Zwemmen in rivieren etc

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by toch3, Apr 22, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,285
    17,170
    113
    https://www.ad.nl/rivierenland/de-dodelijke-schoonheid-van-de-waal-kolkende-rivier-is-gevaarlijkste-van-nederland~a6b10307/

Ik kwam net dit artikel tegen. Wil het graag ook hier onder de aandacht brengen. Waarom? Weet ik niet goed. Vooral als waarschuwing denk ik. Wij hebben een binnenvaartschip en in de 9 jaar dat ik meevaar heb ik te regelmatig stress gehad van mensen in het water die de waterverplaatsing èn de wendbaarheid van een schip flink onderschatten. Overigens geldt dat ook voor pleziervaart ;) Ik snap dat je naar het water wil maar zoek dan een veilige plek!

Alstublieft mensen, let op. Je wilt niet door hert schip onder water en door de schroef getrokken worden. Dan ben je nog kleiner dan gehakt.

bloem82, famofthree, Ysabella and 2 others like this.
  2. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Brrr, altijd goed om te waarschuwen denk ik. Ik woon zelf naast de maas, hier zit gelukkig een groot watersportgebied aan de maas waardoor er veel veilige plekken zijn gecreeerd. Voordeel daaraan is dat men minder geneigd is de gevaarlijke plekken op te zoeken. Als ik soms die grote schepen langs zie komen, moet er niet aan denken daar bij in de buurt te zwemmen.

jupke and toch3 like this.
  3. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Mijn man ziet het in de zomer ook heel vaak. Pleziervaartuigen op plekken waar het niet mag. Waar ze ook rustig vanaf springen om te gaan zwemmen. Mijn man werkt op een kotter van 25 meter lang en in de zomer vissen ze vaak dicht bij de kust. Vanaf het strand kan je hem zien vissen. Maar ze zijn totaal niet wendbaar als alle netten uit zijn. Ik begrijp dat het lekker is om met 30 graden de zee in te springen, maar de borden van verboden plekken staan er natuurlijk niet voor niks.

Ondanks dat het verkoeling geeft, is het water een gevaarlijke plek.

4. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik heb ook wel eens in de Maas gezwommen maar ik maakte me wel uit de voeten (noem je dat zo als je zwemt? :D) als er een schip aan kwam. Plasmolen (als @Littlegirl1989 dat bedoelt) is inderdaad wel een beter initiatief. Veel veiliger en leuk om bootjes te huren.:thumup:

5. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Nee, ik bedoelde de Gouden Ham :) ik woon tussen de maas en de waal in, maar je ziet daardoor dat mensen hier minder snel de gevaarlijke plekken opzoeken, doordat er zoveel plek is waar het wel veilig is.

Manque and Novastar like this.
  6. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,285
    17,170
    113
    Wij gingen altijd naar de afgedamde maas om te zwemmen, vaart niet zoveel. Waal was echt verboden terrein voor ons. Nu met de kinderen nog niet gedaan, zwembad in de tuin is nog genoeg. Wel vanaf het schip het water in op plekken waar het kan.

7. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Zodra mijn ouders met hun pleziervaartuig op een stromende rivier kwamen moesten wij (kinderen en hond) binnen zitten (ongeacht de temp). Nou was dat bij ons vaak de IJssel maar die lijkt me net zo verraderlijk als de Maas en de Waal. Toch zie je regelmatig dat mensen denken dat tussen de kribben zwemmen gewoon veilig is.:confused:

Zwemmen deden we vaak in de meren in friesland

Share This Page