Beste verloskundigen, Vorige week ben ik best wel ziek geweest als gevolg van een nierbekkenontsteking. Behalve peniciline (amoxicilline) heb ik ook pijnstillers (diclofenac, paracetamol en ibuprofen) en iets tegen de misselijkheid en voor mijn maag gekregen (primperan en een maagbeschermer). Ik ben vorige week vrijdag gestopt met alles behalve de peniciline en zondag heb ik die voor het laatst geslikt. Deze week had ik nog veel last van de bijwerkingen van alles, maar die zouden nu wel voorbij moeten zijn. Ik heb echter nog steeds last van diarree en de huiduitslag die ik kreeg is ook nog niet weg (maar wel verdwijnende). Nu ben ik er deze week ook achter gekomen dat ik zwanger ben. Zou het kunnen dat de diarree die ik nu nog heb niet van de medicijnen komt, maar door de zwangerschap en zo ja, is dat normaal en kan dat kwaad? Ik lees namelijk steeds dat je er juist verstopping van krijgt en dit is het tegenovergestelde. Ik ben wel gevoelig voor een wat dunnere ontlasting. Zou het ook kunnen zijn dat de klachten die ik heb langer aanhouden doordat ik zwanger ben? Ik ben ook erg bang dat al die medicijnen schadelijk zijn geweest, maar ik heb aangegeven aan mijn huisarts dat er een aanzienlijke kans is dat ik zwanger zou zijn en hij zegt dat het allemaal veilige keuzes zijn geweest. Hij zal er natuurlijk wel verstand van hebben. Ik durf met mijn vragen niet zo goed naar de huisarts te aan, omdat ik al zo veel heb gebeld en bezocht afgelopen twee weken. Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat een van jullie me misschien iets wijzer kan maken. Hartelijke groet, Esther
Hi Konijn, De klachten van diaree en uitslag zijn echt bijwerkiingen van de penicilline. als dit maandag nog zo is zou ik toch nog even de huisarts bellen. Het kan in derdaad zijn dat je wat moeizamer ontlasting krijgt in de zwangerschap maar dat is bij iedereen verschillend en als jij zegt makkelijk dunnen ontlasting te krijgen dan kan dit ook goed bij jou horen. Je kan volgende week al wel een afspraak bij de verloskudnige gaan maken, laat ze wel even weten dat je ziek bent geweest in het begin van je zwagnerschap. GEFELICITEERD imke