hey meiden, gelukkig gaat het wat beter met je ilja... Vrijdag zijn we bij buren gaan eten,we waren pas rond 4 uur thuis...we had heel lekker gekookt, ze had de originele marokaanse couscous, sarma, kippepoten, salade en griesmeel gebak... we hebben ook gelijk daar ontbeten voor dat we naar huis gingen... tamer heeft daar wel een paar uurtjes geslapen maar zijn eigen bed is toch het fijnst waardoor hij er rond half 3 weer uit wilde... zaterdag zijn we bij mijn schoonoduers gaan eten en daarna zijn onze buren bij ons gekomen...we hebben een film gekeken, een spelletje gespeeld, rond 4 uur in de ochtend hebben we ontbeten en om half 7 zijn de buren naar huis gegaan. gelukkig was tamer niet vroeg wakker maar hij heeft wel tot half 11 gespeeld in zijn kamer... zondag was een rustige dag verder niets bijzonders gedaan... woensdag komen mijn schoonoduers en mijn schoonzus op bezoek, ik ga dit sowieso maken tiramisu fruit versie cake met slagroom en hazelnootvulling met daarop chocoladesaus met walnoten linzensoep hele eend salade ik ga nog meer maken maar wat weet ik nog niet..
selam aleykum, wat eten jullie vandaag? heb echt geen idee, moet straks nog boodschappen doen. Heb wel alvast gehakt uit de vriezer gehaald. wat heeft je man gister gemaakt ilja?
Oh Meryem, mijn man had zeevruchten in tomatensaus gemaakt in de tajine. Mmmm, héérlijk was het! Ik weet het ook nog niet voor vanavond, maar ik denk dat ik shoarma ga halen. Lijkt me lekker. Dan doe ik iets van aardappelkroketjes in de oven en groenten erbij. Wat mij hier opvalt, is dat de meesten van jullie ook "normaal" eten maken tijdens de ramadan (ik bedoel vlees/kip, aard of rijst en groenten) in de plaats van alle zoetigheden die ik in Marokko altijd voorbij zie komen tijdens de ramadan. Vaak zijn het dan een paar soorten pannekoek-achtigen, soep en melk en dadels. En dan later nog een "normaal" diner. Voor mij is dat echt veel te veel. Wij proberen zoveel mogelijk een verantwoorde maaltijd te eten bij het breken van de vasten. Dan vaak nog iets kleins als mijn man terug komt uit de moskee en in de ochtend iets zoets met een glas jus (melk lust ik nu niet). Willen jullie wat meer daar over vertellen hoe jullie dat doen? Eten jullie bijvoorbeeld IEDERE dag in de ramadan Harira? Gaat het je dan niet de keel uithangen op een gegeven moment? Liefs en een fijne dag allemaal. Hoe zou het met Iman in Egypte zijn? Zou ze lekker genieten?
hey meiden... vandaag wordt het spinazie met soep en salade... morgen komen mijn schoonouders en mijn schoonzus eten..omdat ik mrogen verder veel te doen heb heb ik vandaag al vast het gebak gemaakt, verder ga ik eend met aardappelschijven in de oven maken... soep en salade daar bij maak ik nog wat maar wat weet ik niet...
Hier ook zo gezond mogelijk eten. En ik moet zeggen dat mijn buurtjes (schoonfamilie) dat eigenlijk ook doen. Tot nu toe heb ik geen vette (of zoete) hap voorbij zien komen bij ze. Misschien verschilt het dorpsleven van het stadsleven wat betreft het eten tijdens de Ramadaan. Ik heb wel elke dag soep, niet altijd harira maar wel een soepje vooraf. Na een korte pauze gaat de rest erachter aan. En later op de avond krijg ik toch weer lekkere trek maar dan ga ik voor een bakkie thee en crackers met kaas, stuk fruit en af en toe vind ik wel dat ik een stukkie chocola mag hoor : ) Of een handje droppies....hmmmm. Ben ook benieuwd naar Iman's Ramadanvakantie in Egypte...die zal het vast leuk hebben! Vanavond ga ik na mijn soepje aan de fusilli met daarop een romige saus van tonijn en courgette. Heb ook nog wat van de groenteschotel over van gister, die neem ik als ik later op de avond weer trek krijg : ) (Heb het geluk dat ik niet helemaal van mijn vreetbuitjes af ben....zo eet ik wel heel goed in de avonden...alhamdulillaah)
Selamun aleykum meiden hoe gaat het met jullie. Layla die tiramisu ziet er super lekker uit idd heb je het recept voor ons Sorry dat ik niet op iedereen reageer heb een erge dip http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=111957
dit heb je nodig voor een kleine schaal. ik heb een grote schaal gebruikt en dan heb je het dubbele nodig... 300 gram kersen of aarbeien op siroop (kijk goed op het blik naar het netto gewicht, dat is het gewicht van het fruit) 60 gram suiker 350 gram mascarpone ( in de winkel heb je standaard 250 gram dus je heb 2 verpakkingen nodig en dan neem je iets mindar dan de helft van de 2e verpakking) 2 pakken langevingers 1 blik aarbeien of kersen voor vlaaivulling Zeef het fruit en bewaar de siroop. Pureer het fruit met de suiker in een keukenmachiene tot een grove puree. Schep het fruit door de mascarpone in een schaal tot een glade massa. Doop de vingers 1 voor 1 in het siroop en leg een laag in een langwerpige schaal. Bedek de helft van de mascarpone op de vingers en leg nog een laag van vingers er boven op. Dan de andere laag van de mascarpone er op. Laat de mascarpone in de koelkast 2 uur stijven. Dan doe je vlaaivulling er op. En klaar. Laat het wel in de koelkast staan. Het hoort koud te zijn...
echt...ik vind het altijd leuk als iemand mijn recept overneemt en maak...maak een foto voor me en laat me weten hoe het was en smaakt...
hij staat in de koelkast hoor. Ik ben benieuwd! Ik vind het ook leuk als mensen mijn recepten uitproberen en als het dan nog smaakt ook....
Salaam Alaykum dames! ik ben blij dat we er allemaal weer zijn. het was even zo stil geworden! er is gisteren iemand bij mij op bezoek gekomen ( een andere nederlandse moslima) en we hebben het Alhamdulillah heel gezellig gehad. we hebben lekker gegeten. rijst met sperziboontjes en kip en doperwtjes en daarnaast nog allerlei lekkere dingen. had nog over voor vandaag dus dat gaan we zo weer eten insha Allah. heb net vasten verbroken. was vandaag een beetje duizelig geworden maar het is toch gelukg Alhamdulillah, heb net ook nog 2 uurtjes geslapen . nog 2 daagjes werken insha Allah en dan begint mijn verlof! ik heb er zo'n zin in! nou eetsmakelijk allemaal en doe voorzichtig insha Allah. ps. dat recept ziet er heeeeel lekker uit. moet ik ook maar is proberen insha Allah. misschien met Eid
Je hoeft maar in je eigen album te kijken, de mijne ziet er precies zo uit... (Heb de camera zondag bij mijn ouders laten liggen en nog niet opgehaald) Straks als mijn man terug is uit de moskee gaan we proeven en dan zal ik je morgen laten weten of we het lekker vonden.
@Ilja: sinds mijn zwangerschap raak ik veel eten beu helaas, waar o.a harira! Ik maak altijd harira en nu kan ik de geur niet meer uitstaan helaas. Ik eet nog maar heel weinig, fruit of een papje (bambix haha) en heel misschien als ik dan nog een warme maaltijd maak eet ik wat mee, niet al te veel want gisteren bijvoorbeeld had ik een heerlijke pittige tajine gemaakt maar dat was er ook snel genoeg in het pot terecht gekomen! Ik probeer nu zoveel mogelijk groenten en fruit te eten en natuurlijk zuivelproducten. Ik vast niet meer mee, het is heel zwaar voor mij (ik kots normaliter 2keer per dag zonder te vasten dus laatstaan met lege maag, zorgt voor nog meer misselijkheid en ik zie hele vreemde symptomen aan mn lichaam door het veelvuldig kotsen, vandaar dat ik ben gestopt) En toch ervaar ik een goede ramadangevoel hmdl! Het is ook al weer bijna suikerfeest, het gaat superhard! Ik kan niet wachten op die mooie dag, puur omdat ik dan eindelijk na een lange tijd omringd zal zijn door al mijn familie inshaAllah! Ps: oh tiramisu, wat heb ik dat ontzettend gemist.. ik ga binnenkort een lekkere grote bak tiramisu maken hihi ik vind tiramisu met een koffiesmaak heel lekker
Dames mag ik jullie wat vragen? Als je iemand een gezegende ramadan wilt wensen dan zeg je ramadan mubarak, maar als het suikerfeest is aangebroken (zoals ik begrepen heb de viering van de redding van de hel), wat zeg je dan? Zeg je dan ook ramadan mubarak of is er dan een andere uitdrukking? En wat betekent Salaam Alaykum? Salaam betekent toch hallo/goedendag o.i.d.?
hey manuela! Als je iemand een gezegend suikerfeest wil wensen zeg je Eid mubarak. dus eigenlijk zeg je "gezegende Eid (feest)" Salaam Alaykum betekend "vrede zij met jou" en dan kan diegene waartegen dat gezegd wordt zeggen "wa alaykum salaam" wat betekend "en vrede zij (ook) met jou" groetjes Sakinah