nee klopt maar meryem, als je mijn situatie al kent met mijn familie( mijn ouders), dan zouden ze helemaal over de rooie gaan! Ze zijn niet echt begripvol of respectvol, dat maakt het vaak echt moeilijk. Maar ik snap wat je bedoelt ,en je hebt eigenlijk gelijk. Maar altijd goed doen voor iedereen is erg moeilijk
Ja, ik ken je familie natuurlijk niet.. dus wil dr verder ook niet over oordelen natuurlijk. Denk dat het op een gegeven moment belangrijk is om voet bij stuk te houden, zo heb ik dat ook bij mijn ouders gedaan. Werd eerst ook altijd voor gek gezet of voor gek uitgemaakt wanneer ik 'zo moeilijk deed' over het eten, volgens hun dan. Nu kan ik makkelijk praten want ik woon 100km verderop en heb weinig verplichtingen meer daar, dus dat scheelt dan weer een stuk. De keren dat ik er wel kom weten ze dat ik geen vlees eet daar behalve vis, en gelukkig zijn ze nu redelijk meewerkend. Anyway meid, Moge Allah swt je situatie vergemakkelijken en onze families leiden, niet-Nederlandse tekst verwijderd. Alvast eet smakelijk voor straks, met Allahs wil, zusters!
dank je wel lieve meryem85. Je hebt helemaal gelijk. We proberen al weiniger naar ze toe te gaan, alleen dat vinden ze ook niet goed. Dus vanmorgen een hele discussie tussen mijn vader en man. Toen ging mijn vader zeggen: je bent een slechte moslim, tegen mijn man, want je spreekt me tegen en dat mag je niet!
vrede zij met jullie zusters, Hoe gaat het met jullie? En met het vasten? Bij mij gaat het gelukkig nog goed, Alle lof aan Allah. Als ik het nog niet gedaan heb, dan wil ik bij deze iedereen een hele fijne en gezegende Ramadan wensen. sweetcandie: ik ben nederlandse, sinds 2005 moslima en in 2007 getrouwd. Elif82: Wat is jouw verhaal herkenbaar, zeg! Mijn familie doet ook echt heel erg moeilijk, ik woon 120 km verderop, maar zie mijn familie nog best wel vaak. Mijn man kan goed opschieten met mijn familie en mijn ouders zijn gek op mijn man en mijn zoontje, gelukkig maar, Alle lof aan Allah. Mijn familie neemt van mijn man wel dingen aan,bijvoorbeeld: toen ik nog thuis woonde, had ik altijd 'ruzie' over het eten. Ik legde uit waarom moslims dus halal vlees eten, nou van mij namen ze niets aan! Ze zeiden dan: Ja, maar jij bent geen moslim dus jij hoeft dat niet! Ik vond dat zo stom, want ik dacht: HALLO: ZIE DEZE HOOFDDOEK!!!! Ik bid 5 keer per dag, ik geloof in Allah en zijn boodschapper, dus hoe bedoel je ik ben geen moslim! Maar goed, in 2007 trouwde ik, mijn familie werd helemaal gek, want ik kende mijn man eigenlijk niet. En mijn familie was er echt tegen. mijn man was naar mijn familie gekomen, heeft met hun gesproken over hoe hij de dingen zag en vanaf dat moment is alles eigenlijk heel goed gegaan. Mijn man legde op een gegeven moment uit aan mijn moeder dat wij eigenlijk hetzelfde vlees eten (behalve varkensvlees) maar dat 'ons' vlees op een andere manier en dat het in naam van Allah is geslacht. Oh, zei mijn moeder, nou, oke dan! (dit zei ik dus al 3 jaar daarvoor, maar goed) Nu nemen wij 1 keer per maand ons eigen vlees mee, en doen dat bij mijn ouders in de vriezer. Wij hebben daar een eigen vriesvak, dus er ontstaat ook geen verwarring. Wij hebben het zo opgelost. Misschien kan jij of je man ook uitleggen dat het voor ons niet is toegestaan om ander vlees dan halal vlees te eten. Probeer het rustig uit te leggen, als het kan he. Ik ken jouw familie natuurlijk niet, maar misschien dat het lukt. Moge Allah onze families leiden, niet-Nederlandse tekst verwijderd! By the way, ik heb vrijdag een echo gehad en ze konden zien wat het wordt: een meisje, niet-Nederlandse tekst verwijderd!! nou, lieve zusters, ik ga nou even snel wat eten! Wat een ontzettend leuk topic vind ik dit, haha Liefs, Kim Vrede zij met jullie
Elif waar komt je man vandaan.. zijn jullie moslims geworden toen jullie getrouwd waren of voordat julle getrouwd zijn. niet-Nederlandse tekst verwijderd ik vind het echt mooi om te zien dat jullie moslims zijn geworden. Mijn broer is ook met een niet moslim getrouwd. Zij doet wel mee aan ramadan enzo.. maar bidt nog niet en wil de taal niet leren.. en ze is al bijna 10 jaar met mijn broer. Dat vind ik ze jammer want ze hebben ook een kind samen en die kan dan ook geen arabisch spreken.
Hallo lieve zusters Elif82- wat vervelend dat je dit moet mee maken.. heb geduld ze zullen opgeven moment jouw wensen ook recpeteren met de wil van allah. KimMo - gefeliciteerd ik zag al dat je een zoontje had, straks heb je ook een meisje erbij en kan je haar lekker hijsen in roze babykleertje echt super leuk voor je Marietje - ik heb websites gevonden met paar somalische recepeten, wordt precies uitgelegd hoeveel je iets van nodig hebt. ik word gek door mijn tante altijd als ik vraag hoe je iets maakt dan zegt ze meestal (handje vol dit en snufje dat) . somalische ouderen doen vaak met gevoel en ik wil altijd weten hoeveel je iets nodig hebt in gram of theelepel. ik vind het anyways superrr handig hopen jij ook (ik ga van uit dat je engels kan lezen) succes hoor mysomalifood.com : Somali food and more: en Somali Recipes: Sambusa
sweetcandie- hahah nee ik zit bij de maart mama's ik ben volgens mijn eigen berekening eind maart uit gerekend maar het kan net zo goed april worden (alleen allah weet). niet-Nederlandse tekst verwijderd
ja ben aan het proberen, maar heb voor genomen als ik niet lekker voel om het vasten dan te verbreken. tot nu toe gaat het goed alle lof aan allah ben jij ook aan het vasten?
Vrede zij met jullie lieve zusters. Gezegende ramadan met de wil van Allah. opdat Hij Verheerlijk en Verheven is Hij ons standvastig moge maken en onze vasten mag accepteren en onze smeekbedes moge accepteren en verhoren niet-Nederlandse tekst verwijderd. KimMo. Moge Allah jullie meisje gezond ter wereld doen komen. Voor al mijn zwangere zusters, opdat Allah ook jullie kindjes gezond zal laten komen veilig uit de buik, veilig in de armen niet-Nederlandse tekst verwijderd. Mijn Ramadan moet nog beginnen met de wil van Allah dus ben benieuwd heo dat gaat zijn met mijn kleintje gezien we dan niet samen eten en ik al dat lekkers standaard in mijn mond gepropt krijg van der dus lippen stijf op elkaar dan hahaha. Ga wel met de wil van Allah als Khadisja haar eten krijgt uit de koraan voorlezen, zo heb ik meteen iets leerzaams erbij ; ) @ Elif Zuster, zoals Meryem al zei, voet bij stuk houden. het is met de wil van Allah een beproeving voor je en neem die met beide handen aan. Opdat Hij je ervoor mag belonen. Zelf werd het ook niet geaccepteerd binnen mijn fam, ajoh het is toch geen varken. Of zelfs een keer ajoh, het is maar een beetje ham wat er in zit, dat kan toch geen kwaad (nou gooi dan maar een heel big op mijn bord) Ik hield gewoon voet bij stuk dat ik het alsnog niet kon eten met de nodige uitleg erbij en ik respecteer hun keuzen dus verlangde ik dat ook van hen. Er worden vaak vega hapjes gemaakt voor mij Alle Lof behoort toe aan Allah en mijn moeder heeft vaak halal vlees ook in de vriezer want mevrouw heeft ook ontdekt dat het goedkoper en verser is : ) Iedere terug gekeerde krijgen wel met dit soort dingen te maken, bij de 1 erger dan bij de ander maar voor ons allemaal gelden dezelfde regels. We moeten Allah tevreden stellen met Zijn wil en niet de mensen om ons heen. dan zul je toch echt een compromis moeten sluiten met jezelf en met je familie. Geen etentjes meer bij hun maar gezellig bij jou en je man thuis. Je komt er om gezellie een bakkie te doen en thats it. Verjaardagen kun je komen maar even je gezicht laten zien en thats it. het is jouw keuze geweest om moslim te worden en natuurlijk moet je ze tevreden houden maar er is een grens. Jij respecteerd hen, dus vraag dat ook van je familie. Succes. Liefs Aicha en Khadisja
ha Aicha, had je sms nog gehad maar helemaal vergeten terug te smsen! Excusez moi! Jij ook een fijne Ramadan meis! Hoe ist verder met jou en Khadisja?
Hey schat. Maakt niet uit joh hihi. heb een algemene sms gestuurd naar heel mijn adresboekje, was ik daar ook gelijk van af LOL Hier gaat het lekker, de kleine loopt aan 1 hand dus zal niet lang meer duren tot ze los loopt. heb de salon tafel een stuk verder van de bank geschoven in de hoop dat ze dan een paar stapjes los doet naar de bank maar mevrouwtje is zo slim om dat nog kruipend te doen hahaha. Vrijdag is Khadisja lekker naar het zwembad geweest en heeft ze dik 3 uur in het water gezeten met mijn nichtjes. ik was daar ook gewoon bij hahaha. Je had het moeten zien man LOL Loop ik naar het buitenbad, zitten daar veel mensen in het grasveldje en hoppa, alle gezichten naar moi dus ik zeg heel droog, ja ik loop niet voor schut hoor maar jullie zitten wel vor schut gnagnagna. Kon me weer eens niet inhouden. Enfin, de kleine heeft het super naar der zin gehad en was niet uit het water te krijgen alle Lof behoort toe aan Allah. Gisteren naar een kinderboerderij geweest en Khadisja vond het gewelig om geitjes te voeren (en natuurlijk zelf oud brood te happen haha 1 hapje voor het geitje, 1 hapje voor Khadisja hehe Hoest met jou en de prachtige meid Irempie? Mis je verhalen over haar zeg hihi. Heeft ze nog Irem-acties uitgevreten?
hallo aicha, ja dat klopt idd. Het is alleen zo moeilijk het contact loopt zoooooo moeizaam. Gisteren een hele ruzie tussen mijn man en mijn vader, mijn man kan er niet tegen dat ze achter mijn rug om naar mijn vriendinnen loopt te mailen en me zwartmaakt. @ sweetcandie: mijn man is van turkse afkomst, dus hij kan ook geen arabisch. Kim wat fijn dat het zo goed gaat tussen je ouders en je man. In het begin ging het ook heel goed tussen mijn man en mijn ouders, maar door de bemoeizucht e.d is dit helemaal kapotgegaan. Ik word er zooooooo gek van!
vrede zij met jullie! sweetcandie: moge Allah je belonen dat je toch probeert te vasten, niet-Nederlandse tekst verwijderd! voel je je goed? elif: o lieverd wat klinkt dat bekend zeg, al wonen wij in dezelfde plaats als mijn ouders en respecteren ze ons maar ze zullen bepaalde dingen nooit begrijpen, ik andersom ook niet altijd maar ik zeg er niets over, mijn ouders daarentegen wel! er blijven telkens bepaalde discussies terugkomen, erg vermoeiend soms, maar ja ik zie het als een test en hoop de goede keuzes te maken, met Allah's wil! probeer altijd open te blijven, vooral naar je ouders maar als het elke keer een confrontatie wordt, denk dan aan jezelf en je gezin! sterkte meid!! hana: dank je meid, en ja engels gaat wel lukken hoor,haha! ik heb veel somalische recepten van deze site: Tammy's Somali Home dat is van een bekeerde zuster uit canada, die ook een somalische man heeft! mijn man kookt ook op 'gevoel': een beetje van dit en een beetje van dat, is zo lastig om het dan te leren,haha, ik hou meer van mijn weegschaal,hihi! hoe verloopt je zwangerschap? kimmo: alle lof aan Allah, een meisje!! leuk hoor!! en al druk met het bedenken van namen? aicha: dus je had flink wat bekijks haha, alle lof aan Allah stoor je je er niet aan en heeft je kindje lekker gespettert!! en wat gaat dat snel he met die kleintje, mijn dochter kruipt supersnel maar wil niet uit zichzelf gaan zitten,hihi, echt een ondeugdje, alle lof aan Allah! nou eet smakelijk zo voor iedereen, ik ben helaas maar 1 mijn eentje, mijn man heeft avonddienst, ik heb me niet echt uitgesloofd in de keuken,dus hou t lekker simpel,haha!! xxx
vrede zij met jullie zusters, ik hoop dat alles goed gaat met jullie en met het vasten natuurlijk! Moge Allah jullie vasten accepteren! ik heb net mijn vasten verbroken met dadels, melk en een soepje en ik zit echt al bomvol!! Ik ga denk ik straks nog wat eten, want ik kan echt niet meer. Vorig jaren had ik daar niet zo'n last van, maar nu wel! Kennen jullie dat of niet? Hana84: dank je wel voor je felicitaties! Ik kom me vandaag niet bedwingen en heb toch al wat roze gekocht.. Erg he, ik had mezelf voorgenomen om nog een paar weekjes te wachten, maar de hormonen namen me over, hihi... Goed dat je meevast tijdens je zwangerschap. Voel je je wel goed? En gaat alles goed? Khadisja08: Bedankt voor je smeekbede! Wat jij in het zwembad mee hebt gemaakt, heb ik ook regelmatig! Ik vind het eigenlijk wel grappig als bijvoorbeeld vrouwen zo kijken... Krijg ook altijd standaard de opmerking: Meid, heb je het niet ontzettend heet??? Dan zeg ik: Nee hoor helemaal niet, het went! En ik denk: Het is wel heet, maar de hel is denk ik heter! Marietje: Wat ongezellig dat je alleen bent vanavond. Maar ja, wel fijn dat je je niet hoeft uit te sloven in de keuken na een hele dag vasten. Toen ik nog niet getrouwd was en bij mijn ouders woonde, deed ik dat ook nooit en maakte gewoon soep en brood of rijst ofzo en dan had ik wel weer genoeg! We zijn ontzettend blij dat het een meisje wordt! Het maakt ons natuurlijk niks uit, het belangrijkste is dat het kindje gezond is, maar vind het zo leuk dat het een meisje is! We zijn druk aan het verzinnen naar een naam, we hebben er al wel een aantal op het oog... Elif82: Ik hoop echt dat de situatie met je familie beter wordt, met Allah's wil. Vind het ontzettend vervelend voor je! Heel veel sterkte. Je kan me ook altijd pb-en als je je hart wilt luchten! Ik ben ontzettend blij dat de situatie tussen mijn familie en ons goed is. Het heeft aardig wat tijd gekost, maar Alle lof is voor Allah het gaat nu goed. Het komt, denk ik, omdat ik mijn moeder en zusje ontzettend heb betrokken bij de zwangerschap en nu bij mijn zoontje. ze zijn helemaal gek op hem. We hebben na de geboorte van mijn zoontje nog wel wat problemen gehad, maar als we nu discussies of ruzies hebben, dan gaat het over andere dingen en gelukkig niet over het geloof. Nou, dames, ik ga maar weer eens. Mijn man is mij een preek aan het geven dat ik wat moet gaan eten, want volgens hem heb ik te weinig gegeten! hahaha Liefs Kim Vrede zij met jullie