Starten met bijvoeding - 2 vraagjes

Discussie in 'Voeding' gestart door nelta, 15 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Mijn zoontje krijgt sinds 2 weken een fruithapje 's ochtends en sinds vrijdag ook een groentehapje rond een uur of zes.

Het eten op zich gaat prima; hij vindt tot nu toe alles lekker en eet al best een behoorlijke hoeveelheid. Verder krijgt hij BV.

Sinds we met de bijvoeding zijn begonnen moeite met poepen en ook last van krampjes. We zijn tuurlijk nog maar net bezig, maar hoe lang zou dit kunnen duren. We hebben hem vandaag trouwens pruimen gegeven, in de hoop dat dat wat laxeert.
    Hoelang zou het duren voordat zijn darmpjes gewend zijn aan bijvoeding en hebben jullie nog tips voor de krampjes

Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk vers te maken. Ik las op internet dat je een fruitpapje 24 uur in de koelkast kan bewaren. Nu had ik vanmiddag alvast abrikoos gepureerd voor morgen bij oma en dat lijkt toch wel wat te verkleuren. Is het nu nog goed?

2. tulip

tulip Niet meer actief

het verkleurt idd, het ziet er minder smakelijk uit, maar het is nog goed hoor. Beetje doorroeren wil ook wel helpen of volgende keer een paar druppeltjes citroensap erdoor. Daar proef je niks van, maar het gaat wel de verkleuring tegen.

Weinig nieuwe banaan geven dat werkt stoppend. Een echte rijpe banaan (dus zo'n vies bruinig ding) werkt vaak laxerend. Verder in kleine beetjes opbouwen, hier heeft het een paar daagjes geduurd, weekje misschien.

3. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Hier heeft het denk ik 2 weekjes geduurd dat hij moeilijk kon poepen, soms had ie echt keuteltjes. Veel afwisselen en inderdaad geen banaan geven. En bij het fruithapje kun je ook een paar druppels vers sinaasappelsap doen (ik pers een sinaasappel en giet het sap door een zeefje), dat werkt ook laxerend. Ook deed ik een beetje (10cc) extra water bij de melk. Na die paar weekjes is ie opeens heel veel gaan poepen, eerst had hij 1x per twee of drie dagen een poepluier, nu wel 3 per dag.

Fruit is inderdaad nog gewoon goed, het is alleen verkleurd. Een paar druppeltjes citroensap kunnen inderdaad helpen! Zelf doe ik dat nooit, het is immers alleen de kleur die veranderd is.

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ok dan krijgt hij morgen gewoon die abrikoos. Groente kan je toch ook 24 uur in de koelkast bewaren? (ik had nog wat worteljes over van vandaag).

Afwisselen doe ik al. Gisteren nog wel banaan gegeven. Daar zal ik nu wel weer even mee wachten. En kleine beetjes, daar is meneer het niet mee eens. ;)

5. tulip

tulip Niet meer actief

bedenk mij ineens wat hier hielp bij de ontlasting: een paar druppeltjes zonnebloemolie door de groentenhap. En ik gebruikte als het heel erg was (dus wel persen, maar niks eruit krijgen) kindicol van vsm. Dat is geen laxerend middel, maar het maakt de ontlasting alleen zachter.

6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wat olie door de groentehap doe ik idd ook, maar ja dat krijgt hij pas sinds vrijdag. Verder gebruik ik Cinababy van VSM bij krampjes en dat lijkt ook iets te helpen.

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hij had trouwens net echt groene poep :s

8. adi

adi Niet meer actief

Worteltjes werken bij sommige kindjes ook verstoppend. Deze eerste periode is ook goed om te kijken op welke voeding hij zo reageert (andere ontlasting en krampen). Vooral krampen zou die eigenlijk niet moeten hebben. Ik zou zoizo even een paar dagen hetzelfde geven, als je merkt dat ie daarvan krampjes of verstopping krijgt, dan even een paar weken daarmee wachten en opnieuw introduceren.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De verstopping kan liggen aan het soort eten dat je geeft. Niet elk kind kan meteen elke groente of elk fruit verdragen.
    Soms heeft het ook te maken met de hoeveelheid, en raken ze verstopt als ze op een dag teveel bijvoeding in verhouding tot borst krijgen.
    Hier kregen ze de eerste 6 weken maar 1 soort bijvoeding per dag, in het begin groente, na een maand OF groente, OF fruit. Pas toen dat allemaal goed ging kregen ze 2 dingen op een dag.

Wat ook helpt is voor de hapjes eerst een borst geven en na de hapjes als toetje de andere borst. Moedermelk bevat verteringsenzymen, waardoor je kind het allemaal wat makkelijker verwerken kan.

Deel Deze Pagina