Thee met baklavas

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door one of kind, 1 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik vind Hamza een mooiere naam als Batoehan, eigenlijk heb ik van die laatste naam nooit gehoord.

Je moet idd Adan in het rechter of linkeroor ik weet het niet precies, en ik geloof ook nog Iqama in het rechter of linkeroor, ik moet het ook weten dus als er mensen zijn die het weten, dan zou ik het dolgraag ook willen weten. En Allah weet het beste.

Schaap slachten bij 7 dagen, als het een jongen is idd 2 schapen. Als je het niet kan veroorloven dan weet ik echt niet wat de regels zijn, maar dat zou je aan de Imaam kunnen vragen, geldt ook voor wat te doen bij de geboorte. Of ff googelen.

2. Iman

Iman Bekend lid

31 jul 2006
    987
    0
    0
    adhaan in de rechteroor en de iqama salaat in de linker oor.... geen naam erbij!

7de dag hoofdje scheren is van de soenna... 2 schapen slachten als je daar de mogelijkheid voor hebt bij een jongetje.... kan het niet nu dan als het wel kan uitrekenen.. elke keer plus 7 dagen dus lukt het niet nu de 7de dag dan de 14de dan de 21ste enz... ook is het besnijden van de soenna op de 7de dag. Dat hebben wij bij 5 maanden gedaan omdat het lastig is om precies die dag een afspraak te maken plus het kindje is nog echt heel klein dan en jij bent net bevallen enz...

Persoonlijk zou ik gaan voor Hamza!

dikke kus Iman

3. Iman

Iman Bekend lid

31 jul 2006
    987
    0
    0
    ohja en geef je kindje als eerste gekauwde dadels (voorgekauwd door de papa) te eten... dat zorgt voor goede zuigbehoefte en is goed voor de borstvoeding die volgt.. is ook een soenna!

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik las in het boekje 'Ons dierbare kroost' dat de Adzaan en Iqaama toefluisteren gebaseerd is op 3 overleveringen waarvan 1 zwak, en 2 verzonnen. Er is dus geen bewijs voor en er staat dat het zelfs Bida is..

Mijn man heeft destijds ook de iqaama en de adhan toegefluisterd bij Irem, maar sinds ik dit gelezen heb wil ik het toch eens navragen bij iemand.

5. Aslanck

Aslanck Actief lid

2 jul 2008
    321
    0
    0
    Amsterdam
    Zo, daar ben ik dan.. Lekker vroeg :) Eindelijk een nachtje goed kunnen slapen!

Ik leek echt op een zombie de laatste drie dagen. Niet kunnen slapen door de krampen in me buik. Moest gisteren naar het zh voor controle. Geen blaasontsteking gelukkig. Ctg scan gehad en alles zag er goed uit. Het kunnen misschien harde buiken en voorweeen kunnen zijn en misschien een begin van de bevalling. Nou ik ben benieuwd. Ik heb een slaappil gekregen om in ieder geval een nachtje goed te kunnen slapen. Ik sliep als een roos haha :) heerlijk. en ben nu lekker wakker!

O ja trouwens, ons zoontje gaat Okan heten. We zijn er eindelijk over uit! :)

Hoe gaat het verder met jullie ?

6. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Even voor de duidelijkheid:

Dus rechteroor; Allahoeakbar Allahoeakbar, Ashadoeallaielaha Illaallah enz. dus helemaal afmaken tot LaielahaielAllah?
    En daarna in het linkeroor; de sahada of iets anders?

Besnijdenis op de 7de dag vind ik wat te vroeg, maar het kan in principe wel. Op de 7de dag haartjes scheren, heb jij dat ook gedaan bij jou zoon?

7. Iman

Iman Bekend lid

31 jul 2006
    987
    0
    0
    ik heb ze allebei geschoren ja mijn zoon en dochter.. niet besneden dat pas bij 5 maanden bij mijn zoontje.. meisjes horen niet besneden te worden dat kan/mag pas als zij tijdens het huwelijk last hebben van een te veel aan huid (randje) rond te clitoris waardoor zij belemmert wordt in haar genot, mag die weggehaald worden!

Adhaan: Allahu akbar 4 keer... ashadoe an la ilaha il allah 2 keer.. ashadoe ana mohamed rasoel allah 2 keer.. haja al el salaat 2 keer... haja al el falaah 2 keer.. allahu akbar 2 keer... la ilaha il allah 1 keer

Die in de rechteroor

Iqama: allahu akbar 2 keer.. shadoe an la ilaha il allah 1 keer.. ashadoe ana mohamed rasoel allah 1 keer... haja al el salaat 1 keer.. haja al el falaah 1 keer.. qadeqamaat al salaat 2 keer.. allahu akbar 2 keer.. la ilaha il allah 1 keer..

die linkeroor.

Dit is absoluut geen bidah3 oeghtie ik wil je even waarschuwen voor nlse boekjes die vaak onjuiste dingen bevatten!

Je moet het zo zien ... ik zal het filmpje met de wil van Allah even opzoeken.. is in het arabisch) dat er in het begin van je leven er een oproep is tot gebed en een oproep tot het starten van het gebed dus de Adhaan en de Iqama.. echter is er bij geboorte geen gebed... als een moslim dood gaat is er geen Adhaan en geen iqama.. die zijn immers al gezegd bij de geboorte.. dan wordt alleen het gebed verricht.

Dus tussen de tijd van adhaan/iqama en het dodengebed.. hebben we ons leven... een lange tijd om ons best te doen, goede daden te verrichten zodat we het paradijs kunnen bereiken!

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is opgeschreven!

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar een bewijs vertaald naar het NL's of in het Engels, aangezien ik geen Arabisch beheers. Ik heb het trouwens niet alleen uit dit boekje.

9. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Bedankt voor je reactie, het is helder en duidelijk.
    Maar wat betreft besnijdenis bij vrouwen/meisjes, dit heeft niks met Islam te maken, dit gebeurt in sommige culturen uit tradities, bijvoorbeeld bij Somaliers.

Bij jongentjes is het idd verplicht volgens de Islam te besnijden, wat overigens ook zeer hygenisch is.

Ik ben het er mee eens dat heel veel boekjes fouten bevallen, koop boeken van Boechari die zijn betrouwbaar. En Allah weet het beste.

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Daarom vraag ik nu ook om overleveringen of koranteksten die het wel onderbouwen. Moet toch niet moeilijk zijn, lijkt me ;)

11. Iman

Iman Bekend lid

31 jul 2006
    987
    0
    0
    nee is niet van de islam meisjesbesnijdenis ik gaf alleen aan dat deze mogelijkheid wel bestaat en toegestaan is... is natuurlijk iets heel anders dan het hele boeltje beneden maar weghalen!

12. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    Goede morgen iedereen!

lang geleden zeg! ik kon heel lang niet op de computer :(
    ik zie dat alles goed met jullie gaat Alle lof zei aan Allah.

@moesje: sterkte meid, ik zal doea doen voor je als Allah het wil zal het goed komen.

@iman: hoe gaat het met je zwangerschap? het schiet nu wel echt op he!
    spannend hoor.
    Mijn man heeft Sarah ook een stukje gekauwde dadel gegeven. ze vond het volgens mij wel lekker :p. Ik heb haar haren niet geschoren. volgens mij is dat alleen Soenna bij een jongen. ook heeft hij de adhan en iqama gedaan
    ben je bang voor de bevalling? ik zou wel een beetje bang zijn nu hoor, in ieder geval meer dan bij de eerste.. dan weet je toch niet echt wat je te wachten staat.. nu wel.. maar als Allah het wil komt alles goed meid.

@tiltilisko: hoe is het met je? voel je al iets? laat ons horen he als je wondertje er is. ik ben zo benieuwd.

@aslank: dat je daar blij om kan zijn he, een nachtje goed slapen. dat was vroeger heel normaal.. maar nu echt een geschenk :p hihi.
    ik had het de laatste weken ook heel erg. ik was snachts gewoon klaarwakker. de verloskundige vertelde me dat dat heel normaal is en dat het bij de zwangerschap hoort.
    gelukkig was de ctg wel goed! dat is wel fijn om te horen
    ik moest ook een keer die ctg. maar ik was een beetje ondeugend en ik zat aan die dingen op je buik. toen leek het net alsof ik weeen had :p je zag echt zo'n piek in die grafiek.

@wardi: hoe is het met hamzatje, als Allah het wil goed. hij zal wel veel groeien :) heeft hij al veel nieuwe dingen geleerd. Sarah kan nu gericht dingen vastpakken en ze houd ervan om lekker op haar handjes te kluiven :p

Verder gaat alles hier ook zijn gangetje. Sarah slaapt sinds kort in haar grote bed ( eerst in de wieg) en dat doet ze heel goed. ze slaapt zo goed als door Alle lof zei aan Allah dus ik krijg ook lekker wat slaap.
    ze is zo erg gegroeid. 56 past bijna niet meer. heb lekker wat gewinkeld en leuke dingen in 62 gekocht.

zometeen komen mijn schoonouders even langs. heb er zin in. is altijd heel gezellig. :) Zaterdag komt mijn moeder. Ik heb daar ook erg veel zin in. sinds Sarah is geboren is onze band zo veel beter geworden Alle lof zei aan Allah!

nou dames, tot snel. en doe voorzichtig als Allah het wil.
    moge Allah jullie beschermen en veel kracht geven
    ameen

Liefs Sakinah

13. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    trouwens iman, ik vind het altijd zo leuk om jou naam te zien.
    Sarah heeft als 2e naam Iman :)

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Hier nog even een fatwa in het NL's over het toefluisteren van de baby:

Hier volgt een fatwa van sheich Ibn Uthaimeen:

vraag: Moet het uitspreken van de adhaan in het rechteroor en de iqaamah in het linkeroor van het kind op de zevende dag na zijn geboorte worden gedaan of op de eerste dag? Of wanneer moet dit gedaan worden? Moge Allah u zegenen.

antwoord: We moeten ons allereerst afvragen of dit soort zaken wel of niet voorgeschreven zijn. De ahadieth hierover zijn namelijk niet sterk, vooral wat betreft de iqaamah.
    Degenen die deze overleveringen wel als authentiek aanzien zeggen: "Het moet bij de geboorte van het kind worden gedaan zoals vermeld is in de ahadeeth. De wijsheid hierachter is dat de adhaan het eerste is wat het kind hoort en deze bestaat uit de verheerlijking van Allah, Zijn Eenheid en de uitnodiging naar het gebed en het succes."Dit is de opvatting dat het bij de geboorte moet worden gedaan.

Wat betreft het geven van een naam aan het kind: als de naam voor de geboorte was uitgekozen dan wordt deze bij de geboorte aan het kind gegeven.

De profeet salla Allahoe 3alaihi wa salaam kwam namelijk een keer bij zijn familie naar binnen en zei tegen hen: "Deze nacht is een zoon van mij ter wereld gebracht en ik heb hem genoemd naar mijn vader Ibrahim..."

Als zijn naam niet bepaald is voor de geboorte, dan is het beter om hem deze naam op de zevende dag te geven. Dat is namelijk ook de dag waarop zijn Aqeeqa geofferd wordt en als het een jongetje is wordt zijn hoofd kaal geschoren.

(liqaa al-baab al-Maftooh: al-Liqaa:60)

15. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Vrede zij met jullie meiden

Ben ik ook weer een keer.
    Heb niet alles gelezen, sorry...

@Sakinah. Wat leuk dat Sarah alweer in het ledikantje slaapt. Ik zat ook al te denken aan wanneer Hamza gaat verhuizen naar zijn ledikant. Hij slaapt nu ook in de wieg. Ik weet nog dat de wieg zo groot leek doordat hij zo klein was en nu lijkt de wieg klein doordat hij zo gegroeid is, alle lof is voor Allaah! Over een maandje ga ik denk ik het ledikantje neerzetten met Allaah's Wil.

@Iman en meryem, ik heb begrepen dat alleen de adhaan een basis heeft in de soennah en de iqaamah niet. En Allaah weet het beste. Ik zal eens kijken of ik de daliel (en diens kwalificatie) voor de adhaan (in rechter oor) kan vinden. Tot die tijd vooral niks van mij aannemen....haha

@Moesje, hoe is het met je? Is het definitief over en uit tussen jou en je man? Moge Allaah hetgeen bepalen wat goed is voor jullie en jullie in vrede uit elkaar laten gaan of bij elkaar houden, amien. Sterkte!

@tirtilisko...ik vind Hamza uiteraard een mooiere naam, maar het is jullie kindje : D Wat betekent die andere naam eigenlijk?

Mijn zusje is zwanger van een tweeling, alle lof is voor Allaah. Helaas is ze afgelopen weekend opgenomen vanwege gebroken vliezen. Dus als jullie haar willen noemen in jullie smeekbede zou dat heel lief zijn. Ze heeft weeenremmers gehad en longrijping voor de kleintjes, het is nu aardig rustig in d'r buik. We hopen dat ze voorlopig nog lekker blijven zitten, ze is vandaag 31 weken.

Spannende tijd hier (of eigenlijk daar, zij woont in NL)

Liefs,
    Wardi

16. Iman

Iman Bekend lid

31 jul 2006
    987
    0
    0
    ohhh jeetje wardi das schrikken! Zijn het haar eerste kindjes? Ik zal zeker doe'a voor haar doen elke dag/week is meegenomen!

Hier nog een week en een dag en dan ''mag'' ik bevallen joepie de poepie!

17. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    @Iman, nee dit zijn haar derde en vierde kindjes. Ze heeft al een dochtertje en zoontje.
    Met Allaah's Wil blijven ze nog lekker zitten.

18. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Hallo lieve meiden sorry dat ik niet op jullie allemaal reageer.

Allereerst bedankt voor alle uitleg voor na de geboorte.

Gister nacht waren we tot 2 uur in het ziekenhuis ik had gister bloedverlies. En voelde de kleine ook niet goed er is een CTG gemaakt hmdl was alles goed. Op het CTG was wel te zien dat ik harde buiken had. Ik heb nu sinds gisteren ook VRESELIJKE ongi pijn maar geen krampen met regelmaat een aanhoudende pijn. Heb de hele nacht niet geslapen ben heel erg moe. De arts zei al dat ik er zo geen kracht voor zou hebben Ik ben ook vreselijk misselijk kan ook niks eten :( Met de wil van Allah kan ik vandaag goed uitrusten het liefst morgen ook en zondag mag hij zich dan aankondigen hihi. IK ben nog steeds verkouden dus normaal adem halen door mijn neus gaat ook niet. De gyn zei ook dat ze hoopt dat mijn verkoudheid snel overgaat omdat ik anders vergeet hoe ik juist moet ademhalen. Willen jullie dua's voor ons doen ik hoop met de wil van Allah dat het allemaal goed komt

19. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    lieve meiden. Bedankt mounia lavast sorry ik typ heel snel nu.
    Heb dus overgegeven en begon in eens met mijn hele lichaam te shaken echt alles trilt als ik weet niet wat, Heb het zh gebeld en de situatie uitgelegt duidelijk gezegd dat ik geen weeen heb ik bedoel dat ze niet komen en gaan. Toen zei de assistente als je wilt kan je komen. Ik zei ik heb geen vervoer dus wat denken jullie en toen heeft ze het met de gyn besproken opeens hoorde ik haar zeggen je moet METEEN komen. Het zal toch niet zo makkelijk zijn ik hoor van mensen dat ze het echt weg moeten puffen etc. Heb wel 30 min geleden ofzo om de 3 min 5 x een soort samentrekking gehad bij mijn baarmoeder. Ik snap het echt niet. Maar we gaan dus straks richting het zh ik wacht nu op mounia. duimen jullie allemaal dat het goed komt

Sorry voor me fouten heb het

willen jullie allemaal dua doen

20. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Lieve meiden vals alarm :( Gisteren waren we met tot midden in de nacht in het zh. Op het CTG was te zien dat ik regelmatig harde buiken had. Dat het dus een begin was en de ongipijn kon ook een begin zijn. Maar ik heb geen ontsluiting de baarmoeder was wel verweekt zei de gyn. Dus ze dacht dat het niet lang meer zou duren. Ik heb nog steeds dat ongi gevoel het is echt niet prettig die pijn en ook erg pijn bij mijn liezen bekken. Daar krijg ik meestal krampen. De harde buiken waren gisteren ook erg regelmatig zei ze. Maar ontluiting was er niet. Omdat ik ook zo duizelig en misselijk was en reselijk hoofdpijn had hebben ze ook gekeken of er iets in mijn urine zit. Er waren wel eiwitten gevonden maar niet zo veel zei ze. Mijn bloeddruk was aan de lage kant. En ze zei dat ze heel goed kon zien dat ik die dag haast niks had gegeten. En dat er sporen van uitdroging te zien waren (ketomen ofzo) Maar gelukkig was het nog niet erg en mocht ik met de voorwaarde heel veel te drinken naar huis. (ik ben in het begin van mijn zwangerschap flink uitgedroogd geweest lag 8 dagen in het zh maar gelukkig was het nu niet zo erg) Sorry dat ik ook jullie zo in de spanning heb laten zitten. Ik word echt gek van al die krampen en pijn omdat ik dus niet weet hoe of wat.

Hierbij wil ik mounia nog een keer bedanken. Wat ben jij toch een lieve schat echt waar ze kwam als eerst uit een andere stad om bij me te kunnen zijn. En heeft dus uren met ons in het zh gezeten. Haar man ook terwijl hij vanochtend om 8 uur moest gaan werken. Ik heb er geen woorden voor mounia jullie verdienen echt het beste van alles. IK vind het zo erg dat ze voor niks zoveel uur hebben gemist van hun slaap :( KOn ik de tijd maar terug draaien. Dikke kus

(mounia zit ook hier op het forum. Ze is een hele goede vriendin van mij zelfs zo goed dat ik haar echt als mijn eigen zus zie)

Deel Deze Pagina