deze tijd toch huis te koop zetten en verhuizen??

Discussie in 'De lounge' gestart door Sannehai, 30 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

Hoi dames,

even een vraagje, mijn vriend en ik hebben een heel leuk nieuwbouwhuis op het oog, en daar zouden wij wel heel graag willen gaan wonen.

maar het punt is, durven we nu ons huis te koop te zetten waar we nu wonen, we wonen hier nog niet zo lang, bijna 2 jaar en door de crisis en al dat soort dingen weet ik niet of het wel genoeg op zal leveren.

nu komen er wel binnenkort makelaars kijken om het huis te taxeren zodat we een beetje weten hoe of wat, maar dan nog is het maar de vraag......raak je je huis in deze tijd nog wel binnen een bepaalde tijd kwijt?!

dus mijn vraag, wie heef zn huis ook te koop gezet, of staat het nog te koop van, en binnen hoelang is het verkocht, of hoelang staat het al te koop en is het nog niet verkocht??

want ik weet niet helemaal zeker of we het wel aan durven, dalijk zitten we al vast aan dat andere huis, krijgen we dit huis niet verkocht, de kleine kan ook al binnekort komen dus dat is allemaal even spannend.

Nou groetjes en bedankt!

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik acht de kans wel redelijk aanwezig dat jullie de kosten die jullie hebben gemaakt voor de huidige woning (kosten koper, dubbele lasten, etc.) er niet uit gaan halen als jullie nu al gaan verkopen (na 2 jaar, dat is erg snel). Maar als jullie dit huis echt als HET huis zien, dan zou ik daar wel voor gaan.

En of het verkocht zal worden? Dat ligt eraan, maar het is zeker mogelijk hoor. Hoe lang duurt het voordat de nieuwbouwwoning wordt opgeleverd?

3. Sannehai

@merlijn thnx voor reageren

ik ben ook bang dat we de kosten er niet helemaal uit zullen halen nee, al hebben we wel afgelopen zomer de badkamer helemaal grondig vernieuwd, en een nieuwe c.v. geplaatst, maar of dit genoeg is....?? dat weet ik niet

de bouw van de nieuwe huizen start in januari en zal dan een jaar duren, dus opzich zou je denken nog tijd genoeg om dit huis te verkopen....lijkt mij..?

maar je weet gewoon niet hoe het loopt lijkt me.. :S voor het zelfde geld zitten we straks met 2 huizen..? is dat gewoon de gok die je moet nemen of..??

groetjes!

4. Sannehai

Nog meer mensen hier een idee over...??

reacties zijn welkom...;)

groetjess

5. manytroubles

manytroubles Actief lid

9 dec 2006
    357
    0
    0
    Ik zou de gok in deze tijd niet durven nemen.
    Wij wonen nu bijna 4 jaar in een nieuwbouwwoning maar denken ook na over verhuizen.
    Helaas staan er van ons type woningen er op het moment 3 te koop en een vierde komt binnenkort in de verkoop. Een van de huizen staat inmiddels 2 jaar te koop, de andere twee nu bijna een jaar.
    Het financiële risico zou mij te groot zijn. Wij gaan eerst verkopen en dan pas iets nieuws zoeken.
    Houd er ook rekening mee dat je hypotheek bij een nieuwbouwwoning al gedeeltelijk begint te lopen tijdens de bouw.
    En de uiteindelijke kosten van een nieuwbouwwoning vielen ons best tegen. (badkamer, keuken, muren, vloeren, stoffering, tuin, schuttingen (belachelijk duur) en dan alle ritjes naar de bouwmarkt nog....)

Succes met je beslissing!

Manytroubles

6. Sannehai

@manytroubles,

thnx voor je reactie, hier staan ook wel aardig wat dezelfde soort huizen te koop, en dan ook natuurlijk nog dat je hypotheek va nhet nieuwe huis dan al begint te lopen, dat is iets wat we ook wel moeten bedenken natuurlijk ja. en zowiso alles spullen kosten heel veel geld..

ik ben benieuwd, we zien het wel, we zitten hier opzich nog wel goed, maar deze kans op die plek voor dat geld zit er de komende jaren voorlopig niet in, moeilijk moeilijk moeilijk;) eerst maar eens afwachten wat ze voor het huis willen vragen en hypotheek gebeuren enal...

7. droombeebje

droombeebje Bekend lid

7 jun 2009
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben ons huis ook in de verkoop gehad. En net daarna brak de financiële crisis uit. We hebben hem toen nog acht maanden in de verkoop gehouden en wel wat kijkers gehad, maar nooit een bod. Het elke keer weer poetsen, spanning hebben en daarna weer die teleurstelling heeft er bij ons voor gezorgd dat we het huis weer uit de verkoop hebben gehaald. Dit mede op advies van de makelaar.

We zaten echt niet te hoog qua prijs, maar de makelaar gaf bij ons aan dat we echt heel erg moesten zakken als we een bod uit wilden uitlokken, zo'n 15.000 euro lager dan onze vraagprijs op dat moment. En dan gaan er met de onderhandelingen nog eens wat euro's af. Wij zagen dat niet zitten en dus hebben we het huis uit de verkoop gehaald en wachten we op betere tijden.

Ik denk zelf dat jullie met twee jaar wonen de kosten koper en de verbouwing in jullie huis er niet uit gaan halen in deze tijden. Maar je zult moeten nadenken of je een verlies op de koop toeneemt en hoeveel verlies je wilt lijden.

Ook even afwachten wat de makelaars gaan zeggen die jullie huis komen taxeren, maar wel een beetje oppassen, want die houden meestal een wat hogere prijs aan. Let er ook even op wat het inhoudt als je je huis weer uit de verkoop haalt, want zijn dan de kosten die de makelaar rekent. Wij hadden dat van te voren goed afgesproken, maar het kostte ons nog ruim 500 euro.

Ook kun je gaan praten met de makelaar die de woningen aanbiedt waar jullie wel wat voor voelen. Ik ken namelijk iemand in onze vriendengroep die een deal heeft gesloten. Als hij zijn huis niet verkoopt en de opleverdatum van de nieuwe woning is aangekomen, dan neemt de makelaar zijn oude huis over tegen een vooraf afgesproken bedrag.

Succes ermee!

8. Sannehai

@droombeebje

vervelend dat jullie je huis uit de verkoop hebben moeten halen, en ik snap dat het echt niet leuk is, steeds poetsen spanning en dan levert het niets op!

jullie vrienden hebben dan wel een goede regeling getroffen met de makelaar.

er is nu oo kzo iets als no risck clausule, dat betekend ook dat als je je eigen huis niet verkocht krijgt je het andere huis niet hoeft te kopen,

maar voor hoevere dat bij nieuwbouwhuizen op gaat weet ik ook niet... omdat je natuurlijk al kosten maakt voordat je er echt woont...

ik denk ook dat ze wel makkelijk een hogere prijs aan zullen nemen ja, omdat ze dan denken dan zet je je huis lekker bij ons te koop, en dan er dalijk achter komen dat je het helemaal niet voor die prijs verkocht krijgt..

we zullen gewoon even zien en afwachten:)

9. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Hier speelt dit ook. Wij moeten echt verhuizen het huis is veel te klein. Maar durfden dit ook niet.
    Toch gaan we wel binnen nu en 3 maanden het huis te koop zetten, en dan staat het maar lang te koop dat zien we dan wel weer.
    Ik zou alleen zeker niet al een ander huis terugkopen, dat lijkt me in deze tijd een slecht idee.
    Ik zou eerst gaan verkopen, en als dat gelukt is pas een nieuw huis kopen!

10. Sannehai

@anastasia

ja dat is dus het punt, anders hadden we dat zowiso gedaan, eerst eigen huis verkopen dan pas ander huis kopen, maar dit word nieuw gebouwd en als wij dus niet zeggen van we kopen het, dan gaat het zo door naar de volgende en dan is de kans verkeken.

en in die buurt voor die prijs nieuwbouw, dat is gewoon de komende jaren hier verder niet meer

dus dat is een beetje moeilijk kiezen...:S

11. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik zou in deze markt ook absoluut niets nieuws kopen voordat ik mijn oude woning had verkocht, hoor. Clausules of niet; op 1 of andere manier ben je als koper altijd de pineut als het niet gaat zoals gehoopt.
    Daarbij lijkt de kans me inderdaad erg klein dat je je kosten er nu al uithaalt bij je huidige woning, zeker omdat de huizenprijzen momenteel zeker niet stijgen... Mocht je een heel optimistische makelaar treffen met de taxatie, dan zou je je misschien daar nog op kunnen baseren in je beslissing het wel of niet te doen, maar mijn persoonlijke mening: verder dan je huidige woning te koop zetten zou ik nog even niet gaan.

Heel veel succes met je beslissing!

12. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    Ik vind het moeilijk om te zeggen, wij hebben een huurhuis. Wij durven juist in deze tijd geen hypotheek te nemen, dus we huren nog lekker.. vind het prima zo! ook nieuwbouw huis.

Maar ik kan je dus geen tips geven.
    Denk zelf dat ik eerst mn huis zou verkopen, voordat ik een ander huis zou nemen. Ik zou het risico niet willen nemen dat je straks met dubbele lasten zit en wie weet voor hoelang!!

Dan zou ik anders liever 2 jaar ofzo wachten, wat is nou 2 jaar.. vliegt voorbij de tijd!

succes met deze moeilijke beslissing!

13. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Een vriendin van mij zit nu met 2 huizen.
    De makelaar had gezegt...ziet er goed uit, ben je snel kwijt.
    Nu zit ze al 3 kwart jaar met een dubbele hypotheek en kunnen ze maar net rond komen.

Ik zou eerst je huis verkopen en dan pas een nieuw huis kopen.
    Tenzij je de dubbele lasten makkelijk kan betalen.

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Tsja, ik begrijp je dilemma. Maar ik bekijk het héél zwart-wit: als jullie straks eventuele dubbele lasten niet kunnen betalen, niet doen. Mochten jullie dat eventueel wèl kunnen opbrengen voor langere tijd dan zou ik wel de gok wagen. Maar houdt er zeker in deze tijd rekening mee dat het (de kosten) altijd tegenvalt en vrijwel nooit meevalt.

Succes!

15. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    kiss dit is JUIST een tijd om een huis te kopen vanuit een huurpositie omdat de huizenprijs zo laag staat!

Verder is een vriend van ons makelaar en hij heeft ons ook geadviseerd om zeker niet te kopen. Dus ik denk dat hij wel verstand van zaken heeft. We zetten eerst alles te koop en dan zien we wel.

En wat andere ook zeggen. tenzij je 2 jaar lang dubbele lasten unt betalen, zou ik zeker niet al een nieuw huis kopen.

16. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    Anastasia, ik weet dat de huisprijsen nu lager liggen. We zijn ook wel bij hypotheek verstrekkers geweest. Maar ze adviseren ons om te wachten tot we meer zekerheid hebben. Mn schoonzus is ook hypotheek adviseur en zegt ook dat het beter is om even (half jaar- jaar- 1,5 jaar) te wachten.
    De reden: mn vriend heeft een jaar contract en ik een half jaar contract.

Natuurlijk kijken we wel rond hoor! Genoeg huizen gezien, maar durf het niet zo goed.. eerst meer zekerheid met onze banen. Mn vriend werkt bij een grafisch bedrijf, al veel bedrijven zien strandden in deze tijden. Dus we wachten nog even, hihi.

17. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    ok kiss dat maakt het verhaal idd wel anders!! :) Kan me indenken dat je eerst zekerheid qua baan wilt hebben. !!

18. Sannehai

dames thnx voor al jullie reacties...

wij kunnen geen dubbele lasten betalen voor 2 jaar.... we laten ons gewoon nog even adviseren over hoe of wat en dan kijken we.

ik denk ook dat het beter is om dit te laten schieten, jammer maar wil natuurlijk geen schulden...

19. marg1981

marg1981 Actief lid

15 aug 2007
    204
    0
    0
    midden-nederland
    Ik heb mijn huis wat ik samen met mijn ex heb, te koop staan vanaf december. Weinig kijkers gehad en vraag me af of ze inderdaad nog komen. Uiteindelijk denkt iedereen inderdaad: eerst eigen huis verkopen dan huis kopen en volgens mij is dit een van de oorzaken dat die hele huizenmarkt zo op slot zit.
    Momenteel woon ik ali illegali in een 2 kamerappartement, maar gezien een kleine op komst is dit niet ideaal natuurlijk. Dus zijn mijn vriend en ik hard op zoek naar een plekje voor ons drietjes, aanvankelijk huur maar om toch hopelijk wat sneller een plekje te krijgen overwegen we nu ook koop. Ik heb vanaf oktober vorig jaar dubbele lasten want ik betaal én mijn huurappartement én de helft van de hypotheek nog mee. Ideaal is het niet, en pittig was het zeker in het begin. Maar nu is het wel goed te doen. Het is gewoon jammer dat ik zoveel geld kwijt ben aan een huis waar ik niet meer in woon en ook niet meer in wíl wonen.
    Als mijn vriend en ik een huis zouden kopen dan zit ik net als nu met dubbele lasten. Wat ik al zei, niet ideaal maar mij houdt het niet tegen om de mogelijkheden daarvan uit te zoeken. Het is sowieso nog maar de vraag of je in deze tijd een nieuwe hypotheek kan afsluiten als je al gedeeltelijk hypotheekhouder bent van een te koop staand huis, maar goed daar hebben we de hypotheker voor die het ons morgen hopelijk allemaal uit gaat leggen...
    Als je écht graag voor dat nieuwbouwhuis wilt gaan, jullie tijdelijk dubbele lasten kunnen draaien eventueel (in het ergste geval) en het sowieso nog gebouwd moet worden, dan zou ik die stap wel nemen... Maar zo is die keus voor iedereen anders...

20. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Wij waren in de mogelijkheid om vanuit huur ons eerste koophuis te kopen. Ideale tijd voor starters. Gelukkig vast contract binnen onderwijs, dus hypotheek was makkelijk te krijgen.

Onze huurbaas heeft ons huidige huis te koop gezet, voor een heel vriendelijk prijsje omdat hij er snel vanaf wil. Het staat nu zo 3 maanden te koop. Er komen elke week wel kijkers, maar tot nu toe verder geen interesse...erg jammer voor de huurbaas. Wij hadden namelijk ook wel verwacht dat het snel weg zou zijn i.v.m. goede prijs en ligging.

Als dit huis van onszelf was geweest, dan had ik het eerst te koop gezet en pas na verkoop zelf op zoek gegaan.

Succes ermee! (Enne, als dit nieuwbouwhuis het niet wordt, zul je altijd zien dat er over een tijdje wel weer een ander droomhuis voorbij komt!)

Deel Deze Pagina