School zet kinderen van wanbetalende ouders apart

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 5 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

School zet kinderen wanbetalers apart
    Een maatregel om wanbetalers aan te pakken, heeft op een school in Bathmen voor veel ophef gezorgd. Dat schrijft de Telegraaf. Kinderen van ouders die het overblijfgeld niet betalen, worden daar sinds kort apart gezet van de andere kinderen.

De school is het zat is dat steeds meer ouders niet of niet op tijd betalen voor het overblijven. Dat staat te lezen op de website van De Dorpsschool.
    Als een kind één keer overblijft zonder dat daarvoor betaald wordt, dan wordt het kind apart van de rest van de klas gezet. Komt het kind dan nog eens zonder dat ervoor betaald is, dan worden de ouders gebeld om het kind op te komen halen.
    School: we kunnen niet anders
    In de Telegraaf zegt directrice Karin van Mullekom van De Dorpsschool dat het apart zetten van kinderen 'een noodingreep' is. "We hebben één keer iemand apart gezet en sindsdien is er keurig betaald." Ze zegt te snappen dat het een impopulaire actie is, maar niet anders te kunnen nu al twee jaar lang niks werkt om de betalingen te laten voldoen.
    De brancheorganisatie Vereniging Openbaar Onderwijs is kritisch over de maatregel. "Kinderen mogen niet de dupe worden van nalatige ouders", zegt de organisatie tegen de krant. Van Mullekom snapt de ophef niet en denkt niet dat het apart zetten van een kind als traumatisch kan worden ervaren. "We laten heus geen kleuters alleen zitten. Dan is er een leerkracht bij."

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Slecht om het zo op te lossen

Ik zou gewoon direct de ouders bellen om het kind op te halen

Kinderen apart zetten vind ik niet kunnen

3. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Vind het ook wel heel erg!! Traumatisch zal het niet zijn, maar zo'n kind staat toch wel flink voor gek bij de rest denk ik, dat wil je een kind toch niet aandoen als het zijn eigen schuld niet is?!

4. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.138
    113
    Happyland
    Wie weet dat die ouders dan wel gaan betalen, ik snap die school wel hoor.
    En dat kind zal er niks aan overhouden.

5. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ik zou als school gewoon zeggen dat overblijven niet mogelijk is en dat het kind opgehaald moet worden.
    persoonlijk stoor ik mij vreselijk aan mensen die de rekeningen niet betalen maar wel vinden overal recht op te hebben.
    Ik vind met alles, dus ook bij dit, niet betalen geen rechten!

6. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    @brenda1976 Ja dat ben ik met jou eens, en is ook een goede oplossing! Beter dan dat kind apart zetten vind ik

7. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Precies, vind het heel flauw dat het kind nu de dupe wordt van het wanbetalen van de ouders.

8. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ben ik niet helemaal met je eens. De oudere kinderen krijgen dit echt wel bewust mee en als hun zelfvertrouwen/eigenwaarde al laag is dan zal dit voor hun zeker wel een nasleep kunnen hebben.

9. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Wel jammer dat het zo 'moet'
    Het kind is de dupe er van.
    Zou ook best pesten in de hand kunnen werken.

10. Chaea

Chaea Niet meer actief

Dat vind ik ook,

ze straffen hier mee de kinderen, terwijl het onder de volwassenen geregeld moet worden.

11. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    Er bestaat ook zoiets als automatische incasso.

12. Dana

Dana Niet meer actief

Inderdaad, maar dat is best duur voor een school want je moet betalen per incasso.

Ik vind het geen manier, bel dan op en laat het kind meteen ophalen. Een kind apart zetten is in mijn ogen toch een soort straf voor als het kind zelf wat fout doet, wat de ouders doen daar kan een kind niks aan doen.

13. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Dus ze gaan de kinderen straffen voor iets wat de ouders doen?

Vind het zielig! En een ongepaste manier om dit op te lossen!

Voor mij een reden om mijn kind niet naar die school te doen!
    Owh en niet omdat ik de rekening niet betaal hoor:D

14. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Het kind is hier nu de dupe van, en het lijkt me voor het kind zelf ook verschrikkelijk om apart gezet te worden!

Hier werken ze met een strippenkaart die vooraf gekocht wordt. Geen strippenkaart = niet overblijven. Maarja, dan stuur je kinderen dus de straat op als ze niet mogen blijven. Of dat nou zo'n goede optie is?

15. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Vind dit ook niet echt een oplossing, maar ik zie bij mij op school ook wel dit pronleem, hoor! Wij krijgen als leerkracht steeds de strookjes om mee te geven aan de kinderen met het tegoed en sommigen lopen gewoon bijna 10x achter!

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Belachelijk!

Hier zijn ze op school overgestapt naar het betalen via rekening bij het overblijven ( voorheen hadden we zo'n kaart ). Maar ik heb nog geen 1 rekening gezien! Ook niet na meerdere keren aandringen.
    Nou dan niet hoor, ik hoor volgende maand wel weer een keer.
    Maar goed, ik ben dus ook een 'wanbetaler' en zou not amused zijn als ze dit bij mijn zoon zouden doen ( en dat is nog vriendelijk uitgedrukt ).

17. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.138
    113
    Happyland
    En als ze je zouden bellen dat je meteen je kind op moet halen, hoe zou je daar op reageren?

18. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.138
    113
    Happyland
    Wat kost het eigenlijk om je kind te laten overblijven?

19. tulip

tulip Niet meer actief

ik zit tegelijk dat ik dit lees de herhaling van gepest te kijken. Ik zie al helemaal voor mij dat kinderen die apart zitten gepest gaan worden om het feit dat de ouders geen geld hebben en arm zijn. Niet dat dat het geval hoeft te zijn, maar dat is ws wel de conclusie die de kinderen eraan hangen.

20. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier een euro per keer. Voor ons niet zoveel, we zijn 2 euro per week kwijt.
    Heb nu een ' achterstand ' van 24 euro. Ik denk dat ik het volgende week maar gewoon in een enveloppe aan de juf geef.

Deel Deze Pagina