thee met met suiker of een zoetje?

Discussie in 'Voeding' gestart door Debbie81, 7 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Herkenbaar dus!

Het meeste fruit ligt hier buiten de koelkast. Maar bijv. bessen en druiven of komkommer gaan een aardige tijd onder de warme kraan.

In de horeca vraag ik ook altijd om een ongekoeld flesje appelsap. Is dat er niet, dan nemen we thee.

Kind van zijn moeder, haha!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Grappig! Diksap lusten ze hier niet, maar ze vinden allebei aanlenglimo met warm water lekker. Vooral zelfgemaakte, van sinaasappel- of citroensap met wat suiker en warm water (is een Indonesisch drankje, djeroek panas).

3. adi

adi Niet meer actief

Grappig, ik ben thuis echt van de koudere dranken, en de kinderen dus ook. Maar misschien wordt hun voorkeur ook beinvloed door de ouders, want bij ons liggen de meeste spullen in de koelkast. Bij een beetje warm weer ook alle fruit (behalve appels en bananen)

4. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Hier ook, mijn dochter vind ook koud water het lekkerst. Maar ik denk inderdaad dat de voorkeur van de ouders hier in mee zal spelen.

5. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    #25 Sandana, 9 apr 2013
    Laatst bewerkt: 9 apr 2013
    ik ben het niet met je eens, dit is glycemische index:
    De glycemische index (GI) geeft een inschatting voor de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt als iemand koolhydraten heeft gegeten. Koolhydraten die snel worden afgebroken tijdens de spijsvertering en hun glucose snel afgeven in de bloedbaan hebben een hoge glycemische index, terwijl koolhydraten die langzaam afbreken en hun glucose geleidelijk aan het bloed afgeven een lage glycemische index hebben.

Produkten met een lage GI zijn dus de langzame koolhydraten die juist een goed verzadigingsgevoel geven! En dat zijn juist gezonde produkten als volkoren brood, peulvruchten en fruit.
    Produkten met een hoge GI zijn de slechte suikers...
    Noot: de GI kan veranderen als je voedsel op een bepaalde manier klaarmaakt en de snelheid van iemands darmen.

6. zogelukkig

Ik denk dat DM hoog bedoelde.

7. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.354
    0
    0
    Ik zou persoonlijk geen van beiden geven.. En gewoon thee of water, niet eens een zoet smaakje maar gewone thee en dan verdund met water (of gewoon niet zo sterk).
    Ik snap dat hij wellicht gewend is geraakt aan bepaalde smaken, maar die dingen kan je denk ik ook wel weer afleren met wat geduld.. Ik denk niet dat een kind zoveel suiker nodig heeft als ie zo jong is :) Ik hoop dat het lukt, succes!

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Niet alles met lage GI is meteen ook goed. Fructosestroop heeft ook een lage GI, maar is wel een van de veroorzakers van de huidige overgewichtproblemen.

Zo simpel is het niet. Fructosestroop heeft een lage GI, en dat zou volgens deze redenatie dan goed zijn. Klopt niet, het is juist wel heel slecht voor je. Een van de nadelen van zoetmakers (dus niet alle koolhydraten!) met een lage GI is het doorvreeteffect. Je lichaam voelt de verzadiging niet en daarom blijf je doorgaan met het drinken of het snoep. Daarom is agavestroop dat vreemd genoeg in gezondheidswinkels vekocht wordt ook zulk tuig.

GI is handig om te weten voor diabeten, maar GI bepaalt niet of een voedingsmiddel automatisch 'goed' of 'slecht' is. Dan moet je naar veel meer dingen kijken. Thee met een snufje suiker is niet per definitie slechter dan thee met een beetje honing. Met theeen die van zichzelf al zoetig smaken kun je daarnaast rustig aan de zoetekauw afwennen door geleidelijk aan minder er in te doen.

Palmsuiker vind ik lekker in hartige gerechten en op brood, maar in thee, toch apart smaakje hoor.

9. zogelukkig

De GI van HFCS is 73 en dus HOOG!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #30 dirksmama, 10 apr 2013
    Laatst bewerkt: 10 apr 2013
    HFCS wordt in Europa niet gebruikt.

Het beste is om gewoon minder zoet aan te wennen.

Eigenlijk maakt dat hele GI gezeur weinig uit voor een kopje thee van een kind. Wat veel vervelender is dat cariesbacterien dol zijn op elke soort suiker die je aan hun drinken toevoegt.

11. zogelukkig

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je hebt drie sooten HFCS, alleen de minst slechte met 50/50 glucose/fructose is toegestaan. High Fructose Corn Syrup (HFCS) en Glucosefructosestroop | Miss Natural Lifestyle

Maar zoals ik schreef echt 'gezond' en erg zoet gaan sowieso niet samen. Cariesbacterien lusten overal wel pap van.

13. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    bedankt dames voor jullie reacties

ik ben abosluut geen voorstander van zoete dranken bij de kleine man hoor!
    Hij heeft vanaf dat ie diksap ging drinken het gelijk heel erg verdund gekregen. ik denk zelfs 1 deel op 15 delen water.
    Thee hebben we heel lang geprobeerd zonder zuiker en dat vind ie echt niet lekker.
    Dat snap ik op zich ook niet van hem want het is totaal geen zoete kauw. (hij krijgt trouwens maar een half schepje suiker in zn thee van 150cc)

Hij is ook zonder problemen over gegaan van groei melk naar gewone melk. Ik vind daar zelf nogal wat verschil tussen zitten kwa zoetig betreft. groeimelk vind ik vrij zoet en gewone melk niet.
    Dus zoveel suiker krijgt de kleine man niet binnen op een dag.
    koekjes eet ie bijna niet. Hij krijgt ze wel maar knaagt dan de helft op en dan heeft ie genoeg.
    Krijgt trouwens regelmatig een soepstengel ipv een echt koekje.

hiermee wil ik alleen zeggen dat we er al heel erg op letten wat ie aan suiker binnen krijgt.

en van dat caries betreft daar maak ik me meer zorgen over.
    Ik weet idd alles wat je aan zoetigheid in bv de thee gooit dat een extra aanslag op je tanden is.

Heb vandaag een klein beetje honing geprobeerd en dat vond hij ook lekker in zn thee.
    Het was zo'n klein beetje dat ik bijna geen verschil proefte.
    Hij twijfelde eerst wel maar dronk het daarna toch op.
    Dus ga toch eff kijken of ik hem steeds minder kan geven en hopelijk kan ie daarna zonder zoetigheid.
    Dat is ook mijn uitgangspunt altijd geweest.

14. zogelukkig

Ik denk altijd maar zo: 'wat je niet aanleert, hoef je ook niet aan te leren'.

Zoals is al eerder zei zou ik op zoek gaan naar een infusion met een zoete smaak uit de natuur.;)

15. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    #35 Sandana, 10 apr 2013
    @ dirksmama
    hoe verklaar je het hoge verzadigingsgehalte van de lage GI suikers dan met jou weinig/lage verzadiging?

De Miss Natural waar jij een link van hebt staan is wel voor kokosbloemsuiker lees ik.
    Suiker met een vreemde nasmaak - Miss Natural Lifestyle

Ik denk dat je gewoon ongeraffineerde suikers moet nemen. Natuurlijk... geen suiker is nog beter.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En daar heb je een heleboel echt lekkere soorten van! Ga eens kijken bij een speciaalzaak, je verbaast je over de keuze!

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik kan het niet verklaren, maar hoor van alle kanten waarschuwingen tegen fructose als het niet in fruit zit. Mijn arts waarschuwde dat vooral je triglyceriden omhoog schieten met fructose. Nou is dat niet iets waar baby's zich druk over hoeven te maken.
    Maar ik ken wel mensen die enorm zijn gaan jojo-en nadat ze suiker blindweg gingen vervangen door honing. Zoet afwennen, of nooit aanwennen is toch het gezondste lijkt me.

18. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    #38 Sandana, 10 apr 2013
    Sorry... wat is een infusion?

In kokosbloesemsuiker zit trouwens 80-85 % sucrose, 6-8 % glucose en 5-12 % fructose. Erg weinig fructose dus ;)

19. zogelukkig

Nooit van gehoord?
    Kruidenthee is natuurlijk een stom woord, want waar is de thee?
    Kruidendrank mag, maar dan liever infusion.

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

Mijn man en ik houden beiden van lekker gekoeld drinken, maar Thirza wil alles lauw hebben...
    Dus ik maak hier de diksap, thee, melk en alles wat ze verder nog maar drinkt ook een beetje warm ;)
    Voorlopig is het hier nog niet over :D

Deel Deze Pagina