onderzoek na miskraam

Discussion in 'Miskraam' started by banaantje, May 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. banaantje

banaantje Lid

May 12, 2011
    6
    0
    0
    NULL
    Rotterdam
    Hallo,

Ik heb ik oktober een miskraam gehad met 8 weken en nu op moederdag weer eentje met 6 weken. Ik heb al een gesprek met de gynaecoloog gehad en zij geeft aan dat ik nu recht heb op onderzoek.
    Omdat het gesprek zo'n beetje langs me heen ging, komen de vragen nu pas in me op.
    Kan iemand mij vertellen wat ik kan verwachten van het onderzoek. Ze had het over een ofo onderzoek. Ik heb al informatie opgezocht, maar de informatie die ik kon vinden leek vooral over vruchtbaarheid te gaan.
    Ik schrok wel toen ze vertelde dat we dan een half jaar niet zwanger mogen worden. Wat een moeilijke besissing.

Alvast bedankt!

2. Laus85

Laus85 Actief lid

Nov 7, 2008
    234
    0
    0
    Tandarts assistente
    Zuid-Holland
    Ik heb 3 miskramen gehad en de onderzoeken die ik heb gehad waren bloedstollingsonderzoeken (dus alleen zo'n 8 buisjes bloed afstaan) en ze zei je kan zwanger worden dus er is in principe niks mis met de vruchtbaarheid en ze beschouwt het als pech. Wel bloedverdunners gehad want er kwam niks uit het bloedonderzoek maar ze gaf aan ze testen alleen de meest voorkomende, dus uit voorzorg bloedverdunners omdat mocht ik weer zwanger raken er een betere bloed toevoer is.
    En wij mogen trouwens gewoon zwanger worden, geen wachttijd.
    Sterkte!

3. snelly

snelly Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    1,854
    0
    0
    achter mijn zoontje aan hollen
    ergens in zuid holland
    Hey banaantje, Vindt het een beetje raar dat jij een ofo onderzoek krijgt want volgens mij heb jij geen problemen met zwanger worden maar met blijven toch.

Bij mij gewoon bloed afgenomen en bij mijn man voor div onderzoeken en mag 3 mnd niet zwanger nou dat was niet zo lang toch.

Bij mij kwam er hyperhomocysteïnemie uit daar moet je de methionine belastingstest voor doen.

4. Bij mij hebben ze Prius onderzoek gedaan in het Radboud. Als je leest bij het wie heeft er meerdere miskramen topic, kun je veel teruglezen over de verschillende onderzoeken die meiden met miskramen hebben gehad.

Bij mij kwamen er meerdere dingen uit.
    Ik blijk een halve baarmoeder te hebben, maar 1 eileider, 1 eierstok en maar 1 nier
    ik heb een relatief klein hart, dat ben ik nu aan het vergroten door te sporten (is altijd goed, ook voor de doorbloeding)
    en ook ik heb hyperhomocysteine (toeval hoor dat Snelly en ik dat beide hebben, komt namelijk bijna nooit voor!)

Succes met je keuze!

5. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

Jul 23, 2010
    5,439
    11
    38
    Female
    Nederland
    @Banaantje,
    Wat vervelend allemaal zeg mag je gauw zwanger raken en zwanger blijven, knuffel!

Ik heb zelf 4 vroege miskramen gehad. Ik heb vanaf 31 januari 2011 onderzoeken gehad bij het ziekenhuis/gynaecoloog duurde zo ongeveer 2/3 maanden. Ze begonnen met een gesprek vervolgens een cyclus analyse wilde ze starten en daar tussen door ongeveer 4 inwendige echo's gehad om te kijken naar m'n eierstokken en baarmoeder. 2x bloed wezen prikken voor progesteron en het andere voor de baarmoeder voor een eventuele ontsteking. Dus ziekenhuis in en uit was wel vermoeiend. Als laatst hebben ze de zaad van m'n vriend na gekeken en die moest ook bloed prikken. Vervolgens: geen oorzaak gevonden alleen dat de zwemmertjes wat langzaam zwommen maar dat zou niet uit moeten maken i.v.m de hoeveelheid zaad die ie had. Zo is het eigenlijk bij ons gegaan. Wij moeten nu gaan afwachten en het zou binnen een half jaar zeker moeten lukken zei ze. Dus het is heel dubbel ook omdat ik nog steeds bang ben voor weer een vroege miskraam.. ik droom nu alleen nog maar om zwanger te worden voelt zo machteloos.

Ik hoop dat ze je kunnen helpen in het ziekenhuis. Kop op meid!!

6. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

Jul 23, 2010
    5,439
    11
    38
    Female
    Nederland
    Bij mij beschouwde ze het ook als pech... vind dat zo hard over komen maar ja je doet er niks aan ;)

7. Flavour

Flavour Niet meer actief

Banaantje, kom inderdaad naar het herhaalde miskramentopic. Er zijn veel meer meiden zoals jij, en samen hebben we best een hoop kennis, dus we kunnen je vast helpen.

Nu vast even snel: een halfjaar niet zwanger worden is KUL! Evenals een OFO-onderzoek, want je wordt gewoon zwanger.

Op de site van het NVOG kun je lezen waar je je volgens de Nederlandse protocollen op kunt laten onderzoeken, maar dat is maar een deel van het verhaal, er is veel meer onderzoek mogelijk!
    Kijk hier maar: NVOG

Wat je nu moet laten onderzoeken, en waar je ook recht op hebt, is chromosomenonderzoek. Daar hoef je niet mee te wachten, dat kan nu meteen. Uitslag over 3 maanden, maar als je eerder weer zwanger bent heb je het binnen twee weken. (Wel meteen melden als je een positest hebt, want ze moeten de uitslag dan vervroegd opvragen!)

Ook is stollingsonderzoek verstandig. Dat kan 8 weken na je laatste miskraam. (Dus dat is geen half jaar.)

Wat er ook nu al geprikt kan en moet worden, is homocysteïne, je schildklierwaarden (ook antistoffen) en je vitamines: B11, B12 en B6. Als die waarden afwijken heb je medicatie (schildklier) of vitamines nodig.

Hier lees je welk onderzoek ik allemaal heb gehad en waarom: Herhaalde miskramen - over de weg naar een effectieve zwangerschap » Suus, 5 miskramen

Veel sterkte, en succes. En nogmaals: ga niet een halfjaar zitten wachten op onderzoek, dat is echt nergens voor nodig!

Suus

8. Flavour

Flavour Niet meer actief

Meiden, 1 miskraam is pech, 2 miskramen misschien ook nog, maar 3 of meer, en zeker als ze achter elkaar komen dat is echt GEEN PECH! Dan moet je echt heel grondig gaan onderzoeken wat er aan de hand is. Dat gaat helaas niet vanzelf in Nederland, want er is veel te weinig kennis over herhaalde miskramen, maar met flink wat strijdlust boks je heel wat onderzoek voor elkaar!

Suus

9. banaantje

banaantje Lid

May 12, 2011
    6
    0
    0
    NULL
    Rotterdam
    Wat fijn al jullie reacties! En zo snel ook. Dank je wel!!
    Toen ik al die info over OFO las, vroeg ik me al af wat dat met mij te maken had, aangezien ik wel zwanger kan worden.
    Ik heb dus maar weer het ziekenhuis gebeld en nu krijg ik weer wat anders te horen. Ik heb maandag een gesprek met mijn arts, dus ik hoop dat ik dan wat wijzer wordt.
    We twijfelen nu voornamelijk omdat het zes maanden duurt. We neigen dan meer naar het nog een keer proberen. Maar drie maanden is voor mijn gevoel nog te overzien.
    Nogmaals bedankt voor de reacties en jullie ook veel sterkte.

10. Flavour

Flavour Niet meer actief

Banaan, zelfs drie maanden hoeft niet hoor. Hooguit twee, voor het stollingsonderzoek. Lees je goed in zodat je niet omver wordt gekletst maandag. Onthou goed: als je herhaalde miskramen hebt, zul je vrijwel overal zelf om moeten vragen. Er is érg weinig kennis hierover bij de artsen. Meestal kijken ze naar chromosomen en stolling en als daar niets uitkomt noemen ze het 'pech'. Maar dat klopt echt niet. Als je schildklier niet goed werkt, krijg je miskramen. Bij bepaald vitaminegebrek
    ook. En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Hoor het wel als je nog vragen hebt!

11. Fleurtjes

Fleurtjes Bekend lid

Jun 30, 2010
    668
    0
    0
    NULL
    NULL
    #11 Fleurtjes, May 14, 2011
    Last edited: May 14, 2011
    Bovenstaand is bij mij ook naar geprikt na 2mk. Volgens mij ook nog leverwaardes en 1 of 2 andere dingetjes maar die weet ik niet meer :)

Daarbij heb ik ook een inwendige echo gehad. Ik mocht ook kiezen voor hysteroscopie maar dat zag ik nu nog niet zitten.

Dit is gedaan zo'n 7wkn na mijn mk. Ik hoef niet te wachten met zwanger worden. Moet wel even bellen als ik eerder zwanger raak dan dat de onderzoeksresultaten binnen zijn. Dan krijg ik utrogestan voor geschreven.

Tevens loopt er een onderzoek in het LUMC waar ik me voor kon aanmelden mocht ik dat willen.

In eerste instantie was ik niet zo heel blij met mijn gyn. (hij drong wel erg aan op een curretage) maar vind nu dat wel goed geholpen word. Alle opties worden besproken maar ik mag zelf kiezen of ik dat wil.

Sterkte met het nemen van een beslissing.

Share This Page