"roelie" overleden door geweld in instelling

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Ilona1986, 5 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

23 jun 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    :$:$:$

Dit is echt misselijkmakend !
    Ben zo boos na het kijken van deze uitzending

2. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Dit is inderdaad erg schokkend!
    Arme vrouw...

Er zijn te veel mensen die werk berichten en bepaalde handelingen doen zonder de juiste opleiding/training. Daarvan is deze vrouw een slachtoffer.

3. knap

knap Niet meer actief

Dat is het zeker maar verbazen doet het mij niet.

Heb niet alles gekeken. Maar moest meteen aan een andere zaak denken. Deze kwam ook in deze uitzending naar voren die naakte vrouw.

4. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    De site geeft geen toestemming, omdat ik niet in Nederland zit. Waar gaat het over? Is er nog een andere link?

5. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

23 jun 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    Roelie

Aanleiding van het onderzoek is de dood van de 44-jarige Roelie, een verstandelijk gehandicapt vrouw, op 13 maart 2012. Ze woont dan drie maanden op vrijwillige basis in het behandelcentrum van NOVO in Onnen. Volgens haar begeleidsters verstoort Roelie die avond de rust op de afdeling. Vier vrouwelijke verzorgers besluiten haar naar de 'time-out kamer' te brengen, een 'kale' kamer zonder prikkels. Maar Roelie verzet zich en de begeleidsters duwen en trekken haar de kamer in, waarna ze haar minutenlang in bedwang houden door bovenop haar te gaan zitten.
    Volgens de begeleidsters blijft Roelie verzet bieden, en kunnen zij haar daarom niet loslaten. Ze zijn doodsbang voor Roelie, vertellen ze later aan de politie.

Noodweer

Roelie overlijdt als gevolg van de worsteling. Ze is astmatisch en lijdt aan de longaandoening COPD. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) constateert later dat de luchtwegen van Roelie geblokkeerd raakten, door het samendrukkend geweld op haar lichaam. Ook had de vrouw inwendige bloedingen en gebroken ribben. Ze is overleden door toedoen van de handelingen van haar begeleidsters. Desondanks besluit het Openbaar Ministerie om de vrouwen niet te vervolgen.
    Volgens de officier van justitie is er sprake van noodweer en hadden de vier vrouwen niet de opzet om Roelie om het leven te brengen. De familieleden van Roelie zijn ontsteld. Met een procedure proberen ze het OM alsnog tot vervolging te dwingen. Het Hof stelt dat de begeleidsters weliswaar onprofessioneel hebben gehandeld, maar er geen sprake is van opzet. Niemand kan worden beschuldigd of bestraft.

Het filmpje was erg schokkend, je zag bijv hoe een begeleidster op haar voeten ging staan en er 3 andere begeleidsters boven op haar zaten. Zoals haar zussen zeiden " een kind weet nog dat je op deze manier iemand dood, je stikt gewoon "

6. knofje2008

knofje2008 Niet meer actief

Verschrikkelijk. Wat erg zeg! Wat is er in vredesnaam in het hoofd van die begeleiders omgegaan door zo te (mis)handelen. Heel erg voor haar nabestaanden. En haar laatste minuten. In het tapijt geklauwd met haar nagels. Verschrikkelijk!

Ik vind het echt schokkend en heel erg voor haar en haar geliefden.
    De Nederlandse overheid is hiervoor verantwoordelijk. Alle vrijheid voor de instellingen en dan met het vingertje wijzen naar elkaar. We moeten goed voor deze mensen zorgen.

7. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Ik kan alleen maar zeggen dat ik het verschrikkelijk vindt! Dat dit gebeurd hier! Zo erg ook voor de nabestaande, echt onmenselijk en mens onterend.

8. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    dat was toch Marijke die in assen zat of heb ik dat mis? die leeft toch nog wel? heb de link niet gezien maar t lijkt me vreselijk voor de ouders om zo afscheid van je kind te moeten nemen. :(

9. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik heb het toevallig gezien vanavond.

Zo erg om te zien. Gewoon mishandeling. En dan ook nog overleden hierdoor verschrikkelijk.

10. SDonya

SDonya Niet meer actief

Vind het verschrikkelijk dat die begeleiders vrijgesproken zijn! Die moeten gewoon de gevangenis in!:x

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.110
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De begeleiders???

Want denk je van de leidinggevenden van de betreffende instelling, die hun personeel laten werken met cliënten die soms in bedwang gehouden moeten worden zonder ze de opleiding aan te bieden om dit op de juiste manier te doen?

Die mensen zaten op de avond van dit voorval lekker veilig thuis. Maar zijn met zo schuldig.

12. littlewonder23

littlewonder23 Niet meer actief

Verschrikkelijk meer kan ik niet zeggen.

13. Papaver

Papaver Niet meer actief

Dat denk ik ook. E is iets goed mis vanuit het beleid wil dit kunnen gebeuren.

Te triest voor alle partijen en zeker Roelie en haar familie zelf

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zolang je geen idee hebt hoe het gaat in instellingen als deze, is het wijs om er vooral niet al te veel mening over te hebben. Het is een verschrikkelijk incident en er is veel mis in vooral het management! Maar om individuele medewerkers te beschuldigen die ontzettend hun best doen om zorg te verlenen met heel beperkte middelen en kennis, is dom. als er hier sprake geweest was van werkelijk verwijtbaar gedrag dan waren ze wel vervolgd. Nu moeten deze mensen leven met de gevolgen en met het oordeel van onwetende mensen....

Ik heb van dichtbij gezien hoe keuzes van de Raad van Bestuur kunnen leiden tot grote ellende.... niet te verkroppen.

15. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Wat walgelijk! :$:x

16. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Inderdaad. Laten we eens verder kijken dan alleen het bericht dat 4 vrouwen een gehandicapte vrouw hebben geplet, in plaats van oohs en aahhs, hooivorken en fakkels, etc.

17. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Voor de familie is natuurlijk verschikkelijk wat er gebeurd is, maar voor die 4 begeleiders ook zeker!!
    Zij hebben op dat moment het beste gedaan wat ze konden, zichzelf en de andere bewoners beschermen!!
    Een bewoner plaatsen op een groep waar ze niet thuis hoort, ligt niet bij de begeleiding, maar inderdaad bij het managment.

En mensen die hier zeggen dat die 4 begeleiders naar de gevangenis moeten, maakt mij zo kwaad!
    Zelf werk ik met verstandelijk gehandicapten, ook heb ik op complexe groepen gewerkt, dus met agressie.
    En ik kan je vertellen dat de onmacht die die 4 begeleiders op dat moment hebben zo groot is, dat je op dat moment dingen doet waar je achteraf spijt van hebt.

Onmacht in de zorg, is het ergste wat er is!!

18. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

hier heb ik geen woorden voor
    dat ze niet eens vervolgt worden dat vind ik onbegrijpenlijk
    tuurlijk bied je weerstand zou ik ook hebben gedaan
    die vrouwen hadden beter na moeten denken
    vind dit een vreselijk bericht

19. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

23 jun 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    Ik begrijp dat de schuld ook gedeeltelijk ligt bij hogere hand. Echter hadden deze vrouwen ook andere keuze's kunnen maken. Ze hadden haar in de isoleer kunnen doen, deur op slot en gaan bellen voor een spoed oplossing ! Ze hadden haar kunnen laten gaan waar het tenslotte omging ( ze mocht weg )
    Je gaat niet 1 persoon met 4 man sterk te lijf, dat betekend dat jezelf zwak bent !
    en dan ook nog als een beest op haar voeten gaan staan ! nee sorry, ik kan dit op geen enkele manier goed praten.
    Ik heb zelf met dementen mensen gewerkt die ook behoorlijk agressief kunnen reageren, maar dit zal nooit maar dan ook nooit in mij opkomen om zo bovenop iemand te gaan zitten :x

20. friezinne82

friezinne82 Bekend lid

6 mrt 2009
    719
    0
    0
    ambulant woonbegeleider
    +1! eens!

Deel Deze Pagina