Zeg Iman, heb je de harira al eens geprobeerd? : ) Ik ga vanavond voor een groentenovenschotel met kaassaus en denk dat ik wat kippenvleugeltjes in een krokant korstje bak. Heb nog kippensoep dus die vooraf! 'S avonds ben ik wel erg moe hoor. Probeer zo lang mogelijk op te blijven om toch nog wat nuttige dingen te doen maar soms dan lig ik er voor 10 uur al in! Hoewel het hier in Marokko toch anders is, 's winters liggen de mensen hier rond 7 a 8 uur te slapen (na het 'Ishaa' gebed) En ondanks de zonnige, warme dagen hebben de nachten wel al wat winters deze maand...
ik draag een beetje van alles, lange broek met jurk, bloes met rok, rok over broek met bloes. probeer wel een beetje te combineren. mijn hoofddoek draag ik op verschillende manieren nu heb ik het liefst een sjaal aan die valt dan ook over mijn borsten.(met een kleintje van 4 maanden soms echt niet handig,lees getrek en opeten ). toen ik pas mijn hoofddoek begon te dragen deed ik hem altijd naar achteren nu draag ik hem sinds een 2 jaar helemaal dicht. voor mij was het na mijn bekering belangrijk dat ik alles in stapjes kon doen en heb toen met veem hoca's gepraat. voor mij is het belangrijk om te weten en daar geloof ik ook met heel mijn hart in dat alle daden volgens de intenties worden beloond en dat Allah het oordeel velt en niemand anders. het heeft voor mij een hele tijd geduurd voordat ik ging bidden en echt volgens de islam leven. zo geloof ik dat een alleenstaande moeder die geen hoofddoek draagt omdat ze anders geen werk zou vinden en haar kinderen niet zou kunnen voeden niet gestraft zal worden voor het niet dragen van haar hoofddoek. maar over het topic: wij eten vandaag gebakken aardappel schijfjes met gehakt met paprika ui en pepers met yoghurt. loop al dagen met hoofdpijn en tandpijn dus lekker makkelijk.
Iman, ik begrijp je punt hoor, dat is het niet. Maar punt 1 is dit een filmpje van een aantal jaren geleden, en ik bovendien ben ik van mening dat als je je bekeert, je niet ineens "alles" hoeft te doen. Voor mij is het echt een leer- en groeiproces. Kleine stapjes, rustig aan, maar met veel liefde en toewijding. Inchallah (als Allah het wil) zal ik in de toekomst ook een hoofddoek gaan dragen, maar een niqaab zie ik bijvoorbeeld helemaal niet voor me. Begrijp je wat ik bedoel? Ik vind dit echt het aller allerfijnste topic wat we ooit hebben gehad op zwangerschapspagina. Er straalt zoveel respect uit voor elkaar en ik heb hier al zoveel geleerd van jullie. Dat in combinatie met de gewone-dagelijkse-ramadan-praat vind ik het écht genieten. Wat gaan wij vanavond eten? Eeeeh.... courgettesoepje. Ik wilde graag een keer wentelteefjes maken, en ik heb nog Bapao broodjes in de koelkast. Dan nog iets van groenten erbij en zijn we er weer. Liefs Ilja
Oh en Iman, de jongen die het interview doet, werkt bij de plaatselijke omroep en hij maakte een reportage over moslims in onze gemeentes. De man die naast me op de bank zit is mijn man uiteraard. Heb je me ook gezien in het stukje bij vrienden op bezoek in mijn Marokkaanse kleding? Wat vind je daarvan? Mooi? Of is kleding voor jou alleen maar functioneel?
Ilja, ik vind het ook een hele fijne topic, juist omdat er zoveel verschillende zusters op komen. Zo kunnen we inderdaad van elkaar leren. Ik heb altijd heel veel gehad aan zusters om mij heen die 'verder' waren dan ik en die mij dan telkens een stapje verder hielpen. Het is eenmaal zo dat ieder handelt naar zijn weten en denken en kunnen (van het moment). Het hebben van een bron van inspiratie, sturing en correctie is voor mij de aanleiding geweest om sneller te groeien in Islaam en om meer te doen. En alle lof is voor Allaah. Wat betreft de niqaab....ooit had ik nooit niet gedacht deze te dragen en kan me nu niet voorstellen zonder de deur uit te gaan....dus wieweet ; )
Ilja, ik begrijp je heel goed hoor. Ik ben bekeerd in mei 2005 en ben ook pas vorig jaar Augustus mijn hijab gaan dragen. Alles gaat stapje voor stapje, ik hoor weleens van meiden die opeens alles perfect willen doen ze later opeens een terugslag of afkeer krijgen van bepaalde dingen. Owja, vanavond eten we friet! Me man heeft even genoeg van al het traditionele eten overal. Ga ook even proberen zelf kipschnitzels te maken, moet toch niet moeilijk zijn lijkt me.
Ooooooh breng me niet op goede ideeen hoor! Kipsnitzels is heel makkelijk. Kipfilet snijden in plakken, dan door een losgeklopt ei halen en door het paneermeel. Bakken maar. In de plaats van paneermeel is cornflakes ook heel erg lekker.
Ik wil ook zeggen dat ik dit topic een super fijn topic vind. Ik voel me hier ik weet niet heel goed ''thuis'' Op het hele forum hoor maar het is toch anders dat we hier in dit topic van elkaar kunnen leren wat we niet weten.
Ik doe het bijna zoals Ilja het doet maar dan iets anders: De kipfilets snijden in gewenste grootte (niet te dik) en dan marineren. Als je op het punt staat te gaan bakken dan een beetje bloem mengen met wat kipkruiden en knoflookpoeder. Een eitje loskloppen in een schaaltje en cornflakes verkruimelen in een schaaltje. De kipstukken door de bloem-kruidenmix rollen, dan door het eitje en dan door de cornflakes. Zo heb ik gister mijn kipnuggets klaargemaakt, heeeeerlijk! Eet smakelijk alvast : )
Hallo allemaal Ben ik weer het werd kofta met aardappel in de oven mn mannetje was zo lief me even te helpen! Ilja ik begrijp je heel goed hoor meis.. ik ben zo blij dat we allemaal elkaars mening respecteren maar toch ook zelf uit kunnen komen voor de onze! Natuurlijk gaat dat niet hup van de ene op de andere dag dat bekeren en praktiseren! Alleen als je bekeerd gelden wel alle regels voor je dat wilde ik je alleen zeggen! Iets wat je niet weet wordt je niet aangerekend maar iets wat je wel weet en bewust niet doet wel! Ik maak de kipschnitzels zo: Kipfilet door de midden dat je twee plakken hebt zeg maar dan een ui raspen peper zout een ei en husselen.. dan in de paneermeel en meteen bakken anders trekt het erin.. is ook heel lekker met kalfschnitzels! Als je schnitzels te dik zijn moet je ze ff slaan met de hamer.. weet niet of je zon keukenhamer hebt of anders een gewone met een zakje erom hihi Ik voel me ook zooo thuis hier wordt er helemaal vrolijk van iedereen is anders en voegt iets leuks toe aan het topic! Zonder dat we met een wijzend vingertje staan van wat de ander niet goed doet! Veel van ons hebben toch niet veel familie en dit voelt wel als een gezellige familie! Nou mn schaal kan de oven in dan kunnen de kinderen zo alvast eten en naar bed.. kan mama rustig dr vasten verbreken hehe! Oh ik hoor de wasmachine.. nou nog maar 1 te gaan.. grrrrrrrrrr van de 4 maar de wasmand is leeg!
gisteren heb ik een ovenschotel gemaakt met aardappelen, spinazie, tomaten en gehakt...dat hebben we nog over en dan ga i ker nog soep bij maken voor me zelf want bij mij valt het eten zo zwaar en dan wordt ik misselijk... ik vind het ook fijn om zo met je mede moslimas te praten zonder dat er andere nietmoslimleden er iets over zeggen wat zij over de islam vinden
Hallo allemaal, Ik wilde nog wat informatie hebben over vasten tijdens zwamgerschap. Had zelf ook in boeken gesnuffeld. Ik ben dus niet aan het vasten omdat ik zwanger ben en 3x daags ijzertabletten moet innemen ivm ijzer-tekort. Maar net als velen voel ik me af en toe wel een beetje schuldig, maar goed.. Het wordt gewoon inhalen! Groetjes!
jeetje wat leuk, ik ben er even een dagje niet er zijn gelijk 2,5 paginas bij! ik vind het echt heel erg leuk om al jullie berichtjes te lezen en ik vind dit inderdaad ook een heel erg leuk topic. we schieten al op he, met onze 27 pagina's! ik draag ook een abaya en een lange hoofddoek. toen ik net bekeerde droeg ik het naar achteren.. ik durfde het op school nog niet te dragen waar ik achteraf veel spijt van heb. ik ben nu ong. 4 jaar bekeerd alhamdulillah en de islaam is het mooiste wat me overkomen is! subhanAllah! ik ben Allah heel dankbaar dat hij mijn hart heeft geopend voor de islaam. ik was net boodschappen wezen doen.. maar heb denk ik te veel hooi op mijn vork genomen.. ik ben vandaag 33 weken en ik denk constant.. oh.. dat doe ik wel even.. maar vandaag is het in mijn rug geschoten en ik kon de weg naar huis bijna niet meer afmaken..Heb ook veel last van harde buiken ( tis wel gelukt hoor alhamdulillah). dus ik ga nu maar even rustiger aandoen. het was ook wel warm vandaag he? die warmte is ook niet heel erg bevordelijk voor mijn olifantenvoetjes en handen (vocht) ik ga vandaag de spagetti van gisteren opeten.. hmm heb er nu al zin in... lekker met gehakt. voor mijn man heb ik rijst met gehakt en groenten gemaakt. dus dat wordt smullen insha Allah !
zo de laatste was zit erin grrrrrrrrr.... hehe maja dan hoef ik insha Allah in het weekend niet te wassen en ik haat het als er was hangt als ik ''vrij'' ben! He wat ruikt het mashallah heerlijk die kofte! Nou nog even volhouden hoor! Ik had nog een vraagje he aan jullie hebben jullie wel eens met jullie kleintjes gevlogen? Ik zie er niet tegenop hoor tis niet ver Egypte en waarschijnlijk maken we een tussenstop.. expres voor Firdaous dat ze de benen kan strekken.. ze verveelt zich heel snel dus dat wordt haar wel even bezighouden.. denk dat ik maar kleurtjes meeneem in mn handbagage! He voel me zo goed ALLAHU AKBAR... haha steeds als ik het zeg krijg ik een klap terug.. maar voel me lekker in mn velletje en lichamelijk gaat het ook best goed ben zoo aan het dromen over de baby haha ik denk dat het een meisje wordt... ik had het bij de andere kinderen ook goed dus haha maja Allahu alem (Allah weet het beste) het is welkom wat het ook wordt insha Allah! Tartilisko volgens mij ben je niet helemaal eerlijk... hihi jij hebt een echo gehad en je hebt ons niks verteld FOEI! Nou Amienke is het zat in zn eetstoel ik ga maar weer eens verder!
ik denk dat het prima kan hoor met kinderen vliegen.. ik heb zelf nog geen kinderen.. ( nog even insha allah ) maar ik denk dat ze het wel volhouden als ze iets te doen hebben.. kleurtjes zijn inderdaad wel een goed idee.. of misschien een leuk boekje of iets waar ze van houden. ik heb net ook de was gedraaid.. ik ga het lekker buiten ophangen insha Allah.. tis zulk lekker weer Alhamdulillah!
Wat wil je precies weten? Dan kan ik gericht info zoeken voor je : ) En wat betreft je ijzertekort. Is het geen mogelijkheid om twee maal daags te slikken waarvan 1 keer 2 tabletten en 1 keer 1 tablet? Kun je even vragen aan je VK. Als je je verder goed voelt dan kun je gewoon vasten lijkt me? Het is altijd het proberen waard om het te proberen natuurlijk. Ik heb zelf ook een ijzertekort, slik twee tabletten per dag maar mag die of tegelijkertijd innemen of in 2 keer. Ik neem ze beide na het 'ochtendmaal' en doe gewoon lekker rustig aan. Moet zeggen dat ik tot nu toe weinig last heb gehad van vermoeidheid overdag ('s avonds wel heel moe). Ik hoop dat je een oplossing vindt voor je situatie in shaa Allaah en wat niet gaat gaat niet, daarvoor is de vrijstelling! Sterkte!