Mijn man mag ik overdag zelfs geen zoen op de wang geven maar soms ziet hij er toch echt uit om op te vreten! Eigenlijk vond ik dat nog het moeilijkst van de ramadan in het begin... Overigens zijn de andere 2 oorzaken (is wel off-topic, maar goed): - trouwen met familieleden waardoor de kans op erfelijke aandoeningen groter wordt - dat er positief tegen aan gekeken wordt als mensen met een (verstandelijke) beperking trouwen en kinderen krijgen, zodat hun partner en kinderen voor hen kunnen zorgen. Die kinderen hebben dan een grotere kans erfelijk belast te worden en deze ouders kunnen minder goed voor hun gezin zorgen. Mama 1987: wat leuk dat jullie naar Agadir gaan! Geen probleem in de hotels enzo, ramadan, gewoon niet in het openbaar eten en drinken. Mooie stad, goede uitvalsbasis voor uitstapjes: Taroudant, Essouira, en bij de golfbaan van Agadir is een rivietje waar je flamingo's kunt zien. En ga naar de markt en koop er fruit. Zulke heerlijke verse zongerijpte druiven en bananen heb je nog nooit geproefd!
Zoals elk jaar heb ik er dit jaar ook erg veel zin in! Het zullen lange dagen zijn, dus lekker rustig aan doen. Heb nog geen vrij genomen van werk, misschien dat ik tijdens de ramadan een weekje vrij neem.. Verder wil ik graag iets kwijt; Voor niet-moslims is het erg moeilijk te begrijpen hoe wij het vasten volhouden.. Wij moslims vasten voor Allah en daarom hebben wij de kracht en geduld om te vasten. Laatst werd ik tegengehouden door een vrouw in de stad. Het was erg warm die dag en toen ze mij zag met mijn hoofddoek en lange kleding kon ze zichzelf niet tegenhouden en moest ze mij vragen of ik het niet warm had. Mijn antwoord was ja, ik heb het warm, maar ben er ook aan gewend. Ook let ik er niet op en ben ik er niet mee bezig dat ik het warm heb. Ik draag mijn kleding op deze manier voor mijn geloof en krijg de kracht van Allah om dit zo vol te houden.. Vasten is hetzelfde, we hebben 1 doel, we vasten omdat Allah dit van ons wilt en Allah geeft ons kracht en geduld om dit doen.
ik wil hier op reageren... je kind kan niet verstandelijk gehandicapt worden als je gaat vasten... Het heeft met chromosomen te maken om verstandelijk gehandicapt te woden tijdens de celdeling van een bevruchte eicel...verder kan je kind chronische ziektes krijgen zoals astma of stofwisselings ziektes krijgen als je met naaste familieleden trouwt zoals de zoon of dochter van je broer of zus van je vader of moeder.... Als een verstandelijk gehandicapte met een niet gehandicapte persoon trouwt wil niet altijd zeggen dat het kind die er uit voortkomt ook gehandicapt komt...zoals ik al vertelde heeft het met chromosomen te maken...als je een ongeluk krijgt of een cva kan je ook verstandelijk gehandicpat worden.. als je vast tijden de zwangerschap en het heeft gevolgende voor de baby kan het ondervoed worden, niet goed groeien etc...stel je ben al 4 mnd zwanger en alles is goed met de baby..dan ga je vasten en je kind wordt vestnadlijk gehandicapt...dat klopt toch niet...
Dag, Layla (mooie naam, trouwens), Dit gaat wel erg off-topic, maar ik reageer toch maar eventjes. Het gaat inderdaad om celdeling en chromosomen (genen). Als er iets mis gaat bij de celdeling van chromosomen krijg je een gen met een foutje. Soms is dat vervolgens erfelijk, als het gebeurt in een ei- of zaadcel. Want dan krijgen alle cellen in het lichaam dat gen mee. Maar later in de ontwikkeling van het embryo is het niet meer erfelijk maar kunnen er wel problemen van komen. B.v. als dat gebeurt met neuronen in de eerste 3 maanden van de zwangerschap wanneer het zenuwstelsel aangegd wordt. Daarom moet je dan ook extra foliumzuur nemen. En zoals je al schreef, door iets als een cva kun je ook verstandelijk beperkt worden. Gaat dus niet alleen om chromosomen, maar om de hersenen en de omstandigheden waarin die terecht komen. Komen die iets te kort dan kunnen er problemen ontstaan, met name als ze te kort krijgen op het moment dat ze worden aangelegd (tijdens de zwangerschap). Wanneer 2 familieleden trouwen is de kans groter dat genen waar een foutje aan zit bij bij elkaar komen en zich daardoor een beperking openbaart. Een gen met een foutje is meestal minder sterk (resessief) dan een gezond gen, dus als je met iemand een kind krijgt die dat gen niet heeft is de kans op die aandoening kleiner. Geldt voor alles, niet alleen voor astma en verstandelijke beperkingen, ook voor bv 6 vingers aan een hand om maar een rare zijstraat te noemen. De kans dat een familielid ditzelfde gen met een foutje heeft is groter dan bij iemand die geen familie is. Overigens wil mijn man dat ook niet geloven, hoor, voelt zich aangevallen als ik dat soort dingen zeg, denkt dat het westerse propaganda is. Maar zijn broer die is getrouwd met zijn achternicht heeft wel en paar zeer zwaar verstandelijk gehandicapte kinderen. Enne, petje af voor degenen die (niet zwanger) vasten. Wat een discipline, goed hoor!
normaal mag je toch elkaar gewoon op de wang zoenen? op de mond ook maar dat kan tot andere dingen gaan leiden, nergens in d ekoran staat dat je geen kus mag geven ze raden het gewoon af omdat het tot andere dingen kan leiden. en idd na zonsondergang mag alles weer.
dat dacht ik dus ook over die zoen e.d maar denk dat het per cultuur nog verschillend is de opvattingen. lijkt mij zo
Met die zoen op de wang is mijn man bang "zondige gedachtes" te krijgen. 's Avonds kunnen we het weer inhalen, inderdaad. Maar dat is ook weer een gedoe, want hij moet wel weer rein zijn voor de volgende vastendag begint. Dus na de nachtelijke "sportactiviteiten" moet hij dan eerst weer grote wassing doen en bidden. Dus nog even eentje voor het slapen gaan is ook nog wel wat gedoe. Dan lig ik alweer lekker te slapen terwijl hij uitgebreid aan het douchen is. Hij moet wat voor me over hebben, nietwaar... En ik haal allemaal lekkere dingen voor hem in huis om de vasten te breken om het zo gezellig mogelijk te maken en hem ook een beetje het gezellige ramadangevoel van vroeger te geven. Maar is wel erg slecht voor mijn lijn...
Moet er even op reageren je hebt helemaal gelijk wat betreft die cromesomen bij een zaad of eicel. Maar het foliumzuur slikken geeft een kleinere kans op een hazenlipje of openruggetje maar dan is het nog niet gezegt dat het het werkelijk ook niet heeft! En wat te denken van vrouwen die 3 maanden kotsmisselijk zijn die eten zo weinig dus zou je denken dat de baby dan ook te kort komt.? Maar als je na de die maanden gezond eet komt het wel goed. Maar dit heeft niks met een gehandicapt kindje te maken. Wel het gebruik van drugs en drank daar kan je kindje dan wel weer gehandicapt door raken. Maar idd een beetje oftopic voor de rest een fijne ramadam iedereen (die meedoet)
beetje offtopic weer... tijdens de ramadan kan je gewoon foliumzuur slikken maar dan voor zonsopgang...ik slik gewoon de pil tijdens het vasten maar die slik ik dan voor zonsopgang of als ik weer mag eten...
De zon gaat hier (momenteel) een uurtje eerder onder dan in Nederland maar komt ook een uur eerder op dan in NL, dus in principe komt het dan wel op hetzelfde neer....toch? Voorheen was er 2 uur tijdverschil maar deze zomer is in Marokko voor het eerst de klok een uur vooruit gezet. Wanneer deze weer terug gezet wordt is mij nog een raadsel Hoogstwaarschijnlijk niet tijdens de Ramadan... Nou we merken het allemaal wel, moeilijk of niet, heb er superveel zin in
ik doe dit jaar niet mee met ramadaan door de zwangerschâp maar natuurlijk haal ik het erna wel in en ik zal een beetje eenzaam zijn de ze ramadaan ale ik ga wel naar men schoonouders dan elke dag maar men mannetje gaat voor 3 weken naar mekka op oemrah
Volgens mij klopt het niet helemaal wat ik zojuist gepost heb Dageraad is in NL om half 5, dan is het hier rond half 4 en een uur later is het bij ons (half 5 dus) pas dageraad. Dus is niet op hetzelfde moment! Dat betekent dat we hier 's nachts/'s ochtends een uurtje langer kunnen eten en 's avonds een uurtje eerder mogen aanschuiven. Volgens mij klopt het nu wel....
Ohh ik kan niet wachten tot het zover is, misschien gaan we ook precies in September naar me schoonfamillie in Turkije, Inshallah Voor degenen die niet weten wat ramadan is: De Ramadan is een bijzondere maand voor moslims, overal in de wereld. Het is de maand waarin de eerste openbaringen van de Heilige Qor'aan aan profeet Mohammed (vzmh) plaats vonden. Het vasten in deze maand is verplicht voor alle moslims. De Schepper heeft het vasten altijd aan de mens voorgeschreven. Daarom is in vrijwel alle religies in de wereld nog een traditie van vasten te herkennen of zij hebben die ooit in een of ander vorm gekend. Vasten heeft in het Arabisch de betekenis van zich onthouden van.... Toegepast op de religie heeft het vasten de betekenis gekregen van het uit vroomheid afzien van: eten; drinken; seksuele relaties en alles wat geacht wordt het vasten te kunnen verbreken. Het vasten begint bij het aanbreken van de dageraad en eindigt met het onder gaan van de zon Ramadan is de negende maand van de lslamitische kalender en tevens de vastenmaand. Naar het voorbeeld van de profeet Mohammed (vzmh), wordt in deze maand gedurende de dag gevast en worden veel vrijwillige nachtgebeden vericht Moslims verwelkomen het vasten zoals de aarde de regen, omdat het een maand van goede dingen is. Het begin van de Ramadan is de genade van Allah, het midden van de Ramadan is de vergeving van Allah en het einde van de Ramadan is de redding van de Hel. De mensen doen in deze maand meer gebeden tot Allah zodat ze in geloofsovertuiging toenemen. De Ramadan is een maand van: tolerantie; liefdadigheid; ver broedering en bezinning. Het is een maand waarin mensen extra verdraagzaam, toeschietelijk en vrijgevig zijn. Een maand waarin de eenheid en saamhorigheid van de mensheid centraal staan. In veel Islamitische landen, maar ook in Nederland is het gebruikelijk om in deze periode de familie- en vriendschapsbanden extra aan te trekken. Het elkaar uitnodigen, bezoeken en samen het vasten verbreken hoort hierbij. De behoeftigen voeden en kleden gebeurt frequenter in deze maand. Bovenal is de maand Ramadan een periode om de gunsten van God te waarderen, de waarde van het voedsel te leren kennen en aan Hem dankbaarheid te tonen. Het vasten leert de mens zichzelf te bedwingen en kan ons eigenschappen aanleren zoals discipline, uithoudingsvermogen en vooral zelfbeheersing. Verder leert het ons respect ten aanzien van de medemens en God. Elke dag dat men vast, kan men zodoende als een overwinning beleven. Het leert ons de baas te zijn over onze begeerten en lusten. Het maakt ons bovenal gehoorzaam aan God. Het vasten geeft de mensheid een groot gevoel van saamhorigheid. ledereen heeft een vast dagritme ingesteld in deze maand en alle moslims waar ook ter wereld vasten gedurende deze maand. Een ander belangrijk aspect van de maand Ramadan en het vasten is, dat het ons leert medeleven te hebben met de armen of anderen die in welk opzicht dan ook minder bedeeld zijn. Het is belangrijk dat wij mensen aan elkaar denken en rekening houden met elkaar, zodat we liefde en barmhartigheid voor elkaar ontwikkelen en elkaar als gelijke zien. Wat een voorwaarde is voor een betere wereld. <--- Daarom vasten wij.[/b]