Gaatje of toch iets anders? Geen echt antwoord van de tandarts

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Toetje77, 27 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Hallo allemaal,

Al een tijdje zie ik bij onze dochter vlekjes op haar tanden zitten. Ik heb daarom een afspraak gemaakt bij de tandarts. Het is echter een nieuwe tandarts dus ik weet ook niet of hij goed is (zelf jaren niet geweest, steeds maar uitgesteld, maar nu toch de knoop doorgehakt). Nu had ik ook het idee dat ik zelf ook gaatjes heb, ik zie echt puntjes staan, maar hij zegt van niet. Maar nu maak ik me vooral druk om dochter d'r tanden. Toen zij aan de beurt was deed hij bijzonder weinig moeite, ze is de buggy niet uit geweest en hij heeft maar heel vluchtig gekeken, zelfs niet uitgebreider toen ik zei dat het in daglicht beter te zien is. Hij wuifde het meteen weg met "nee, dat is gewoon iets in het glazuur". Maar een gaatje is toch ook iets in het glazuur? Nu maak ik me best wel druk dat als het toch iets is en wij niet ingrijpen ze daar later nog meer last mee gaat krijgen (ook met het blijvende gebit). Zouden jullie eens willen kijken? Het gaat om de bovenste snijtand (voor haar de rechter, al begint het bij de linker tand ook). Op de foto is het wat moeilijker te zien dan in het echt dus ik beschrijf het ook nog. Ik zie nog niet echt een puntje, maar wel een duidelijke vlek (op foto moeilijker te zien), lijken bruinige kringen rond een bepaald punt en ik ben dus bang dat het een beginnend gaatje is. Sorry dat het zo moeilijk te zien is, in het echt is het veel duidelijker, maar ik krijg het niet beter op de foto.
    Wat denken jullie, of herkent een van jullie dit? Ik twijfel over een second opinion bij een andere tandarts.

2013-02-25 17.38.30.jpg

2. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Oh hier op de website nog slechter te zien dan op mijn laptop. Misschien is deze duidelijker?
    2013-02-25 17.38.11.jpg

3. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Gaatjes zijn echt gaatjes...je ziet dan echt een zwart gaatje waar je bij wijze van iets in zou kunnen duwen. Het lijkt er meer op alsof de tand doorzicht wordt. Heeft ze vaak antibiotica gehad of iets anders waar tanden zo heftig op kunnen reageren? Ik weet dat mijn neefje veel antibiotica kreeg en die hebben ze alle vier de voorste melktanden moeten trekken, omdat die van ellende uit elkaar vielen.

4. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Ik was laatst met mn zoontje van 3 bij de tandarts. Ik had gezien hij op 2 kiesjes wat bruinige vlekken had en ik was ook bang dat het gaatjes zouden zijn, maar de tandarts vertelde mij dat het kan dat de tanden daar dan net niet goed ontwikkeld zijn. Het is niet erg en het zijn geen gaatjes, maar het glazuur is wat kwetsbaarder. Ik denk dat jouw tandarts ook zoiets bedoelde. Gewoon goed poetsen en niet teveel zoet, dan komt het goed. Het zegt niks over het grote mensen gebit of hoe je dat ook noemt..hihi.

5. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Denk niet dat het gaatjes zijn hoor en dat de tandarts het wel bij het rechte eind heeft, mijn idee is ook dat een gaatje er toch anders uitziet, denk dat dat echt wel zou opvallen!

6. kvinna

kvinna Niet meer actief

Ik ben geen tandarts, maar ik heb al twintig jaar zwarte vlekken op de snijvlakken van mijn kiezen en van de week pas mijn eerste gaatje ooit laten vullen (er worden regelmatig röntgenfoto's gemaakt, maar niets te zien in de kiezen zelf verder). Bij jouw dochter zijn het geen zwarte plekken en zelfs als het dat wel waren, zegt het dus niet alles.

Neemt niet weg dat ik vind dat je tandarts wel iets aan zijn sociale vaardigheden mag doen.

7. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    drinkt ze veel sap of limonade (of bijv een flesje mee naar bed..) ???

8. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Bedankt voor de reacties. Ze heeft 1x antibiotica gehad voor een luchtweginfectie, daarna nooit meer. Zouden de tanden al van 1 antibioticakuur kunnen verkleuren? Ze krijgt ook zo min mogelijk zoetigheden, dus ook geen sap tussendoor en al helemaal geen flesjes mee naar bed. Ook zijn we al vanaf het begin erg trouw met tandenpoetsen, al laat ze het niet zo best toe, maar dan zijn vooral de kiezen het moeilijkst. Maar juist omdat we hier zo voorzichtig mee omgaan vind ik het zo raar dat ze dat heeft. Een kindje van vrienden krijgt veel meer zoetigheden dan onze dochter en altijd een flesje melk mee naar bed en haar tanden worden ook minder trouw gepoetst volgens mij, maar zij heeft een prachtig wit gebit, ik ben bijna jaloers! :) Maar goed, als het geen gaatjes zijn en het glazuur is daar gewoon dun dan zou dat toch van begin af aan moeten zijn? Ze had altijd wel iets van vlekjes en ik dacht toen dat dat normaal was, maar het is de laatste tijd veel duidelijker geworden. Daarom ben ik bang dat haar gebit verslechterd. Ze klaagt de laatste dagen ook opeens over pijn aan de tandjes, maar dat kan ook zijn omdat ik haar tanden zo geïnspecteerd heb want dat is vaker, als ik ergens aandacht aan besteed heeft ze daar pijn, dus ik weet niet goed hoe serieus ik dat moet nemen ;) Maar goed, ik ben blij dat jullie alemaal denken dat het geen gaatje is, dat moet dus een afgegrenst puntje zijn dus? Dat is het inderdaad niet. Ik zal het nog even in de gaten houden en het toch nog een keer aan de tandarts vragen wat de oorzaak dan kan zijn van die verkleuring. Bedankt allemaal voor de reacties.

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Vlgns mij zijn dit geen gaatjes.Onze dochter van 7 jaar(nu volop wisselen) had/heeft dit ook in haar melktanden.Toen ik het bij de tandarts vroeg indertijd vroeg ze meteen of ik tijdens de zwangerschap antibiotica had genomen of veelvuldig mijn tanden had gepoetst met fluoride.Dit had ik beiden niet maar mijn dochter had wel toen ze 3 maanden oud was antibiotica gekregen en daar kwam het dus van.Tot nu toe nog nooit een gaatje oid en de blijvende tanden die nu doorkomen zien er tot nu toe volledig normaal uit.Mijn tandarts adviseerde wel om te drinken met een rietje want dan komt het minder in aanraking met zoetigheid en zo min mogelijk plakkerige snoep maar dat lijkt mij vanzelfsprekend.Als ze natuurlijk pijn heeft aan haar tandjes dan moet je nog wel laten beoordelen maar ik zie hier geen gaatjes.

Gr Ingrid.

Deel Deze Pagina