MashaAllah wat goed dat jullie willen gaan, wij wilden ook gaan dit jaar maar de plannen zijn gewijzig. En jij bent ook zwanger zo te zien, belemmert jou dat niet om niet te gaan? Liefs
hey meiden zo, ik heb net 2,5 liter sutlac gemaakt. Het is in het nederlands rijstepap maar ik vind de turkse versie veel lekkerder. Je maakt het met melk, rijst, rijstebloem, suiker en vanielle suiker. Ik heb voor ons zelf 4 schaaltjes en de rest aan 3 buren gegeven... Sutlac is 1 van mijn lievelings gerechten en ik kon het eerst maar niet maken...het brande aan, de rijst werd niet zacht of hde sutlac werd niet dikker. Toevallig kwam ik op een site terecht waar het heel makkelijk werd beschreven hoe je het moet maken. Sindsdien maak ik bijna elke maand sutlac... Nu het ook ramadan is maak ik altijd extra gebak of speciale gerechten die je in de ramadan maak. en ik geef dan ook aan de buren in de straat die ook vasten...en ze geven dan ook gerechten terug die hun hebben gemaakt...De 2 vorige jaren heb ik het niet gedaan omdat ik de buren niet zo goed kende...In onze vorige straat waar we woonden deden we het ook en ook met veel plezier...en eet je elke dag afwisselend en de lekkerste gerechten...
De fatwa is afkomstig van shaykh ibn Baaz. Zijn naam staat eronder. Bovendien kun je niet zomaar uitgaan dat iets niet toegestaan is, tenzij daar een verbod op is. En de verboden hebben allen een bewijs vanuit de Koran en de Soenna. Je kunt via de link ook zoeken op onderwerp dan kom je meerdere fatwa's tegen. Eet smakelijk alvast...(ik weet niet hoe laat jullie mogen eten in NL?)
Maa shaa Allaah, ik ben jaloers op je! (in positieve zin uiteraard) Heb helaas geen tips voor je, heb die ervaring zelf helaas nog niet maar moge Allaah swt het voor jullie vergemakkelijken en verwezenlijken, amien.
ik ben zelf moslima, maar ik vind het gewoon belachelijk als je gaat vasten wanneer je zwanger bent. Sorry, dat doe ik mijn kindje niet aan, je moet in de zwangerschap juist goed eten en niet in 1 keer heel veel 's avonds. Dit is ook alles wat ik erover zeg. Veel sterkte ermee.
Ik vast ook niet mee, ik voel me al belabberd genoeg en ik ben nog pril zwanger dus deze dagen zijn de belangrijkste in de ontwikkeling. Maar iedereen maakt die keuze voor zichzelf. Je moet niet als je vreest voor de gezondheid van je kind. Ik voel me wel een beetje schuldig dat ik niet meevast
Ik vind het heel raar dat je zegt dat je het belachelijk vind. en waarom zo neerbuigend? je doet het net overkomen alsof de dames die vasten slechte moeders zijn! Ieder zijn eigen mening hoor maar er zijn genoeg vrouwen die tijdens hun zwangerschap gewoon mee kunnen vasten. het ligt er maar net aan hoe je je voelt en hoe je in je zwangerschap staat. als het kan en verantwoord is, is het zelfs verplicht! het is niet de bedoeling om je in een keer vol te proppen. net als Iman al zegt ze eet meerdere keren op een avond en ook nog in de ochtend. dit doe je toch normaal ook? alleen nu zit er een periode tussen waarbij je niets eet en drinkt .ik denk dat als je genoeg vitamines binnen krijgt en genoeg drinkt je kindje toch wel pakt wat hij nodig heeft. maargoed het vasten mag bijna verbroken worden dus ik ga nog even een paar dingen doen inshallah eet smakelijk aan iedereen!
het is niet de bedoeling om je in een keer vol te proppen. net als Iman al zegt ze eet meerdere keren op een avond en ook nog in de ochtend. ik snap niet eens als mensen dat kunnen ik zit echt heel snel vol hoor. dus volproppen is geen sprake van je maag raakt steeds sneller vol vind ik hier ook lekker sutlac , ook voor 's morgens als laatste hap.
Ik geef bostvoeding en had gisteren een halve dag niet gegeten en gedronken en ben me toch ziek geworden! Alles kwam er aan alle kanten weer uit, wil je niet weten... De dag er voor voelde ik me ook niet lekker en ben ik ook gaan eten/drinken. Misschein had ik wel iets anders onder de leden, maar geen vasten voor mij. En je kunt beter vasten als je ongesteld bent dan wanneer je zwanger bent. Als je ongesteld bent heeft het alleen effect op jezelf, je baby heeft nog geen keus. Ik vastte gewoon door bij ongesteldheid, maar niet tijdens mijn zwangerschap. Met rauwe kaas, gerookte vis, rauw vlees, kattenbak verschonen, roken enz stop je toch ook niet pas "als het niet meer gaat"? Zelf merk je daar niets van. Maar je baby leeft van de voedigsstoffen die het van jou krijgt en als je de hele dag vast is het logisch dat de toevoer van voedingsstoffen naar je baby verandert. Stond nog een stukje in de krant in gesprek met een islamitische huisarts (Emir Ertas) die uit legt wat de ramadan in houdt. Hij zegt ook dat je het niet moet doen als je zwanger bent of suikerziekte hebt, als je risico loopt mag je het niet doen van de Islam.
vanochtend wwer opgestaan voor het ontbijt...er was nog soep over en ik heb de broodjes uit de vriezer gehaald en ontdooid die hebben we lekker met de soep op gegeten... vrijdag komen waarschijnlijk onze pakistaande buren bij ons eten...helemaal zeker weet ik het niet. mijn mah heeft het aan de vrouw gevraagt maar ze kent geen nl. We weten niet of ze het wel heeft begrepen. We vragen het vanmiddag nog aan de man. We gaan dan vanmiddag inkopen doen want ik maak wat gerechten vanavond en morgen. Als we de inkopen laat doen dan red ik het niet om alles op tijd te maken... dit wordt dan het menu linzensoep rijst met mais ovenschotel met kippenpoten, aardappelen, wortel en courgette gevulde druiven bladeren (sarma) kaasloempias salade als gebak maak ik chocolade cake met kersen saus en sekerpare...ik weet niet hoe ik het in het nl moet beschrijven. het izjn kleine cakejes met een walnoot er op en het wordt zacht gemaakt met suiker water... hier een foto het gebak maak ik vanavond al. het kost veel werk en dan is dat al vast klaar... vanavond gaan we bij me schoonouders eten...
Ben het er helemaal mee eens! Het lijkt me heel ongezond voor degene die het doet en haar kindje. Lijnen is ook ongezond,ik vind vasten zo een beetje hetzelfde.
ik wil nog even zeggen tegen de moslima's die zeggen dat ze 'het belachelijk vinden' wanneer een zwangere vast ze hier een gevaarlijke uitspraak doen. En Ja, zwangere en borstvoedende moslima's hebben vrijstelling gekregen wanneer zij vrezen voor hun eigen gezondheid of die van hun kindje. Maar wanneer dit niet het geval is moeten zij gewoon meedoen. Wanneer je dus zegt dat je dit belachelijk vind, zeg je in feite dus dat je de wetten van Allah subhana wa ta'la belachelijk vind, en dat is niet zomaar iets.
Als je ongesteld bent wordt er juist aangeraden om te eten maar sober... als je vast mag dat wel maar het wordt niet geaccepteerd.. zinloos dus eigenlijk. Nee het belemmert me niet om zwanger op hadj te gaan ik voel me rond de 6 7 maanden juist heerlijk vol energie! De plannen waren er al en ik ben expres gestopt met anticonceptie in juni.. mocht ik meteen zwanger raken (wat de vorige keren wel zo was!) dan zou ik kunnen gaan.. een maand verder kan niet wel heen maar kan je niet terug vliegen. Layla mijn favoriet van de turk hier.... zo lekker die koekjes.. hoe maak je die? Agatha als je een risico loopt dan hoef je niet te vasten maar bij een normale zwangerschap is daar echt geen sprake van... omdat ik 3 keer per dag eet merk ik er weinig van... ik verschuif alleen de tijd waarop ik eet en drink in een wat kortere tijd wat meer.. En als het gevaarlijk was voor een zwangere vrouw om te vasten had Allah het ons echt niet voorgeschreven.
Salaam Dames Ik doe vandaag ook voor het eerst mee! Heb nog nergens last van. Kreeg in de nacht ontbijt op bed van mijn man lief hé! toen ik eenmaal klaar was met eten was ik klaarwakker, kon daarna moeilijk in slaap vallen! We gaan zo de stad in en daarna gaan we bij een Turks restaurant onze vaste verbreken. Heb zo'n zin in iskender! haha
Hallo allemaal, Deze topic is me helemaal ontgaan. Daarom reageer ik zo laat pas. Layla, kun jij mij uitleggen waar staat dat je je haren en nagels niet mag knippen tijdens het vasten? En waar staat dat scheren niet mag? Voor zover ik weet verbreekt het vasten niets anders dan: -eten -drinken -geslachtsgemeenschap En wat betreft het 40 dagen niet vasten wanneer je kraambloeding hebt klopt ook niet, want je moet je vasten beginnen op het moment dat je de bloedingen gestopt zijn met een maximum van 40 dagen. Dus duren de kraambloedingen 10 dagen dan vast je na die 10 dagen. Duren deze 43 dagen dan vast je vanaf dag 41. Ben benieuwd! Als je wilt kun je me mijn msn vragen via een pm, dan kan ik je bewijzen leveren. Gegroet allemaal!