Hoi meiden, ik wil heel graag het boek 'The Shining' (Stephen King) bestellen. Nee ik wil 'm niet in de bieb gaan lenen, ik wil 'm hebben. (Ben aan een horrorboek collectie bezig) Maar ik ben aant twijfelen of ik 'm int Engels of Nederlands zal bestellen. Mijn Engels is zonder meer goed, maar niet perfect... Maar in het Nederlands heb je misschien niet dezelfde 'supsense'? Ennn...is ie echt zo eng als iedereen beweert? Wat zijn nog écht goeie horrorboeken?
Hoi Lucia, Ik vind The Shining één van de beste films die King ooit gemaakt heeft (heb ik het wel over de eerste uitvoering). Het boek is ook erg spannend om te lezen. Ik heb 'm in het Nederlands gelezen, Engels wordt me te ingewikkeld. Misschien ben ik niet de juiste persoon om te antwoorden, want ik vind over het algemeen het meeste van Stephen King wel geweldig. 8) Ow, en als je ècht een spannende King wilt lezen: Vel over Been (Bag of Bones). Die kan ik echt wel elk jaar een keer lezen en 'm nog spannend vinden.
Maakt niet uit, vind Stephen King ook geweldig! (de films althans, boeken heb ik er nog niet veel van gelezen. ) Vond jij Jack Nicholson ook zo geweldig in de film? (weet niet of dat de eerste uitvoering was?)
Ja, dat is de eerste uitvoering. Hihi, niemand kan zoiets beter dan Jack Nicholson. De tweede uitvoering (lange versie) is trouwens gemaakt omdat King het niet helemaal eens was met het script van de eerste uitvoering, hij vond dat er teveel van het boek werd afgeweken. Ik weet trouwens niet of het boek nog leuk is als je de film al kent...
Goh weet je, ik vind meestal boeken veel beter dan de filmversies.(Harry Potter, Lord of The Rings,...) Vond de film wel goed, alleen het einde een beetje tegenvallen. (dat schijnt ook helemaal anders te zijn als in het boek.Niet verklappen. ) De tweede versie heb ik nooit gezien. En idd, niemand zou dat beter kunnen dan Jack Nicholson! Maar vind dat jongetje ook wel goed spelen. Ik kreeg van een paar scenes echt rillingen joh! Onder andere (witte tekst,selecteren om te lezen *SPOILER* voor de mensen die 'm toevallig nooit hebben gezien); -die meisjes in de gang, die jongen fietst daar rond en je wéét dat er iets gaat gebeuren -die vrouw in het bad! -die jongen die 'redrum,redrum' zegt...krijg echt waar nog kriebels als ik daar aan denk!
Meestal zijn de boeken ook beter hoor, vind ik ook. Kan ik me alleen bij The Shining niet meer helemaal herinneren. Maar als je de film al kent, ga je wel steeds het boek vergelijken. Die stukjes die jij noemt zijn idd erg spannend. Ken je trouwens Misery? Ik vond het boek verschrikkelijk, niet om door te komen! Maar de film is juist wel weer erg spannend. Euhm, ik heb van 't zomer ook de film 1408 gezien, over die hotelkamer, vond ik ook wel een aanrader. Volgens mij is dat een kort verhaal in een bundel ergens (van Stephen King natuurlijk). En verder, de altijd en eeuwige It. 8) Blijft goed.
Misery, heb ik al van gehoord, maar nooit gelezen of gezien. 1408 vind ik goooeeed! En it is natuurlijk helemaal geweldig! (de film, boek heb ik (nog) niet gelezen) Man, wat een eng figuur is dat toch, die 'clown'! Brrrr! Carrie (de film) vond ik vroeger ook doodeng! Heb 'm al jaren niet meer gezien eigenlijk. En Pet Semataryvond ik ook supereng! Oh, en Cujo! En Christine. Alleen The Fog (mist?) vond ik tegenvallen! Allemaal films waar ik het over heb, ben pas begonnen aan zijn boeken eigenlijk.
Als je engels erg goed is (misschien ook in nederlands verkrijgbaar) zou ik deze aan je lijstje toevoegen: Blue World van Robert R. McCammon Salem's Lot van Stephen King The Damnation Game van Clive Barker The Haunting of Hill House van Shirley Jackson Dark Gods van T.E.D. Klein Haunted van James Herbert Rosemary's Baby van Ira Levin veel leesplezier!
Heey dank je wel! Ik heb net The Shining in het Nederlands besteld, zal eens kijken of de boeken van jouw lijstje in het Nederlands te krijgen zijn... Ben toch bang dat ik sommige uitdrukking of woorden anders een beetje 'mis'. Maar ik zie al een aantal titels die me bekend voorkomen, dus dat komt vast wel goed. En anders ga ik voor de minder bekende (voor mij dan) toch even naar de bieb kijken.
Boek is hartstikke goed! Beter als de film vind ik...maja smaken verschillen he. En in het engels is die nog beter...komt toch anders over...vertalen van bv spreekwoorden en gezegdes en bepaalde zinsuitdrukkingen komen niet altijd goed over als het vertaald is in het nederlands....vind ik ook van films trouwens. Maar hij is goed te lezen in het nederlands...heb hem in een keer uitgelezen...en die in het engels ook hihi... Hier echt fan van stephen king... Heb veel van zijn boeken, sommige geleend idd van de bieb...anderen weer weggegeven..en sommige gehouden...the shining is een van de weinige die ik gehouden heb en die ik ook hou... Groetjes en veel pleizer met lezen! Miranda
Doorgaans kan je toch echt beter de boeken in de taal lezen waarin ze geschreven zijn. Dan komt het verhaal en eventuele details enzo het best uit de verf. En 9 vd 10 x zijn boeken beter als de films. Simpel weg omdat je in boeken alles kan doen en vertellen wat je maar wil. Maar zie dat in een film maar eens te doen (om even bij king te blijven...het einde van IT is zo tranentrekked slecht in die film...). Een hele conversatie kan bvb in een boek een prettig lezend hoofdstuk zijn maar als je dat in een film doet valt de helft van je publiek halvewege in slaap
HAHAHA ja het einde van IT is idd een beetje...'huh?!' Alhoewel ik de film in z'n geheel niet slecht vond. Voor dat genre toch niet. Ben nu 'Mobiel' van Stephen King aan het lezen.
Ik heb alle horror-boeken van Stephen King gelezen (de fantasy boeken niet, want dat genre trekt mij niet), en The Shining vind ik zijn beste boek. Ik heb 'm alleen in het Nederlands gelezen trouwens. Als je deze goed vindt, moet je zeker ook Dodenwake (Pet Sematary) van hem lezen. Enggggg Zijn dikke, iets minder enge, pillen zoals Vel over been, De Noodzaak en een nieuwere van hem: Duma, vond ik ook allemaal geweldig. Misery vond ik dan weer iets minder... Zijn zoon heeft trouwens ook een onwijs goed horror-boek geschreven. Joe Hill heet hij, en het boek heet Zwart Hart. Qua 'engheid' staat die voor mij gelijk met The Shining, of misschien is hij nog wel enger. Have fun...en niet 's avonds in je eentje gaan lezen he
Hier ook een Stephen King fan! The Shining als boek staat zeker in mijn top 5. Ik vond het echt onwijs eng om te lezen. Ook in het Nederlands. Ik ben nu de donkere toren-serie van King aan het lezen. Dat is meer fantasy, maar echt heerlijk om bij weg te dromen.
Ik vind Vel over Been idd vreselijk eng!! Beter ook dan The Shining Ook eng: Dan Simmons Het lied van Kali (Alleen van dit boek slaap ik serieus 3 nachten niet..) En Dodenwake van Stephen King vind ik ook vreselijk eng!! (Pet Sematary)