”, staat er in een recent verspreid persbericht.

    Zo krijgen werknemers eerder zicht op wanneer ze moeten invallen en werknemers die lange dagen maken in de dagopvang kunnen minder extra in- en uitgeroosterd worden en zo extra min- of plusuren opbouwen. Verder bieden de werkgevers aan dat het aantal niet groepsgebonden uren wordt verhoogd van 46 naar 50 uur. Ook komt er een inspanningsverplichting voor de kinderopvangorganisatie om drie weken aaneengesloten vakantie mogelijk te maken. Daarnaast wordt het project ‘Zelfroosteren’ gestart. Hierdoor hebben werknemers meer invloed op hun eigen werk- en vrije dagen. En er komen gesprekken over regeldruk.

    BK en BMK bieden qua geld een loonstijging van 3 procent plus een eenmalige uitkering van 0,5 procent. Ze melden dat sinds 2017 de salarissen in de kinderopvang ook al zijn gestegen met 13,5 procent. Dat is 4,5 procent hoger dan het gemiddelde in Nederland.

    Rogier Vegter is bestuurslid van de Brancheorganisatie Kinderopvang en zelf directeur-bestuurder bij Wasko Kinderopvang. Hij zegt: ,,We erkennen en herkennen de werkdruk en regeldruk die medewerkers ervaren. Wij snappen niet dat er stakingen komen en zijn verbaasd over reactie van het FNV. Daarnaast zijn we ook bezorgd over de stelligheid waarmee deze vakbond denkt namens haar leden te kunnen spreken. Want er zijn ook andere partijen, de andere vakbonden, betrokken bij het proces en dat loopt nog.”

    Volgens Vegter staat het eindbod richting FNV echter vast en kan dat hooguit nog verder worden toegelicht. Daar verandert de aangekondigde estafettestaking niets aan. ,,We hebben voorgesteld wat we tussen werkgevers en werknemers kunnen regelen en wat ook uitvoerbaar is. En buiten de cao om willen we de regeldruk ook bespreken met het ministerie van Sociale Zaken en toezichthouder GGD om te kijken of we de protocollen binnen de kinderopvang kunnen verbeteren. Zodat medewerkers meer ruimte krijgen.”
     
  2. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Is je kind niet verkouden thuis en de juf uit quarantaine, krijg je dit weer :|
     
    Spectre, Huismuisie, MissXray en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    Jup, de timing kon niet beroerder als je enige goodwill mee wilde hebben.

    Gun ze echt wel meer salaris en VEEEL minder administratieve rompslomp. Ik zou zelf gillend gek worden van 16 kleuters, laat staan als leerkracht voor zo'n groep staan.

    Maar vecht dan allereerst voor die overkill aan administratie (kdv pedagogisch verslag 20 kantjes!?! En dat is nog maar 1 element). Bij leerkrachten is dat ook zo'n gedrocht.

    Zou wel zo fair zijn als de mensen die dit soort dingen verzinnen zelf eerst verplicht in t vak moeten draaien. Hoe meer administratie hoe beroerder de werkcapaciteit. Administratie moet lonen ook op de werkvloer, niet alleen kosten.

    Mja de timing is weer flink beroerd in elk geval. Weet niet hoeveel opzeggingen er al geweest zijn de afgelopen periode, maar vrees dat t voor een aantal ook wel weer de druppel kan wezen.

    Op je werk worden ze er zo langzamerhand ook doodmoe van. "ja die zit met een kind thuis dus die werkt creatieve werktijden". Jij werkt je uit de naad om alles te laten draaien en toch riskeer je een negatieve bijklank met dit soort grappen. Dan heb ik nog echt een SUPER coulante werkgever getroffen moet ik zeggen.

    Maar ik zal blij zijn als de "hatsjieee, snif, thuis" permanent voorbij is wat dat betreft. Dat is nou werkelijk de énige versoepeling waar ik een vreugde dansje voor zou doen.
     
  4. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Juist geen beroerde timing..iedereen is er inmiddels aan gewend dat je je kind(eren) te pas en te onpas weer thuis moet gaan houden en je jezelf weer in allerlei bochten moet wringen om alles te soepeltjes te laten verlopen....:|:|:|
     
  5. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik denk dat de FNV zich misschien moet gaan afvragen hoe het momenteel gesteld is met de ouders in Nederland, die dreigen ook bij bosjes om te vallen.

    Ik ben niet principieel tegen staken, ik vind het zelfs een groot recht. Maar alleen als er geen andere mogelijkheden meer zijn, zeker bij zoiets als kinderopvang waar veel werkende ouders afhankelijk van zijn.
     
    Spectre, ellalovescoffee, mamameer en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Ik vind de margedagen al beroerd qua timing met zoveel gemiste lesdagen maar dat is nog ter ontwikkeling der juffen en meesters dus a la....


    Maar staking in opvang nu? Hou op zeg. Als ze begrip willen hadden ze het NIET nu moeten doen.
     
    liset22 en Mapje vinden dit leuk.
  7. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Treurig idd.. en wie is de dupe.. voor veel kan dit de druppel zijn inderdaad. Opvang gesloten door nood is nog te overzien, maar voor een staking weet ik niet of die vlieger opgaat mentaal gezien.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Qua inhoudelijkheid van de staking hebben ze groot gelijk, ik sta volledig achter deze medewerkers.

    Qua timing, ik kan mij voorstellen dat het niet handig is, maar wanneer dan? De afgelopen 1,5 jaar met 2 sluitingen ging ook niet. En als we straks uit deze crisis zijn en ze doen het dan, dan roept ook iedereen: nou lekker, is de opvang weer normaal, gaan ze staken!

    Zoiets komt nooit uit, net als op school. Nodig is het wel.
     
    Chayammy, Seffie, Kinderwens87 en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.379
    5.646
    113
    Ik denk dat ik te weinig zicht heb op de werkzaamheden, maar waar komt die hoge werkdruk dan vandaan? Er moeten tegenwoordig toch al meer leidsters op een groep?
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    De administratie is verschrikkelijk, dan blijft er weinig tijd over voor de kinderen (waar ook nog verplichte VVE programma's mee afgedraaid moeten worden)
    En de contracten zijn de laatste jaren waardeloos. Veel flexuren contracten of 0 uren. En dan per dag merken of je moet komen werken of niet. Je kunt nergens meer vanuit gaan.

    En dit loopt al lang. De mega administratie en weinig tijd voor de kinderen is de reden dat ik destijds gestopt ben, en dat is inmiddels 10 jaar geleden.
     
  11. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Er is een verschil tussen staken en actie voeren.

    Er zijn ook publieks vriendelijke alternatieven denkbaar. Dat de FNV hier aan voorbij gaat en direct over staken begint, dat is wat mij in dit verhaal stoort.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat snap ik, maar net als in het onderwijs zetten de publieksvriendelijke alternatieven niet genoeg druk.
    Dit is niet iets dat gister ontstaan is.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  13. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Ik baalde wel even toen ik het las, het maakt het weer erg onrustig. Maar anderzijds begrijp ik wel waarom ze willen staken. En inderdaad, dit komt nooit uit.

    Het lijkt me alleen wel een groot probleem wat niet zomaar opgelost wordt. Ik ben dus benieuwd hoe lang er gestaakt gaat worden.
     
  14. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zadelen ze ouders weer lekker met een probleem. Ik snap dat staken een recht is, maar ik vind het nergens op slaan dan altijd maar onschuldige mensen daarmee te raken. Lekker leuren met je kind als je niet thuis kunt werken en de normale oppas net herstellende is van de chemo.
     
  15. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.379
    5.646
    113
    Bij ons wordt er volgens mij niet zoveel bijgehouden, qua administratie. Is dit niet iets wat de opvangen zichzelf aanpraten, dat het op zo'n hoog niveau moet?

    Hier gaan de leidsters ook gewoon op tijd naar huis. Niet dat ze veel moeten werken na werktijd.

    En flexuren? Er is toch een groot tekort aan leidsters? De meesten zullen toch wel aan een vaste positie kunnen komen? Hier veel vaste gezichten.
     
    YaelStone en Huismuisie vinden dit leuk.
  16. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.813
    2.541
    113
    Vrouw
    Het heeft juist geen zin om te staken als niemand het voelt.
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Heb jij daar zicht op wat er allemaal bijgehouden wordt? Ik weet niet of je zelf in de kinderopvang werkt?
    Maar ze praten dat echt niet zichzelf aan. Er moet zoveel gedocumenteerd worden. Zijn ook regels/protocollen voor waar dat aan moet voldoen. Geloof me dat ze dat echt niet doen als het niet nodig is.

    Er is idd een groot tekort. Maar er wordt nog veel op flexbasis en 0 uren gewerkt. Wel zoveel mogelijk op dezelfde groepen, maar medewerkers horen dan kort van te voren wanneer ze moeten. Is prive ook lastig plannen.
     
    Seffie en Malbec vinden dit leuk.
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat geloof ik zeker van al die administratie. Is in meer beroepen zo. Al die regeltjes vanuit de overheid, gemaakt door mensen die niet in het vak zitten waarover ze die regeltjes maken. Ik werk bij een huisarts. Ook hier zoveel bureaucratische rompslomp. Dat haalt echt plezier uit je werk. En vanuit werk merk ik dat dan bv bij Thuiszorg. Die mogen nog geen paracetamolletje geven zonder dat wij daar schriftelijk toestemming voor geven. Dat soort dingen.
     
    tuc vindt dit leuk.
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Misschien niet. Maar ik vraag mij af of ouders het niet voelen of dat ze het vooral heel vervelend en lastig vinden, wat ik overigens ook heel goed kan begrijpen.
    Maar ik denk dat wanneer je ouders vraagt hierover zonder dat er een staking boven hangt je best veel begrip krijgt. Ik merk dat er een grote groep ouders is die echt wel respect heeft voor deze beroepsgroep.
    En er is al een enorm tekort, dus zonder staking en verandering hebben over een poosje veel mensen misschien wel helemaal geen opvang meer.
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja vreselijk. Het haalde bij mij dus echt het plezier weg. Gelukkig kan ik het werk alsnog doen op mijn manier. Maar dat zal niet voor iedereen lukken.
     

Deel Deze Pagina