Medicatie en borstvoeding?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Laurake, 30 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laurake

Laurake Actief lid

22 mrt 2011
    245
    0
    0
    bediende/opticien/mama/vrouw
    belgië/Riemst
    Hallo,

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om borstvoeding te mogen geven als ik medicatie neem tegen epilepsie??
    Ik neem een therapeutische dosis echt miniem zegt de neuroloog me!
    250 mg keppra en 20 mg frisium.
    Ik heb ook amper 2 aanvallen per jaar dus bijna te verwaarloze.
    Bij de vroeggeboorte van onze 3-jarige zoon was dat helemaal uit men gedachte gegaan en ging ik er van uit dat het wss niet zou mogen omwille van de medicatie!
    Is dat ook zo?
    We zijn nog lang niet zwanger maar ik kijk er toch een beetje naar uit om even borstvoeding te geven zolang ik dan zwangerschapsverlof heb,erna gewoon flesjes:).
    Ik hoop dat ik een beetje duidelijke info heb nagelaten?!

Dank u

Laura

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Ongeacht of het een minime dosis is, moet je kijken of het in de moedermelk terecht komt en hoeveel dat dan is.

Bij Keppra (Levetiracetam) wordt afgeraden om BV te geven. Dit medicijn komt gemakkelijk in de moedermelk en kan nadelige effecten op de baby hebben, zoals braken, diaree, sufheid, slecht drinken.

Bij Frisium (clobazam) kan je overwegen om BV te geven, maar moet je wederom alert zijn op de symptomen die ik hierboven heb beschreven. (overwegen als er geen alternatieven zijn)

Gezien je deze 2 anti-epilepticum gebruik is het helaas af te raden om BV te geven.

Je kan wel met je huisarts of neuroloog in gesprek gaan of je tegen die tijd misschien fenytoïne, valproïnezuur of carbamazepine. (ik weet niet of deze dezelfde werking hebben als de medicijnen die je nu hebt en of ze dus geschikt zijn voor je!) Maar deze mogen wel met BV.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina