Goedemorgen en 'vrede zij met jullie' (lijkt me de beste vertaling? ) Sakinah: Op het laatst bad (is dat een woord?) ik op een stoel, vond het toch te zwaar dat knielen en alles. Was dan meer bezig met de bewegingen dan met het bidden zelf. Succes nog de komende dagen! Moge Allah je bijstaan!
selam, ik wil vandaag marokkaanse couscous maken... alleen er zijn zoveel verschillde recepten.. ik weet alleen een paar dingen die ik erin wil hebben: prei, witte kool, peen, rozijnen hebben jullie misschien een recept voor me?! en wat voor vlees moet er in? kalfs of lams? want ben namelijk allergisch voor kip.. groetjes moesje1
*niet nederlandse taal verwijderd* Jammie couscous, wil het ook al een paar dagen maken maar ben te lui. Ikzelf ben gek op kip dus ik doe het altijd met kip(filet) maar kan met ieder ander soort vlees. Dus wat jij lekker vindt, rund of lams. Ik maak het vlees en de groenten gewoon klaar zoals ik tajine klaar zou maken maar dan met extra veel saus. En de couscous bereid ik ook traditioneel (stomen) en niet uit een pakkie...heb wel een recept in mijn receptenmap staan maar die is niet van mezelf. Is van het internet geplukt weet alleen niet meer precies waar vandaan, misschien tajin.nl Komt ie: -------------------------------------------------------------------------------- Ingredienten: 1 kip (in stukken) Zout Zwarte peper Kipkruiden Sambal Noodmuskaat Saffraan Gember(poeder) Peterselie 2 uien 3 tomaten Kikkererwten (1 pot) 1 courgette 4 wortels 1 pompoen Olie Water Bereidingswijze: Maak de kip schoon en bak hem in wat olie aan. Voeg de fijngesneden ui en tomaat toe en bak alles verder aan. Doe de kruiden erbij en schep alles om. Doe dan water erbij tot de kip onderstaat en laat dit bijna gaar pruttelen. Schil en snijd ondertussen de courgette, wortel en pompoen in lange stukken. Als je geweekte kikkererwten gebruikt, moet je die aan het begin al aan de kip toevoegen. Uit een pot moet er pas later bij. Doe eerst de wortel bij de kip en laat die bijna gaar koken. Voeg dan de pompoen, courgette en kikkererwten toe en laat dit allemaal gaar koken. Ik heb toen alles eruit gehaald en de saus op hoog vuur een beetje laten indikken en toen alles weer terug gedaan. ----------------------------------------------------------------------------- Succes ermee! En eet smakelijk alvast : )
Moesje, kook ze! Ben zelf bezig met een aardappelschotel en kippenpoot. Sakinah, bidden gaat nog goed hier. Tijdens de ramadan had ik wel meer moeite, last van mijn buik bij het bukken en knielen. Maar deed alleen de verplichte gebeden staand, de vrijwillige gebeden zittend. Spannend hoor,het kan elk moment komen met Allaah's Wil. Mijn schoonzusje is al dik een week geleden uitgerekend maar nog geen teken van bevallen...bij elke smsje of telefoontje hoop ik dat zij het is! : ) Moge Allaah het voor jullie vergemakkelijken, ik blijf met smacht en spanning afwachten op babynieuws lol
Als Allah het wil zal hij het voor ons gemakkelijken Amien op je smeekbede Wardi! zo zie je maar he, ze kunnen wel zeggen je bent dan en dan uitgerekend, maar als Allah het nog niet wil.. dan gebeurd het ook niet bidden doe ik nu soms zittend. vooral als ik last heb van harde buiken. ik probeer wel zoveel mogelijk staand te bidden. als ik met mijn hoofd op de grond ga, doe mijn hoofd iets verder, zodat mijn buik ertussen past laat maar zeggen . op een stoel bidden is trouwens ook wel een goed idee kben nu lekker soep aan het eten (alle lof zei aan Allah )
hey dames, weet je wat me opvalt, het lijkt wel of de meeste dames hier echt praktiserende moslims zijn, veel zijn bekeerde moslima's en die zijn dus bewust veel met het geloof bezig...anderen zij geboren moslima's die ook een bewuste keuze hebben gemaakt om behoorlijk praktiserend te zijn. ik bedoel dit echt niet op een negatieve manier, ik ben dus eigenlijk een moslima die er "vrij weinig" aan doet. Ik weet wel wat de regels zijn maar leef ze nog niet naar behoren na! ik wilde vragen zijn er meerderen die zich voelen zoals ik? zo zondig eigenlijk? om een voorbeeld te noemen, in het dagelijks leven zeg ik wel altijd , alle lof zij aan allah , en als allah het wil, en vrede zij met jullie (in het arabisch dan natuurlijk) maar bijvoorbeeld hier op deze site puur omdat het niet in het arabisch mag ben ik te lui om de veratling te typen, velen van jullie doen dat toch en dan voel ik me best LUI ook het feit dat velen van jullie bijv geen foto's plaatsen omdat het niet hoort in de islam, ik hou me niet zo bezig met dat soort "kleine" regeltjes....maakt mij dat meteen slecht? ik moest het effe kwijt, ik bedoel niets beledigend !(nog eerder eerbiedig richting de meer praktisrende moslima's)
Ik vind anderen niet meteen slecht als ze dingen die niet mogen wel doen. Vaak doet men iets wel of niet uit onwetendheid...althans daar ga ik dan maar vanuit : ) Maar ik vind het bijvoorbeeld wel jammer dat men selectief moslim wil zijn, dus alleen de regeltjes die uitkomen of makkelijk na te leven zijn. Want de term moslim betekent letterlijk (en figuurlijk) iemand die zich overgegeven heeft (aan de Wil van Allaah)...dus ik vraag me dan wel af in hoeverre heeft men zich dan daadwerkelijk overgegeven? (snap je wat ik bedoel?) We hebben niet allemaal de ware leer mee gekregen vanuit huis dus we zijn denk ik allemaal lerende. Elke dag is weer een dag om wat bij te leren en jezelf te ontwikkelen....met Allaah's Wil en Hulp. Maar je moet er uiteraard wel wat voor doen...
vrede zij met jullie zusters, zo ik moest ff bij lezen hoor maar ben nu weer bij alle lof is voor allah. @tirtilisko sorry tirtilisko dat ik je vergeten was ,als allah het wilt gaat alles goed met je. probeer gewoon lekker te genieten van je 'vervroegde' verlof snap best dat je gescrokken bent maar weet dat het van allah komt.zelf ben ik huismama en zou niet anderst meer willen ja de ochtenden zijn koud brrr ben blij dat het weekend is alle lof is voor allah. @karagoz mooie nicknaam hoor. ja de tijd gaat echt hard he met kids glorieus is allah mooi gemaakt hoor dat schilderijtje @nous26 welkom in de groep! mijn advies lees de hele koran het heeft vele voordelen en glorieus is allah de rustgevende gevoel die je ervan krijgt lichamelijk als geestelijk zal jullie(jij en je kindje) bijde goed doen als allah het wilt. glorieus is allah mijn man reciteerde de koran een zoontje lief viel in slaap( alle lof is voor allah) na vele andere pogingen om hem te laten slapen. @talia nogmaals heel veel sterkte voor je kindjes. vertrouw op allah als allah het wilt komt het goed, sterkte dinsdag. @bellina gefeliciteerd met jullie nieuwe huis als allah het wilt zal je er gelukkig worden en vele mooie dingen meemaken amien ik wou me bij wardi aansluiten zelf ben ik natuurlijk ook nog lerende ben zelf ook van mening dat je nooit ben uitgeleerd en je kan je zelf altijd verbeteren dat vind ook een van de mooie dingen in ons geloof. hihi ik kan hier uren over door praten @meryem goede vertaling zal hem nu dan ook altijd gebruiken. hoe gaat het met je dochtertje? als allah het wilt goed hihi hier ook wallen. @ enise als allah het wilt komt je droom uit ik zal ook voor jou een smeekbede doen. heb geduld en als allah het wilt zal je geduld beloont worden amien. @ wardi hoe gaat het nu met je kwaaltjes al wat minder als allah het wilt? en hoe is het weer nu bij jullie? als allah het wilt heb je je voedingskussen snel want dat is zo fijn met alles ook met slapen gebruik hem nog vaak voor dingen. @ moes ooo lekket tajin ik heb altijd lamsvlees erin mmmm laatst kip maar toch h eeft lams mijn voorkeur. als ik nog een recept tegenkomt dan stuur ik hem je wel ff. wat ook lekker is is tajin met okra(ook een favo van me) @ sakinah je hebt helemaal gelijk hoor het is aan allah en allah weet het best, hoe gaat het nu met je ?is het nog rustig of voel je het toch al rommelen? spannend hoor succes al vast en als allah het wilt komt het goed. hier is het rustig en koud hihi di kids en ik lopen nu vaak rondjes buiten we nemen het ervan voordat het echt te koud wordt. huis alweer aan het winterklaar maken. en jaja we kunnen er niet om heen 5 dec is in aantocht de moeders met kids hoe gaan jullie daarmee om? zelf doen wij het niet vieren. weltrusten als allah het wilt. djannah
vrede zij met jullie dames! het is hier nog rustig hoor. ik voel het eigenlijk ook niet echt rommelen.. soms wel harde buiken zoals ik al zei.. maarja die horen erbij. ik heb het vorige gebed verricht op een stoel! dat had ik eigenlijk nog nooit gedaan. dat is handig zeg. het is veel comfortabeler (zo schrijf je dat toch?) dan zittend op de grond. kan me ook veel beter concentreren op het gebed (alle lof zei aan Allah) bedankt voor de tip dames! ik sluit me ook aan bij wardi en Djannah, iedereen kan altijd dingen bijleren. en als je erover nadenkt.. hoe kort dit leven eigenlijk is.. dan zijn zelfs de kleinste "regeltjes" belangrijk! de profeet (vrede zij met hem) heeft in een van de overleveringen gezegd dat een daad (hoe klein dan ook) heel veel zegeningen kan opleveringen, als deze constant wordt uitgevoerd. en om op je vraag te antwoorden.. ben je dan slecht? ik denk niet dan je slecht bent als je zondigd..alle mensen zondigen en Allah heeft ons ook op die manier gemaakt. echter is bewust dingen doen waarvan je weet dat ze niet mogen is nooit goed, maar dat wist je zelf denk ik ook wel . moge Allah ons allemaal leiden op het rechte pad! Amien. het is hier ook koud! heb wel lekker de verwarming aan hoor . als Allah het wil kan ik zometeen nog een beetje slapen. ik heb nog geen kids maar ik weet al wel dat ik 5 december niet zal vieren met hen, net als dat ik kerst, nieuwjaar enz ook niet zal vieren (als Allah het wil) ik zou mijn kind gewoon uitleggen dat wij als moslims 2 feesten hebben, en dan dat de dagen zijn waarop wij feesten dat Allah dit voor ons heeft uitgekozen, en ons beloond als we ons weghouden van dingen die hij niet wil. ik zou de 2 feesten dan ook heel speciaal proberen te maken zodat ze zich niet gepasseerd voelen als de andere kindjes cadeaus krijgen op die dag. (niet dat het om de cadeautjes gaat, maar jullie snappen wat ik bedoel)
hallo dames! nou kheb gister couscous gemaakt.. is perfect gelukt.. mannetje ook helemaal tevreden.. heb lekker veel gemaakt zodat we voor vanmiddag ook nog wat hebben... Bedankt voor het recept nogmaals Wardi.. heb er nog wat aan toegevoegd etc. het was heerlijk!
Graag gedaan moesje, had graag willen proeven! haha @iedereen: hoe ziet jullie dag eruit vandaag? Nog wilde plannen met die dikke buiken/kleine kinders? : D Ik hoop dat ik vandaag toe ga komen aan een naaiklusje, met Allaah's Wil. Wil graag voor een zuster in NL een djelbaab (Islamitische buiten'jurk') maken. Als ik dat nou even doe dan heb ik die zorg ook weer gehad. Djenna, de kwaaltjes die ik noemde zijn er nog maar alle Lof is voor Allaah. Het went! : ) Als ik niet goed geslapen heb kan ik 's ochtends gewoon blijven liggen tot ik er zelf uit wil dus dat scheelt. En erbij lopen als een waggelend eentje...neem ik ook voor lief : ) Het weer is rustig, we hebben gistermiddag en avond wat regen gehad maar het is vandaag helemaal opgeklaard, zonnetje schijnt, alle lof is voor Allaah. Misschien dat ik ook maar een wasje ga doen, droogt lekker snel in het zonnetje. Heb nog een leuk klusje...ramen lappen.... : S Maar dat doe ik niet vandaag...geen zin. Komt wel weer van de week met Allaah's Wil. En anders de week erop : D Fijne zondag gewenst allemaal.... Liefs, Wardi
Oh en op de vraag hoe en wat met die feestdagen....daar ben ik nu vanaf, hahaha. Ik doe ook niet aan vieringen buiten de twee Eid-feesten. Vind het heel leuk om voor deze twee feesten leuke dingen te bedenken voor kinderen. Samen met een zustergroep in NL organiseer ik voor aankomende Eid een leuk kinderfeest met leuke activiteiten en veel lekkers. Even de kindertjes in het zonnetje zetten met Allaah's Wil.
Desperate housewife meldt zich weer even hoor, hahaha. Ik heb even wat info opgezocht over het staand/zittend bidden voor degenen die hiernaar vroegen. http://www.islamqa.com/en/ref/36738/pra ... %20sitting
selam meiden... ik ben er nog hoor..maar wel iets midner omdat ik nog steeds niet zo lekker ben en onze kleine tamer is ook nog steeds ziek. hij heeft net zijn bed onder gespuugd. Gelukkig was ik met de was bezig... verder niets zo veel te doen...morgen komt het oppaskind je weer EN a.s. vrijdag gaan we naar istanbul! We zijn in september 5 jaar getrouwd en dat willen met z´n 2en gaan vieren als allah het wilt. We blijven er tot dinsdag. Lekker wandelen, naar museas en veel geld uitgeven en fotos maken... als allah het wilt..
Moesje....ik heb vandaag ook couscous gemaakt...je hebt me aangestoken : ) Heb net een portie op en vanavond lekker weer eentje! Met Allaah's wil. Ik heb een beetje gepoetst en voel me alweer lekker belabberd.... : ( Helemaal geen fut (en concentratie) voor het naaiklusje....ik denk dat het weer uitgesteld gaat worden tot morgen *zucht*
jaa ik heb het ook al een tijdje niet gegeten hiervoor.. dus ik heb nou voor 8 personen couscous gemaakt alleen we zijn maar met zijn 2-en.. en het is nu al bijna op heerlijk hoor! van de week denk ik tajine maken met kefta (gehakt) is dat trouwens allang dat je niet meer buitenlandse woorden mag gebruiken?
Lekker hoor Moesje! Ben de laatste tijd te lui om uitgebreid te koken maar als ik dan eenmaal bezig ben geniet ik er wel van, vind het wel leuk....maar zal wel weer een paar weken duren voor ik me weer uitsloof hahaha. Uhmmm die Arabische termen, ik geloof sinds dat ons clubje een nieuwe naam heeft. Er werd daarvoor ook wel eens aangegeven dat het voor andere lezers onbegrijpelijke woorden zijn en of we het willen vertalen. Ach ja...ergens ook wel begrijpelijk maar ik wordt langzamerhand niet goed van die vertalingen, klinkt nergens naar hahaha. Ik ga voor nummer 1.000.000.000 een toiletbezoek afleggen.... Tot lees allemaal.