Hebben jullie nog handige tips? Ik vind het erg spannend allemaal en zie vast het een en ander over het hoofd. Zo vraag ik me dus af of ik er verstandig aan doe om de oudste dan al in een groot bed te leggen of er nog tijdelijk een ledikantje bij moet kopen. Hoe hebben jullie dat gedaan? En nog even een vraagje, dat hier niets mee te maken heeft, maar tot wanneer deden jullie het muziekje aan in de baby/dreumes kamer? Kan me voorstellen dat het hun ook es een keer de neus uitkomt, toch??
Hier is ze nu net 2 en ze is 2 jaar en 5 maand als de baby geboren wordt. Ben hier bezig met haar nieuwe kamer. Eind april zal ze wel overgaan. Ze krijgt dan een peuterbedje. Ik denk dat het wel kan rond 2 jaar en anders een wieg voor de baby, dan heb je nog wat maanden speling. Hier komt de baby in een co-sleeper (bedje aan ons bed vast). Hoef ik daar straks mn bed niet voor uit. Qua kinderwagen moet je even over nadenken. Hier ga ik voor een draagdoek en draagzak en dochter zonodig in de buggy. Misschien bij de kinderwagen een meerijdplankje maar kinderwagen gebruik ik alleen bij huis. Dochter heeft hier geen muziekje op haar kamer in de vorm van een muziekdoosje ofzo. Liggen hier altijd even op ons bed samen en leg haar daarna met haar knuffel en speen in haar eigen bedje en dan gaat ze lekker slapen.
mijn zoontje was 23 maanden toen evy kwam. Hij slaapt nog steeds in een ledikant daar slaapt ie nog goed in dus geen reden om hem over te leggen. verder heb ik een draagdoek gekocht om zo mijn handen vrij te hebben als ik effe een boodschap moet doen erg handig!! ik gebruik hem vaak. Ik heb ook een duowagen maar die gebruik ik nooit veelste lomp. mijn zoontje wil nog steeds het muziekje aan hij vraagt er zelf om haha dat si gewoon zo standaard geworden met het naar bed gaan
Mijn zoontje was 2 jaar en 2 maanden toen mijn dochter werd geboren. Ik heb hem de eerste 4 maanden nog gewoon in zijn ledikant gelaten, totdat m'n dochtertje bijna niet meer in de wieg paste, toen is hij naar een groot bed gegaan. Een duowagen heb ik ook aangeschaft maar achteraf is dat echt zondegeld geweest vind ik. Ik heb er hoogstens 3 maanden gebruik van gemaakt, een plankje had een betere (goedkopere) oplossing geweest. Het ding staat nu mooi te wezen op zolder... En zijn muziekje? Die heb ik uiteindelijk rond 2,5 jaar niet meer aangezet, omdat meneer het zelf niet meer wilde. 'Dat is voor baby's mama!', vertelde hij mij inene doodleuk
Red88, dat lijkt mij ook super zo'n cosleeper, maar wij hebben geen ombouw aan ons bed, dus ik denk niet dat zoiets gaat lukken. Wel gaat de baby inderdaad eerst een tijdje in de wieg in onze slaapkamer, dus dan hebben we inderdaad weer even speling. Maar het lijkt me zo'n gedoe om de oudste straks te laten wennen in een bed, waar hij vanaf kan, dus misschien toch maar even het ledikantje in zijn kamer laten staan.
Meerijdplankje lijkt me inderdaad ook handig, moet alleen even zien of die ook op de stokke te krijgen is, denk ik wel. De kleine zal de eerste maanden in de winter doorbrengen, dus ik vraag me ook af of een duowagen wel handig is, of we 'm veel zullen gebruiken, ben bang van niet. Heb wel een ergo babycarrier, maar zal dat even moeten oefenen in het alleen om doen, ben ik bang. Maar dan kan de oudste nog lekker in de buggy. En als het dan weer voorjaar wordt dan is hij al dik 2,5 en vast al iets zelfstandiger in het meelopen (hoop ik, haha).
Ons dochtertje was 22 maanden toen haar broer EN zus kwamen....ze sliep toen nog in haar kleine bedje maar er stond ook al een peuterbedje in het begin wisselde ze heel erg af...soms voelde ze zich al heel stoer maar soms ook nog maar heel klein hihi...nu is t kleine bed inmiddels weg aan t gaat super!! Wat betreft kinderwagen...ik moet zeggen als ik er echt op uit ga dan ga ik niet alleen met die drie kids een boodschapje dat kan ze lopens af wat ik in t begin wel vaak deed een baby in de draagzak een in de duowagen en onze oudste dochter ook in de wagen vond ze vaak helemaal super naast dr broertje of zusje zitten!! muziekje hier ook nog steeds elke avond en elke middag dr pingelschapie aan vind ze fijn en vergeet ik t doet ze het gewoon zelf!! nog meer vraagjes :-D
Zoals je kunt zien schelen mijn kinderen op 5 dagen na twee jaar. Ik had het wel een stunt gevonden als Sam ook op de 8ste was gekomen Mijn oudste was zelf al over gegaan naar een groot bed, had hij zelf voor gekozen. Hij hoefde nog niet want mijn jongste heeft 5 maanden eerst in een wieg gelegen. Ik had een zitje voor op de kinderwagenbak gekocht waar Ties op kon zitten. Nu loopt hij het meeste zelf en anders heb ik een duobuggy via mo gekocht. Heel handig! Als we naar de efteling gaan of ik wil winkelen is dat ideaal. Muziekje hier nog iedere keer aan, bij beiden.
M was 25 maanden toen T werd geboren. Zij is een maand eerder naar een andere kamer gegaan met een peuterbedje. Veel mee naar controles, veel voorgelezen over de baby, veel naar haar eigen babyfoto's gekeken. Geen duowagen aangeschaft, misschien 2x gemist. T is ook zo'n 25 maanden als broertje komt. We hebben via MP een ledikant gekocht (25 euro), matrasje hadden we al extra. We hebben gekozen voor een ledikant omdat M de eerste maanden veel uit haar bed kroop, was erg vervelend. Maar M is een hele beroerde slaper, T slaapt veel beter. Toch denk ik dat hij wel zou gaan spoken en misschien zelfs naar de kamer van zn zus zou piepen. Bovendien zit er in zijn kamertje een trap naar een soort vide, dus dit scheelt weer een veiligheidshekje Zowel M als T zijn naar een andere kamer gegaan, ook al een maand geleden, dus al gewend aan die nieuwe situatie. Verder is denk ik ook het karakter van je kindje bepalend voor hoe hij/zij reageert op de nieuwe baby. M vond het eigenlijk alleen maar geweldig, heeft nauwelijks jaloers gereageerd. Ook omdat T toen al een vrij makkelijk kind was. Ik denk dat T veel meer moeite zal hebben met de nieuwe situatie. Misschien ook omdat hij op eens de middelste is. Mara goed, we zullen zien Muziekje draaien we zelfs nog voor M . Die is dat echt nog niet zat. Maar ... zoals gezegd, die valt heel erg moeilijk in slaap.
Hier 23 mnd verschil. Jongste sliep de eerste 10 weken nog in een wieg naast mijn bed, en ergens in die periode is oudste overgegaan naar een groot bed. Tweede ledikantje hadden wij dus niet nodig. Het muziekje dat oudste van babytijd af aan had, hangt trouwens nog steeds aan zijn bed. Zo af en toe doet hij het nog wel eens aan, hij heeft zich er nog lang 'veilig' bij gevoeld (ideaal; het was de wegjager voor alle tijgers en krokodillen die 's nachts bij hem in de kamer kwamen) en nu vindt hij het ook nog wel eens gezellig. Maar dat is echt maar zelden. Hij gaat nu vaak slapen terwijl er wat liedjes uit de soundtrack van Cars of Cars2 aan staan....
2 dagen voor m'n oudste haar verjaardag is onze jongste dochter geboren. We waren al een maand eerder overgegaan op een peuterbed, zodat ze niet het gevoel had dat het door de baby was dat ze haar ledikant moest afstaan. Naar de baby toe is onze oudste dochter erg lief: vanaf dag 1 kusjes geven, vasthouden (in de zetel natuurlijk, met een helpende hand van mama ) mee helpen tijdens verversen enz... Vooral dat meehelpen vindt ze super. Pampertje nemen, doekje aangeven, mee het broekje aandoen... Maar we merken wel dat ze haar positie "opeist" binnen het nieuwe gezinnetje: zo roept ze soms om onze aandacht: de baby schreeuwt en dan reageren we, dus doet ze dat ook. Ook het slapengaan is de laatste tijd wat moeilijker: ze komt steeds uit haar bedje en we denken dat het is omdat ze denkt dat ze anders dingen mist + kleine zus is ook nog bij mama & papa. Muziekje hebben we nooit gebruikt. Qua buggy hebben we een meeloopplankje. Vindt de oudste super! Vaak loopt ze ook gewoon mee aan de hand (bv vorige week in het winkelcentrum ging prima), maar we hebben ook een aparte buggy gekocht voor haar, als we dan met 2 volw op stap zijn is dit toch het makkelijkste...
Ontzettend bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. Heb het goed gelezen en wil op iedereen wel apart antwoorden, maar weet nu al niet meer wat van wie komt, maar hier haal ik veel uit. Er komt dus geen duowagen, heb ik besloten. En anders is die altijd nog snel via MP aan te schaffen. Bed twijfel ik nog over..... Eerst maar es op zoek naar een wieg..... Nog een dingetje trouwens, mijn buik groeit en groeit en onze zoon wordt natuurlijk steeds zwaarder. Hij kan prima de trap op, maar af is nog lastig. Hoe hebben jullie hun dat geleerd? Hij kan nl. niet bij de leuning en als ik zijn beide handen vasthoud zodat hij er af kan lopen dan ben ik bang dat ik zelf achterover val. En als hij er op de billen afschuift, klettert hij ook zo hard op de volgende tree...........dus eh.......tips??
Daar zat ik inderdaad ook al over te twijfelen, of hij niet met de rug naar beneden moest om het direct goed te leren. Ga het es proberen
Trap af doen we hier vanaf het begin: achteruit. Dochterlief gaat eerst op haar buik liggen en schuift dan achteruit naar de trap toe. Veel veiliger (vind ik) dan vooruit. Inmiddels gaat zoon soms vooruit naar beneden, en dochter doet het op het kleine trapje ook (4 tredes), maar ze hebben toch een voorkeur om achteruit te gaan. Pas als ze de leuning goed kunnen vasthouden vind ik het een optie om vooruit als 'standaard' te doen. Van mij hoeven ze het niet meteen 'goed' te leren, maar wel veilig. Dat vond ik inderdaad wel pittig trouwens. Wij hebben veel trappen in huis (kinderkamers op 3e, woonkamer op 1e verdieping). Zoon werd al best zwaar en wilde nog wel graag getild worden. Maar dat ging gewoon niet meer, heb veel bekkenpijn gehad in de 2e zwangerschap. Gelukkig kon hij het wel zelf, alleen wilde hij niet altijd. 't Is soms pittig, 2 jaar ertussen, maar ook wel verschrikkelijk leuk.
Hier vond ze achteruit de trap af niks dus hier op haar kontje en inmiddels wil ze de leuning vasthouden en houd ik haar andere handje vast. Met name s avonds wil ze de trap opgetild worden (D. au! zegt ze dan en grijpt naar haar knie haha) Komt omdat ik had uitgelegd dat ik haar niet kon tillen omdat mama een zere knie heeft (operatie) en een baby in de buik. Nu heeft ze bedacht dat zij ook 'au' heeft haha. Overdag moet ze gewoon zelf lopen en s avonds tilt papa haar zonodig naar boven. Ik ben nog met haar kamer bezig maar denk dat ik einde van de maand het bedje bestel. Is op voorraad heb ik gezien. Krijg als goed is vandaag het beddengoed binnen, dan maak ik het bedje alvast op zodat ze alvast weet dat het haar bedje wordt. En als er dan gordijnen hangen, kan ze er slapen. Maar die moet ik laten maken dus daar gaan wel wat weekjes overheen.
Trap op en af op de gewone manier. Ik durf wel achteruit de trap af, maar T kan ook al behoorlijk goed bij de leuning. M toen nog niet hoor. Verder til ik beiden nog steeds wel eens de trap op/af (maar zijn geen hele zware, T is bijna 13 en M is 14 kilo), M bijna altijd op mn rug, T soms ook (dat scheelt behoorlijk).
Hier schelen onze dochters op 10 dagen na, 2 jaar. Onze oudste is een maand eerder naar haar grote bed gegaan. De jongste slaapt nu nog wel in de wieg. We hadden dus wel speling, maar is niet nodig. Onze oudste komt nu wel vaker haar bedje uit. Wil graag 'zorgen' voor haar zusje. We hebben een kid-sit gekocht (plankje met zitje) voor aan de wagen. Ze vindt het geweldig om erop te zitten. Ook heeft onze dochter een baby-born gekregen toen de baby geboren was. Zo had/ heeft zij ook een 'baby' om voor te zorgen. Kan ze mama na doen Omdat ik een spoedkeizersnee heb gehad, moest onze oudste snel leren om de trap af te lopen. Ik houd dan een hand vast. Met de andere pakt ze de bevestigingen van de leuning (die haken die aan de muur vast zitten) Zo lopen we samen naar beneden.
Hoi Sneeuw, Onze meiden schelen net geen anderhalf jaar met elkaar. We hebben geen extra ledikantje nodig gehad, want de jongste twee sliepen eerst ongeveer een half jaar in het wiegje. Annabel sliep met 2 jaar en 1 maand in een peuterbed zonder spijlenwand. Negen maanden later ging naar een eenpersoonsbed, zodat Evelien in het peuterbed kon. In eerste instantie met spijlenwand, maar toen zij 2 jaar en 2,5 maanden was, hielp ze mee om het bed om te bouwen. Acht maanden later kreeg ze een eenpersoonsbed, niet omdat dat moest, maar omdat we een mooie aanbieding tegenkwamen. Marjolein slaapt nog heerlijk in haar ledikantje, die hoeft daar nog lang niet uit. En misschien slaan we bij haar het peuterbed wel over. We hebben het eenpersoonsbed uit de aanbieding toch al in huis. We zien wel hoe het loopt. Het muziekje hebben we bij Annabel vrij lang gebruikt, ook in het eenpersoonsbed. Ik vond het zelf eigenlijk veel te leuk, hihi. Bij Evelien vergaten we het wel eens, maar dan trok ze er zelf aan. Ze doet er al een hele tijd niets meer mee, maar afgelopen week was ze 's nachts erg vaak wakker en bracht het muziekje haar toch wat rust. Marjolein heeft geen muziekje. Ik had destijds in mijn zwangerschap zelf zo'n muziekje willen maken, maar die spullen liggen nog steeds klaar... Qua vervoer had ik een tweedehands duowagen gekocht, maar dat ding ligt te verstoffen onder de trap. 't Is een superkarretje, maar ik heb hem maar erg weinig gebruikt. Sinds ik mijn bakfiets heb (juni vorig jaar) is hij niet meer onder de trap uitgekomen. Als er een meerijdplankje was voor mijn Xplory, was ik makkelijker met de meiden op pad gegaan. De middelste in de buggyzit, oudste op meerijdplankje en de jongste in de draagdoek. Zo had ik het eigenlijk gewild. De trap af ging hier in zijn achteruit. Dan liep ik ook achteruit de trap af voor hen. Ik was wel blij dat ik de meiden tijdens de zwangerschap niet meer zoveel hoefde te dragen. Marjolein (ruim 15,5 maanden oud) klimt sinds een paar weken ook zelf de trap op. Trap af doen we nog even niet, daar vind ik haar te klein voor. Wij hebben onze meiden ook een pop gegeven als kadootje van de baby. Een beetje met de achterliggende gedachte dat ze zich evt. konden afreageren op hun pop i.p.v. de baby. Maar daarvoor bleek het absoluut niet nodig te zijn, ze waren zo lief voor elkaar. Helemaal niet jaloers of lastig ofzo. En wat denk je van de autostoeltjes? Wij hebben het geluk dat Annabel vrij lang is en net zwaar genoeg was voor de Rodi, toen Evelien uit de Maxicosi gegroeid was en de Tobi nodig had. Voor dikkop Marjolein hebben we wel een Tobi aan moeten schaffen, want spinnetje Evelien kan nog lang niet in een Rodi. Dus nu staan er twee Tobi's en een Rodi op de achterbank. Groetjes, Nelly