https://nos.nl/artikel/2207411-advies-om-bijziend-kind-te-voorkomen-weg-van-telefoon-en-naar-buiten.html?npo_cc=126&
Vond hetwel interessant, ik heb zelf -12, helaas erfelijk, mijn vader heeft ook zo iets en mijn opa was zeer slechtziend. Helaas heeft mijn dochter het ook, zij loopt al vanaf jonge leeftijd bij de orthoptist, en heeft nu een behandeling met atropine druppels. De orthoptist roept al sinds ons eerste bezoek dat ze niet te lang op de tablet en dergelijke mag. En veeeel buitenspelen, maar dat is met dit weer nog niet zo makkelijk.
Klopt. Maar kinderen zitten doordeweeks meestentijds op school met hun neus in de......boeken! Of tablets, want dat wordt op steeds meer scholen ook gebruikt. Dan mogen ze thuis dus niet meer lezen (terwijl ze in groep 3 juist thuis ook flink moeten oefen!) of even ontladen op de tablet? Mijn kinderen spelen gelukkig graag buiten, dus dat is het probleem niet. Het probleem is wel het weer. Niet elk kind vindt het leuk om in de regen buiten te spelen en ik ga ze daar ook niet toe dwingen. Zelf ben ik immers ook niet graag buiten in de regen. Overigens heb ik zelf een +-sterkte. Mijn vriend juist een -sterkte. De kinderen zijn gezegend met prima ogen. Ik merk zelf trouwens ook hoor dat als ik te lang op de tablet ben geweest of een dag heb gewerkt (werk in de binnendienst achter een computerscherm), mijn ogen erg vermoeid raken. Vraag me ook af hoe dat zit met mensen die graag boeken lezen op een E-reader. Dat lijkt me dan ook niet zo goed.
Klopt hoor, maar volgens mij is het ook erg belangrijk dat je goed afwisselt, dus na 30 minuten even wat anders doen dan op tablet, lezen ed. Buitenspelen lukt hier ook niet zo goed nu, dochter is sowieso een beetj een huismus Haha dus alles is mooi meegenomen. Qua schermen, volgens het artikel is vooral de afstand een probleem. En altijd goede verlichting, niet in het half donker gaan lezen. En het is pas echt een probleem vanaf de -6, voor je ogen dan. Op latere leeftijd krijg je dan sneller last van allerlei kwalen.
Dit is toch geen nieuw nieuws? Ik vind het goed dat het weer onder de aandacht gebracht wordt. Je ziet ook steeds meer jonge kinderen met een bril op. Ik had er vroeger 2 in de klas, waarvan 1 echt slechtziend was, mijn dochter wel een stuk of 10. Ik zeg het zelf ook al een paar jaar tegen dochter niet te dichtbij en niet te lang omdat het slecht voor de ogen is.
Dat je meer kinderen met brillen ziet kan ook goed komen door betere controles. Zoontje heeft +8, dat komt niet door tablets etc, maar is aangeboren.
Oh dat snap ik ook wel hoor. Natuurlijk zijn er ook voldoende kinderen waarbij het aangeboren is en onderzoek is nu idd een stuk beter dan 20 jaar geleden. Maar als ik aan de andere kant zie dat nu nog steeds maar een enkele van mijn oude klasgenootjes nu een bril draagt en wat ik nu bij mijn dochter in haar klas zie, geloof ik zeer zeker wel dat die schermen toch wel een flink aandeel hebben.
Interessant! Ik geeft het tegenwoordig ook zo goed als dagelijks als advies mee aan mijn bijziende patiënten en het werkt echt ook voor kinderen met een erfelijke belasting! Goed dat er iig steeds meer publiciteit voor komt!