thermostaat.. wat is nou echt zuining??

Discussion in 'De lounge' started by joseetje26, Oct 19, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    hallo allemaal...

na de zoveelste discussie met hubbie weten w nou even echt niet meer wat nou het zuinigste stoken is???

is dat nou continu de thermostaat redelijk hoog houden zodat het huis niet teveel afkoelt en hij dus wel continu aanstaat en een beetje bijverwarmd steeds

of het huis gewoon flink af laten koelen als je er niet bent en s,nachts en dan gewoon even heel hard stoken

gr Jose

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

ligt volgens mij ook aan je ketel leeftijd.

zou het niet weten.

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik DENK het ding uitzetten op moment dat je niet thuis bent. Wat ik dan trouwens ook sowieso 's nachts zou doen (je kunt toch een extra dik dekbed kopen en een goede pyjama aantrekken?).

Maar weet het niet zeker :)

4. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Wij zetten 'm overdag zo laag mogelijk maar dat het toch nog fijn voelt... dat si niet standaard op 1 temp want met een zonnetje lijkt het algauw aangenamer dan op een druilerige dag... maar meestal staat ie rond de 18.5 en anders pakken we een trui.

Snachts gaat ie op 17... en als we langer dan 2u weggaan en 2u voor het slapen ong gaat ie ook op 17. Niet nog lager want dan moet ie te lang en te hard op volvermogen stoken... als we een weekje weggaan in de winter gaat ie op 15.

5. Lynn77

Lynn77 VIP lid

Dec 29, 2007
    10,546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb weleens naar de meterstanden gekeken: als de thermostaat steeds op 1 temp bleef staan, en als je hem alleen aanzet als je thuisbent. Dat laatste gaf minder verbruik.

Hier staat ie altijd op 15 graden (maar hij geeft 18-19 graden aan, want het koelt bijna nooit helemaal af tot 15 graden, maar hij staat wel op 15 graden, omdat ie anders wel steeds aanslaat als ik hem bijv. op 19 graden zou laten staan), en als ik het koud krijg, dan zet ik hem op 20,5. Ik zet hem altijd lager als ik naar bed ga (dus terug naar 15 graden) of als ik langer dan 3 uur weg ben van huis overdags.
    Als ik moet werken zet ik hem sochtends helemaal niet aan, dan doe ik gewoon even een extra trui aan met ontbijt, en dan ga ik me daarna omkleden en ga naar mijn werk.

Wij hebben hier ook altijd lekkere sloffen aan.
    En ik heb ook dekentjes op de bank liggen, om over ons heen te trekken als we het koud hebben (vml. ik dus, want ik heb het echt altijd koud, nu met de verwarming aan, heb ik 1 hemd, 1 tshirt, en 2 truien aan en het is pas oktober)

6. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Volgens mij moet er niet meer dan 5 graden verschil inzitten. Zet je 'm bijv. s morgens op 20 graden, dan zou ik 'm 's nachts op 15 zetten. Zet je 'm lager, kost het meer om te stoken.

Hier gaat ie 's nachts gewoon uit, overdag is het hier tussen de 14,5 en 16 graden. Als het echt te gek wordt zet ik 'm op 16 of 17 graden. Meestal staat ie overdag nog niet aan en pas rond etenstijd en een half uur voor we naar bed gaan zet ik 'm weer uit. (ga eens een poging doen om een beetje zuinig te zijn ;))

7. Rosado

Rosado Niet meer actief

Denk ik ook hoor. Zo doen wij het wel in ieder geval. 's Nacht en overdag als we er niet zijn staat de thermostaat op 15 graden. Ook hebben we in de woonkamer 's nachts altijd een raampje open. Dan verdampt eventueel vocht in je huis en droge lucht verwarmt beter dan vochtige lucht, dus dat stookt ook zuiniger.

Ik laat de thermostaat trouwens wel altijd een kwartiertje voor ik uit bed ga en voor ik 's middags thuis kom al aanslaan zodat het al een beetje opgewarmd is als ik beneden kom c.q. thuis kom van mijn werk. Dat is dan weer niet zo zuinig :), maar ach, ik vind het lekker om in een verwarmd huis thuis te komen.

8. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    wij hebben een moderne heel zuinige ketel en hij staat overdag op 21 graden en s,nachts op 19.5...

gr Jose

9. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,853
    3,367
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ja volgens mij ook.. en aan de soort die je hebt...

10. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Wij hebben ook een nieuwe en zuinige combiketel maar kan me niet voorstellen dat het zuinig is om 's nachts je verwarming op 19,5 te laten staan.

11. Lynn77

Lynn77 VIP lid

Dec 29, 2007
    10,546
    1
    0
    Zuid-Holland
    heel simpel te testen
    schrijf je meterstand op om bijv. 19.00 uur savonds, laat vervolgens 24 uur die thermostaat op zeg 20,5 graden en schrijf de dag erna om 19.00 uur weer je standen op, zet dan je thermostaat de komende 24 uur alleen aan als je thuis bent/niet slaapt, en de andere dag wéér de standen opschrijven en dan het verschil uitrekenen. Dan zie je gelijk welke van de twee de meeste verbruik heeft gehad. (moet je wel die 2 dagen ongeveer gelijk verbruik van wasmachine/gasfornuis en tv/computer hebben, dus niet de ene dag 3 wassen draaien en de andere dag geen enkele, want dan kan je het verschil niet goed meten)

12. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,853
    3,367
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Het ligt er ook weer aan om hoe laat je hem terugdraaid, en wanneer hij weer aan gaat.
    En natuurlijk: Hoever terug en hoe hoog hij normaal staat.

13. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    mijn man is adviseur in cv ketels ik ga t m even vragen.........

de temperatuur die je overdag stookt wanneer je aanwezig bent
    is 5 graden boven je nachtemperatuur.
    om het warmteverlies te beperken en opwarmtijd te verkorten.
    een advies temp overdag 20
    en snachts 15.

14. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    en je slaapt boven de dekens????

of hebben jullie vloerverwarming.

anders echt heel zonde van je centen

15. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,042
    1,860
    113
    Provincie Groningen
    Hier gaat de thermostaat om 7u s'ochtends aan op 19 graden.
    Hij gaat om 20u weer uit op 15 graden, dan blijft het ongeveer nog een uurtje warm. Ik ga altijd op tijd naar bed, lekker liggen en tv kijken.
    Als ik voor een paar uur weg ga, dan zet ik de thermostaat zelf wat lager.

Ik woon in een oud huis, en het koelt hier snel af.
    Wil wel dat het gewoon aangenaam is in huis, en dat Valerie niet aan het bibberen is als ze uit bad komt, of als ik haar luier verschoon.

16. Rosado

Rosado Niet meer actief

Nou dan doen wij het dus goed bij ons thuis :D

17. Meiske74

Meiske74 VIP lid

May 22, 2007
    6,571
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier gaat ie in de herfst op 21 graden en in de zomer draai ik hem pas naar beneden. Dus dag en nacht op dezelfde temperatuur. En we betalen echt niet veel aan eneco hoor!

18. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Ik heb zo'n thermostaat die je helemaal kunt programmeren, ideaal!
    's Morgens om 8.30u is het dan 20 graden in huis, om 18.00u gaat hij over op 21 graden en om 22.00u slaat hij af.
    We hebben de minimum temperatuur 's nachts ingesteld op 16 graden, maar eigenlijk koelt het nooit zo hard af in huis.
    Op de dagen dat ik werk staat hij overdag natuurlijk niet aan.

19. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    is voor de baby die 19 graden.... mijn man is zooooooo bang dat beebje het koud krijgt ;););)

t,is ook niet mijn voorkeur maar ik ga hem nu lekker onder z,n neus wrijven wat cv man van medeforumster zonet heeft gezegt ahhaha

en hem meteen lager zetten

dank je wel!!!!!

gr Jose

20. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Wij hebben ook een thermostaat met programma's erop net als Anakin. Ideaal. Op de dagen dat 1 van ons thuis is, slaat hij om 8 uur sochtends aan tenzij het 19 graden of warmer is. Snachts staat hij op 15 graden. En als we allebei moeten werken staat hij op nachtstand (dus 15 graden). Dit is bij ons handig in te stellen omdat we vaste dagen hebben waarop we werken.

Share This Page