Ik vind de reacties van Oemmujahid kwetsend, ook al bedoeld ze het misschien niet zo, het komt best hard aan bij iemand die al jaren bezig is om een kindje te krijgen als Allah het wil. Mag een mens geen (sabab) doen = (arabische woord voor -mogelijkheid/mogelijkheden) doen om toch een kind te kunnen krijgen met behulp van Allah, en door een eventuele vruchtbaarheidsbehandeling? Een vraag aan Oemmujahid, kun je anders ook uitleggen waarom het wel gedaan wordt in een land als Saudie Arabie? Dat van friemelen aan je vagina is echt zo'n BULL.... als je wat mankeert daar of je hebt last van jeuk or what so ever, dan ga je toch ook naar een dokter om er naar te kijken. Kom op zeg! @Tir, ik hoop als Allah het wil dat jullie zoontje heel snel de oude mag worden, en dat hij gauw beter wordt, en je er weer lekker van kan genieten thuis. Raar dat je niet bij hem mag blijven in het ziekenhuis. En aan alle anderen die bijna moeten bevallen, spannend! Hier wel allerlei krampen en steken en andere toestanden, maar nog geen vruchtwater, weeen of slijmproppies gezien En Allah weet het Beste!
Ik heb eigenlijk wel een opmerking over de gedachte dat als iets in Saoudie Arabie gebeurd dat het dan meteen Islamitisch correct zou zijn...das natuurlijk niet zo. Het is het meest Islamitisch land maar er gebeuren daar vast en zeker genoeg dingen die Islamitisch niet correct zijn dus het is geen graadmeter om iets als halaal of haraam te zien. En nog een opmerking: nu wordt oem aangesproken op iets wat afkomstig is van een grote geleerde. Het is uiteraard een gevoelig onderwerp maar ik denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat we elkaar hier niet willen kwetsen, slechts 'waarschuwen' en adviseren of niet? Nou, ik hoop dat de 'nare sfeer' er een beetje uit trekt. Moge Allaah ons leiden en ons als steun voor elkaar maken en elkaar laten oproepen tot het goede. Weltrusten allemaal...moge Allaah over jullie waken en in het bijzonder over onze kleine Batuhan!
ja dat wou ik ook nog even zeggen..denk niet dat soedie arabie op welke manier dan het voorbeeld is van een islamitisch land. is dat niet het land waar vrouwen geen auto mogen rijden? of uberhaupt de straat niet op mogen zonder een mannelijk familielid anders worden ze opgepakt. Nou heerlijk islamitisch hoor..moeten we vooral een voorbeeld aan nemen. Heb veel aan je gedacht tir..met de wil van Allah is alles goed. Wardi: ooohhhhhh gaan jullie er voor? het lijkt me wel zwaar hoor zo achter elkaar..maar weet niet wat zwaarder is..zo eentje als eslem nu met 2.5 en een baby of eentje van een jaar en een baby... aan de zwangere meiden: kom op joh..bevallen.. het is hoog tijd voor een nieuwe baklava baby
over saoedi was mischien idd een beetje kort door de bocht van me. ik wou eerst ook met overlevingen komen, maar zoals jullie ook weten hebben veel (ook grote) geleerden verschillende meningen.dus schreef mijn eigen "ding" op. dank jullie wel trouwens voor het meedeleven (schrijf ik het goed?hihi)! en wat Wardi al zegt tuurlijk is het niet de bedoeling om elkaar te kwetsen! adviseren en dergelijke is altijd welkom! soms kunnen dingen die hier staan anders overkomen dan ze zijn bedoelt, daar houd ik altijd rekening mee als ik dingen lees. en ja het is idd gevoelig voor me, ik leef er elke dag mee, maar blijf ook erg nuchter en heb vertrouwen in Allah. nou ik denk dat het wel duidelijke is hoe ik (en jullie) er over denken, maar als iemand er nog iets over kwijt wil kan dat natuurlijk altijd! @aan de zwangere, En idd er zijn hier veel meiden op het punt te bevallen wat spannend, ik wens jullie een (ja wat is het juiste woord nou?hihi) goede bevalling met de wil van Allah! ik heb trouwens nog niet geslapen, sinds 2 weken heb ik nieuwe onderburen, en de onderbuurvrouw (ook een zuster) was gisteravond en vannacht buitengesloten, en haar man was er dus niet. hij is trouwens nog steeds niet thuis, en ik wil haar geen zorgen laten maken (mischien een ongeluk ofzo?) dus heb het er niet veel over gehad. ze is net weer weg, ze gaat kijken of haar schoonmoeder thuis is. zo niet dan heb ik haar gezegd meteen weer hier te komen. ik ben benieuwd, die arme schat is ook doodop, ze kon niet slapen van al de zorgen om haar man. o ja heb sinds gisteravond niks meer gehoord van tirtil. het laatste nieuws wat ik weet is dat de kleine met een slangetje extra zuurstof krijgt want dat gaat moeizaam. zodra ik wat meer weet meld ik het meteen! (ik ga zo wel even een dutje doen, maar hou de telefoon naast me) meiden ik wens jullie een mooie dag met de wil van Allah! liefs mounia
dit is et laatste wat ik er over zeg en dan hou ik ook op met deze topic want ik heb der geen zin in zo Ik heb fatwa's van geleerde geplaatst dus lees in het vervolg een bericht eerst goed voor je reageerd ik heb ook meerdere keren gezegt dat ik hier heb neergezet omdat ik jullie wil adviseren wat de geleerde ervan vinden... Dus ga niet zeggen dat IK KWETSEND ben want IK ben niet degene die dat vind, maar de geleerde en idd nogmaals zoals hierboven staat beschreven Saoedi arabie is niet het HEILIGSTE land op aarde dus dat moet je ABSOLUUT niet als leidraad nemen.. en ga ook geen vragen aan mij stellen waarom dit wel en waarom dat niet want nogmaals daar moet je bij de geleerde voor zijn.. Die hebben die fatwa's gegevens. als je vragen hebt verwijs ik je door naar www.al-yaqeen.nl daar staan telefoonnummers etc dat is van Soennah moskee in den haag dan kan je daar je vragen stellen.. Ik ben geen geleerde die je antwoord kan geven... Nou meiden het was kort maar zekker ergggg krachtig ik ben der vandoor en ik kom ook niet meer terug zusterschap is helaas niet het woord voor dit topic.. vergeet niet dat jullie als moslima's open moeten staan voor kritiek... Ik heb 2 fatwa's geplaatst over onvruchtbaarheid.. en ik krijg een storm over me heen... Maar geeft niet de profeet (ons voorbeeld) heeft dat ook zovaak meegemaakt... Ik wens jullie het beste in jullie levens... vrede zij met jullie
@OemMajahid: we weten dat je hier alleen mensen adviseerde.. alleen het kwam er soms misschien een beetje hard uit, om nou meteen weg te gaan.. ja dat is je eigen keus natuurlijk.. en over dat je zegt dat zusterschap niet het woord is voor dit topic vind ik ook een beetje onzin.. omdat er 1 ''discussie'' plaats vind in dit onderwerp.. is het ineens geen zusterschap meer? we geven gewoon allemaal elkaars mening en vertellen hoe we denken hoe het zit. vrede zij met jou.
Oei, dat was juist niet de bedoeling oem. Jammer dat je weggaat, want zoals je zelf zegt, we moeten we tegen kritiek kunnen, dus ook jij ; ) Ik vind het juist een fijn zusterlijk clubje en we hebben wel vaker dingetjes waarvan de geleerden van meningsverschillen. Ik ben trouwens nog helemaal niet achter die adhaankwestie aan gegaan...hoop dat ik dat gauw toch eens doe. Met Allaah's Wil. @Allahinkullu, ja het lijkt me wel wat hoor, maar we gaan er niet bewust voor. Misschien komt het doordat ik nu een makkelijk kindje heb. Hamza is echt een lieverdje, af en toe is er eens wat maar alle Lof is voor Allaah. Hij doet het erg goed en is fijn gezelschap : ) Als het komt (een tweede) dan komt het en zo niet dan niet. Ik ga in ieder geval niet meer aan de pil. Geef borstvoeding en mijn cyclus is nog niet op gang dus wieweet houdt dat de boel voorlopig nog even tegen. En als ik zou mogen 'kiezen' dan wil ik wel in de warmere maanden bevallen, tis hier ijskoud ' s winters, heb Hamza de eerste weken flink in moeten pakken, en in bad doen en verschonen was geen bal aan : ) snel snel snel... Ok genoeg gemekkerd.... Ik hoop dat het beter gaat met Tir en kleine Batuhan. @mounia, rust maar lekker uit. Ik zit nu al met hoofdpijn doordat ik een nachtje niet lekker geslapen heb. Bij mij is het mijn eigen schuld, veel te laat naar bed gegaan en dan eruit voor de nachtvoeding en dan eruit voor het fadjr-gebed en dan weer eruit voor de ochtendvoeding,hahaha. Ja ik verveel me niet hoor : p
ik hoorde het nieuws van Tir gisteren van Allahinkullu kon het niet droog houden stond ik dan met trillende handen mahshi te rollen... we doen hier allemaal doea voor de kleine man met de wil van Allah is hij er snel weer bovenop! Wardi is idd snel als je er nu voor zou gaan en het met de wil van Allah meteen raak zou zijn! Maargoed Firdaous was ook pas 4,5 maanden.. staat je er niet blind op dat borstvoeding dingen tegenhoudt hoor.. was hier beide gevallen niet zo.. Ik ben ook heel benieuwd hoe alles zal gaan met nog een baby erbij... hopelijk eentje die je ook even kan neerleggen met de wil van Allah! Heb het nu al best druk maar ja komt ook door die vreselijke nesteldrang... bij elk krampje denk oh oehhh ja zou het hehe.... Morgen wil ik eigenlijk nog naar de hema voor een voedingsbh... pfff lijkt wel of het niet mag hehe... nou ga weer naar mn kindjes.. mn man staat onder de douche voor vrijdaggebed waar die zo heen gaat en ze breken de boel af... gezellig hoor.. gelukkig werken mn onderburen haha...
@Iman, ja ik weet dat borstvoeding zijn voorwaarden heeft om als 'veilig' anticonceptie te kunnen zien. Maar wieweet doet het toch wat, zo niet dan ben ik heel blij met een tweede : D Ik ben de jongste niet ; ) en wil best graag een groot gezin met Allaah's Verlof. En nu ga ik even mijn badkamer schrobben, zal wel besmettelijk zijn die nesteldrang van je! haha
oemmujahid: het informeren van je zusters van (juiste) informatie is je plicht. Maar het hoort wel op een vriendelijke en zachte manier..zonder de woorden als onwetend naar voren te halen. Daarbij, als je je dan echt zo verdiept hebt in het onderwerp kon je weten dat de meningen verschillen. En waarschijnlijk nemen deze zusters de fatwa's aan van de geleerden die het wel toestaan. Tot nu toe is het zusterschap hier uitstekend hoor...het was/is hier hardstikke gezellig..dus wat dat betreft... niemand heeft gezegd dat zij niet open staat voor kritiek..maar het is natuurlijk de manier waarop.. maar goed..laten we inderdaa dit onderwerp sluiten.. wardi: wat heerlijk dat je zo'n makkelijk kindje hebt..geen slaapproblemen, krampjes en dergelijk dus..masaAllah (wat is de vertaling hiervan?) Met de wil van Allah zul je zwanger worden op he tmoment dat het voor je bepaald is.. hoe oud ben je als ik het vragen mag? hihi of ben ik erg nieuwsgierig.. hier doe ik müslime in de woonkamer in bad..anders si het echt te fris..
@Allahinkullu; ik word van de zomer 30 met Allaah's Wil : ) Een elftal haal ik denk ik niet meer he? : p
tuuuurlijk wel! gewoon nog ff flink doorgaan waarmee je nu bezig bent trouwens meiden.. ik wilde altijd al een kindje uit marokko adopteren, niet vanwege onvruchtbaarheid ofzo.. maar wilde ik altijd al.. zouden jullie nog een kindje adopteren naast jullie eigen kinderen? ik hoorde dat het daar ook veel makkelijker aan toegaat dan hier, iemand daar ervaring mee?
maar idd wie weet... als het zo doorgaat kunnen het er meer worden dan 11 maaruhhhh dat zien we dan wel hoor.... na deze ff rustig aan met de wil van Allah
hahaha, met Allaah's Wil meiden...wieweet : D @moesje, ja dat wil ik ook graag, als ik eenmaal een ervaren mama ben wil ik hier ook een kindje adopteren, en dan heel jong zodat ik haar of hem borstvoeding kan geven en het daarmee een verwant wordt waarmee mijn eigen kinderen niet mogen trouwen..dan zijn het echte broertjes en zusjes zegmaar : ) En dat is natuurlijk ook handiger dan zijn ik en/of mijn man een mahram van het kindje, ook belangrijk aangezien we ervan uitgaan dat hij of zij volwassen wordt en er dan bepaalde regels gelden in omgang tussen mannen en vrouwen...
weet jij een beetje hoe het proces gaat? of heb je je daar nog helemaal niet aan gedacht? heb je daar ook wachtlijsten van 2 jaar of langer?