Ik had net een heel verhaal getypt, druk ik op een verkeerd knopje! :x Anyways, ga ik weer: Ik wil in eerste instantie op bovenstaande quote reageren ter correctie van de inhoud. Ik hoop niet dat de schrijfster ervan het vervelend vindt het is goed bedoeld om wat misverstandjes uit de wereld te helpen (en die zijn er al teveel, vooral als we het hebben over Islam ) Er staan in het rijtje een aantal zaken die niet mogen tijdens de vastenmaand Ramadan (Ramadan is een islamitische maanmaand). Echter, in de Islam is het zo dat voor elke regel die er is een bewijs dient. Anders kan iedereen wel een leuk (of vervelend) regeltje verzinnen in naam van de Islam. En helaas gebeurd dit laatste nogal... Het bewijs voor de regelgeving is afkomstig uit de Koran en/of de authentieke overleveringen van de profeet, vrede zij met hem. En dan nu de zaken die in de Islam geen basis hebben: Nagels knippen, haren knippen en het scheren van lichaamsdelen is gewoon toegestaan in de Ramadaan. Waarom? Omdat er geen bewijs is in de Koran of overleveringen dat het niet toegestaan is Nog een misverstandje is dat wanneer een vrouw zwanger is of zogende is dat zij niet hoeft te vasten. Iedereen, elke moslim, is verplicht te vasten deze maand. Uitzonderingen zijn er altijd maar daar gelden voorwaarden voor. Iemand die zwanger is maar verder geen moeite heeft met vasten is dus verplicht te vasten. Pas wanneer een zwangere het niet (meer) aankan of wanneer haar buikbaby gevaar zou lopen mag zij haar vasten staken. Dus het is geen keus, in beide gevallen geldt een verplichting. Wanneer jijzelf of je (ongeboren) kind gevaar loopt MOET je stoppen met vasten, wanneer dit echter niet het geval is MOET je vasten...kunnen we het nogvolgen? En dan nu EINDELIJK mijn reactie voor de TS: ja ik kijk er ernorm naar uit. Het is voor mij een maand van bezinning en spiritualiteit. Door het niet continue bezig zijn met eten en bevredigen van allerlei wereldse behoeften heb ik de ruimte om me bezig te houden met diepere zaken die door de dagelijkse rompeslomp telkens weer op de achtergrond vallen. Zaken zoals de relatie met mijn Schepper, het werken aan mijn zwakke punten, het ontwikkelen van innerlijke rust en het bezig zijn met de minderbedeelden onder ons. Als je weet waar je het voor doet dan geeft de Ramadan veel voldoening en rust en is het afscheid van deze maand treurig. Buiten de verplichte vasten tijdens de Ramadan kunnen moslims ook vrijwillig vasten. Er zijn door het jaar heen speciale vastendagen waarop gevast kan worden maar buiten die dagen om kun je op andere willekeurige dagen ook vasten. Wellicht geeft het bovenstaande stukje ook meteen antwoord op de veelgestelde vraag: hoe houd je dat vol? Alvast een veelbetekende Ramadan gewenst voor degene die eraan meedoen.
Oh jeej, daar is ze weer (ikke dus) Ja ik kan het niet laten maar er staan in deze topic nogal veel nonsens over wat Ramadan inhoudt, wat mag of niet mag etc. Het vasten is niet om te voelen hoe armen zich voelen. Want je mag na een bepaalde tijd idd weer eten. Het is wel een bijkomende zaak dat wanneer je zelf honger hebt je meer begrip hebt voor mensen met honger en wellicht deze mensen EINDELIJK eens een keer een helpende bijdrage toeschiet. En al die maaltijden (zoveel de kwaliteit als kwantiteit) komen niet vanuit de Islam, dat zijn culturele taferelen. In de Islam is het aanbevolen niet teveel te eten door 1/3 deel van je maag te vullen met eten,1/3 deel met vocht (water etc) en 1/3 deel leeg te laten. Kun je na het eten tenminste nog normaal adem halen en bewegen! Het vasten is in eerste instantie een daad van aanbidding, gehoorzaamheid aan God, het trainen en voeden van je ziel om dichter bij God te komen. Ik kan een heel verhaal typen over de basis van Islam en dan linken aan de Ramadan, zodat het beter begrepen wordt maar daar is deze topic niet voor geopend. Ik wil dan maar afsluiten met: ik hoop dat men niet teveel informatie aanneemt als juist want ik ben tot nu toe meer onjuistheden dan juistheden tegen gekomen over dit onderwerp (op dit topic). Helaas! En dan ben ik zelf iemand die nog net de basis van Islam kent en niet eens zoveel weet... Peace!
'hoi wardi wil ik even terug komen op jou zinnetje van zwangere vrouwen dat ze gewoon moeten vasten of het moet een gevaar zijn.... ik heb het aan veel geleerden gevraagt en die zeggen allemaal van als het schadelijk is voor jou of je kind hoef je niet te vasten" zoals je ook zegt,, maar meschien denk je dat het niet schadelijk is maar vervolgens blijkt het wel,, dus ik denk dat het ook een keuze is die je zelf maakt en de partner natuurlijk ook, maar verder is het ook verplicht natuurlijk om te vasten hier wat bewijs: Wat betreft het knippen van de nagels en het verwijderen van schaamhaar, dit zijn zaken die behoren tot de Fitrah (natuurlijke aanleg van de mens). De Profeet (vrede zij met hem) heeft ons opgedragen om onze nagels en schaamhaar eens in de veertig dagen te knippen c.q. te verwijderen doen. Dit staat verder buiten de geldigheid van het vasten. Sheich Mohammed Salih al-Munajjid 1 Als men niet uit eigen wil overgeeft, dan verbreekt dit het vasten niet. Wat niet is toegestaan is dat hij het overgeefsel doorslikt, hij moet dit echter uitspugen. 2 Als men daarentegen zichzelf aan het overgeven brengt, dan verbreekt dit het vasten wel. Sheich Saalih Ibn al-Fawzaan De zwangere vrouw en de vrouw die borstvoeding geeft hoeven niet te vasten als zij vrezen voor hun eigen gezondheid of de gezondheid van hun kind. De meerderheid van de geleerden is van mening dat zij het vasten moeten inhalen wanneer zij daartoe in staat zijn. Dit is tevens de meest correcte mening. Sheich Fawaz Jneid
Schadelijk voor de gezondheid, dat is toch een gevaar? Er werd in het stuk neegezet dat het een keus is, maar het is geen keus, dat is wat ik duidelijk probeerde te maken. Want als je niet MAG vasten dan is dat geen eigen keus toch? Verder over de bewijsvoering...ik snap dat stukje niet zo en zie verder ook geen overlevering of koranvers staan als bewijsvoering dus ik kan er weinig mee... Van mij mag iedereen overigens doen en laten wat hij of zij wilt. Maar ik vind het niet kunnen dat er dingen toegeschreven wordt aan de Islam terwijl de leer van de Islam anders voorschrijft....that's all.
Is dat echt waar joh? Als je bewust iets doet wat niet mag tijdens de ramadan, dat je een straf van 3 maanden extra vasten krijgt? Ziet toch wel verschillen met vasten tussen het islam en christendom, wel interessant. Mijn man gaat in oktober 10 dagen bidden en vasten (christen) en eet dan ook echt niks die 10 dagen, wel drinken. Maar schijnt heel diep te zijn, zo'n ervaring, dus ben erg benieuwd. Op een gegeven moment voel de je honger ook niet meer. Nou veel succes dan maar, hoop dat het weer voor jullie dan niet al te heet is, maar zal waarschijnlijk ook wel niet in september.
Maar hoe weet je dan als zwangere die vast dat het wel of niet schadelijk is? Je kan toch niet kijken hoe het met je baby gaat? Je voelt jezelf misschien wel goed, maar weet dan toch niet hoe het met de baby gaat? Dan kan je het toch beter later inhalen?
Freak meldt zich weer Wat betreft de boetedoening die staat op (bewuste) ongehoorzaamheid tijdens de Ramadan: de boete van 2 maanden (opeenvolgend) vasten is het gevolg van het hebben van (vrijwillige) gemeenschap tussen zonsopkomst en zonsondergang. Wanneer iemand bewust eet of drinkt geldt een andere boete: het inhalen van de verbroken vastendagen. Wat betreft de kennis hoe het met je (ongeboren) kindje gaat. Ik neem aan dat je verloskundige/consultatiebureau je daar veel over kan vertellen? Plus je kunt de moeite nemen om tussentijds een extra controle uit te laten voeren? Er zijn denk ik genoeg mogelijkheden om het zo goed mogelijk in te schatten door goed naar je lichaam te luisteren en door kennis in te winnen bij deskundigen die op de hoogte zijn van je zwangerschapsproces/ontwikkeling van je kindje. En wat betreft het weer....ikzelf woon in Marokko, dit wordt mijn eerste Ramadan hier. En in september is het hier nog lekker warm dus ik ben benieuwd hoe dat zal gaan na al die 'makkelijke' wintermaandjes in Holland de afgelopen jaren. Komt vast goed!
dit heb ik voor je gevonden Volgens de meest correcte opinie wordt een vrouw die zwanger is of borstvoeding geeft beschouwd als iemand die ziek is, dus is het haar toegestaan niet te vasten, en ze hoeft slecht de dagen die zij gemist heeft in te halen, of ze nou voor haarzelf of voor haar kind vreest. De profeet heeft gezegd: Allah heeft de verplichting van het vasten en een gedeelte van het gebed van de reiziger opgeheven, en Hij heeft de verplichting van het vasten van de zwangere vrouw en de vrouw die borstvoeding geeft opgeheven. [7] [7] Overgeleverd door at-Tirmidhi, 3/85; hij zei (het is een) hasan hadith.[
ik zou zeggen als je het kan doen dan zou ik het wel doen want bedenk wel dat je de dagen wel weer moet in halen want InshaAllah hebben we ook weer en volgend jaar. maar we dwalen denk ik af. nogmaals iedereen die het doet een fijne en gezegende ramadan toegewenst. liefs
ik heb er ook weer zin in!het is wel lang licht dit jaar,ik ben benieuwd hoe ik het dan doe want ben al eens flauwgevallen (uiteraad stop ik dan die dag) dat je niet mag scheren/haren knippen en nagels knippen heb ik ook nog nooit van gehoord ( scheren moet je idd (als vrouw) elke keer na je periode doen), wat ik weet wat je niet mag, zijn: - eten - drinken - seks - roken (was al niet toegstaan maar ok) - geen ruzie ect (wat het hele jaar eigenlijk moet!) - en natuurlijk de andere "dagelijkse" regels! o ja mischien wel een leuk weetje elke druppel borstvoeding staat voor 1 vastendag(betekent niet dat je het zo kan inhalen he ) en voor zover ik weet kan je gewoon in marokko eten (halen/kopen) overdag. @wardi goede uitleg meid! liefs mounia
Ik zit er als een berg tegenop... Ik denk ook niet dat ik mee ga doen.. Ik hou het moeilijk vol.. Ik word moe, zwak, duizelig.... Ik ga het wel proberen, maar we eten ook erg laat dus ik hoop echt dat ik het kan volhouden....
ja echt zin in, zoals de meeste weten vast ik zelf niet omdat ik geen moslim ben.maar mijn oudste zoontje gaat dit jaar voor de eerste keer mee doen omdat hij 9 is geworden. rayan word 1 week voor de ramadan besneden dus we krijgen eerst nog een feestje.
nee een vriend is niety toegestaan,foei toch dat al die moslims verliefd worden op nederlandse meisjes.
Vier jaar geleden ben ik met een marokkaanse collega tijdens de ramadan in Marokko geweest bij zijn familie. Het was een geweldige week, we zijn zo gastvrij onthaald bij iedereen! Wat me het meest is bij gebelven is natuurlijk het heerlijke eten. Maar VOORAL de gezelligheid en openheid en gastvrijheid die we mochten ervaren. (We waren met 3 hollandse vrouwelijke collega's te gast bij een Marokkanse mannelijke collega. Hij vertelde altijd heel veel over Marokko en besloot zijn verhaal dan altijd met: Maar eigenlijk moet je het gewoon met eigen ogen zien. Toen zijn we dus maar een keer mee gegaan naar Marokko!) Het was een superweek! Manytroubles (Voor iedereen een fijne ramadan trouwens!)
Ik zie enorm op tegen de ramadan. Voor ik mijn man ontmoette heb ik al eens gedeeltelijk mee gevast, om andere dan godsdienstige overwegingen. Vond het heel goed om eens te ervaren hoe het is om niet de hele dag met eten enzo bezig te zijn. Toen ontmoette ik mijn man, hij is moslim en we hebben samen gevast. Maar we kregen ruzie omdat ik het niet precies volgens zijn (islamitische) regels deed. Bovendien merkte ik dat ik me niet meer goed kon concentreren en daardoor mijn werk niet goed meer kon doen. Ik vond dat mijn patiënten niet de dupe mochten worden van mijn vasten en vond het onverantwoord in mijn werk. Zou ook niet graag aan het eind van de dag in een bus willen stappen met een vastende chauffeur, of me laten opereren door een vastende chirurg. Mannen (ook de mijne) roepen heel stoer dat ze nergens last van hebben, maar ondertussen... Waarom ik er nu zo tegenop zie is omdat het bij ons een maand van ruzie is. Mijn man wordt sjagrijnig van de honger, krijgt hoofdpijn omdat hij 's nachts niet genoeg drinkt en mist zijn familie en Marokko. En het is een drama met visite. Hij zegt er geen moeite mee te hebben om anderen te zien drinken en eten, maar is beledigd als ze dat ook gaan doen. Wat zwangerschap en vasten betreft: in de zorg heb ik patiëntes gehad die vastten tijdens hun zwangerschap. Die gingen zich zo belabberd voelen dat ze alleen nog maar de hele dag op de bank konden liggen en eigenlijk zelfs nauwelijks meer voor hun andere kinderen konden zorgen. Ze wilden goede moslima's zijn, en dachten dat te zijn door zich zo op te offeren. Wanneer is het schadelijk en stop je? Als je compicaties krijgt? Dan ben je al te laat! Ik ben speciaal voor de gezondheid van mijn ongeboren baby weer vis gaan eten terwijl ik al vele jaren overtuigd vegetarier ben, maar gooi al mijn principes overboord in het belang van mijn kind. Ik kan me niet voorstellen dat je dan juist gaat vasten. Je laat een pasgeboren baby toch ook niet meevasten, waarom voor de geboorte dan wel? Ik vraag me af of er ooit wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de effecten van vasten tijdens de zwangerschap. Maar voor al diegenen die niet zwanger zijn of werk hebben wat daar onder lijdt, voor al diegenen die met de gezellige "kerstgedachte" van vrede op aarde en naastenliefde vasten ipv met geruzie en het dus doen zoals het ooit bedoeld was: Een fijne, goede, gezellige en gezonde ramadan gewenst!
oooh agatha dit is zeker niet de bedoeling ervan. ik heb ook afgelopen 2 jaar een aantal dagen meegevast, en mijn man gelukkig zegt me 1000 keer dat ik op moet passen met mijn gezondheid. nu ben ik pas bekeerd en wil ik proberen de hele tijd mee te doen. al drukten mijn schoonouders me vorige week nog in turkije op mijn hart dat ik het op moest bouwen net als een kind. dat ik mijn lichaam niet pijn mag doen dat is ook haram. doe wat jij het beste vind. xxx
Hallo, Bijna zover,vorig jaar was ik zwanger ,toen heb ik niet meegevast. Dit jaar hoop ik INSALLAH wel mee te vasten. Waar ik wel heel erg moeite heb ,is dat je geen water mag drinken. Ik dacht ook de dagen worden lang,maar als het nou niet zo warm wordt ,is het wel vol te houden. Je hebt landen waar het heel erg warm is,en daar gaat leven ook door. En lekker eten tijdens de ramadan,dat is iets cultureels. Ik wil iedereen een gezegende ramadan wensen. Graag wil ik aan iedereen vragen, om in hun DUA s te vragen voor een vreedzame wereld voor onze kinderen. Ally
Ik lees dat sommigen van jullie toch van plan zijn te gaan vasten tijdens hun zwangerschap. Ik wil niet provoceren, maar wel waarschuwen. Onder kinderen van Turken en Marokkanen in Nederland komen opvallend meer verstandelijke handicaps voor. 1 van de 3 oorzaken daarvan is dat de moeders hebben gevast tijdens hun zwangerschap. Het is momenteel taboe om enigsinds kritisch te kijken naar alles wat met de islam te maken heeft, dus wordt hier nauwelijks over gesproken, en onder moslims zelf is dit ook een taboe. Maar het is iets wat islamitische hulpverleners in NL zelf signaleren. Misschien kun je tijdens je zwangerschap een andere vorm geven aan de ramadan. B.v. door die maand vrijwilligerswerk te doen en je op die manier in te zetten voor zieken en gehandicapten. B.v. in een instelling voor deze kinderen. Nogmaals, niet om te provoceren, maar op een echo kun je echt niet zien of de neuronen in de hersenen wel perfect aangelegd worden. En als a.s. moeder voel jij ook niets van. Dat merk je achteraf pas. De ramadan is prima, maar ik wil jullie bidden het niet te doen tijdens je zwangerschap. Haal het later in, dan loopt je kind geen risico's.