Thee met baklavas

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door one of kind, 1 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    in het turks zeg je voor het feliciteren van het suikerfeest ´Ramazan mubarek olsun`.

2. Ilja

Ilja Bekend lid

24 sep 2005
    516
    0
    0
    Oh Layla, de kersen-tiramisu is heerlijk! (Wel enorm machtig). Mijn man vond de "natte" lange vingers niet zo'n succes, maar dat hoort nou eenmaal zo ;)

Wie helpt mij aan inspiratie voor vanavond? Ik heb namelijk niks aan vlees of kip uit de vriezer gehaald en maar 1 Marokkaanse winkel in de buurt waar ik terecht kan en die heeft niet altijd vlees of kip. Wat zal ik dan eens maken?

3. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Ilja, wat is het uiteindelijk geworden?

Ik heb lekker niks gemaakt, ga eten bij de buren. Wel even snel iets voor bij de thee maken en dat ga ik nu maar doen, over iets meer dan een uurtje is het tijd voor iftar!

Eet smakelijk allemaal!

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Sakinah/Layla; bedankt voor jullie antwoorden! Maar als ik tegen een Turks iemand Eid Mubarak zeg dan snappen ze toch ook wat ik bedoel of is dat Marokkaans?

Wat een lekkere recepten komen hier trouwens voorbij zeg ;)

Wanneer is het suikerfeest eigenlijk?

5. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Far far away...
    Eid Mubarak is Arabisch. Denk dat de turken wel begrijpen wat je bedoeld : )

Je kunt het ook gewoon op zijn Nederlands zeggen: gezegend feest of prettig feest.

Wanneer het Eid is is nog een verrassing ; ) die wordt namelijk aan de hand van de nieuwe maan vastgesteld. De eerste dag van de nieuwe maanmaand (genaamd Shawwaal) is de dag van Eid.

Helaas is tegenwoordig bij sommigen al vooraf bepaald wanneer ze beginnen en eindigen zonder dat ze de maanmaanden afwachten, volgens mij bij de Turken en in Marokko wachten ze de maan af aan het begin van de Ramadan maar ze vasten tegenwoordig standaard 30 dagen lang (ongeacht of de maanmaand maar 29 dagen zou tellen, dus das wel krom)

6. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Arabieren zeggen: 'Ied Mubarak
    Turken zeggen: Bayram Mubarak
    en Pakistanen zeggen volgens mij: Eid Mubarak Hai

7. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Hihi ja weet ik, maar ik vind het leuk om als Nederlandse ook eens wat in het arabisch/turks/marokkaans te kunnen zeggen!

Gek inderdaad ja dat het vooraf is vastgesteld als het normaal gesproken met de maan te maken heeft. Maar dan nog, ik vind het wel een heel erg mooi iets, de ramadan!

8. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    Mijn turkse collegas hebben dinsdag feest
    en mijn marokaanse collegas wachten op de maan stand dus die weten het nog niet di of woensdag

9. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Far far away...
    Ja tis ook iets heel moois, kvind het zo jammer dat het alweer bijna voorbij is : (

Vorig jaar had ik gemengde gevoelens op de dag van Eid. Het is een feestdag dus je bent blij, maar tegelijkertijd is het een afscheid van iets wat je zoveel moois en goeds gebracht heeft, doet toch wel pijn.

Ondanks dat ik zwanger ben en gedacht had dat het me zwaar zou vallen is het tegendeel waar. Heb me nog nooit beter gevoeld tijdens een Ramadaan en ik lieg niet als ik zeg dat ik, op de eerste 2 dagen na,helemaal geen last heb van honger of dorstgevoelens....alhamdulillaah (alle lof is voor de Almachtige God).

En nu ga ik aan een bakkie thee met zelfgemaakte uhhhh, weet niet hoe ik die dingen moet noemen, het zijn net donutjes maar dan wat harder/knapperiger.

Goede nachtrust alvast....

10. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    fijn dat het jullie heeft gesmaakt en mannen hebben altijd wat te zeuren

11. Ilja

Ilja Bekend lid

24 sep 2005
    516
    0
    0
    Haha, heb jij dezelfde man als ik?

De ene keer is het te zout, de andere keer te weinig zout, dan te nat, dan te droog, dan te zoet, dan niet zoet genoeg....Zucht!

Ik heb gisterenavond nog lekker een portie genomen hoor.

Ik geloof dat ik na de ramadan eens wat minder zoete dingen moet gaan eten :rolleyes:

12. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    @ilja...misschien een tweeling broer...mijn man heeft ook altijd wel wat te zeggen...
    hij zegt dan je hebt lekker gekookt maar .....

13. Ilja

Ilja Bekend lid

24 sep 2005
    516
    0
    0
    Oei ja.....dat "maar" .....GRRRRR.

Maar voor de rest is hij lief hoor ;)

14. Ilja

Ilja Bekend lid

24 sep 2005
    516
    0
    0
    Wanneer denken jullie dat Eid (Suikerfeest) is?
    Dinsdag, woensdag?
    We zullen het zien Inchallah.

Wat doen jullie op de dag van het suikerfeest? Mijn man heeft geen familie of wat dan ook in Nederland (hij kwam destijds voor mij in NL wonen) dus ik probeer er altijd voor hem het mooiste van te maken. Het échte gevoel zal hij hier helaas nooit krijgen, maar ik heb in ieder geval al geregeld dat ik vrij ben (hij weet dat niet) en we gaan bij vrienden langs en wellicht met zijn drietjes iets leuks doen.

Jullie? En wat maken jullie klaar?

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb geen contact met mijn schoonfamilie helaas (vanwege een eerdere scheiding van mijn man en hertrouwen met mij wat ze niet accepteren). InshAllah komt dit snel goed :( . Ze hebben Irem ook nog nooit ontmoet.

Mijn man gaat zelf wel langs familie, ik blijf thuis en ga ook niet echt iets speciaals doen.

Moet dinsdag (als het feest dan mocht zijn) ook nog naar de tandarts en consultatiebureau voor een prik die vorige keer niet door kon gaan omdat Irem ziek was.

16. Ilja

Ilja Bekend lid

24 sep 2005
    516
    0
    0
    Auw Meryem, dat doet me echt pijn om te lezen.
    Ik hoop dat het inchallah echt goed komt en wens jou en je man en kindje (super mooie naam trouwens) bij deze alvast een fijn suikerfeest.

17. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Far far away...
    Ben ook benieuwd naar welke dag Eid zal zijn. Hier is het of de woensdag of de donderdag.

'S morgens naar het Eid-gebed in de moskee.

Daarna bij mijn schoonfamilie (tevens buren) ontbijten.

'S middags ga ik wat andere buren opzoeken en als het lukt wil ik de kindertjes uit het dorp verwennen met een snoeppakketje...moet alleen nog even bedenken hoe ik dat ga doen dan. Misschien mijn buurjongetje de rest op laten trommelen ofzo haha.

Verder een rustig dagje denk ik, er zullen misschien wat (schoon)familieleden langs komen dus moet maar zorgen dat ik wel wat lekkers gemaakt heb. Cornflake's-koekjes en cocoskoekjes denk ik.

Trouwens wie vasten er na de Ramadaan ook nog 6 dagen van Shawwaal?

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dank je wel meid! Jij ook een hele fijne dag toegewenst alvast voor jou en je familie + dierbaren!

19. cilianne

cilianne Actief lid

20 mrt 2008
    243
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik zie inderdaad dat er hier heerlijke recepten langskomen :).

Hoe maak je die cornflakes koekjes en de kokoskoekjes Wardi? Ben nu wel erg benieuwd en heb opeens trek in iets zoets.

Groetjes,

20. Ilja

Ilja Bekend lid

24 sep 2005
    516
    0
    0
    Wardi, normaal gesproken vast ik de 6 dagen van Sjawaal wel, maar dit jaar laat ik het aan me voorbij gaan. Ik vind eerlijk gezegd gezien mijn zwangerschap dat het nu wel genoeg is geweest.

Volgend jaar weer inchallah.

Deel Deze Pagina