Met welke kosten moet je rekening houden?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Sandra84, Jan 4, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sandra84

Sandra84 Lid

Jan 2, 2011
    5
    0
    0
    Ik kan me bedenken dat je dingen als een kinderkamer met alles erop en eraan nodig hebt. Veel kan tweedehands gelukkig.

Maar waar moet je nogmeer rekening mee houden, kostentechnisch?

1) Als we minder gaan werken komt er natuurlijk minder binnen
    2) ik heb gehoord dat een bevalling in het ziekenhuis 500 euro kost
    3) zijn er nog incidentele uitgaven die je vantevoren niet verwachtte?
    4) wat kost een baby in levensonderhoud (eten, luiers, overige zaken??)?

Ik heb wel een begroting gemaakt om te kijken of we het een beetje zullen redden (bijvoorbeeld de kosten van kdv zijn belachelijk veel!), maar ik ben bang dat we ons straks in de financiele problemen helpen doordat we belangrijke of incidentele dingen over het hoofd zien.
    Welke kosten heb je bijvoorbeeld nog tijdens je zwangerschap?

Ik hoop dat iemand me hier wat meer informatie over kan geven!

PS: ze zeggen wel van het NIBUD dat je kind iets van 35% van je inkomen kost, maar dat zegt mij helemaal niks. Ik ga echt geen merkkleding voor mijn baby kopen ofzo, ik wil het allemaal gewoon doorsnee!

2. Susan27

Susan27 VIP lid

Jan 14, 2009
    8,419
    0
    0
    Zw kleding en baby kleding kun je zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk.

Zkhuis bevalling zonder indicatie word niet vergoed en vraagt idd. een eigen bijdrage weet niet precies hoeveel staat wel in de verzekerings boekje.

Pak Nutrilon voeding kost gemiddeld 11 euro in het begin doe je er ongeveer 2 wkn mee. heb je ok in eigen merk
    Wij doen nu een kleine week met een pak.

Luiers ongeveer een pak per 2 weken. prijsverschil zit hem in het merk. Etos heeft bv. vaak 3 voor 25 euro of 2e voro de helft. Gewoon de acties aflopen.

Billendoekjes zijn ook wel in grootverpakking te kopen. Scheelt ook weer.

Verzorgingsproducten heb je ook van het eigen merk scheelt ook weer en etos eigen merk ruikt ook erg lekker vind ik zelf.

Vaste voeding kun je later zelf maken, scheelt ook weer.

Zou gewoon tijdens je zwangerschap al inslaan als er een goede aanbieding is.

Wibra heeft een keer per jaar ook babyweken. Met allemaal goed en goedkope babyspullen

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Denk ook aan verhoogde kosten van je vaste lasten, bijv. je waterverbruik en energierekening! Deze zijn bij ons best wel behoorlijk gestegen, ondanks dat wij erg zuinig zijn. Je gaat namelijk ook meer wassen enzo.

Zie deze niet over het hoofd!
    Verder sluit ik me aan bij bovenstaande, heel veel kun je zo duur maken als je zelf wilt!

4. Chai

Chai Niet meer actief

Vergeet niet een pretecho, want normaal krijg je maar 2 echo's vergoed. En ik neem aan dat je vast nog een extra keertje de kleine wil bekijken in je buik op zijn minst. Die echos varieren van 40 euro tot 110.

En hoeveel je kwijt bent aan een ziekenhuis bevalling zonder medische indicatie hangt volgensmij van het ziekenhuis af. Ik heb bedragen gezien van 500 tot een eurotje of 1500..

Je moet ook even goed je ziekenkosten verzekering bekijken want bij kraamzorg komt ook nog een eigen bijdrage en die word niet bij alle soorten verzekeringen vergoed.

Wat het kamertje betreft, dat kan je echt netzo duur of goedkoop maken als je wilt... :)

5. Sjulie

Sjulie Fanatiek lid

Jun 17, 2010
    1,998
    0
    0
    lerares biologie
    tussen eindhoven en tilburg
    Ik lees hier even mee :)

6. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

Aug 18, 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Eigen bijdrage kraamzorg inderdaad. Volgens mij zo'n 4 euro per uur maal 49 uur.
    En verder de geboortekaartjes. Hebben wij helemaal niet zo gek gedaan, toch waren we bijna € 200 hiervoor kwijt.

7. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    eigen bijdrage poliklinische bevalling was 176 euro en wordt in mijn aanvullende verzekering vergoed..

wij hebben duurdere voeding Nutrilon hypo allergeen, deze kost 15 euro per pak en we gebruiken nu iets meer als een pak per week..

Inderdaad aanbiedingen aflopen en uitzetspulletjes en kleertjes kun je ook nog op marktplaats leuke vinden ;)

Als je kindje geboren is, kun je ook kadobonnen vragen aan de kraamvisite, scheelt een hoop onzinnige kado's ;)

8. eefje85

eefje85 Bekend lid

Dec 28, 2009
    592
    4
    18
    Vergeet niet als de kleine geboren is, meteen kinderbijslag en kinderopvangtoeslag aan te vragen. Je krijgt ongeveer tweederde van de kosten van de kinderopvang vergoed.

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

inderdaad de melk (ookal wil je borstvoeding gaan geven, het moet wel lukken dus altijd handig het in je achterhoofd te houden), luiers, verzorgingsproducten, billendoekjes energie en water wat omhoog gaat.

De kinderopvang valt best mee, je krijgt een deel van je werk, je mans werk en de belastingdienst.

Verder groeien kindjes in het begin erg snel dus ja....kleertjes in het begin.

Maar vergeet vooral niet dat ze hou ouder, hoe meer gaan kosten. Ik zit nu met schoolgeld voor de basisschool, zwemles, kleding want nu ze niet snel groeien slijt er ook een hoop of komen er vlekken op die er niet meer uit gaan. Hoe ouder ze worden, hoe duurder de kleding is. Goede schoenen ook niet onbelangrijk. Kinderfeestjes, voetbal, sportkleding, sparen voor de kinderen.

10. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    de voeding en de luiers vind ik ook de grootste kostenpost het eerste jaar, die maandelijks terugkomt.
    Hier ook de Hypo allergene voeding, 15 euro per pak (normale voeding, eigen merk kost 7 a 8 euro -scheelt natuurlijk enorm) en een dag of 8 nu per pak.
    later eventuele toevoegingen als rijstebloem.
    Luiers: Bij beiden kindjes 1 pak per week ongeveer.
    Als ze groter worden gebruik je minder luiers, maar er zitten er ook minder in een verpakking..

Verder: Flessen , 2 of 3 is best handig en hopelijk heb je gelijk het goede merk voor jouw kindje.
    eventueel speentjes (moeten ook iedere 6 weken vervangen worden) , later tuitbeker(s) , rietjesbeker.

en als ze eenmaal kunnen lopen zijn schoenen inderdaad ook een flinke kostenpost.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Die 35% van Nibud heeft inderdaad ook te maken met gestegen kosten voor: gas, water, electrisch, verzekeringen etc. Dus dat is echt wel een gemiddelde hoor. Hoe meer je verdient, hoe meer je ook kunt uitgeven aan bijvoorbeeld merkkleding enzo.

Verder is eigenlijk alles hier al wel genoemd denk ik zo.

Mbt ziekenhuis bevalling: wanneer deze klinisch wordt dan heb je geen eigen bijdrage!

12. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,138
    0
    0
    Grappig topic. Wij hoeven hier nergens op te bezuinigen maar zie dat wij veel kosten toch besparen;
    - Pretecho; nooit gedaan en zou ook niet weten waarom
    - Borstvoeding; gratis en nog betere voeding ook
    - Thuis bevallen; geen gedoe met op en neer rijden, heerlijk knus en relaxed met maar weinig mensen om je heen
    - Kleding; koop heel veel in de uitverkoop (alvast op de groei) en ook geregeld via marktplaats
    - Fruit en warme happen; altijd alles vers en zelf gemaakt. Is stukken goedkoper dan alijd potjes en m.i. wat verantwoorder (maar ieder zijn keuze hoor, wil niemand hiermee voor het hoofd stoten)

Verder kun je het zo gek maken als je zelf wil wat betreft spullen. Maar veel heb je niet nodig.
    Verzorgingspul bijv. Hier blijft de helft ongebruikt in de kast liggen. Aan de proefjes heb je de eerste tijd voldoende.
    Je kan sowieso veel geld uitsparen als je gaat voor goedkopere merken billendoeken, snoetenpoetsers, luiers.....
    En spenen worden hier niet elke 6 weken vervangen trouwens, vind ik echt grote onzin!

Volgens mij waren de kosten voor erkenning nog niet genoemd. Als je niet getrouwt bent kost dit dus geld. En het aanvragen van het gezag kost ook geld omdat je dan bepaalde papieren van de gemeente moet kopen en opsturen (geboorteakte van beide ouders & kind)

En als je straks activiteiten gaat doen met de kleine moet je ook op grote kosten rekenen. Zoals: baby-massage, baby-zwemmen en later natuurlijk de sportclubs, zwemlessen etc.

13. mama32

mama32 Bekend lid

Mar 14, 2010
    949
    0
    0
    Ik ben werkzaam als apothekersassistente!
    Zuid Limburg
    Ik zou persoonlijk geen pretecho meer doen bij een 2e kindje...We zijn 2x terug geweest en toen hebben we nog niet veel kunnen zien. Je krijgt toch best veel echo's.. In t begin, 20 weken echo en dan kreeg ik met 35 weken nog een liggingsecho... Pretecho kostte me 130Euro... Zwangerschapsgym was even duur. Ik vond dat veel meer t geld waard..

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ja maar wat als borstvoeding niet lukt, je het niet aandurft thuis te bevallen en je kindje allergisch is voor bepaalde zeepproducten en billendoekjes? Het klinkt allemaal erg leuk maar sommige dingen moeten wel haalbaar zijn. Het is dan handig alle extra uitgave wel ergens in je achterhoofd te houden.

De eerste jaren vielen mij ook mee. Maar nu ze ouder worden, worden de kosten flink hoger maar dat hoor ik eigenlijk weinig terug.

De erkenning kost geen geld en kan tijdens de geboorte al. Het regelen van het gezag heeft ons 10 euro gekost. De erkenning, samen met de paieren van de aangifte en een kopie legitimatie een aanvraag voor gezag en 1 uittreksel uit de gemeenteadm. waar beide ouders op dit adres staan ingeschreven was voldoende.

15. Amfy

Amfy Niet meer actief

Er is een babykosten calculator waarmee je globaal kunt uitrekenen wat het eerste jaar kost.

16. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    sandra: bij kosten van het kdv heb je wel rekening gehouden met eventuele teruggave van de belasting? Want dat kan ook enorm schelen? En als je minder gaat werken -kost het kdv minder of heb je meer teruggave misschien?

pretecho: is overigens ook een idee om kado te vragen aan familie en vrienden. Ik vond het 2x de moeite waard :)

En dat geld ook voor andere dingetjes, zoals een fietsstoeltje bijvoorbeeld...

17. Liz

Liz Fanatiek lid

Jul 9, 2010
    1,873
    0
    36
    wij hebben het ontzettende geluk dat we al heel veel hebben gekregen, zo goed als nieuwe babykamer, nieuwe kinderwagen, nieuw wiegje, zelfs een nieuwe wasmachine, nieuwe kleding deels gekregen deels zelf gekocht, hydrofiele luiers deels gekregen deels zelf gekocht, kruiken plus kruikenzakken, deken en lakens, speelkleed, box, campingbedje, kinderstoel, badje plus standaard, zelf ook wat gekocht natuurlijk wel zo leuk haha..verder zitten er in de blije babydozen ook wat handige dingetjes..zoals monsters...bij het kruidvat nog gratis luiers..zelf van te voren wat luiers inslaan..
    verder wil ik bv geven en kinderopvang doe ik niet aan..mijn moeder wil oppassen..
    ben anti potjes..maak zelf voeding..we eten zelf ook altijd vers!
    Jeeee...als ik dit bekijk dan zijn wij eigenlijk al flink verwend!

18. blondi

blondi Fanatiek lid

Sep 3, 2010
    3,796
    1
    0
    Brabant
    En ik las afgelopen weekend in een tijdschrift (ouders van nu oid?) dat 1 kind je 17% van je inkomsten kost... Toch best een groot verschil ;)

19. wendyp

wendyp Niet meer actief

Inderdaad, het is allemaal zo duur als je het zelf maakt.

Kleding, Sasha is maar een klein poppetje,dus zit lang telkens in dezelfde maat, ik denk dat wij daar 50-70 euro per maand aan uit geven (wel uit de winkel) Luiers ongeveer 40 euro, dan draagt ze pampers, die koop ik altijd in de aanbieding. Luiersdoekjes kosten me 12 pakken 18 euro, ook in de aanbieding (ook van pampers) Sasha is ook vrij snel met de pot mee gaan eten, dat scheelt ook wel geld aan potjes. Als je eten haalt in de winkel, is het toch nooit voor 2 personen, altijd voor meer, dus we zijn daar nu (nog) geen extra geld aan kwijt.

Wij zijn zelf niet veel meer gaan verbruiken, met gas-water en licht, de verwarming staat nog steeds even hoog, wassen wel iets meer, douchen doen we altijd samen en echt niet iedere dag.

Qua eten in het begin, flesvoeding geen idee. Borstvoeding had ik, dat kostte me een paar bh's (maar die zaten sowieso lekkerder toen, dan mijn gewone bh's) gekolft heb ik niet.

Kinderdagverblijf kost ons 277 euro voor 1 hele dag en we krijgen 220 terug van de belastingdienst. (met een salaris van +/- 45.000 euro) Je krijgt 194 euro aan kinderbijslag eens in de 3 maanden, kindertoeslag kun je ook voor in aanmerking komen als je minder gaat werken, maar dat geldt ook voor zorgtoeslag.

Voor de rest ben ik parttime gaan werken, ik viel hierdoor ook in een andere belastingsschaal. Ik werkte eerst 40 uur en nu 16 en ik krijg meer (50 euro) dan de helft van wat ik toen verdiende.

Weet je, met een kindje en minder geld, je gaat echt anders leven. Je leeft naar je geld, dat is echt zo.....

20. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ziekenhuisbevalling, heb ook gehoord zo rond de 180-200 euro, als je niet perse in het ziekenhuis hoeft.

Zwangerschapsgym, tja het hoeft niet, ik heb het ook niet gedaan, dat is allemaal wat je er zelf aan uit wilt geven.

Verzekeringen, daar zijn we wel iets mee omhoog gegaan, de wa verzekering een paar euro, hooguit 5. En Sasha heeft d'r eigen uitvaartverzekering, ik geloof iets van 11 euro per 3 maanden?

Ik hoor veel, als je kinderen op school zitten, dan beginnen de kosten pas. Ik ga er zelf nog steeds eigenlijk van uit, dat als de kids op school zitten, dat ik dan meer ga werken, dus ook meer inkomsten.

Share This Page