Thee met baklavas

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door one of kind, 1 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm Abdurrahman

Umm Abdurrahman Niet meer actief

Vrede zij met jullie zusters en hallo meiden!

Wat leuk Tatlim, waar woon je in Turkije?
    Hoelang woon je eral? Woont zijn familie in de buurt?
    Bevalt het je allemaal!?

Liefs Kimberley

2. Esila

Esila Fanatiek lid

17 sep 2006
    2.389
    831
    113
    We wonen in Alanya, nu iets meer dan een jaar. (Daarvoor ook al 2 jaar in totaal). Mijn schoonfamilie woont daar ook. Het bevalt goed, ik voel me hier helemaal thuis.

Waar komt jouw man vandaan ? Ik las dat hij ook Turks is.
    Wonen jullie wel in Nld ?

3. Umm Abdurrahman

Ja klopt we wonen nog in Nederland.
    We willen wel hier weg, met de wil van Allaah.

Zijn familie woont grotendeels ook in Turkije, maar een beetje verspreid zeg maar. Istanbul, Bodrüm en Niyde als ik het goed heb. Allaah weet het beste.

Ik ben echt blij om te horen dat je het naar je zin hebt!
    Hoe is de omgeving daar? Is het vooral gericht op toeristen?
    Is er een mooie Islamitische omgeving?

Liefs

4. sweetcandie

sweetcandie Fanatiek lid

29 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Belgie
    Goh , wat leuk om hier allemaal verschillende moslims te ontomoeten..

5. sweetcandie

sweetcandie Fanatiek lid

29 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Belgie
    @Tatlim, Wat goed van je dat je in turkey woont. Ik ben zelf marokkaans, maar ik zie mijzelf nooit in marokko wonen. Echt knap.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn man heeft ook plannen om naar Turkije te verkassen, alleen ben ik bang dat het ontzettend tegen kan gaan vallen. Hij kent Turkije natuurlijk alleen maar van vakantie en vraag me af of het wel zo makkelijk is om daar te 'integreren'. Lijkt me ook dat je daar eerst iets moet opbouwen en het goed voor elkaar moet hebben voordat je daar daadwerkelijk gaat wonen.

7. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    @meryem jouw man is een nederlandse turk dan hoe wij ze noemen:D
    Het zal idd heel anders zijn dan nl en dan vind ik vooral het werk voor de mannen.
    Die werken zich charm kapot, mijn man werkte toen 16/17 uur per dag.
    Maar turkije is natuurlijk ook heel erg mooi.
    Mijn man heeft het er ook nog altijd over, dat hij terug wil.
    En dat hij in veel dingen van hier teleurgesteld is ook vaker de mensen.
    Maar hij meest zeer zeker de manier van leven!
    tatlim meis van harte welkom hoor.
    Leuk je hier ook te zien ;)

8. Esila

Esila Fanatiek lid

17 sep 2006
    2.389
    831
    113
    Turkije is heel mooi en fijn om in te leven vind ik. Maar je moet tegen onzekerheden kunnen, en veel van ons Nederlanders kunnen dat niet. De sociale zekerheden heb je hier veel minder. Van arbeidscontracten heeft men nog nooit gehoord dus je kunt bij wijze van spreken morgen op straat staat zonder er vandaag nog maar enig vermoeden van te hebben. Uitkeringen of zo wordt ook niet aangedaan (enkel pensioenfonds bestaat, geen WAO,AOW o.i.d). Dus dan heb je echt van de ene op de andere dag geen inkomen meer... Sparen is ook moeilijk hier omdat de salarissen zo laag liggen, dus iets opbouwen voor de toekomst is lastig.

Umm Abdurrahman (waar komt je nick trouwens vandaan ?),
    Er is hier wel een hele mooie omgeving vooral in de bergen, er zijn prachtige natuurgebieden. Helaas is het centrum heel erg toeristisch en het staat te vol gebouwd met appartementen ook op de bergen helaas en er staan teveel gebouwen leeg.
    Een islamitische omgeving ? Waar denk je dan aan ?

Sweetcandie, ik vind het niet knap vanmezelf om hier te wonen omdat ik het gewoon heel fijn vind. Ik ben in eerste instantie niet voor mijn man naar Turkije gekomen. Het eerste jaar was voor stage van mijn school, daarna ben ik teruggekomen omdat ik het zo naar mijn zin had gehad, ik was me er in 1 seizoen erg thuis gaan voelen. En daarna ontmoette ik mijn man...
    Waarom zou jij niet in Marokko kunnen wonen ?

Meryem, voor een nederlandse Turk zal het misschien wel tegen vallen ja. Maar eigenlijk weet je dat pas als je het probeert.

Elif, dankje! En ook leuk om jou hier te zien meis.

9. Esila

Esila Fanatiek lid

17 sep 2006
    2.389
    831
    113
    Ik heb een misschien rare vraag. Ik weet dat je jezelf normaal gesproken moet bedekken tijdens het lezen van de Koran, ik ben er een tijd terug in begonnen te lezen, maar nu is even blijven liggen en ik wil het graag weer op gaan pikken. Maar die bedekking is dus een beetje lastig hier omdat het zo'n 45 graden is, savonds ook nog 30 ofzo, dus ik zie het niet zitten om bedekt te gaan zitten :(
    Ik wil mijn hoofd wel bedekken en mijn benen maar als ik nou een t-shirt aan heb, zou dat heel erg zijn ? Zie het ook niet zitten om de airco aan te doen, daar word ik snel ziek van.

En als jullie de Koran lezen doen jullie dat dan met een tafsir erbij ?
    Ik hoor daar namelijk altijd over maar ik weet niet of het echt noodzakelijk is om het beter te begrijpen.. Ik heb een engelse tafsir van Ibn Kathir gevonden op i-net maar die is en in het engels en zo uitgebreid. Wat denken jullie ?

10. Umm Abdurrahman

Hee Tatlim!

Mijn naam betekend 'Moeder van Abdurrahman' of 'Mama van Abdurrahman'. 1 van mijn zoontjes heet Abdurrahman vandaar.

Met een Islamitische omgeving denk ik aan acceptatie onderling, in de manier van beleven van de Islaam. De ene draagt een bloemetjes hoofddoek en de ander een zwart lang gewaad. Onderling respect en acceptatie voor elkaars keuzes. Ook denk ik dan aan 5 keer per dag de adhaan (oproep tot het gebed).
    Een bepaalde rust die over je heen komt, een soort gevoel van thuiskomen. Daar doel ik een beetje op.

Begrijp je een beetje wat ik bedoel?

11. Esila

Esila Fanatiek lid

17 sep 2006
    2.389
    831
    113
    Ah ok, ik dacht al wie is Abdurrahman. Las ik nou ergens dat jij een tweeling hebt ? Hoe oud is die ?

Ja ik denk dat hier in principe wel acceptatie onderling is. Nu woon ik wel in een plaats die erg verwesterd is, je ziet zelden iemand in niqaab. Daarom kijken mensen daar misschien wel van op. Ik weet dat mijn schoonmoeder dat maar niks vind, terwijl zij een praktiserend moslima is.
    En ook zie je zelfs onder de moslims veel bloot hier...erg jammer.
    Vind het erg ongepast dat toeristen hier in bikini's over straat lopen en dat je soms zelfs moslima's in hotpants en spaghettitruitjes ziet of in niemendalletjes (of hoe noem je dat) op het strand :$
    Maar goed daar ging je vraag niet echt over.
    Ja de Ezan/adhaan gaat hier 5 keer per dag en dat is erg mooi. Ik denk dat men dat als moslim(a) zijnde wel mist in Nederland/Belgie. Zoals je zegt het warme gevoel dat je daarvan krijgt...zeker als moslima dat kan ik me voorstellen.

Is het in deze topic trouwens altijd zo rustig ? Zou jammer zijn.

12. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    idd tatlim wat jij zegt over de ezan, mustafa mist die heeeeel erg.
    Hij vind het geloven daarom hier moeilijker als bv in turkije.
    Zelfs voor die reden zou hij volgens mij nog terug gaan hihi.
    Ik weet het niet waarom het zo rustig is!
    Hier gisteren weer goed gegaan, op naar vandaag!
    xxx elif

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Goedemorgen meiden,

Hoe is het? Hier alles oke, ben ongesteld dus even een paar daagjes een vasten-break.

Elif, over dat verhuizen naar Turkije. Mijn man is veel bezig met projecten/opzetten van fabrieken in verschillende landen (oa in Afrika) en denk niet dat hij echt een 'baan' zal hebben daar. Ik geloof ook wel dat het op financieel vlak wel zal lukken allemaal want hij heeft genoeg connecties en ideeen maar eerder op sociaal vlak lijkt het me moeilijk. En om alles een beetje door te krijgen hoe zaken daar gaan.
    Zelf weet ik het nog niet zo goed haha, spreek ook helemaal geen Turks (nog) en ben eigenlijk 'bang' voor het onbekende.

Plannen voor vandaag: Badkamer en toilet doen, wasje ophangen, stofzuigen en dweilen. Manlief is vrij dus vanmiddag denk ik nog wat leuks doen met Allah's wil.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Nog even een mooie Islamitisch ´liedje´ (weet het even niet anders te verwoorden aangezien we geen Arabisch mogen gebruiken haha) waar ze een prachtige clip voor hebben gemaakt, vind het verhaal in het nummer echt prachtig.

Mountains of Mekkah:
    YouTube - HQ- Mountains of Makkah- No music- Zain Bhika nasheed

15. Esila

Esila Fanatiek lid

17 sep 2006
    2.389
    831
    113
    Elif, dat kan ik me voorstellen dat hij die erg mist. (Nu is net de Sela, datgeen wat ze oproepen voor de Ezan, toevallig nu ik dit schrijf)
    Mijn man ging voorheen altijd alleen op vrijdag naar de moskee, maar nu is hij begonnen met 5x per dag te bidden, maşAllah. (Meiden wat is maşAllah in het nederlands aangezien we dat niet mogen schrijven hier ;))

Meryem, kom gewoon gezellig naast mij wonen in Alanya, kunnen we veel theeleuten en baklava eten :p En ik leer je wel Turks, kan het nog niet vloeiend maar ben al een heel eind op weg ;)
    Succes met het huishouden!
    Ik ga zo kijken of ik dat liedje met een andere site kan openen aangezien youtube in TR geblokkeerd is.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Tatlim,
    Lijkt me heeerlijk haha. Lekker in Turkije maar wel met een Hollands vriendinnetje.
    Misschien dat dat punt me ook gewoon wat tegenzit. Ik ben nogal gehecht aan Nederland en zijn gebruiken en merk toch wel wat cultuurverschillen op bepaalde punten (niet dramatisch, maar wel gewoon 'anders'). Ik ga eigenlijk ook helemaal niet met Turkse meiden/vrouwen om omdat ik toch merk dat we op veel punten gewoon erg verschillen en vaak ook andere intresses hebben.
    En als ik daar dan zou wonen ben ik echt overgeleverd aan Turkije met zijn mensen en zijn gebruiken haha.. weee voel de heimwee al opkomen hihi.

heb jij daar geen last van?

17. sweetcandie

sweetcandie Fanatiek lid

29 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Belgie
    Goedemiddag dames,

Hoe gaat het hier.. Tatlim, daar geniet echt van de ramadan in turkey. Dat is zeker een voordeel.

@ego berichtje.

Ik heb vanmorgen overgegeven en heb vandaag toch gegeten. gelukkig de eerste dag.. En zal morgen inchallah gewoon vasten.

Ik merk gewoon dat ik geen energie meer heb als ik vast en ook heel erg misselijk ben. Maar vanmorgen toen ik opstond kon ik echt niet meer. Dus ben terug gaan slapen tot een uur of 11 en daarna heb ik de kids toch een beetje gegeten.

18. sweetcandie

sweetcandie Fanatiek lid

29 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Belgie
    Ik hoop dat iemand mij geruststellen dat ik dit goed doe om vandaag te eten. Ik voel mij zo schuldig. Ik ben het gewoon niet gewend om te eten. Maar iedereen maakt mij bang en zegt dat het gevaarlijk is om de 1e 4 maaanden te vasten..

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

19. Esila

Esila Fanatiek lid

17 sep 2006
    2.389
    831
    113
    Meryem, ik heb geen heimwee, in elk geval niet naar Nederland soms naar mijn familie natuurlijk. Maar ik heb weinig met nederland, nooit zo gehad ook..dat scheelt.
    Nu ben ik wel benieuwd wat je vind dat de interesses van turkse vrouwen over het algemeen zijn :)

Sweetcandie, ik wou dat ik met de Ramadan mee kon doen, maar helaas..misschien als Allah het wil de laatste week nog. Het zal dan de eerste keer zijn voor mij. En je moet je niet schuldig voelen hoor dat jij vandaag gegeten hebt, als je gezondheid het laat afweten dan hoef je ook niet te vasten, je kunt het later met Allah's wil inhalen. Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt vandaag te eten, je moet goed op jezelf en je baby passen hoor. Ik weet eigenlijk niet of het gevaarlijk is om in de eerste 4 maanden te vasten. Persoonlijk zou ik het niet doen...beter gezegd ik denk niet dat ik het zou kunnen. Tijdens de zwangerschap van mijn dochtertje was ik de eerste 3/4 maanden zo ziek zwak en misselijk...Is het jouw eerste kindje trouwens ? (herstel stomme vraag, zie nu je banner haha)

20. sweetcandie

sweetcandie Fanatiek lid

29 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Belgie
    #2880 sweetcandie, 4 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 sep 2009
    @Tatlim.. niet-Nederlandse tekst verwijderd zul jij ook aan de ramadan meedoen als je er klaar voor bent. Ik vind dat je dit met je hart moet doen en niet voor je man. niet-Nederlandse tekst verwijderd als je eraan toe bent.

@ja voelde mij wel schuldig, maar het is wel fijn om een rust pauze heb. Ik ben namelijk ook, heel erg zwak de eerste 4 maanden en misselijk erbij.. maar vooral dat ik geen energie heb.

niet-Nederlandse tekst verwijderd zal ik morgen gewoon vasten. Mocht ik niet overgeven natuurlijk.

Deel Deze Pagina