hoe organiseren jullie het huishouden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebeertje, 1 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    Ik ben echt een slechte huisvrouw :)
    Ik werk zo'n 3 dagen in de week maar huis is het echt een rommel met 2 kinderen.
    Overal staat was, kom er vaak niet aan toe het op te ruimen.
    Overal ligt speelgoed, als je het opruimt, is het na een korte tijd weer een rommel.
    Het aanrecht staat vol met vaat omdat de vaatwasser nog vol staat.
    De eettafel ligt vol met opgevouwen kleren, post etc.
    Kortom, het huis is een bende...
    Durf al haast niemand meer uit te nodigen thuis, vooral vriendinnen zonder kids ergeren zich, en dat hoor je dan weer van anderen.

Dus mijn vraag; wanneer doen jullie wat in het huishouden, hebben jullie tips?
    Ik heb geestelijk best zwaar werk, werk ook onregelmatig. Als ik vrij ben kan ik mij ook vaak gewoon niet er toe zetten om iets te gaan doen en dan blijft het liggen zodat het werk alleen maar meer wordt, en ik daardor er nog meer tegen op zie om te gaan beginnen.

2. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Ik lees mee :)

3. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Toen ik moeite mee had ging k een dagplanning bijhouden met tijden wanneer wat te doen en dan lukte het wel. Nu heb ik me vaste dagen voor dingen. Zoals dindag uitgebruid schoonmaken en zuigen, vrijdag stoffen en zuigen, zaterdag wassen daarnaast doe ik elke dag opruimen en direct na het eten afwassen.

K had er ook heel veel moeite mee maar nu gaat het wel beter omdat k orde heb, om dat te krijgen werkte voor mij het beste om dus op te schrijven met tijdschema wat k moest doen.

4. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    ok, dat is ook wel een goeie!
    Zo stom he dat je je er gewoon niet toe kan zeen :(
    Ik wil wel, maar weet gewoon niet waar te beginnen...

Hoe doen jullie dat me speelgoed van de kinderen? Veel boven zetten en af en toe wat omruilen?

5. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    Partime werkende moeder en echtgenote
    twente
    ik heb een zoontje van 2,5 jaar en een tweeling van nu 7 maanden ik werk 4 dagen x 5 uur. dus 20 uur per week.
    Maandag ben ik vrij. mijn zoontje gaat dan 2 uurtjes naar de creche dan doe ik stoffen zuigen en dweilen... en de rest van de dagen doe ik alles een beetje verdelen en dan het weekend als mn man thuis is doe ik alles uitgebreid... speelgoed idd uitzoeken waar ze het meest mee spelen dat laat je beneden en de rest hup naar boven in een kast of achter een schot oid...
    en.... met kinderen in huis is het nooit supernetjes...altijd wel ergens vette handjes op vlekken in kleden en kleren... hoort er nu eenmaal bij..als ze het niet kunnen aanzien dan moeten ze maar wegblijven.. ik en mn kinderen wonen hier en niet zij ......

6. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik werk ook onregelmatig en heb lichamelijk maar ook geestelijk soms best zwaar werk. Ik werk overigens 18 uur per week.

Mijn planning:

Maandag: Week boodschappen, beneden alles nat afnemen, stofzuigen en dweilen. Het toilet beneden en boven doe ik dagelijks. De keuken maak ik direct na het eten schoon. De vaatwasser draai ik standaard s'avonds na het eten en pak hem de zelfde avond ook uit. De was draai ik wanneer er voldoende is voor een wasmachine. Na het wassen hang ik het direct op of doe het in de droger.

Dinsdag: Was bijhouden en opruimen evt stofzuigen en dweilen + toiletten.

Woensdag: Doe ik boven nat afnemen en stofzuigen/dweilen + de bedden verschonen en de badkamer.

Donderdag: Beneden stofzuigen/dweilen.

Vrijdag: weekend boodschappen en opruimen.

Weekend: waar nodig ruim ik op, was ik en stofzuig ik.

Ik werk de post direct weg, was vouw ik op en pak ik in de kast. Speelgoed heeft een vaste plek in huis en ruim ik met Esmee op voordat ze naar bed gaat.

Hier is het eigenlijk routine geworden. Lijkt veel werk maar alleen de maandag en woensdag is het iets meer werk. +/- een uur extra.

Elke dag een halfuurtje en je komt een heel eind!

7. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    met de franse slag :D

8. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    ik werk zelfs nog niet eens heb nog geen baan gevonden, en ik had tot een tijdje terug echt nooit de energie ervoor.. deed ook maar wat... nu was ik elke dag 1 wasje , heel soms sla ik een dagje over als we bijv hele dag weg zijn, maar over het algemeen als ik 1 per dag doe (uitzondering dan als beddengoed ook moet) is het redelijk opgeruimd qua was...

om de dag haal ik alle was van zolder en ruim ik alles in een keer op...
    elke dag even stofzuigen en om de dag dweilen (beneden dan want boven doe ik wat minder vaak..dat wel haha)
    stofzuigen en dweilen doe ik expres pas savonds zodat het ook netjes is als mijn vriend thuiskomt, en niet de kleine nog de hele vloer onder eten kan smeren bijv haha
    anders vind ik het sonde van mn tijd als je het na een uur niet meer ziet (hoor van meer vriendinnen dat hun dat ook zo doen zodat ze zelf nog wat ervan kunnen genieten savonds)

elke avond ruim ik de vaatwasser in zet ik aan en sochtends ruim ik hem uit... als er nog meer afwas dan staat gooi k dat meteen weer erin zoadt het opgeruimd staat (dat is ook pas sinds een paar maanden hoor daarvoor stond alles ook continue vol met vaat waardoor ik dan weer geen puf had eraan te beginne)

om de paar dagen de wc evn schoonmaken heb ik echt een hekel aan maar eigenlijk als ik eraan begin is het zo gedaan ..

badkamer doe ik niet zo heel vaak moet ik bekennen maard at heeft er ook mee te maken dat de wasmachine en een kast in de weg staan en ik hem dan maar half kan doen als mijn vriend het niet even opzij kan zetten... dat werkt niet motiverend voor mij want ik wil het dan ook echt helemaal doen...

net als ramen zemen doe ik gewoon als het een tijd geleden is en t me opvalt dat het vies is maar met zon weer als laatste tijd laat ik dat mooi voor wat het is sonde van mn tijd ;)

stoffen doe ik om de dag even met vochtige doek over de kastjes en tv en tafels... zo gedaan.. en als je het bijhoud valt het mee..

elke dag even aanrecht en kastjes en kookplaat met natte doek..

eerst kon ik het echtn iet bijhouden moest zo wennen aan mn rol als moeder en als het dan nog vol stond met vaat ofzo in de keuken zag ik er zo tegenop, maar nu merk ik als ik er aan begin dat het allemaal zo gedaan is, verdeel het gewoon over de dag allemaal...

9. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    en met was opruimen, nemen jullie je kids dan mee naar boven? Of doen jullie dat voor ze gaan slapen? Ik heb de wasmachine en droger in de schuur staan, dus doe beneden de was

10. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik zorg dat de ruimte zoals de woonkamer redelijk opgeruimd is elke dag. Al ligt onze tafel ook vol met post en spullen van Evy.

De vaat doet manlief elke dag omdat ik kook.

Verder doe ik iets wanneer ik zin heb of wanneer het echt nodig is (wc's vind ik het enige echt belangrijke). Dan maar een paar kruimels op de vloer. Vind ik echt niet boeiend.

Meestal in het weekend doen we samen wel iets zoals de bedden, hele huis stofzuigen, badkamer etc.

De was doe ik wanneer er iets ligt om een machine mee te vullen. Opvouwen ben ik heel slecht in. Meestal blijft dat lang liggen op de strijkplank. Maar ja, ik ben de enige die dat ziet. Ook niet boeiend dus.

Ik ga liever een uurtje lezen ofzo als Evy slaapt.

Oke aan mij heb je dus niet veel. Ik kan me er alleen niet zo druk om maken dat het rommelig en niet brandschoon is. Misschien is dat mijn tip :);).

11. mugje

mugje Actief lid

28 jul 2010
    379
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja ik neem me zoon mee naar boven, die "helpt" met inruimen van de wasmachine en mag hem aanzetten enzo.

Was vouw ik beneden! Strijk niks!

12. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Wij doen in principe elke zondag samen het huishouden (dus het soppen van keuken, wc en badkamer, stoffen, stofzuigen, etc.). Tussendoor, dus eind van elke dag, ruimen we op zodra de kleine op bed ligt. Overdag schuif ik het speelgoed gewoon aan de kant (als ik erg enthousiast ben ruim ik het af en toe ook wel echt op), want zodra hij weer uit bed is komt toch alles weer te voorschijn :D
    Aangezien Sil nogal grijpgraag is, is onze tafel om die reden bijna altijd leeg (erg goed systeem, hahaha), maar anders wordt dat ook maar 1 keer per week echt opgeruimd, hoor. Al doen we wel als er visite komt dat we alles op een hoopje gooien en ergens 'verstoppen', hahahaha!

13. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    ik baal er gewoon van dat anderen zo lopen te zeuren, die weten helemaal niet hoe het is om EN te werken EN alles in he huishouden te doen.
    Mijn man werkt lange dagen, die doet dus 0,0 in huis en weekenden ben ik of werken, of alleen omdat manlief moet voetballen of naar het voetbal toe moet.

14. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Waar je dus eigenlijk mee moet beginnen, is vooral niets aantrekken van wat een ander vindt. Die weten het altijd beter bij een ander. Weet je, stop lekker je energie in de dingen waar jij weer energie vandaan haalt. En wat dat dan ook is, dat is belangrijk. Voor het oog een beetje opruimen/ soppen en de rest komt over een jaar of 18 wel als de kids het huis uit zijn en hun rommel meenemen. ;)

Heb je trouwens wel eens een schoonmaaker overwogen? Kost je wel wat centjes, maar dan ben je er ook vanaf.

15. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    ik zou me als eerste niet zo druk maken om wat anderen erover te zeuren hebben... het gaat erom hoe jij het wil hebben, en als jij er een dag geen puf voor hebt dan laat je de boel gewoon de boel dat doen wij ook weleens hoor...
    als ik een keer slecht geslapen heb plus nog een vervelend jengelig meissie de hele dag om me heen heb en ik ook nog eens een hoop boodschappen bijv heb gedaan dan denk iko ok weleens laat maar zitten dit word niks zo...
    dan doe ik de dag erna gewoon wat grondiger..

hier is het wel zo dat als er bijv verjaardag is of visite komt we wat meer nog doen, de eettafel hier staat bijv mn laptop op door ruimtegebrek en ligt ook post en losse rommel dat schuifi k normaal gewono opzij en maak 3/4 van de tafel leeg en dit ligt dan bij de muur de kant zeg maar haha maar dan wat geordener...
    als er mensen komen ruim ik het echt uit het zicht :p
    maar dat is mijn gebrek aan motivatie om mn papierwerk goed op te ruimen en bij te houden, daar zie ik altijd tegenop omdat het soms lastig is met rekeningen die extra komen en ik even door debomen dan het bos niet zie :p
    als ik alles netjes kan betalen heb ik er geen last van namelijk hahaha

16. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Wat bij mij helpt is om zo vroeg mogelijk aan de slag te gaan. Dus na het ontbijt meteen even bedenken wat je die dag gaat doen (of de avond ervoor dan ben je er nog beter op ingesteld).

Zelf doe ik eerst de dagelijkse dingen: afwasje, wasje draaien, de vloer en wat opruimen indien nodig dan doe ik (meestal om de dag) een wat grotere klus zoals badkamer, alles nat afnemen, bedden verschonen, keuken uitvoerig poetsen, etc.

Als dat gedaan is dan is het bij mij nog geen 12 uur en de rest van de dag heb ik geen huishouden meer aan mijn hoofd. Alleen nog koken en savonds de droge was opvouwen en opbergen (maar wassen doe ik niet dagelijks, 3 keer per week meestal.

17. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- België
  18. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Ik werk 24 uur per week, op ma/woe/vrij.

Maandag : komt de schoonmaakster, zij doet alle HH klussen in huis (afstoffen, woonkamer/keuken zuigen & dweilen, wc's, badkamer, slaapkamers afstoffen, hele bovenverdieping zuigen & dweilen, alle deuren in het huis nat afnemen, de lambrisering nat afnemen, de trappen zuigen en dweilen en iedere week een grote klus als bijv. ramen lappen, de keuken soppen, strijken)

Dinsdag : zuig ik de beneden verdieping, draai een wasje en vouw deze op.

Woensdag : zuig ik de beneden verdieping.

Donderdag : zuig ik de beneden verdieping, draai een wasje en vouw deze op en ik doe de wc's.

Vrijdag : zuig ik de beneden verdieping.

Zaterdag : zuig ik de beneden verdieping en de boven verdieping en draai zoveel wasjes tot de wasmanden leeg zijn en vouw het ook direct op.

Zondag doe ik niets.

Ik zuig iedere dag de beneden verdieping omdat we 2 honden die het een en ander aan haar en zand naar binnen lopen.
    De vaat zet ik direct na het eten in de vaatwasser, zet hem aan en mijn man pakt het schone spul uit.

19. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ik heb 3 kids, werk 18 uur en heb een huis met 4 verdiepingen maar een schema heb ik niet.
    Ik ren gewoon door het huis en kijk waar er wat gedaan moet worden en dat doe ik. Als de meiden op school zitten meestal en m'n kleine neem ik gewoon overal mee naartoe. Soms doe ik wat als hij slaapt. Mijn man werkt 35 uur en die doet ook veel. Hij doet bijv de was erin, ik eruit, hij hangt op en ik vouw op, maar net hoe het uitkomt en zo gaat dat hier met echt alles. Ik begin met koken en alshet zo uitkomt, maakt hij het af. We doen dus alles samen en dat scheelt echt heel veel!

20. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik werk 3 dagen en we hebben een meisje van bijna 2. Mijn man heeft een eigen zaak en doet niets in het huishouden dus doe alles alleen. Een schema heb ik niet, maar ik hou alles (nou ja bijna alles ;)) 'gewoon' goed bij. De toiletten elke dag, even met een fles wceend onder de rand, glorixdoekje erover en klaar. Verder kook ik elke dag, na het eten speelt mijn man even met onze dochter en ruim ik de tafel af, vaatwasser inruimen, fornuis en aanrecht schoonmaken, vuilnis naar buiten. Daarna meisje in bad, dan poets ik gelijk de badkamer of ruim boven de schone was in de kasten. Op mijn vrije dagen doe ik stoffen, stofzuigen en dweilen, boven en beneden en in het weekend nog eens stofzuigen en verder tussendoor als het nodig is. Bedden verschoon ik 1x per week op woensdag, wassen doe ik bijna elke dag, soms 2 machines, gelijk ophangen, wegvouwen, strijken doe ik gemiddeld 2x per week.
    Post die binnenkomt sorteer ik gelijk, rekeningen apart, reclamefolders splitsen in wat ik wil lezen en wat gelijk bij het oud papier komt.
    Moet zeggen dat ik er redelijk veel tijd aan kwijt ben, zeker met de boodschappen erbij, een groot huis, daarbij nog leuke dingen doen met mijn dochter, maar ik kan absoluut niet tegen een rommelig huis.

Aan de andere kant, als jij het niet erg vind, moet je je niks aantrekken van wat anderen ervan zeggen hoor! Maar als het jou stoort, moet je toch af en toe gewoon wat discipline erin houden... gewoon ergens beginnen en volhouden, dan komt de rest vanzelf!

Deel Deze Pagina