Theine vrije thee

Discussie in 'Gezondheid' gestart door germa1986, 31 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. germa1986

germa1986 Lid

30 jan 2015
    10
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

ik ben een echte theeleut en vroeg mij af of jullie weten welke theine vrije thee er allemaal te koop is? Hebben jullie suggesties behalve rooibos?:)

2. Elf84

Elf84 Niet meer actief

#2 Elf84, 31 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2015
  3. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik drink graag 'Yogi tea' maar alle merken hebben best veel kruiden theetjes toch, even een paar van die gemengde doosjes halen, weet je zo wat je lekker vindt.

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik drink brandnetelthee, kamillethee en lindenbloesemthee.

5. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bij de ah staat het standaard voor op de verpakking :)

Eigenlijk kan je zeggen, het zijn vooral de theesoorten zonder thee :D. Dus kruidenthee gaat goed, of inderdaad rooibos. Al moet je bij rooibos soms opletten, Lipton heeft bijvoorbeeld een (overigens heerlijke) rooibos spices variant, maar daar zit ook zwarte thee in, dus ook theine. Maar Lidl en Aldi hebben super lekkere rooibos vanille thee, zeker de moeite waard om te proberen. Speciale avondthee-melanges gaan vaak ook goed, bijv. ah huismerk.

In groene thee zit overigens wel theine, dat weet niet iedereen.

6. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Je kunt alle kruidentheeën drinken. Zolang er maar geen zwarte of groene thee in zit. Keus te over dus. Kijk eens bij een biologische winkel, daar hebben ze vaak een enorm assortiment aan heerlijke thee :)
    Ik drink al 15 jaar nauwelijks nog zwarte thee. Alleen op m'n werk heel af en toe.

7. Tylmare

Tylmare Fanatiek lid

24 sep 2014
    1.111
    333
    83
    Vrouw
    Gastouder
    Amersfoort
    Zwarte en groene thee mag best, maar niet teveel. Net zoals met koffie.

Let wel op kruidetheeën van bijvoorbeeld Yogi en Pukka, zijn inderdaad enórm lekker en caffeïne/theïnevrij maar er zijn kruiden en specerijen die worden afgeraden tijdens de zwangerschap.

Zelf drink ik momenteel vooral kamille, rooibos, munt en groene/witte thee.
    Ik heb een heel arsenaal kruidentheeën maar wil dit eerst met de verloskundige overleggen hoeveel kwaad dit kan voordat ik daarmee door ga :)

8. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Wat voor theeën zijn dat dan? Ik drink bijna alle kruidenthee gewoon, als ik ze niet drink is dat omdat ik ze nu niet lekker vind, niet vanwege ingrediënten.
    Zo heb ik het vorige zwangerschap ook gedaan. Ik merk dat de lijst met dingen die niet mogen steeds langer wordt. Ik geloof dat je helemaal goed zit als je gewoon normaal doet en met mate.
    Voor de duidelijkheid: ik rook niet, drink niet, doe geen drugs, eet geen vlees, niets rauws, niets waar alcohol in zit.

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Je kunt niet alle kruidenthee zomaar drinken hoor. Er zijn kruiden die worden afgeraden tijdens de zwangerschap.

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Google gewoon even de namen van de kruiden en je vindt allerlei info.

Edit:

"Van veel kruiden is bekend dat ze schadelijk kunnen zijn voor het ongeboren kind. Uit voorzorg is het aan te raden om geen, of alleen in beperkte mate anijs, venkel- en kaneelthee drinken als je zwanger bent.

Ook als je niet zwanger bent is het verstandig uit voorzorg niet lange tijd achter elkaar veel van deze kruidenthee te drinken

Voor kruidenthee met zoethoutextract gelden dezelfde risico’s voor de gezondheid als bij zoethoutthee."

BRON: Kruidenthee | Voedingscentrum

11. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Ik vind het echt te ver gaan om werkelijk al die ingrediënten te gaan googlen. Ik drink vooral water en als ik thee drink steeds een andere soort thee. Met mate dus. Niks aan de hand lijkt me.
    Het lijkt wel alsof je steeds minder "mag", beetje hysterisch vind ik dat ;)

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Nou, het Voedingscentrum is niet 'alles googlen'. En daar staat bijvoorbeeld dat je geen venkelthee en geen anijsthee moet nemen. Dus ook geen theemix waar dat inzit.

13. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hier hou ik dus echt geen rekening mee. Bij mijn dochter ook niet gedaan. En nu ben ik geen liefhebster van uitspraken van dat iets niet schadelijk is 'omdat oom Karel ook 105 is geworden ondanks dat hij dagelijks een pakje zware jongens wegrookte'. Maar het al dan niet gezond geboren worden hangt echt niet af van die paar bakjes thee die je op een dag drinkt.

Je kunt echter wel kruidentheetjes drinken als je dat een beter gevoel geeft. Ook kaneelthee trouwens. Om een miskraam te krijgen van kaneel moet je ongeveer een hele vrachtwagen per dag aan kaneelpoeder binnen krijgen.

Relax!

Zou ook niet alles van het voedingscentrum serieus nemen. Die nemen het op voor E nummers boven de chia zaadjes ed. Gewoon je logische verstand gebruiken en een lekker bakkie thee drinken. Eventueel met een puntje appeltaart inclusief kaneel bij ;)

14. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Van cafeïne (en theïne) kun je met je eigen gezonde verstand ook wel bedenken of je dat zo'n klein foetuslijfje en hartje aan wil doen... Het is bekend dat het door de placenta heen gaat en als het op een volwassen mens al uitwerking heeft, denk je dan dat het een baby onberoerd laat?

Iedereen moet het voor zich weten, maar ik heb de cafeïne (en theïne) lekker laten staan. Kleine moeite. Net zoals dat ik me prima red zonder venkel en anijs.

Ik snap dat je niet te spastisch moet zijn. Ik eet dus ook rustig een klein beetje kaneel ergens doorheen. Maar geen kaneelstokjes. Basilicum doe ik moeiteloos door een pastasaus, maar eet ik me ongans aan pesto? Nee. En zo kan ik wel ff doorgaan...

15. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Mag basilicum nu dan ook ineens niet meer?? Haha gelukkig dat ik niet al die dingen bij hou. Ik zou er helemaal gestoord van worden haha.

16. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Gevonden:
    Zelfs op de site van het voedingscentrum staat dat je venkel, kaneel en basilicum tegenwoordig gewoon mag gebruiken. Enkel voedingspreparaten worden afgeraden met die spullen er in.

17. tantetil

tantetil Bekend lid

1 jan 2010
    768
    162
    43
    Vrouw
    Noord Holland
    Pickwick heeft ook een lekkere thee, volgens mij heet het fruitfusion.

18. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Wat kan ik wel en niet eten tijdens mijn zwangerschap? | Voedingscentrum

Bij de keukenkruiden staat dat venkel mag. Maar bij de thee staat dat venkelthee en anijsthee niet mogen.

19. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens

Maar hoe logisch is dat als op dezelfde pagina ook nog eens staat bij de kruiden dat normaal gebruik van venkel, salie, dragon, anijs, basilicum, pesto en kaneel geen kwaad. In die twee van Pickwick of nog erger: Lipton zit amper een serieuze hoeveelheid kruiden waardoor dit nog steeds onder normaal gebruik behoort.

Maar goed, haha je hoeft het niet te drinken :p

20. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Kamillethee en muntthee.
    Verder staat t in de biowinkel altijd op de verpakking en hebben ze ook veel keus.
    Vaak staat er ook 'infusion' op, das dan meestal thee van alleen fruit, dus zonder 'thee' erin!

Deel Deze Pagina