Hallo allemaal, Ik zit al een tijdje op hetzelfde voedingsschema voor mijn dochtertje. Ze is 11 maanden oud. 07.30u Papfles (180cc water/Nutrilon/3 schepjes Bambix) 09.00u Fruithapje (meestal vers fruit) 12.00u Flesje (180cc water/Nutrilon) 15.30u Flesje sap met soms een babykoekje of rijstwafel 18.00u Warm eten + yoghurt met roosvicee 19.15u Flesje (180cc water/Nutrilon) Wat moet ik hier in veranderen? Hoor dat ik ook met de flesvoeding moet afbouwen maar wat is dan de beste verdeling en moeten er ook andere dingen bij? 2 Fruithapjes ofzo? Heb geen idee. Alvast bedankt. Liefs, Iwish
Hoi, Het schema van mijn dochtertje is: 9 uur bordje pap (dus geen fles) of boterham (maar meestal pap) 11 uur fruit met wat gewone halfvolle melk in haar beker hierna gaat ze lekker slapen 13 uur / half 2, 2 boterhammen of 1 boterham en wat fruit bijv banaan of nectarine of meloen met gewone halfvolle melk of roosvicee rond 15 uur gaat ze weer lekker slapen 17 uur groentehap met een toetje 18:30 a 19:00 fles 200 ml Misschien heb je er iets aan! Wij zijn echt gewoon gestopt met de fles tussen de middag geven en ze vindt het brood en fruit veel leuker dan de fles! Groetjes
Ik zou idd gaan beginnen met smiddags een broodje ipv de fles kv. Wij hadden toen ong het volgende schema -> 06.00/06.30 Melk ong 165cc. 08.30/09.00 Fruit zoveel ze wilden. 10.30/11.00 Melk ong 135vcc. 13.00/13.30 Paar hapjes brood met boter en soms iets van beleg (net pas gestart ook toen later dus meer hapjes geworden), slokje water/thee/sap. 14.30/15.00 Melk ong 150cc. 17.30/19.30 Avond eten 'met de pot mee' zoveel ze wilden, ong 100cc melk. 20.30/21.00 Melk ong 165cc. Nachtvoeding als ze willen, 135cc melk.
Oh ben vergeten erbij te zetten dat ze na haar middagflesje ook nog een boterham eten met smeerkaas/appelstroop of smeerleverworst. Daarna drinkt ze met warm weer nog een klein beetje sap. Liefs, Iwish
Ow aha, nou dan zou ik het gewoon zo houden en als je wil zou je dan evt de flessen wat kleiner kunnen maken, maar volgens mij kan je ze ook gewoon zo houden hoor ! Beleg doen wij eigenlijk gewoon alles !
Ziet er opzich goed uit. Ik zou alleen bij de lunch eerst 1a2 boterhammen geven, en dan nog een half flesje (120/4) na. Je zou ook kunnen beginnen met (volle/halfvolle) melk. Ons CB raadde aan om daar vanaf 11 maanden mee te beginnen. Dus bijvoorbeeld een beker/fles gewone melk bij de boterham, ipv poedermelk.. 's ochtends mag je ook een boterham of een bord pap geven, maar een flesje vond ik zelf ook wel makkelijk. Maar heb je het idee dat het ergens een probleem hebt? Want het ziet er wel ok uit..
Vanaf 1 jaar hoeven ze eigenlijk nog maar 300 cc zuivel te hebben, dus dan zou je aan 2 x 100 of 150 met wat yoghurt voldoende hebben. Wij geven sinds haar 1e verjaardag smorgens met het wakker worden (om 6 uur) een flesje van 120 (omdat ik dan nog niet aan het brood wil gaan zitten). Als we dan opstaan om 7.00 uur, (ze slaapt nog eventjes tussendoor) krijgt ze haar boterham, soms met nog wat drinken. 9.30 fruit 12.00 1 of 2 boterhammen (wat ze lust) met 120 cc melk 15.00 thee/water/sap met krentjes/koekje/soepstengel/cracker 17.30 warm eten + toetje 18.30 flesje thee of sap , tandjes poetsen, boekje lezen en naar bed om 19.00 uur Wij zijn eigenlijk vrij abrupt gestopt met die laatste fles. Maar omdat het meer een gewenning was dan honger, hebben we er nog even een vervanger in de vorm van thee of sap voor in de plaats gedaan. Ook omdat mama het wel gezellig vind . Op het cb waren ze hier overigens heel fel (die ene wijkverpleegkundige ) dat ze na het jaar geen flesjes meer hoeft. Melk kan ook uit een bekertje gegeven worden, 100/120 cc is tenslotte maar een klein beetje eigenlijk. Rietjesbekers zijn weer wel oke, die zijn goed voor de mondspieren. We oefenen hier dus wel regelmatig met gewoon drinken uit een beker en met een rietje, maar zolang ze nog niet goed drinkt, krijgt ze het nog even in kleine sapflesjes.
Hier is het schema met 11 maanden: 08.00 boterham+beker halfvolle melk of bord pap 180cc 10.30 crackertje/ontbijtkoek/rijstewafel oid met sap 12.00 1,5 boterham+fles 150 cc 15.00 fruit+ sap 18.00 warm eten 250 gram + kwark/yoghurt