vrede zij met jullie lady's Iman: nee ik ben marokkaanse moslima hoe gaat het met jou oegty? ben je zover? Klaar om te bevallen Mounia: is het in de Islaam toegestaan? ik zelf heb gelezen van niet maar ghair... (Moge Allah je verblijden met de komst van een klein wondertje)
Je mag wel behandelingen ondergaan met het zaad van je eigen man. Dus donorzaad is verboden in de Islam. Mounia: Moge Allah swt jullie bijstaan en de ICSI doen slagen. Iman: Lijkt me echt een hele onderneming inderdaad, om met een dikke buik en 2 kleine kinderen even langs de vk te gaan.. (alleen als ik er al aan denk word ik al moe haha). Heb je wel een auto/rijbewijs? Met Allah's wil is je kleine ingedaald. Hier alles oke. Vandaag is mijn moeder langs gekomen hier om wat te spelen met haar kleindochtertje. Even naar de stad geweest en dan is de dag alweer om..
vrede zij met jou kijk uit met zulke antwoorde lieve zuster want niemand mag iets toegestaan maken wat niet toegestaan is en andersom ook... Ik heb gelezen dat het zoiezo niet kan en mag omdat er een verwisseling van zaad kan ontstaan en dan ben je nog verder van huis, alleen al omdat risico te voorkomen was het volgens mij niet toegestaan en Allah is de Alwetende ik heb het gelezen in het boek GEBOORTEREGELING IN DE ISLAAM
Vraag: Wat is het islamitische oordeel over reageerbuisbabys?[1] Antwoord: De Islamitische geleerden hebben dit niet toegestaan vanwege o.a. het ontbloten van de intieme lichaamsdelen en het zitten en knoeien aan het geslachtsdeel. Het doet er niet toe of het mannelijke zaad afkomstig is van de eigenlijke partner van de vrouw. Mijn mening is dan ook dat de mens zich neerlegt bij het oordeel van Allah, want Hij is het Die: Wie Hij wil tot onvruchtbaar maakt. (Soerat ash-Shoerah: 50) Niet-nederlandse tekst verwijderd. [1] baby waarvan de bevruchting buiten het moederlichaam heeft plaatsgevonden (na de samensmelting van eicel en spermacel wordt het jonge embryo in de baarmoeder gebracht) ----------------------------------------------------------------------------------- Vraag: Wat is het oordeel over kunstmatige inseminatie?[1] Antwoord: Een aantal van de recente geleerden heeft dit toegestaan onder zeer strenge voorwaarden en voorzorgsmaatregelen, dit ter voorkoming van datgene wat Allah verboden heeft. Ikzelf behoor tot degenen die zich hebben onthouden van een oordeel hierover, maar al met al raad ik kunstmatige inseminatie af, want het kan leiden tot veel kwaads. Niet-nederlandse tekst verwijderd. [1] kunstmatige inseminatie: Het in de vrouwelijke organen inbrengen van zaadcellen zonder geslachtsverkeer. Bron: Al-yaqeen.nl
Nou heel apart.. Ik zou trouwens ook zat fatwa's kunnen plaatsen van geleerden die zeggen dat het wel is toegestaan onder bepaalde voorwaarden. Verwisseling van zaad vind ik wat vergezocht.. maar goed. Iedereen moet zijn eigen bewijzen maar opzoeken en als waarheid beschouwen.
ik onderbouw het met bewijzen omdat ik niet zomaar iets ga zeggen als jij bewijzen hebt zou ik die graag willen zien misschien zijn die betrouwbaarder
Ik heb alvast dit: Vrouw onvruchtbaar: is kunstmatige bevruchtiging toegestaan ? Gepubliceerd op 5 juni 2007 Algemeen Vraag: Ik ben een zuster die niet in staat is om zwanger te worden behalve door middel van kunstmatige inseminatie i.e. door mijn ei en man zijn sperma te nemen en het vruchtbaar te maken buiten mijn baarmoeder en daarna in mijn baarmoeder plaatsen. Wat is de correcte regelgeving hier over? Niet-nederlandse tekst verwijderd. Antwoord: Dit is iets wat kunstmatige inseminatie wordt genoemd. Er is een kleine geschil tussen de geleerden maar, de fiqh raden zeggen dat het toegestaan is met de voorwaarde dat het zeker is dat de sperma die gemixt moet worden met het eitje van de vrouw dat de sperma (zaadcellen) van haar man zijn, en dat er geen verwarring is. Dus als er zekerheid is dat er geen verwarring ontstaat (door elkaar gooien van eitjes en zaadcellen), dan is het toegestaan. Er moet in deze situatie een dokter zijn die volledig betrouwbaar is en een andere dokter die deze dokter moet inspecteren (toezicht houden), en het is gewenst dat de dokter die toezicht houdt of beide dokters moslims zijn. Echter, als de dokter bekend staat om zijn eerlijkheid en betrouwbaarheid dan is het geen voorwaarde dat hij een moslim is, alhoewel dat beter zou zijn. Om samen te vatten, als de situatie veilig is en er geen verwarring ontstaat (door elkaar gooien van eitjes en zaadcellen) dan is het toegestaan zoals de meeste van de geleerden hebben gezegd dat het toegestaan is alhoewel er een kleine geschil is in deze zaak. Niet-nederlandse tekst verwijderd. Maar ik kom hier morgen nog op terug met Allah's wil..
Hoi Dames, Hoe gaat het hier. Zo ik moest alles ff snel lezen zodat ik weer een beetje mee kan kletsen Ik ben blij dat alles goed gaat met Tirtilisko en de kleine batuhan. En echt top dat je Mounia ook hebt als vriendin. Ze helpt je goed zoals ik hier lees heel aardig van haar. Nou... Ben vandaag uitgerekend maar......er gebeurt nog niks hoor.. Gisteren krampen gehad de hele dag en op de bank gelegen enz.... maar vandaag werd ik wakker en ff de dagelijkse schoonmaak gedaan eten gemaakt enz enz niet stil kunnen zitten dus eigenlijk en ik voel me nog steeds fit hihihi. Ik moet maandag weer naar de vk dan gaan ze beginnen met strippen zeiden ze ik hoop dat dat niet hoeft en dat het gewoon spontaan (vandaag nog) begint! Hoe gaat het verder met jullie hier? Fijne avond verder
Vrede zij met jullie dames, om maar meteen even te reageren over het islamitische oordeel over de vruchtbaarheidsbehandelingen, ik heb hier heel veel over gelezen, en ook hier hebben zoals over veel andere zaken in de islaam veel geleerden verschillende meningen over. over sommige zaken zullen wij nooit het helemaal zeker weten, Allah weet het beste. ik zelf ben wel van mening dat ik het mag doen. mijn redenen: - als je ziek bent wat zegt Allah dan? je mag naar de dokter... - als je werkeloos thuis zit wat zegt Allah dan? sta op en zoek werk... ik zeg het mischien een beetje kortaf,maar jullie snappen wat ik bedoel? niet alles komt zomaar naar je toewaaien...dat is wat ik met het bovenstaande wil zeggen. - wat ook een reden is voor mij is dat oa in saoedi ook veel ivf/icsi klinieken zijn. (heb er toevallig laatst nog een docu over gezien ik zal kijken of ik het kan terugvinden) ik las hierboven in het gekopieerde stukje van Oemmujahid "het zitten knoeien aan het geslachtsdeel" . wat voor geknoei? ze maken inwendige echo's en je krijgt een punctie,wat met een naald gaat. en wat is nog in deze tijd onvruchtbaarheid?wat moet men daaronder verstaan? ik zie onvruchtbaar als helemaal geen zaad of eitjes. om te kijken naar mijn situatie: mijn man heeft zeer weinig zaad, de kans op een spontane zwangerschap is klein, wij hebben de medische mogelijkheid om het een "duw in de rug te geven" . ik gebruik geen zaad van anderen mannen, het is mijn eitje. dus dat zit goed. de angst van verwisselende zaadjes/eitjes... ja alles kan, met elke situatie! maar ze zijn zo ontzettend streng in het ziekenhuis/lab om dit soort zaken te voorkomen, dat ik de kans zo klein tot geen schat dat ze het zaad verwisselen. iui/ivf/icsi bestaat al zo'n lange tijd... wat betreft de mannelijke artsen, ik probeer en heb tot nu toe altijd vrouwelijke artsen gehad. ik zie dat ik al erg veel heb geschreven ik hoop als Allah het wil het een beetje duidelijk heb geschreven. ik dacht eerst ook aan stukjes kopieren van sites waar geleerden zeggen dat het is toegestaan, maar we weten hier allemaal dat veel geleerden verschillen van mening, dus heb ik het even op mijn persoonlijke mening gehouden. nogmaals Allah weet het beste... ik kan zo nog wel even doorgaan haha als jullie vragen hebben of wat dan ook stel ze gerust! meiden nog bedankt voor jullie lieve woorden, nogmaals ik neem jullie mee in mijn smeekbedes. veel liefs mounia
@aslanck wat spannend bijna uitgerekend! als Allah het wil zal je spontaan bevallen meid,succes!en mooi dat je zo fit bent, rust lekker uit want je zult al je kracht nodig hebben voor de bevalling. @iman en hoe is het met de pc?wilt tie al een beetje luisteren haha
nou ik heb ook al op veel pagina's gelezen dat het wel mag want je moet ook je rechten achterna gaan. En ik snap dat je zegt dat wij niks mogen veranderen wat niet toegestaan is. Ik hoop dat ik hier niemand voor het hoofd stoot, maar weet een van jullie de pijn waar mounia en ook ik mee lopen iedere dag in ons hoofd. Met de vraag waarom en dat we alsjeblieft hulp mogen krijgen van allah. Misschien dat iemand het verkeerd zal begrijpen, maar ik leg nu ook echt mijn gevoelens bloot. Ik ben het helemaal eens dat bepaalde dingen verboden zijn. En iedereen mag hier ook zijn eigen mening over geven. Ik weet niet hoe het bij mounia thuis gaat, maar ik weet wel hoe het hier bij ons iedere dag met ons verdriet staat.
Graag wil ik ook even reageren.. Ik heb ook gelezen dat IUI/IVF/ICSI toegestaan is met als voorwaarde dat het eitje en sperma van je eigen partner is. Hoe zit het dan met bevallen? Hoe zit het dan met ziektes aan je vagina/baarmoeder? Dan moet er toch ook onderzoek gedaan worden?
Ik wil even reageren op de zusters die mekaar advies geven wat ik overigens goed vind hoor mekaar adviseren met de bron erbij! Ik zal ook even mijn mening geven... MIJN MENING HE.. IK ZEG ALTIJD IK BEN IMAN EN GEEN IMAM... HAHA.. Ik denk zeker dat het is toegestaan mits het om het eitje en het zaadje van de man en vrouw gaat die met elkaar verbonden zijn door het huwelijk. Ook is het aangeraden om zo veel mogelijk te vragen naar een vrouwelijke arts! Allah zegt in de quraan: ''.... en Hij geeft mannelijk nageslacht aan wie hij wil en Hij geeft vrouwelijk nageslacht aan wie hij wil of hij geeft beide.. en hij laat onvruchtbaar wie Hij wil... Hij is de Alwetende en is tot alles in staat'' Subhan allah pas nog opgezocht deze ayaa... In de tafsier kan je eruit opmaken dat onvruchtbaar laten wie hij wil dus ook kan nadat het echtpaar ''alles'' heeft geprobeerd. Het is een test aan het koppel om hen al daar niet via de medische weg een kindje te schenken.... Als Allah echt niet wil dat deze mensen een kind krijgen gebeurd het ook echt niet. Zo zie ik het en met mij een hoop geleerden... Maar goed ik ben dus Iman he... haha... Alle kennis licht bij Allah! Computer doet het braaf haha.. was een foutje in de windows stond er... nou maar hopen dat het erbij blijft grrrr... met de wil van Allah... gisteravond zet mn man het bed omhoog haha kreeg spontaan weer krampen onderin.. hij zei nou das mooi ga maar liggen.. hehe... nou niks meer hoor maar natuurlijk door de spanning niet meer kunnen slapen..! Als het meezit is mn man op tijd thuis en anders ga ik zelf.. wie weet wek ik wat op hehe...
Tuurlijk tuurlijk! Dit is ook een test voor ons.. een test waar veel geduld bij nodig is.. Als wij hier niet beloond worden dan geloof ik erin dat wij in het hiernamaals beloond zullen worden. Maar hoe dan ook, het is erg moeilijk! Wij zullen ook alles proberen tot het medisch ophoudt. Maar we zullen nooit de hoop en vertrouwen in Allah verliezen.. Allemaal weten we waarom we op deze wereld zijn gekomen.. De een wordt getest met armoede, de andere met rijkdom, de ander met zijn/haar gezondheid, de andere heeft moeite met zwanger worden terwijl iemand anders zijn kind verliest op jonge leeftijd. Ik zeg altijd tegen mijn man, lief, het belangrijkste is dat wij gezond zijn, dat wij gelukkig zijn, dat we voor de rest alles hebben wat we kunnen wensen. En dit is blijkbaar iets waarvoor we moeten vechten! We bidden elke dag dat we het vader en moederschap mogen meemaken en dat is ook het enige wat we naast al die behandelingen kunnen doen..
"en hij laat onvruchtbaar wie Hij wil... Hij is de Alwetende en is tot alles in staat'' Je moet in de islaam vrede hebben met QADR! dat betekend vrede hebben met de voorbeschikking van Allah swt. trouwens ik val niemand aan ik wilde alleen wel een naseeha geven (verduidelijking) want er zijn veel mensen ONTWETEND op dit gebied... wat mensen doen met die naseeha die ik geef moeten ze natuurlijk zelf weten... maar ik heb mijn plicht als moslima volbracht en de rest kan er mee doen en laten wat ze willen Maryam; waar komt jou text vandaan? wat is jou bron?
Niet-nederlandse tekst verwijderd Soms is het voor iemand die niet in zo'n situatie zit heel makkelijk om zo te spreken. jij bent immers degene die net een gezond kindje heeft gebaard en neit de gene die al jaren lang verlangt naar een kind waarbij het maar niet lukt. Natuurlijk is alles het lot (vergeet niet nederlands te schrijven) maar men kan wel moeite hebben met zijn of haar lot..we zijn allemaal mensen.. misschien kun je in het vervolg gewoon met kleine letters schrijven..het komt zo schreeuwerig en betweterig over zuster..ondanks dat het wellicht niet je bedoeling is..
Meiden ik wil me niet in dit onderwerp mengen, want Allah weet het beste en ik geloof niet dat we eruit komen wat er wel en niet is toegestaan. Wat ik wel even wil zeggen....zullen we weer even goed opletten dat we alleen maar Nederlandse woorden gebruiken? Onze afspraak met de mod's begint weer een beetje te versloffen en ik zou het zooooo jammer vinden als ons topic daardoor straks misschien dicht moet! Dank jullie wel allemaal.