Ik zie dat er hier dames zijn die meer van de ramadan weten, dus misschien kan iemand mijn vraag beantwoorden: Mijn vriend en ik gaan op vakantie naar Marokko, 1 september (de dag dat de Ramadan begint) gaan wij pas om 23.00 uur naar huis. We zijn daar dus nog een hele dag. Kunnen wij wel gewoon eten en drinken? Want we moeten 's morgens onze hotelkamer al uit zag ik net, ik had bedacht dat we anders wel op onze kamer konden eten en drinken, maar dat gaat nu dus niet... En hoe zit het met roken? Wij gaan trouwens naar Agadir! Alvast bedankt en een fijne ramadan toegewenst
Ik krijg er ieder jaar ook weer veel van mee. Mijn buren komen uit Marokko. Dus als ze weer van die lekkere hapjes aan het maken zijn.. mogen we hier altijd voorproeven.. Heerlijk. Ook de sfeer die er dan is. De hele familie werkt samen voor het eten. Fijne ramadan gewenst!
Ik begrijp de achterliggende gedachte van de Ramadan niet zo Is het serieus om te voelen hoe de armen zich voelen? Waarom mag er dan 's nachts wel (flink, veel en uitbundig) gegeten worden?
Als je reist en het gaat echt niet heof je niet te vasten. Roken is sowieso haram dus beter vandaag stoppen dan morgen. Ik wil geen discussie oplaaien laten we het gezellig houden... maar lieve dames.. we weten inmiddels toch wel dat het hebben van een vriend niet is toegestaan... Fijne Ramdan iedereen!
@mama1987 het ontbijt doe je voor een uur voor zonsondergang. je hebt een speciale kalender voor met de tijden hoe laat je mag eten en he laat je mag vasten... Je ontbijt volgends mij uit mijn hoofd voor 4 uur dus je kan gewoon ontbijten. het is dan nog donker.... en als je reist hoeef je niet te vasten maar je moet die dag wel inhalen... en roken mag je ook niet tijdens het vasten na zonsondergang wel...
nee ze bedoeld dat zij niet aan de ramadan doet en op vakantie gaat naar Marokko en dan vraagt ze zich af of je dan wel ergens iets kan eten overdag, snap je.
Neem aan van wel anders daalt het toeristme en ook marokko is een van de plekken die veel toeristen aantrekt dus die zullen wel moeten eten overdag.
als je op een toeristische plek zit kan je waarschijnlijk gewoon eten. @ maja82 : het is idd om te weten hoe een arme zich voelt, en om het lichaam te reinigen, je vast niet alleen door het laten van voedsel en drank maar ook je gedachte moet je reinigen, je mag niet schelden of ruzie maken je moet verdraagzaam zijn(moet allemaal eigenlijk altijd maar in de ramadan word daar extra aandacht aan besteed), in de maand ramadan word er ook extra koran gelezen.
klopt maar wat ik soms jammer vind is dat ze alleen in de ramadan stoppen met roken enz en koran ineens heel veel gaan lezen en na de ramadan ligt die het hele jaar in de kast en voornamelijk sommige mannen dan in de ramadan opeens elke dag naar de moskee gaan en na de ramadan de moskee niet eens meer weten te vinden om het zo te zeggen... en schelden en ruzie maken mag zowiezo niet,,,, iedereen nog een fijne dag en zonnige dag
Ik wil niemand voor zijn hoofd stoten hoor, maar je doet het toch ook om aan de arme mensen te denken ? Maar wat ik dan niet begrijp is dat je dan als de zon onder gaat je helemaal vol gaat gooien met lekker eten, die arme mensen krijgen toch ook niet een heel feest maal als de zon onder gaat ? ... Nogmaals wil niemand voor zijn hoofd stoten maar ik vind het vasten een beetje vreemd maar goed das mijn mening
ramadan is een vorm van aanbidding. het is dus veel meer dan alleen niet eten en drinken, maar zie ook al dat het al een beetje is uitgelegd liefss
Maar een onderdeel van de ramadan is toch ook dat je een schaap slacht en het vlees aan de arme mensen geeft?
wij verbreken het vasten met dadels. en enige tijd later soep en een lichte maaltijd dat was het eigenlijk wel ja tuurlijk iets lekkers bij de koffie. maar daarna zit je vol ook teminste ik en er wordt ook aanbevolen niet al te veel te eten. eet en drink maar overdrijf niet. liefss
ja je gaat ook een schaap slachten. we geven ook geld weg (sadaqa) dat we aan mensen geven die het wat minder hebben, en natuurlijk kan je ook eten weg geven aan de mensen.
Moes: Alhamdoelillah betekend zoiets als Godzijdank. Chantal: Het is ook niet de bedoeling dat mensen zich na zonsondergang helemaal gaan 'volgooien'. Helaas gebeurd dat wel veel tegenwoordig. Wij eten hier een normale maaltijd, dus niet al te overdreven. manuela: dat van een schaap slachten is bij het offerfeest . Het andere belangrijke feest in de Islam, naast het Ramadan-feest (suikerfeest). Ik weet zelf nog niet of ik ga vasten. Aangezien ik borstvoeding geef wat niet heel makkelijk ging/gaat, wil ik even zien hoe ik er dan voorsta.
ik baal heel erg wij woonde verleden jaar naast turkse mensen en die deden ook aan de ramadan en wij kregen altijd savonds laat heerlijke eten maar iedereen succes