Speen zojuist weggegooid...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Yukl, 20 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

Yukl Niet meer actief

Vanmiddag na het middagslaapje van mijn zoontje zei ik hem dat hij eigenlijk te groot is geworden voor een speen en dat deze eigenlijk voor baby's zijn. Toen heb ik hem voorgesteld alle spenen weg te gooien (hij slaapt met 2 spenen ;)). Hij stemde in en gooide ze zelf weg. "Dag speen!" Daarna papa gebeld en verteld.

Dus... ben benieuwd vanavond :D

2. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Ja,ik ben ook benieuwd.Of hij vanavond slaapt.

Hier het probleem dat de oudste 5 is en nog steeds duimt.
    De jongste duimt niet en pakt niet eens de duim.Dus die doet helemaal niets:D

3. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik ben twee weken geleden opeens rigoreus gestopt met zn speen geven. En ik moet zeggen dat dat wonderbaarlijk goed gegaan is. Na twee avonden huilen bij het in slaap vallen omdat ie zn speentje wilde, kraait ie er nu niet meer naar.

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ruim een half uur gehuild... En toen van vermoeidheid in slaap gevallen. Vond het wel moeilijk hoor, hij was echt heel erg verdrietig. :(

5. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Herkenbaar, hier met Pasen gezegd dat de paashaas de spenen kwam ophalen en deze bij de babies zou brengen. Had me voorbereid op een hele week slapeloze nachten maar het tegendeel was waar: middagslaapje in de wandelwagen (dagje uit) een half uur om haar speen gejengeld, 's avonds 20 minuten gejammerd en daarna dagelijks erom gevraagd maar zeker niet meer gehuild. Vond het die eerste dag zooooo moeilijk maar het ging gewoon vlekkeloos. Hou gewoon je verhaal vol nu, mijn dochter is precies 1 maandje jonger zie ik, dus ze snappen echt wel hoe of wat nu. Veel sterkte, komt goed als je nu even doorzet!

6. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ach, wat sneu dat ie zo moest huilen.. Hier ook ineens weggegooid paar maand geleden. Ze had hem weer eens stuk gebeten en ik had van te voren al verteld dat dit haar laatste speen zou zijn (levensgevaarlijk!).
    Het is een dag of 3 drama geweest, vooral 's avonds. Daarna werd het elke avond iets beter. Zo zielig vond ik het! Maar ze is er uiteraard gewoon vanaf gekomen. Toch even doorzetten ben ik bang.
    Hoop dat hij gauw lekker slaapt! sterkte..;)

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    #7 Athina, 20 mei 2011
    Laatst bewerkt: 20 mei 2011
    oh moeilijk he. Wij zijn er met 19 maanden mee gestopt indertijd - maar ik moest mezelf echt inhouden om de speen niet terug te geven. Later ook op momenten als ze hard viel ofzo - want ze was altijd gelijk getroost met de speen :p nu moest het echt opgelost worden met 'alleen' kusjes en kroelen.
    Maar oke, ik vond het uiteindelijk meevallen - voor haar zelf hihi. Fae sliep altijd met 3 speentjes - één in de mond en in ieder handje één. En dan lag er vaak nog één in bed. Als ze de kans kreeg hield ze die ook vast.
    Wat handig had moeten zijn (altijd een speentje kunnen vinden in bed) ging uiteindelijk een beetje tegen werken (altijd 3 of 4 speentjes in bed móéten hebben...

maar oke -einde ego-

ik hoop dat het verder goed en hij niet vanacht verdrietig wakker wordt ofzo! succes!

8. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Dapper hoor.... hier durf ik het voorlopig nog niet aan :D

9. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

En hoe is het gegaan vannacht?

Hier nu precies een week van de speen af. Opzich gaat het redelijk, alleen slaapt hij de laatste nachten weer erg onrustig, maar Finn is altijd een slechte slaper geweest, dus kan ook daardoor komen.

Finn heeft ook alleen de 1e 2 nachten gehuild voor het slapen, daarna was het over. Af en toe vraagt hij nog om Nene (zn speen) en zeg ik waar is ie? En dan zegt hij pullebak:)

Hopelijk hebben jullie een goede nacht gehad!

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

De nacht was goed gelukkig :) Maar hij slaapt altijd wel netjes, op een af en toe een fase na. Alleen vanochtend werd hij als gebruikelijk om 6 uur wakker en normaal doezelt hij dan altijd weer even verder met de speen. Nu dus niet, nu ging ie jammeren. Hm, toen kreeg ik toch wel een beetje spijt zo op de vroege ochtend ;) Nu niet meer hoor, het is echt tijd dat we dit doen.

Pfoe, vandaag komt oma oppassen, ben benieuwd. Was misschien niet zo handig van me om juist nu die speen weg te laten, maar dat besefte ik me veel te laat.

11. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    knap hoor :)
    bij mn oudste zoon zat die speen ongeveer vastgeplakt aan zn mondje , toen hij 3,5 was zijn we een weekendje bij mijn ouders geweest en heb ik hem daar in de keuken gelegd , is de hond ermee vandoor gegaan .... en we hadden geen reserve speentje voor hem meegenoen , wel van zijn broertje maar die was toen net 4 weken oud dus had een heel klein speentje . van mij mocht hij die toen gebruiken maar dat was geen goed idee want hij was te klein .
    hij is toen gewoon gaan slapen zonder mopperen :D
    volgende dag mijn vriend gebeld dat ie de speentjes die thuis lagen ook maar weg moest doen .
    paar maanden later gingen mijn ouders verhuizen en kwamen ze hem tegen onder de koelkast haha

de jongste heeft zijn speen kapot gebeten dus die hebben we toen maar weg gegooid en hij heeft er niet meer om gevraagd toen hij was toen net zo oud als jouw kindje :) dus prima leeftijd :)

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    O wat knap! Als ik dit soort berichten lees denk ik dat ik nu eigenlijk ook echt moet doorzetten... Onze zoon is 2 jaar en 3 maanden dus die kan je echt wel wat duidelijk maken. Maar hij is er lichtelijk verslaafd aan, slaapt ook met 2 spenen in bed. Zelfs in zn slaap zie je m zoeken, haha!
    Ik probeer het te beperken tot de slaapjes, maar hetw erkt gewoon ook erg goed als hij verdrietig is, moe, hangerig, dreinerig, overstuur, boos.... gebruikte jij ze toen ook of echt alleen bij de slaapjes?
    Ik ben ook een beetje bang dat ik weer zal zwichten bij een huilbui om zn speen.... terwijl je weet dat t direct over is als hij m krijgt... zwak he?

13. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    mja als je m weggooit en ook de reservespeentjes kan je er een gevond voor troost :)
    Ik heb wel s gezien dat mn knullen probeerden te duimen maar dat duurt 4seconden en dan is t klaar haha
    blij toen want ik op mn 27e duim ook nog wel s als ik heeel moe ben of verdrietig :(

14. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ druif: ik gaf hem echt alleen in bed, nooit overdags. Op het KDV doen ze dit wel af en toe trouwens, als hij niet uit een huilbui komt. Ben dus benieuwd hoe het daar zal gaan, zonder speen in bed...
    Wat wij deden is de spenen op zijn kamer laten. Dan grijp je er denk ik ook minder makkelijk naar. Ik moest er ook aan wennen om hem zonder speen te troosten als hij verdrietig of moe was, want het is toch heel makkelijk en effectief zo'n speen, maar nu mis ik hem niet meer eigenlijk.

15. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Het gaat heel snel hoor, dat ze geen speen meer hoeven. Mijn dochter was ook echt heel verslaafd. Wij lieten de spenen ook boven en mijn dochter ging af en toe uit zichzelf naar boven, pakte haar speen, sabbelde een paar keer en kwam dan weer beneden:D
    We gebruikten hem ook in de auto (was ze lekker rustig:)) en als ze ziek was.
    Maar ze kan blijkbaar ook getroost worden zonder speen:$:D
    Ik vond het op het moment heeeeeel zielig maar ben achteraf erg blij dat we hebben doorgezet. Sommigen vonden het erg zielig om zo cold turkey te laten afkicken maar ik moest wel. En als ze er een trauma aan over heeft gehouden betaal ik de therapie wel later;)

16. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Hier kwam de speen ook regelmatig overdag tevoorschijn. Hij lag vaak gewoon beneden en dus pakte hij hem regelmatig. Toch is Finn nu veel rustiger, zo zonder speen. Ik hoef hem minder te troosten dan met speen...hij wordt minder boos en komt er net zo snel weer uit:)

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Jeetje.... wat een openbaring om te lezen...!
    Dus wrs vind ik het moeilijker dan hij?
    Ben vandaag de hele dag zonder hem op pad geweest en toen ik thuis kwam zag ik m alweer zitten met zn speen... gewoon tijdens het spelen! Zonder reden dus... gewoon voor de lekker..!!
    Niet zo verantwoord van pappa ;). Ik irriteer me daar dan aan, vind het sowieso geen gezicht zo'n "ouder" kindje met speen.
    Misschien moet ik ook cold turkey afbouwen? Vind het doodeng!!

18. tulip

tulip Niet meer actief

hier zat er een kleine beschadiging aan, omdat ze erop beet. Toen heb ik hem zelf iets verder kapot gemaakt;) en laten zien. Uitgelegd dat die voor baby's waren. Ik dacht, we proberen het gewoon, ze heeft er 2 keer omgevraagd en verder niet meer, niet gehuild ook. Als ze was gaan huilen had ik het nog niet door kunnen zetten hoor, dat weet ik zeker. Ze was toen net 2. Ik had voor mijzelf de grens bij 3 jaar gelegd.

19. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Wij hebben zo rond z'n eerste verjaardag echt bewust afgesproken dat we de speen niet meer buiten bed zouden geven. Toch is het er toen in geslopen dat we 'm meenamen onderweg, voor het geval hij moe zou worden ofzo ;) Dat doen we nu nog, maar we geven 'm nooit meer, omdat het niet meer in ons systeem zit. Hij is immers ook zo getroost door even op schoot te nemen of met een knuffel/kus.
    Stoppen met de speen in bed, daar zie ik nog steeds tegenop :) Ik denk dat we nog even wachten tot hij alles nog wat beter begrijpt (hij is nu 19 maanden, dus ik denk dat ik hem nog max. 5 maanden geef) en dan vind ik het mooi geweest en gaan we een mooi verhaaltje verzinnen. Of we wachten nog iets langer en geven de speen aan de Sint mee, haha!

20. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ druif: ik zou beginnen met de speen overdags niet meer te geven. Cold Turkey inderdaad, maar dan alleen overdags. Mijn zoontje, ook speenverslaafd, accepteerde dat direct. Al was hij toen wel een stuk jonger, iets ouder dan 1 jaar geloof ik. De speen leggen we op een vaste plek neer als hij uit bed komt.

@ MvS: ik wilde inderdaad ook wachten totdat hij het wat beter zou begrijpen. En dat moment kwam voor mijn gevoel dus nu, met zo'n 28 maanden.

Deel Deze Pagina